Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 92:sta
  1. #1
    Tieltäsuistumiset näyttävät olevan tämänkin vuoden onnettomuustilastoissa isona ryhmänään. Yritin hahmottaa moisia menneen Norjan reissun aikana, ja totesin, ettei onnettomuuteen tarvita, kuin pieni keskittymisen herpaantuminen ja tilanne on toivoton. Norjan mutkapätkillä oli pakko keskittyä kaarteisiin täysillä, eikä maisemien katseluun silloin ollut varaa. Muutamana aamuna ajaminen ei ollut täydellistä ja oletin näin käyvän muillekin motoristeille. Päivän kuluessa katse kuitenkin pitäytyi väkisin ajosuunnassa. eikä *menossa ollut murheita, mutta kuvitelma onnettomuuksien aiheutumisesta oli mielessä. Liekö tuo yksi onnettomuuksien syistä ?
    Laiska, mutta päättäväinen.
  2. #2
    Juu, jos olet vaikka alppivaelluksella:sul on vaelluskengät ja sä katselet maisemia kun ET LIIKU. Moottoripyörällä ajaessasi keskitytyt ajamiseen, paskat maisemista/perseistä; turvallisempaa katella kun et liiku/aja. Ok, noi suistumiset Suomen rajoituksilla ovat kyllä mysteeri; harvoin siel kyykyt/sportit suistuuu.
  3. #3
    varmaan se on noita unohtamisia, herpaantumisia, osa pelästymisiä näiden jälkitilanteissa. Aina uutisia kommentoitaessa huomaa, että käsitys on, että tieltä jos suistuu, niin vauhtia on ollut aivan älyttömästi ja vedetty naru kireellä viimeiset 100km:ä. todellisuudessa mietit jotain juttua ja menee vähän linja ihmeellisesti, tai tuntematon mutka, tai joku irtosoran väistö tms ja menee reunalle ja siitä se lipsahtaa ojaan.

    itse olen radallakin vetänyt mutkan pitkäksi ihan pienestä häiriöstä. kerran kävi mielessä pitemmän päivän lopussa, että mitähän sitä ostaisi kaupasta illalla. ja samantien meinasin vetää pihalle, linja aivan väärin.

    noi tiet on oikeasti kapeita, jos ajattelet kuinka huolettomasti niillä ajellaan arkiajoa, mutta ajatteleppa, että se sama tie nostettaisiin 10 metrin korkeuteen ilman aitoja. vois sama mutkapätkä tuntua vähän hurjemmalta. kuitenkin sama leveys siinä on ja ulosajo potentiaalisesti yhtä vaarallinen.

    itsellä oli joskus mp:llä ekoina vuosina semmoinen ajatus, että miten tästä tieltä muka voi ajaa ulos.? ei se tunnu mahdolliselta. mutta kokemus on opettanut, että se ulosajo ei ole kovin usein puolta metriä kauempana. ja puolen metrin ajolinjan muutos ei paljoa vaadi häiriötä. vilkaiset taakse ja ojassa.

    yleensä liikenne on yleensä niin sujuvaa, että tulee tunne, ettei mitään voi tapahtua, mutta onnettomuus tulee kuin kärpäslätkä, yleensä ei kerkiä tehdä mitään, koska jos kerkeäisi, niin ei sitä tapahtuisi.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  4. #4
    Just tulin alpeilta vähän aikaa sitten. Ei se suistuminen tosiaan vaadi kuin yhden tekijän seuraavista mutkassa

    tuntemattoman tien,
    kymppi liikaa mutkaan saapuessa vauhtia,
    reunassa rosoa tai hiekkaa,
    vastaantulevan bussin tai rekan,
    herpaantumisen,
    sortuneen kaistan,
    muun tuntemattoman tekijän x josta kukaan ei jää kertomaan jälkipolville...
    Honda Magna VF750C vm.1997
    Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
  5. #5
    ^x- tekijä voi todellakin olla mitä vaan, hirmu vähän on keskustelua teknisistä ongelmista. Eikö niitä siis todellakaan satu, vai eikö kertojat ole enää kertomassa. Välillä ravakammin päästellessä käy mielessä, että entä jos joku paikka vaan pyörästä pettää...Laakeri jumettuu, kumi puhkeaa tms.
    Autosta napsahti kytkinpolkimesta klipsu pohjaan painettuna sököksi, onneksi en ollut esim risteyksessä loivassa mäessä odottamassa kytkimen varassa ohi menevää rekkaa... Alla ois oltu ja kukaan ei olisi käsittänyt miten se olisi mahdollista !
    Aikoinaan kaveri tempas lepikkoon kun swingi jumettui pohjille kesken heiton mutkassa_ perä alta kerta laakista.
  6. #6
    Lainaa (puujahke @ Heinä. 16 2011,23:18) kirjoitti
    Ok, noi suistumiset Suomen rajoituksilla ovat kyllä mysteeri; harvoin siel kyykyt/sportit suistuuu.
    En osaa sanoa onko totta, mutta todellakin tuntuu että keski-ikäisen ohjaamat cruiserit johtaa itsekseen (tai tuntemattomasta syystä) tieltä suistumisen tilastoja. Mistä lie johtuu vai pitääkö edes paikkaansa?
  7. #7
    joskus vitsailinkin, että customit pitäs kieltää lailla, koska ne ei käänny riittävästi. sehän olis sama kuin autossa olis rajotus ohjauksessa, että määrättyä tiukempaa mutkaa ei voi ajaa.(vaikka pitoa on, niin ei vaan voi kääntyä tiukemmin) eihän se menis ikinä läpi mistään tyyppihyväksynnästä. pyörä menee.

