Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
    Auttakaa miestä mäessä...

Eli olen näin myöhäisherännäisenä (+ 30 vee) aloittelemassa moottoripyöräilyä ja luonnollisesti painin varustevalintojen kanssa kun ei tuota omakohtaista kokemusta vielä ole. Tarkoitus olisi löytää hyvä ruukku huonoon päähän.

Sen verran olen rajannut kypärä tarjonnasta kohderyhmää että touring/sport touring (onko sellaista edes olemassa? ) tarkoitukseen sopiva potta olisi hakusessa. Pyörää ei vielä tallissa ole, mutta se on varmaa että customi tai kyykky se ei tule olemaan - rajaten siis ainakin rataruukut ja avo-mallit pois.

Sen verran yrittänyt imeä täältä orgin puolelta tietoa että pinlock olisi bonusta ja plussaa kypärässä - eli sellaisella varustettuja malleja katsellaan.

Muutamia malleja olen käynyt jo kaupan hyllyltä kokeilemassa, ja X-Lite:n X702 jäi mieleen asiallisen tuntuisena - mutta kuten sanottu kun ei tuota kokemusta kypäristä (mopo- ja crossikypärät poislukien) ole niin on vähän vaikea sanoa kuinka hyvä se sitten on?

Toinen malli jota olen vilkuillut (mutta en vielä kokeillut) olisi toi S2:n - ainakin paperilla näyttäisi (näin amatöörin silmään) olevan saman henkinen kuin toi X-Lite?

Aurinkovisiiri joka kummastakin löytyy kiinnostaa myös - nelisilmä kun olen niin tuntuisi näin äkkiseltään ihan kätevältä varusteelta - mutta jos vastakkaisia kokemuksia täältä löytyy, mielellään niitä kuulisin.
    Jos noita kahta vertaisin, niin huomioita on kertynyt edellisistä malleista, eli X-Lite X802:sta ja Schuberth S1:sta.

-Schuberth on hiljaisempi ajossa, siinä on laajempi näköalue ja tilaa varsinkin leualle enemmän (tämä tärkeää varsinkin, jos aikoo laittaa kypäräpuhelimet kypärän sisälle)
    -X-Lite sitä vastoin on meluisampi, kevyempi, pienempi ulkomitoiltaan ja ainakin omassa käytössä kaulasta tuli viimaa enemmän.

Molemmat on kuitenkin juurikin hyviä vaihtoehtoja!
    Macce

http://www.mkkv.fi/
    https://www.facebook.com/Somethingbluetrio/

ex. BMW K1300S -14
    ex. BMW K1300S -12
    ex. Triumph Trophy SE -13
    ex. BMW K1200R Sport -08
    ex. Honda ST1300 -07
    ex. Suzuki M800 -07
    Ei oo häpee olla nopee

Kiitti kommenteista macceS.

Toivottavasti en ole ymmärtänyt väärin mitään, mutta oliko se niin että X-Lite:llä toi 700 sarja on enemmän touring mallistoa ja 800 sarja sitten tuonne rata-juttuihin suunnattu. Siis sitä ajatellen että olisko toi 802:n meluisuus perua siltä osastolta. Ilmeisesti tosta 702:sta on ollut joskus 701 malli myös tarjolla... ja nimenomaan enemmän kallellaan tonne tourinki juttuihin (ja sitä kautta mahdollisesti vähemmän meluisa malli?).

Mutta pitää tosiaan käydä vielä koeponnistamassa toi S2... josko sen kanssa sitten syntyisi sitten viimein se ostopäätös (vaikka mikäs kiire mulla tässä, pyörättömällä )
    Lainaa jda kirjoitti Katso viesti
    Ei oo häpee olla nopee

Kiitti kommenteista macceS.

Toivottavasti en ole ymmärtänyt väärin mitään, mutta oliko se niin että X-Lite:llä toi 700 sarja on enemmän touring mallistoa ja 800 sarja sitten tuonne rata-juttuihin suunnattu. Siis sitä ajatellen että olisko toi 802:n meluisuus perua siltä osastolta. Ilmeisesti tosta 702:sta on ollut joskus 701 malli myös tarjolla... ja nimenomaan enemmän kallellaan tonne tourinki juttuihin (ja sitä kautta mahdollisesti vähemmän meluisa malli?).

