Sattuipa 8-tiellä Vaasan pohjoispuolella että näin kun kamera räpsähti edelläni parinsadan metrin päässä ajaneelle. Hidastin tottakai rajoitusnopeuteen 80 km/h ettei itselle räpsäisi, mutta räpsäyttipä kuvan kuitenkin.
Mikähän juttu tuo on kun rajoitusnopeutta ajaviakin kuvataan? Tsekkaavatko turvavyön käyttöä vai mitä?
Vai liekö kamera siirretty jostain 60:n alueelta ja unohdettu säätää asetukset kohdalleen?
Keskinopeusmittauksesta tuskin oli kyse koska muut kamerat -- joita tieosuudella piisaa -- eivät räpsyneet.
Silloin tällöin teemaa turvavyön tai kännykän käytön osalta, tai sitten mittalaitteistossa väärä konfigurointi.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Oliko kuinka kaukana Vaasasta? Tänään nimittäin oli Pojat yhden kameran kimpussa, mutta tämä oli jo lähempänä Kokkolaa. Mietin olisivatko olleet kyseistä kameraa ruuvaamassa...
"Tie onneen ja hyvyyteen on pitkä ja mutkitteleva" -Raappana
"Keskellä liikenteen en tiedä minne mä meen." -Pistepiste
Kawasaki Z750 -06
Asetukset tolpassa väärin. silloin tällöin niitä näkee= välähtää kaikille. En ole kuullut että tolpilla valvottaisi vöitä tai kännykkää. Eikä siinä varoitustaulussakaan ole ikinä muuta lukenut kuin Automaattinen nopeuden valvonta tai jotain sen suuntaista.
Naapurimaassa Ruotsissa on paljonkin turvavöitä valvovia kameroita...
Honda Fireblade HRC 2012
Pääkaupunkiseudulla ei ole ollenkaan niin tavatonta että kamera-auto räpsii kaikista kuvan, mutta siis nimenomaan kamera-auto, ei tolppa. Valvotaan käsittääkseni juurikin kännykkä-/vyökäyttämistä. Kaveri on saanut sakot siitä kun ajoi Länsiväylätä Lauttasaaren ekasta liittymästä ylös klo 6-9 välisenä aikana, mikä siis on kiellettyä. Rampissa oli kamera-auto joka otti kaikista kuvan.
Suzuki GSX 1400 -05
Husaberg FE390 -10
Tutulle tuli sakkolappu varmaan tuolta kameralta mikä väläytti "spiff":illekkin. Maisemakin on sama. Siis tuli se kirje jossa käsketään ilmiantamaan itsensä. 12.5. puoli 8:n aikaan illalla on kamera ottanut kuvan. Kamera oli ottanut kuvan vaikka nopeutta oli alle 80:ä.
Kirjeessä väitettiin että kamera olis ollut Uusikaarlepyyn kohdalla, siinä missä 8-tie risteää 19-tien kanssa, joka menee Seinäjoelle. Tuossa risteyksessä on 60:n rajoitus, mutta kamera ei ollut siellä päinkään. Uusikaarlepyyn risteyksessä on joki vieressä, mutta siinä missä kuva otettiin ei ollut mitään jokea.
Mitä voi tehdä? Natsikytät väittää että kamera on ollut 60:n alueella ja ylinopeutta melkein 20 km/h, vaikka kamera oikeasti oli 80:n tai 100:n alueella, ja kuskilla alinopeutta. Matkustajia oli ollut kyydissä, vaikuttaako heidän todistuksensa mitään?
Siis muistakaa nyt semmonenki asia et se kameratolppa mittaa nopeuden täysin eri paikasta ku mistä se ottaa kuvan. Et se jarruttaminen ennen kuvanottopistettä on vaan takanatulijan ärsyttämistä.
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Kyllä se kameratolppa mittaa nopeuden siinä asfalttiin kaivettujen antureiden kohdalla. Ne on yleensä todella helppo nähdä; mustalla piellä tehdyt 2 kaistanlevyistä neliötä. Yleensä mopolla vielä mahtuu kiertää nää anturit ihan helposti. Autolla joutuu vetää vastaantulijoiden kaistalle.