    ainakin customit joilla olen ajanut, ottaa maahan tapit jo aika pienessä kantissa. triumphin thunderbirdin koeajolla otti motarin rampissa heti kiinni tappi maahan. aivan syvältä...

    toinen juttu on huono jousitus, esim customi voi järkyttyä jousitukseltaan mutkassa routaheitosta niin, ettei linja pidä. esim tampereella viime kesänähän se yksi customi veti betonipossuun, mutka ja routaheitto.



    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  8. #8
    Kirjoittelin tuonne toisen ketjun häntään tällaisen ajatelman, taitaa kuulua enempi tänne...


    ....Toinen asia mitä oon funteeranu – tämä ei kuulu tähän ketjuun, mutta en viitsi etsiä sopivaa – on se, että jatkuvasti saa lukea lehdistä, että kesi-ikäinen mies on käyny leimaamassa Metsähallituksen taimikkoa. Johtuiskohan osaltaan siitä, että näillä uusiomotoristeilla on varaa hankkia ne kaikkein ”turvallisimmat” mopot. Niissä on absit, epsit, gepsit, ripsit, rapsit ja ajotietokoneet, joiden toiminnoissa on näytöt kannen pulttien kireydestä lähtien. Näitä tietokoneita kun räplää ja ajon aikana naputtelee siihen naviin Esson baarin osoitetta, niin yhtään en ihmettele, että ojankaivuuhommat tulee tutuiksi.

    Ja lopuksi, en sitten ole mikään besserwisseri mopoilussa. Mun mielestä tähänkin lajiin vaan sopii se totuus, että harjoittelu on lahjakkaita varten.
    Eläkkeellä Espanjaan...
  9. #9
    (poistettu tili)
    En tiiä mitään mutta ihmettelin kun jossain ratajuttuketjussa neuvottiin laittamaan iso vaihde sisään ja kruisailemaan radalla. Minusta tuo on varmin tapa mennä ulos. Vauhtia yllättäen liikaa, ajatukset ties missä, eikä mopoa voi hallita kaasulla vaan jarrulla. Mutkassa jarruttaminen nostan mopon *pystyy ja se menee suoraan. Sitte sitä vasta kusessa on.

    Jos mutkateitä haluaa reippaasti mennä, vaihteeksi 2 tai 3 ja keskittymällä. On se paljon parempi kuin 4 tai 5 ja muita mietiskellen.

    Rataketut on tietty erimieltä ja oikeessa. Nää uusiomotoristikeski-ikäjutut on ihan huuhaata. Varmaan niitäkin on, muttei prätkää kortilla ajeta.



  10. #10
    Lainaa (jaket @ Heinä. 17 2011,21:42) kirjoitti
    joskus vitsailinkin, että customit pitäs kieltää lailla, koska ne ei käänny riittävästi. sehän olis sama kuin autossa olis rajotus ohjauksessa, että määrättyä tiukempaa mutkaa ei voi ajaa.(vaikka pitoa on, niin ei vaan voi kääntyä tiukemmin) eihän se menis ikinä läpi mistään tyyppihyväksynnästä. pyörä menee.

    ainakin customit joilla olen ajanut, ottaa maahan tapit jo aika pienessä kantissa. triumphin thunderbirdin koeajolla otti motarin rampissa heti kiinni tappi maahan. aivan syvältä...