Mutta pitää tosiaan käydä vielä koeponnistamassa toi S2... josko sen kanssa sitten syntyisi sitten viimein se ostopäätös (vaikka mikäs kiire mulla tässä, pyörättömällä )
    Olet hyvinkin oikeassa tuossa 800/700 sarjojen vertailussa, kiinnittäisinkin touringkäytössä enemmän huomiota istuvuuteen ja "sisätiloihin" kuin meluisuuteen. Se melu kun on vielä eri pyörissä erilainen, eli myös valitun prätkän ilmanohjaus tuulilasista vaikuttaa meluisuuteen yllättävän paljon!
    Macce

http://www.mkkv.fi/
    https://www.facebook.com/Somethingbluetrio/

ex. BMW K1300S -14
    ex. BMW K1300S -12
    ex. Triumph Trophy SE -13
    ex. BMW K1200R Sport -08
    ex. Honda ST1300 -07
    ex. Suzuki M800 -07
    Nelisilmäisenä itseäni ainakin riistää julmetusti etten ostanut avattavaa pottaa. Nyt tosin sellainen on postissa tulossa.. Alkoi hermo mennä silmälasien kanssa kun joutuu joka kerta ottamaan päästä pois ja takaisin kun kypärää laittaa tai ottaa päästä.

Schubertin C3:sen tilasin itselleni, eikä ole linkin takana hinnallakaan pilattu.
    BMW R1200GS 2009
    Aprillia Caponord 1200 2014
    Honda NC 750X 2021
    Suupertista ei kokemusta, X-702:sta noin kolmen viikon ajeluitten verran, mikä ei vielä tähän aikaan vuotta tämmöisellä mukavuudenhaluisella vanhemmalla herrasmiehellä tietysti ihan hirveästi ole...

Kun aloin katsella kypärää käytössä ränstyneen HJC FS-10:n tilalle kriteereinäni olivat
    - pinlock
    - sisäpuolinen aurinkovisiiri
    - keveys
    - testeissä meluisaksi mainittua HJC:ta hiljaisempi (en käytä, enkä suostu käyttämään tulppia)
    - tupla-D
    - HJC:ta parempi tuuletus

Aikani erilaisia vertailuja ja testejä tavattuani ja noilla kriteereillä päädyin tuohon X-liteen ja yhtä seikkaa lukuunottamatta olen toistaiseksi ollut hankintaani tyytyväinen. Testeissä hiljaiseksi mainittu potta tuotti melkoisen pettymyksen - ainakin omalla kokolailla nakulla Kawan kilo-zetalla +80kmh nopeuksissa korviin tunki aivan infernaalinen "repeytymisen" ääni, melu oli niin kova että korviin kirjaimellisesti sattui.

Syyksi tuohon metelöintiin paljastui se, että korvan kohdalla poskipaloissa on n-com käyttöä silmälläpitäen rei'itetty ohut vaahtomuovi, sen alla ohut ja kova muovinen taustalevy ja styroksissa kaiuttimen paikka jossa on kolme reikää jotka jatkuvat suoraan ulkokuoreen saakka. Korvan ja ulkokuoren välissä ei siis ole juurikaan yhtään mitään muuta kuin "tunneli" joka johtaa ohivirtaavan ilman mekkalan suoraan korviin... Ongelma poistui/väheni siedettävälle tasolle tunkemalla noihin styroksin reikiin earinpätkät kuhunkin, eli en edelleenkään käytä tulppia mutta kypäräni käyttää
    Testeissä kehuttiin hiljaisuuden lisäksi kovasti n-comin äänenlaatua eli ehkä eivät ole ajelleet kypärällä ilman tuota puhelinsysteemiä ollenkaan ja ilmeisesti myös kaiuttimien asennus poistaa tuon ongelman.

Olin asiasta yhteydessä sekä valmistajaan että myyjäliikkeeseen ja kysyin että puuttuuko hankkimastani yksilöstä mahdollisesti jotkin styroksinpalat tms, jotka sitten olisi tarkoitus poistaa vasta kypäräpuhelinjärjestelmän asennuksen yhteydessä mutta näin ei kuulemma ole. Valmistajan ilmoituksen mukaan yhteydenottoni oli ensimmäinen kerta kun kuulivat tällaisesta ongelmasta tämän mallin kanssa. Tiedä tuota sitten... Kysyivät joka tapauksessa kypäräni koon ja lupasivat toimittaa myyjäketjun kautta jotkin erikseen valmistetut härpäkkeet joilla ratkaista ongelmani. Mielenkiinnolla odotan mitä sieltä tulee...