-tuomas-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Tapaukset, että piellä peitettyjä silmukoita ei näy ja räpsähtää, jollaista myös olen nähnyt.
Onko silmukat jääneet uuden asfalttikerroksen alle?
<p>.</p>
Huomioikaa siis asia, ketjuun kommentoineet. Ei voi päätellä, että onko silmukoita vai ei.
Joskin, perustuuko nopeuden mittaus aina silmukoihin, ei koskaan mihinkään muuhun, esim. dopleriin, joka ilmeisesti on näissä tieden varsien nopeusnäytöissä. Joissa mittaus ei toteudu mp:llä.
<p>.</p>
Suosittelen esim lukaisemaan tämän ensimmäisen version speksit ihan ohimennen:
**Tiehallinto ja sisäasiainministeriön poliisiosasto
Automaattinen nopeusvalvonta - Valvontakohteiden suunnittelu ja toteutus**
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Pitäisi valittaa tasa-arvovaltuuteulle kun tienkäyttäjät ovat eriarvoisessa asemassa valvonnan suhteen. No, ehkä ei sentään. Viimeksi eilen edellä kuljeskellut kotilo päätti keskikaidetiellä hidastaa tolpan kohdalla 100:n alueella reilusti alle 80:iin paniikkijarrutuksella juuri ennen tolppaa kun ajeli ihan tarkkaan satasta muuten. Nosti jonkin verran painetta joka helpottui välittömästi kaasukahvaa kiertämällä ja itsekseni kiroillen. Kotilo jossa oli nuorehko mieskuljettaja jäi taakse nujuamaan. Eli ei nää tolpat aina suinkaan turvallisuutta lisää vaan pahimmillaan vaikutus on päinvastoin.
BMW K1300S -13, ex BMW K1200S -07 ex Kawa ZZR600 ex Suzuki PV50
Nopeuskamerahan ei mittaa ajoneuvon nopeutta, vaan induktiosilmukan jännitteen muutosnopeutta. Tämä antaa lukuisia ideoita sellaiselle, joka omistaa jousipyssyn ja neodyymimagneetteja (silmukkahan ei yleensä jaksa reagoida moottoripyöriin, paitsi jos sattuu olemaan rautaa paljon esim pohjapanssarissa tai koneessa).
Jos prätkällä haluaa herättää silmukan ja siten, että iltapäivälehdistökin huomaa, suosittelen jonkin ruohonleikkurinterän tyyppisen levymäisen ja ajon aikana pyörivän laitteen rakentamista.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Taidankin purkaa vanhan Murrayn koneen ja sitä hieman......
Ei ois kilpeä edessä eikä takana. Mato-Valtosen legendarisen "klunssinaamarinkin" vois laittaa
.....Delvacit koneeseen ja vielä tissitkin asentaa.
Saatais päästä Top 10 arkistoon
Hmm..... Joku harmiton mutta vauhdikas harrastushan tässä on kohta pakko kehittää kun
mopoilu alkaa käymään vallan vaikeaksi lajiksi.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
"Suomessa toteutettujen automaattisten nopeusvalvontajärjestelmien uskot-tavin vaikutus henkilövahinko-onnettomuuksiin on 21 % vähennys ja kuole-mien määrään 52 %"
Millä aikataululla tuo alkaa näkyä?
Ainakaan tähän päivään mennessä ei ole mitään eroa ja tämän voi jokainen (päättäjä) tarkistaa liikenneturhan raporteista.
Edit: Sori OT.
Käsittääkseni noita kameroita laitetaan tehokuvaamaan esim Europolin tehoratsioissa kun yritetään saada etsintäkuulutettuja kiinni, kuvista saadaan apua, että voidaan rajata paikkakuntia jos sattuu "tuttu naama" kuviin.
-06 Ducati 999s