    toinen juttu on huono jousitus, esim customi voi järkyttyä jousitukseltaan mutkassa routaheitosta niin, ettei linja pidä. esim tampereella viime kesänähän se yksi customi veti betonipossuun, mutka ja routaheitto.
    Mulla ei oo kokemusta customilla ajosta kuin n 30 tkm, mutta joka mutkassa pyörä on kääntynyt ihan riittävästi. Johtuneeko ns. työntöohjauksen opettelemisesta, niin ei liiemmin tarvi kurviin himmata ja pyörä taipuu kurviin nätisti. Eihän näillä Suomen rajoituksilla kurveihin ajella kuin max 120 km/h, jos siis haluaa ajella koko ajokauden...
    VT750C4

    "ymmärrys kasvaa kokemuksen myötä"
  11. #11
    Lainaa (jaket @ Heinä. 17 2011,21:42) kirjoitti
    joskus vitsailinkin, että customit pitäs kieltää lailla, koska ne ei käänny riittävästi. sehän olis sama kuin autossa olis rajotus ohjauksessa, että määrättyä tiukempaa mutkaa ei voi ajaa.(vaikka pitoa on, niin ei vaan voi kääntyä tiukemmin) eihän se menis ikinä läpi mistään tyyppihyväksynnästä. pyörä menee.
    Provo, mutta toteampa että kyllä sinne puskaan rusikoidaan ihan niitä ultimatekyykkyjäkin.

    Oleellista on tuntea laite jolla on liikkeellä ja ajaa sen mukaan.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  12. #12
    Lainaa (R2-D2 @ Heinä. 17 2011,22:14) kirjoitti
    Jos mutkateitä haluaa reippaasti mennä, vaihteeksi 2 tai 3 ja keskittymällä. On se paljon parempi kuin 4 tai 5 ja muita mietiskellen.
    Näin! Etenkin jos pyörässä on moottorijarrua.

    Edit: tai ehkä kakkonen on liiottelua. Kolmosella ja ilman pykällystä. Keskittyminen ajoon, kaasuun, moottorijarruun ja jarruun.



    Retired
  13. #13
    Lainaa (R2-D2 @ Heinä. 17 2011,22:14) kirjoitti
    En tiiä mitään mutta ihmettelin kun jossain ratajuttuketjussa neuvottiin laittamaan iso vaihde sisään ja kruisailemaan radalla. Minusta tuo on varmin tapa mennä ulos. Vauhtia yllättäen liikaa, ajatukset ties missä, eikä mopoa voi hallita kaasulla vaan jarrulla. Mutkassa jarruttaminen nostan mopon *pystyy ja se menee suoraan. Sitte sitä vasta kusessa on.

    Jos mutkateitä haluaa reippaasti mennä, vaihteeksi 2 tai 3 ja keskittymällä. On se paljon parempi kuin 4 tai 5 ja muita mietiskellen.

    Rataketut on tietty erimieltä ja oikeessa. Nää uusiomotoristikeski-ikäjutut on ihan huuhaata. Varmaan niitäkin on, muttei prätkää kortilla ajeta.
    Kannattaisi varmaankin käydä kokeilemassa siellä radalla. Saattaa maailma avartua tuon mielipiteen osalta...
    <p>Tunturi Tiger - Honda 125 MTX - Honda 750 CBX - Suzuki GSX 750 R - Suzuki GSX 750 F - Suzuki GSX-R 600 - Suzuki GSX-R 600 kilvetön - Yamaha R6 kilvetön - Honda Fireblade 1000 - Ducati Hypermotard 1100-&gt; ?</p>
  14. #14
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (R2-D2 @ Heinä. 17 2011,22:14) kirjoitti
    En tiiä mitään mutta ihmettelin kun jossain ratajuttuketjussa neuvottiin laittamaan iso vaihde sisään ja kruisailemaan radalla. Minusta tuo on varmin tapa mennä ulos. Vauhtia yllättäen liikaa, ajatukset ties missä, eikä mopoa voi hallita kaasulla vaan jarrulla. Mutkassa jarruttaminen nostan mopon *pystyy ja se menee suoraan. Sitte sitä vasta kusessa on.

    Jos mutkateitä haluaa reippaasti mennä, vaihteeksi 2 tai 3 ja keskittymällä. On se paljon parempi kuin 4 tai 5 ja muita mietiskellen.