Tuon omatekoisen pikku fiksin jälkeen, verrattuna siis vanhaan kypärääni, tuo X-lite
    + suhinaton/vinkumaton
    + tuulettaa loistavasti
    + huomattavasti vakaampi esim auton perässä ajettaessa
    + kevyt
    + laaja näkökenttä
    + loistavasti toimiva pinlock
    + visiiri toimii jämäkästi ja sulkeutuu tiiviisti

- aurinkovisiiri vähemmän tummennettu
    - hengityssuojain pienempi => pelkkä aurinkovisiiri alhaalla ajaen viimaa, roskia ja itikoita pääsee silmiin enemmän

Jäsen tonzan kanssa samoilla linjoilla, vaikkei itsellä silmälaseja toistaiseksi olekaan - mitä lasillisilta tuttaviltani olen kuullut, on avattava kypärä lasien kanssa käytettävyydeltään aivan eri planeetalta umpimalleihin verrattuna.
    Lainaa Izzi kirjoitti Katso viesti
    Aikani erilaisia vertailuja ja testejä tavattuani ja noilla kriteereillä päädyin tuohon X-liteen ja yhtä seikkaa lukuunottamatta olen toistaiseksi ollut hankintaani tyytyväinen. Testeissä hiljaiseksi mainittu potta tuotti melkoisen pettymyksen - ainakin omalla kokolailla nakulla Kawan kilo-zetalla +80kmh nopeuksissa korviin tunki aivan infernaalinen "repeytymisen" ääni, melu oli niin kova että korviin kirjaimellisesti sattui.

Syyksi tuohon metelöintiin paljastui se, että korvan kohdalla poskipaloissa on n-com käyttöä silmälläpitäen rei'itetty ohut vaahtomuovi, sen alla ohut ja kova muovinen taustalevy ja styroksissa kaiuttimen paikka jossa on kolme reikää jotka jatkuvat suoraan ulkokuoreen saakka. Korvan ja ulkokuoren välissä ei siis ole juurikaan yhtään mitään muuta kuin "tunneli" joka johtaa ohivirtaavan ilman mekkalan suoraan korviin... Ongelma poistui/väheni siedettävälle tasolle tunkemalla noihin styroksin reikiin earinpätkät kuhunkin, eli en edelleenkään käytä tulppia mutta kypäräni käyttää
    Testeissä kehuttiin hiljaisuuden lisäksi kovasti n-comin äänenlaatua eli ehkä eivät ole ajelleet kypärällä ilman tuota puhelinsysteemiä ollenkaan ja ilmeisesti myös kaiuttimien asennus poistaa tuon ongelman.

Olin asiasta yhteydessä sekä valmistajaan että myyjäliikkeeseen ja kysyin että puuttuuko hankkimastani yksilöstä mahdollisesti jotkin styroksinpalat tms, jotka sitten olisi tarkoitus poistaa vasta kypäräpuhelinjärjestelmän asennuksen yhteydessä mutta näin ei kuulemma ole. Valmistajan ilmoituksen mukaan yhteydenottoni oli ensimmäinen kerta kun kuulivat tällaisesta ongelmasta tämän mallin kanssa. Tiedä tuota sitten... Kysyivät joka tapauksessa kypäräni koon ja lupasivat toimittaa myyjäketjun kautta jotkin erikseen valmistetut härpäkkeet joilla ratkaista ongelmani. Mielenkiinnolla odotan mitä sieltä tulee...
    X-litea kävin kokeilemassa, mutta eihän se päähän sopinut, mukaan lähti Nolanin N104. Yllättäen kypärässä on sama ongelma kuin tuossa X-Litessa. Korvien kohdalla on ensin tila kaijuttimille ja tämän jälkeen kolme reikää suoraan ulkokuoreen. Meteli on lähes häkellyttävä verrattuna edelliseen Shoei Raid II:een. Telttapatja toki korjaa ongelman, mutta mieleen tuli, että mitä se myyntiliike lähetti tilalle? Onko tuohon joku ns. virallinen ratkaisu?
  8.  
    Lainaa velijussi kirjoitti Katso viesti
    Telttapatja toki korjaa ongelman, mutta mieleen tuli, että mitä se myyntiliike lähetti tilalle? Onko tuohon joku ns. virallinen ratkaisu?
    Ratkaisu ei tullut myyjäliikkeeltä vaan suoraan tehtaalta ja oli - yllätys yllätys - telttapatjan kappaleet noihin kaiuttimenpaikkoihin. Lisänä tuli paksummat "sisäverhoukset" niihin poskipaloihin, mutta niitten vaikutus meluun oli kokolailla olematon mutta vaikutus korvien mukavuuteen senkin suurempi, valitettavasti vaan siellä negatiivisella puolella, joten ne ovat jääneet kokeilun jälkeen käyttämättä.

Eli ei mulla ainakaan ole tiedossa mitään ns virallista ratkaisua tuohon ongelmaan. Mutta tuon telttapatjapatentin kanssa olen kesän pärjäillyt ihan hyvin.