    Rataketut on tietty erimieltä ja oikeessa. Nää uusiomotoristikeski-ikäjutut on ihan huuhaata. Varmaan niitäkin on, muttei prätkää kortilla ajeta.
    Tuo iso vaihde radalla sekä kadulla mutka-ajon opettelussa on hyvä tapa mutkavauhdin nostamisen ja pyörän levottomuuden minimoimisen kanssa. Käytännössä lähes jokaisessa nykypyörässä on riittävästi tehoa myös isoilla (5-6) vaihteilla pyörän hallitsimiseksi kaarteissa. Kaarteen läpi ajaessa kun riittää, että veto on vain kevyesti päällä. Liian pienen vaihteen käytöstä seuraa helposti tuota mutkapätkilläkin näkyvää ilmiötä, jossa kaarteesta kiihdytetään miljoonaa ulos, jarrutetaan kammojarru seuraavaan mutkaan, körötetään mutka läpi hartiat lukossa ja kun pyörä on taas pystyssä, kiihdytetään täysillä. Lisäksi liian pienen vaihteen käyttö häiritsee pyörän alustan toimintaa ellei kaasukontrolli ole hallussa.

    Noista pyörätyypeistä kuolemaan johtaneissa suistumisonnettomuuksissa: Parin vuoden takaa tilastojen mukaan suistumisia vauhdilla oli 18kpl, joihin ei sisälly känniääliöt. (Edit. Tuo 18kpl, sisältää onnettomuuksia useamman vuoden ajalta.) Näistä 5 oli ajettu Supersport-pyörällä, 4 ns. Standard-pyörällä (nakut), 4 kevarilla, 2 Offroad-pyörillä, 2 Sport Touring ja 1kpl Customeilla.

    Suistumisen syynä on hyvin usein pieni häiriö perusajamiseen, joka saattaa kuskin tilanteeseen, johon ei olla valmistauduttu edes ajatuksen tasolla kotisohvalla. Yllättävää tilannetta seuraa säikähdys, hartialukko, Target Fixation ja sitten pölisee. Harvoin suistuminen johtuu siitä, että pyörän tai renkaiden rajat olisivat tulleet vastaan.



    Superbike #7
  15. #15
    Hyvä nitrous. Oikea tilastotieto on ainoa millä päästään yli mutu-jutuista ja trollauksista.
    Honda Magna VF750C vm.1997
    Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
  16. #16
    Joskus säikähtää itsekkin mutkan yllättävää jyrkkyyttä, mutta sillon on vaan luotettava pitoon ja kallistettava reilusti. Moni suistuminen varmaan johtuukin siitä, että ei uskalleta kantata tarpeeksi ja sitten vedetään mutka pitkäksi Tai sitten siinä mutkassa on lisäksi hiekkaa, monttua, jänis tms.
    KTM 990 Adventure
  17. #17
    (poistettu tili)
    [QUOTE= (Nitrous @ Heinä. 18 2011,07:52)]
    Lainaa R2-D2,Heinä. 17 2011,22:14 kirjoitti
    En tiiä mitään mutta ihmettelin kun jossain ratajuttuketjussa neuvottiin laittamaan iso vaihde sisään ja kruisailemaan radalla. Minusta tuo on varmin tapa mennä ulos. Vauhtia yllättäen liikaa, ajatukset ties missä, eikä mopoa voi hallita kaasulla vaan jarrulla. Mutkassa jarruttaminen nostan mopon *pystyy ja se menee suoraan. Sitte sitä vasta kusessa on.
    Tuo iso vaihde radalla sekä kadulla mutka-ajon opettelussa on hyvä tapa mutkavauhdin nostamisen ja pyörän levottomuuden minimoimisen kanssa. Käytännössä lähes jokaisessa nykypyörässä on riittävästi tehoa myös isoilla (5-6) vaihteilla pyörän hallitsimiseksi kaarteissa. Kaarteen läpi ajaessa kun riittää, että veto on vain kevyesti päällä. Liian pienen vaihteen käytöstä seuraa helposti tuota mutkapätkilläkin näkyvää ilmiötä, jossa kaarteesta kiihdytetään miljoonaa ulos, jarrutetaan kammojarru seuraavaan mutkaan, körötetään mutka läpi hartiat lukossa ja kun pyörä on taas pystyssä, kiihdytetään täysillä. Lisäksi liian pienen vaihteen käyttö häiritsee pyörän alustan toimintaa ellei kaasukontrolli ole hallussa.
    Onneksi mun ei tarttekaan ketään neuvoa, neuvoisin kuitenkin väärin, hallitsemaan pyöränsä myös moottorijarrutuksella ensin ja sitten lisäämään nopeutta.

    Ainoot kerrat kun itse on joskus meinannu lipsahtaa ulos, on näitä:

    - liian iso vaihde ja liikaa vauhtia, ajatukset joissain muualla

    - jyrkempi mutka kuin luulin, hiekkaa, säikähdys ja kallistamisen sijaan jarrutus.

    Vauhdin ei ulosajossa tarvitse tosiaan olla mikään tolkuton, tulee vaan kuskille virhearvio.



  18. #18
    Norjan reissu heitetty muutama viikko sitten isolla customilla kaks päällä...Tuppaa mutkateillä tuo keskituntinopeus putoamaan aika alas ja siitä jouhtuen tulee aika pitkiä ajorupeamia per päivä n.10-14h tuntia,( aika tiukka aikataulun 1vko).Tietysti se on myös aikataulusta kiinni mutta kun katsottavaa ja kuvattavaa on niin paljon.Mitään ns.läheltäpiti tapahtumaa reissun aikana ei ollut.Riittävästi kun pitää taukoja niin jaksaa paremmin..
    <br />
  19. #19
    "Joskus säikähtää itsekkin mutkan yllättävää jyrkkyyttä, mutta sillon on vaan luotettava pitoon ja kallistettava reilusti. Moni suistuminen varmaan johtuukin siitä, että ei uskalleta kantata tarpeeksi ja sitten vedetään mutka pitkäksi Tai sitten siinä mutkassa on lisäksi hiekkaa, monttua, jänis tms."

    Totta. Ja kun työntelee vastaan stongasta, niin mutkan aikana saa näpsäkästi vaihdettua kulmaa ja ajolinjaa vaikka tulis bussi vastaan. Kyllä se silti kokemuksena herättelee.
    Honda Magna VF750C vm.1997
    Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
  20. #20
    Lainaa (Nitrous @ Heinä. 18 2011,07:52) kirjoitti
    Liian pienen vaihteen käytöstä seuraa helposti tuota mutkapätkilläkin näkyvää ilmiötä, jossa kaarteesta kiihdytetään miljoonaa ulos, jarrutetaan kammojarru seuraavaan mutkaan, körötetään mutka läpi hartiat lukossa ja kun pyörä on taas pystyssä, kiihdytetään täysillä. Lisäksi liian pienen vaihteen käyttö häiritsee pyörän alustan toimintaa ellei kaasukontrolli ole hallussa.
    Tuo on liian yleistä. Huvitti muutama vuosi sitten, kun olin tulossa Somerolta Porintielle ja siitä portaaseen ja perään valtatien ylityksen Stop -merkille tuli joku neljän kyykyn porukka ja kovaa ja koneet ulvoen.

    Pääsin siitä ensin yli ja ajattelin että tarjotaan 60 hevosvoiman kustomillla porukalle pupu-palvelua ja päristin sitten tappi maassa ja suorilla sellaisen 130 loppunopeuden.

    Ei saanu Racing -poppoo kiinni ennen kuin Portaassa kun käännyt Tammelaan. Suoran tullessa kyllä vedettiin niin paljon kuin koneesta lähti, mutta kun tuli mutka niin sitten vedettiin levyt punaisina jarrua ja jäätiin aina suoralle tulosta niin paljon ettei saatu enää kiinni.

    Ja tämä siis maaliajona papattimella mitä ei ole koskaan tarkoitettu urheilulliseen ajamiseen, lähtee kuin lehmä makuulta ja kiihtyy kuin kuunnousu.

    Totta kai osaava kuski olisi sillä lähinnä olleella kusiaskyykyllä mennyt viimeistään kolmannen mutkan ulostulossa ohi.

    No, olipahan nyt vain yksi esimerkki miksi siellä radalla kannattaa ajaa vaikka koko vuoro keskittyen ihan vaan niiden mutkien ajamiseen. Kyllä niitä suoria sitten voi ulvottaa myöhemmin.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  21. #21
    Lainaa (pakoistinen @ Heinä. 18 2011,15:10) kirjoitti
    "Joskus säikähtää itsekkin mutkan yllättävää jyrkkyyttä, mutta sillon on vaan luotettava pitoon ja kallistettava reilusti. Moni suistuminen varmaan johtuukin siitä, että ei uskalleta kantata tarpeeksi ja sitten vedetään mutka pitkäksi Tai sitten siinä mutkassa on lisäksi hiekkaa, monttua, jänis tms."

    Totta. Ja kun työntelee vastaan stongasta, niin mutkan aikana saa näpsäkästi vaihdettua kulmaa ja ajolinjaa vaikka tulis bussi vastaan. Kyllä se silti kokemuksena herättelee.
    Liian monessa suistumisessa näkyykin juuri se kokemattomuus, että kun ei vielä osata ajaa pyörällä, niin tehdään sitä mitä osataan, eli vedetään suoraa tuppi nurin.

    Sitten kun tuleekin se mutka jota ei huomattu eikä näin himmattu, niin alkaa kaikenlaiset paniikkiliikkeet ja usein päädytään ulos.

    Sen nyt melkein jo näkee että jos liki pystyssä on laskettu ulos kaarteesta, että ihan kaikkia pelimerkkejä ei oltu osattu pöydälle laittaa...
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  22. #22
    Lainaa (jannep @ Heinä. 18 2011,15:56) kirjoitti
    Lainaa (pakoistinen @ Heinä. 18 2011,15:10) kirjoitti
    "Joskus säikähtää itsekkin mutkan yllättävää jyrkkyyttä, mutta sillon on vaan luotettava pitoon ja kallistettava reilusti. Moni suistuminen varmaan johtuukin siitä, että ei uskalleta kantata tarpeeksi ja sitten vedetään mutka pitkäksi Tai sitten siinä mutkassa on lisäksi hiekkaa, monttua, jänis tms."

    Totta. Ja kun työntelee vastaan stongasta, niin mutkan aikana saa näpsäkästi vaihdettua kulmaa ja ajolinjaa vaikka tulis bussi vastaan. Kyllä se silti kokemuksena herättelee.
    Liian monessa suistumisessa näkyykin juuri se kokemattomuus, että kun ei vielä osata ajaa pyörällä, niin tehdään sitä mitä osataan, eli vedetään suoraa tuppi nurin.

    Sitten kun tuleekin se mutka jota ei huomattu eikä näin himmattu, niin alkaa kaikenlaiset paniikkiliikkeet ja usein päädytään ulos.

    Sen nyt melkein jo näkee että jos liki pystyssä on laskettu ulos kaarteesta, että ihan kaikkia pelimerkkejä ei oltu osattu pöydälle laittaa...
    Katoppäkö harjoittelu on pahasta, ja vielä vaarallista.
    Sama juttu on muuten kävelemäänopettelun kanssa: ipanoiden ei saisi antaa sitä opetella, koska siitä tulee väistämättä kuhmu päähän. Koordinaation kehittämisen sijasta pitäisi kävely- ja konttausnopeuksia valvoa tehokkaammin ja määrätä kypäräpakko heti taaperoiästä alkaen.
    Joku aina joskus kyllästyy lattialla konttaamiseen ja päättää sitten harjoittelematta ottaa rohkeasti pari juoksuaskelta. Sitten tarvitaan sosiaalivirastoa, poliisia ja terapiaa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  23. #23
    Lainaa (pakoistinen @ Heinä. 18 2011,08:59) kirjoitti
    Hyvä nitrous. Oikea tilastotieto on ainoa millä päästään yli mutu-jutuista ja trollauksista.
    Joo

    Tilastotieto kertoo jotain asiasta. Muusta en osaa sanoa mutta jokainen voi käydä katsomassa vakuutusmaksuja. Jos niistä nyt jotain suuntaa hakee, niin kustomeiden ja painavien ja tehottomien matkalehmien vakuutukset ovat halpoja.Tai siis ainakin omani on.

    Liekö sillä sitten mitään yhteyttä sen kanssa paljonko niitä rusikoidaan puskiin.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  24. #24
    Lainaa (vetomies @ Heinä. 18 2011,16:15) kirjoitti
    Katoppäkö harjoittelu on pahasta, ja vielä vaarallista.
    Sama juttu on muuten kävelemäänopettelun kanssa: ipanoiden ei saisi antaa sitä opetella, koska siitä tulee väistämättä kuhmu päähän. Koordinaation kehittämisen sijasta pitäisi kävely- ja konttausnopeuksia valvoa tehokkaammin ja määrätä kypäräpakko heti taaperoiästä alkaen.
    Tämä on vain siirtymäkauden ongelma.

    Kunhan kansanalistusseura keksii sopivan tavan muuttaa vuotuiset 1500 kaatumalla ja putoamalla menehtynyttä kontrollin perusteeksi, niin lasten opettaminen kävelemään kriminalisoidaan.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  25. #25
    (poistettu tili)
    Lainaa (jannep @ Heinä. 18 2011,15:49) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Heinä. 18 2011,07:52) kirjoitti
    Liian pienen vaihteen käytöstä seuraa helposti tuota mutkapätkilläkin näkyvää ilmiötä, jossa kaarteesta kiihdytetään miljoonaa ulos, jarrutetaan kammojarru seuraavaan mutkaan, körötetään mutka läpi hartiat lukossa ja kun pyörä on taas pystyssä, kiihdytetään täysillä. Lisäksi liian pienen vaihteen käyttö häiritsee pyörän alustan toimintaa ellei kaasukontrolli ole hallussa.
    Tuo on liian yleistä. Huvitti muutama vuosi sitten, kun olin tulossa Somerolta Porintielle ja siitä portaaseen ja perään valtatien ylityksen Stop -merkille tuli joku neljän kyykyn porukka ja kovaa ja koneet ulvoen.
    Ei tainnut kummallekkaan avautua ajatus liian suuresta vaihteesta, joka vie huomaattomasti liian lujaa seuraavaan mutkaan. Se että pyörä "vinkuu" ei tarkoita että se menee liian lujaa vaan että vaihde sisällä on pieni. Voi se mennä lujaakin jos vaihde on suuri ja vinkuu.

    Prätkässä nopeus syttyy moottorin kierroksista ja vaihteesta. Perusjuttuja, mutta nyt on kesä! Haluisin joskus nähdä kun mestarit vetää 6:lla Stelviota ylös vauhdikkaasti. Itse en uskalla 3:sta isompaa laittaa, eikä tarvitsekkaan.
  26. #26
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (R2-D2 @ Heinä. 18 2011,21:24) kirjoitti
    Lainaa (jannep @ Heinä. 18 2011,15:49) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Heinä. 18 2011,07:52) kirjoitti
    Liian pienen vaihteen käytöstä seuraa helposti tuota mutkapätkilläkin näkyvää ilmiötä, jossa kaarteesta kiihdytetään miljoonaa ulos, jarrutetaan kammojarru seuraavaan mutkaan, körötetään mutka läpi hartiat lukossa ja kun pyörä on taas pystyssä, kiihdytetään täysillä. Lisäksi liian pienen vaihteen käyttö häiritsee pyörän alustan toimintaa ellei kaasukontrolli ole hallussa.
    Tuo on liian yleistä. Huvitti muutama vuosi sitten, kun olin tulossa Somerolta Porintielle ja siitä portaaseen ja perään valtatien ylityksen Stop -merkille tuli joku neljän kyykyn porukka ja kovaa ja koneet ulvoen.
    Ei tainnut kummallekkaan avautua ajatus liian suuresta vaihteesta, joka vie huomaattomasti liian lujaa seuraavaan mutkaan. Se että pyörä "vinkuu" ei tarkoita että se menee liian lujaa vaan että vaihde sisällä on pieni. Voi se mennä lujaakin jos vaihde on suuri ja vinkuu.

    Prätkässä nopeus syttyy moottorin kierroksista ja vaihteesta. Perusjuttuja, mutta nyt on kesä! Haluisin joskus nähdä kun mestarit vetää 6:lla Stelviota ylös vauhdikkaasti. Itse en uskalla 3:sta isompaa laittaa, eikä tarvitsekkaan.
    Ei kyllä oikein avautunut mitä tuolla pienen vaihteen käyttämisellä hait. Mitä kadulla tulee mutkia ajeltua, köröttelen aika pitkälti vitosella tai kutosella. Tonnari jaksaa vääntää riittävästi noillakin vaihteilla ja aika harvassa mutkassa vauhtia kuitenkaan alle 60km/h tarvitsee tiputtaa. Eikä ole niin suurta kiusausta kierrättää konetta korkealla ja napata korttia hyllylle.
    Mutkaan sopivan nopeuden ainakin itse hahmotan ihan jostain muusta kuin vaihteesta ja moottorin kierroksista tai nopeusmittarista. Eli ihan fiiliksen perusteella ajellaan. Radalla sitten on karvan tärkeämpi pitää suurinpiirtein oikea pykälä päällä jos kierrosaikoja jahtaa. Tosin Kemoralla kytkinkahva sanoi sopimuksen irti kesken setin ja ajelin koko loppusetin nelosella. Vaikutus kierrosaikaan oli puolen sekunnin luokkaan.

    Tuo Stelvio olisi varmaan ihan mukava pätkä ajella. En ole käynyt, mutta jos siellä vauhtia saa pidettyä yli kuuden kympin, mennee sekin samalla tyylillä mitä täällä tulee ajeltua.



    Superbike #7
  27. #27
    Lainaa (R2-D2 @ Heinä. 18 2011,21:24) kirjoitti
    Lainaa (jannep @ Heinä. 18 2011,15:49) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Heinä. 18 2011,07:52) kirjoitti
    Liian pienen vaihteen käytöstä seuraa helposti tuota mutkapätkilläkin näkyvää ilmiötä, jossa kaarteesta kiihdytetään miljoonaa ulos, jarrutetaan kammojarru seuraavaan mutkaan, körötetään mutka läpi hartiat lukossa ja kun pyörä on taas pystyssä, kiihdytetään täysillä. Lisäksi liian pienen vaihteen käyttö häiritsee pyörän alustan toimintaa ellei kaasukontrolli ole hallussa.
    Tuo on liian yleistä. Huvitti muutama vuosi sitten, kun olin tulossa Somerolta Porintielle ja siitä portaaseen ja perään valtatien ylityksen Stop -merkille tuli joku neljän kyykyn porukka ja kovaa ja koneet ulvoen.
    Ei tainnut kummallekkaan avautua ajatus liian suuresta vaihteesta, joka vie huomaattomasti liian lujaa seuraavaan mutkaan. Se että pyörä "vinkuu" ei tarkoita että se menee liian lujaa vaan että vaihde sisällä on pieni. Voi se mennä lujaakin jos vaihde on suuri ja vinkuu.

    Prätkässä nopeus syttyy moottorin kierroksista ja vaihteesta. Perusjuttuja, mutta nyt on kesä! Haluisin joskus nähdä kun mestarit vetää 6:lla Stelviota ylös vauhdikkaasti. Itse en uskalla 3:sta isompaa laittaa, eikä tarvitsekkaan.
    Sulle puolestaan ei avautunut liian pienen vaihteen käytön haitta. Osaava kuljettaja tietty osaa myös valita oikean vaihteen tilanteen mukaan, mutta jos pyörän häirintä halutaan minimoida, lienee parempi käyttää isompaa vaihdetta, jolloin moottorijarru ja kiihdytys ovat vaimeammat kuin ns. ajokierroksilla tuupattaessa.

    Nopeuden arvioinnissa (jos ei mutu siihen toimi) löytyy useimmista pyöristä kätevä vekotin nimeltä nopeusmittari. En myöskään ymmärrä, miten iso vaihde ja keskittyminen ovat toisiaan poissulkevia.



    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  28. #28
    (poistettu tili)
    Lainaa (Nitrous @ Heinä. 18 2011,22:14) kirjoitti
    Tuo Stelvio olisi varmaan ihan mukava pätkä ajella. En ole käynyt, mutta jos siellä vauhtia saa pidettyä yli kuuden kympin, mennee sekin samalla tyylillä mitä täällä tulee ajeltua.
    Heh, ei se kyllä mene 5:lla tai 6:lla kovin hyvin. Ei ole Suomessa sellaista ylämäkineulansilmää. Ei siellä kannata 3:sta isompaa kytkeä, eikä kukaan teekään. Mutta se nyt on ihan toinen juttu. Käy kokeilemassa, vaikka ei se tähän liity mitenkään.
  29. #29
    (poistettu tili)
    Lainaa (PoS @ Heinä. 18 2011,22:23) kirjoitti
    Sulle puolestaan ei avautunut liian pienen vaihteen käytön haitta. Osaava kuljettaja tietty osaa myös valita oikean vaihteen tilanteen mukaan, mutta jos pyörän häirintä halutaan minimoida, lienee parempi käyttää isompaa vaihdetta, jolloin moottorijarru ja kiihdytys ovat vaimeammat kuin ns. ajokierroksilla tuupattaessa.

    Nopeuden arvioinnissa (jos ei mutu siihen toimi) löytyy useimmista pyöristä kätevä vekotin nimeltä nopeusmittari. En myöskään ymmärrä, miten iso vaihde ja keskittyminen ovat toisiaan poissulkevia.
    Niin, voihan se pyörä tosiaan häiritä ajamista vaikka en ymmärräkkään miten.

    Muuten nää sun piikit osuu taas harhaan. Minähän en ollut se joka kuunteli kierroksista nopeuksia. Toisaalta en missään väittänyt että iso vaihde ja keskittyminen sulkee toisensa pois.

    PoS, PoS keskity ja lue ennenkuin kommentoit! Ei kannata yrittää väittää toisen sanomaksi jotain. Se on sellaista tyypillistä nettivänkäystä.

    Olkoon nää vaihdeasiat tässä mun osalta. Itse vingutan mopoani mieluusti siellä 8-10 t kierrosta alueella. Muut voi tehdä mitä haluaa, mitäpä se mulle kuuluukaan. Kerroinpa oman kokemuksen.
  30.  
  31. #30
    Pyörä on häirittävä, ei häiritsijä. Kuljettajan kaasukäden kääntelyt häiritsevät pyörää, ja pienemmillä vaihteilla vaikutus tehostuu.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen