Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Nyt olisi tarve saada yhteys kahden pyörän välille. Tuolla viime lauantaina katselin, että monenlaisia erilaisia ratkaisuja olette rakenneet alkaen siitä kuminauhaviristä täysin integroituihin systeemeihin (ja kaikkea siitä väliltä). Näytti siltä, että Autocom on aika suosittu valmistaja ja täältä foorumilta löytyy varmasti osaamista oikean konfiguraation rakentamiseen.

    Tiedän, että hyvää ja halpaa ei samassa paketissa saa, mutta jos edes kohtuuhintaisen Todettakoon, että sähköalan koulutettu olen, joten asennus onnistuu itse, kunhan tietäisi palikat ilman erehdyksen kautta kokeilua.

    PMR -puhelimeksi edullinen esim. Cobra.

    Vähän lähtötietoa:

    Pyörä A

    - Aina kun PMR:ää tarvitaan, niin mukana tankkilaukku. Laukku jo olemassa eli ne bags -connection "sähkölaukut" ei vaihtoehto. Eli rojut tankkilaukussa.
    - Pyörässä virranulosotto (sellainen pieni "tupakansytkä") en tiedä oikeaa nimeä tuolle.
    - tarkoitus tuoda tankkilaukkuun jakopalikka mallia tupakansytkä, johon saisi kiinni myös puhelimen latauksen ja taitaa Cobraankin saada tupakansytkälaturin??
    - tarve on tuon PMR:n liittäminen headsettiin ja tietty kiva lisä olisi MP3 -liitäntämahdollisuus. Soittimena noksun puhelin, jossa 3,5mm stereoplugi.
    - tangentti pitäisi olla mahdollisuus kiinnittää esim. tankkilaukun ulkopuolelle. Kiinteitä asennuksia pyörään pyrin välttämään.
    - headsetistä piuha tankkilaukulle

    Onko esim. Autocom logic malli tuohon käyttöön sopiva? puhelimen/PMR:n väliin kait ihan normi 3,5mm uros-uros stereopiuha? Mites toi erllinen tangentti?

    Pyörä B

    - Ei virran ulosottoa (ei ongelma jos lataus toisessa pyörässä, niin voi noita PMR:iä vaihtaa kun akku loppuu. Ei tankkilaukkua johon rojut voisi koota.
    - etsin autocomin esiteistä ratkaisua, jossa headset kiinni puhelimeen ja kuitenkin olisi erillinen tangentti, jonka voisi tuoda paremmin esille käyttöä varten. VOX:ia ei ollut tarkoitus käyttää. En oikein sellaista löytänyt.
    - ei tarvetta MP3 -liitännälle.
    - tämä on lähinnä oikeiden palikoiden löytämistä kun en jaksaisi alkaa kolvaamaan

    Keskustelua voimme jatkaa täällä foorumilla tai sitten yksityisviestein. Kiitos avusta jo etukäteen

    -janne-
    F 800S -06
  2. #2
    Autocomin hinnalla saisi toki jo toimivia BT-ratkaisuitakin, esim. Scalalta. Ei tarvii viritellä johtoja ja äänenlaatu on hyvä motarinopeuksillakin. USB-laturilla onnistuu lataaminen vaikka ajon aikana, tosin akut kestää hyvin päivän ajelut.
    https://reissu.org
  3. #3
    Kurkkaas rxtx firman sivuja.
    Yamaha FZS 1000cc
    Ex: Kawasaki er-5
  4. #4
    Tommonen halpis AE600S toimii ainakin ok Cobran ja Midlandin puhelimilla. 4 AUX-liitäntää.
    4 satsia tuli kuulokkeita ja mikkejä paketissa mukana.

    http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=38-2559
  5. #5
    Karavanaamari suopo:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Mar 2008
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mä laittaisin PMR-puhelimen taskuun ja siitä piuhat kypärään,
    esim tommonen kypäräsetti tai koko paketti . Akku kestää kuitenkin ainakin pari päivää, joten sen voi ladata majoittumisen aikana.
    Noissa näyttää olevan tangenttikin. Vastaavia löytyy internjetin syövereistä useita

    Sit jos tarttee muitakin laitteita kiinni niin pitää jo tehdä päätös jonkun Bluetooth härpäleen (Sena, Scala, Midland yms. ) ja kiinteän asennuksen (Autocom, Baehr, Ake intercom yms.) välillä ja rahaa palaa reilusti enemmän. Ref. esim Midland G8 jonka saa suoraan paritettua Bluetooth kypäräpuhelimeen.

    Yksi vaihtoehto on myöskin ostaa Bluetooth kypäräpuhelimet kummallekin eikä mitään muuta, noilla jo saa muutaman sadan metrin kantaman kahden pyörän välille (lupaavat jopa 1½km ?) mutta vain kahden pyörän välille kerrallaan (point-to-point) ja niihin saa lisäksi kiinni MP3 soitinta, navia jne.

    PMR on kyllä ehdoton jos reissussa useampia pyöriä (point-to-multipoint)
    Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
    KTM Super Adventure 1290 -2015
    Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
  6. #6
    Suopon kaltaisen hässäkän rakensin kaverin kanssa. Puhelin on klipsulla kiinni housuissa siitä sitten piuhat kypärään ja tangetti on vasemmassa kahvassa kiinni. RXTXstä löytyi kahden puhelimen setti jossa tuli hintaa noin 70€ per naama, otettiin sangalliset mikrofonit. Mistä tahansa sähköriliikkeestä sitten hain 2.5mm -> 3.5mm plugin niin saa suoraan kiinni mp3-soittimeen/puhelimeen tms.

    Testattessa kaupungissa jäi aika lyhyiksi kantavuudet mutta pöndellä ajellessa kuului ihan tarpeeksi kauas. Sitten kun nopeus nousi 100km/h tienoille niin alkoi puuroutua puhe niin että kuului lähinnä suhinaa. Kypärinä System 6 ja Schubert C3, ei riittänyt into alkaa testailemaan kuinka saisi suhinat paremmin pois.

    Muuten ihan ok mutta johtojen kanssa voi mennä säheltämiseksi kun tuossa RXTXn paketissa oli 3 nippua: kypärään piuhaa oli aikalailla piilotettavaksi, tangentin johto myös mallia "tarpeeksi pitkä" ja sitten liitos piuha josta menee johto kuulokkeisiin, puhelimeen ja tuohon tangettipiuhaan (tämän tietenkin noheva piiloittaisi ajotakkiin niin että on aina mukana ja päät vain esillä).
    R 1200R '08. ex R 1100RS '93
  7. #7
    Kerran tarve vain kahden pyörän välille laittaisin Bluetooth systeemin ei tarvi tangentteja painella ja yhteys molempiin suuntiin akku kestää päivän aika hyvin. Noihin voi sen pmr:n lisätä, jos tarvii useampaan pyörään olla yhteydessä tosin taitaa muutama uudemmista tukea jo useita pyöriä.
  8. #8
    MotOrgBike-vastaava, moderointivastaava, tapahtumavastaava riisor:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Moderaattori
    Hallitus
    Liittyi Apr 2007
    Kytäjä
    MotOrg ry jäsen
    Itellä oli tavoitteena se, että kaikki rojut on pyörässä kiinteästi ilman mitään laukkuvirityksiä ja että ainoa ajoonlähdössä kytkettävä johto on Autocomin headsetin johto. Kaikki rojut piti myös saada piiloon, joten PMR:n tangentin virittelin vasemman kahvan PASS-kytkimeen (sillä kun ei juurikaan ole käyttöä). Cobran PMR oli pari kesää takapenkin alla, mutta kantavuus ja toiminta oli niin perseestä, että täksi kesäksi piti virittää PMR:n tilalle PMR-yhteensopiva ja reilusti tehokkaampi UHF/VHF-radio ulkoisella antennilla. Nyt kuuluu
    Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään

    >> PK-letkaohje <<
    >> Veturin vinkit <<

    Ducati SFV4S
  9. #9
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa suopo kirjoitti Katso viesti
    Sit jos tarttee muitakin laitteita kiinni niin pitää jo tehdä päätös jonkun Bluetooth härpäleen (Sena, Scala, Midland yms. ) ja kiinteän asennuksen (Autocom, Baehr, Ake intercom yms.) välillä ja rahaa palaa reilusti enemmän.
    Joskus olen miettinyt, että eikö motoristeille saatais joku perus radiopuhelin (mitä näitä tähän varattuja "lälläri" eu-taajuuksia on) mikä toimisi motoristivinkkelistä, eli jollain tekniikalla haistelisi vastaavia laitteita. Idea olis se, että tää mp-radio oli standardi bluetooth/3.5 mm liitännällä ja sen sais paritettua niinkuin kännykän mihin tahansa kypäräpuhelinsettiin tai pelkkään korvanappiin tai mihin vaan. Näin saatais kaikki kypäräsysteemit pelaamaan toistensa kanssa riippumatta siitä onko kypärässä laatuvehkeet vai kiinanvehkeet.
  10. #10
    Eikös tämä ole periaatteessa PMR, mistä puhut?
    Ei vaan taida olla "sovittua" yleistä kanavaa, niinkuin LAssa aikoinaan. Kyllähän se ainakin kansallisesti muodostuu, jos vaan aletaan sitä käyttämään.

    Itse olen noiden laitteiden kanssa vähän samoilla jäljillä ja yllätyksekseni sain huomata, että esim Nokian navia ei yksikään setti taida osata priorisoida siten, että se kuuluisi muiden "yli/taustalla" ja samassa yhteydessä scala ilmoitti, ettei heidän systeemi ole yhteensopiva BT PMRn kanssa...
    Molempia, GSM navi/BT PMR laitteita ollut jo vuosia saatavana, mutta vieläkään niitä ei voi käyttää/hyödyntää???

    Vaihtoehdoksi taitaa jäädä nämä kiinan laitteet... jos ei BT toimi, niin miksi 3.5mm yhteydestä pitäisi maksaa 200+ €?
    IL

    FLHTCUI
  11. #11
    Lainaa JanneL70 kirjoitti Katso viesti
    Nyt olisi tarve saada yhteys kahden pyörän välille. Tuolla viime lauantaina katselin, että monenlaisia erilaisia ratkaisuja olette rakenneet alkaen siitä kuminauhaviristä täysin integroituihin systeemeihin (ja kaikkea siitä väliltä). Näytti siltä, että Autocom on aika suosittu valmistaja ja täältä foorumilta löytyy varmasti osaamista oikean konfiguraation rakentamiseen.

    Tiedän, että hyvää ja halpaa ei samassa paketissa saa, mutta jos edes kohtuuhintaisen Todettakoon, että sähköalan koulutettu olen, joten asennus onnistuu itse, kunhan tietäisi palikat ilman erehdyksen kautta kokeilua.

    PMR -puhelimeksi edullinen esim. Cobra.

    Vähän lähtötietoa:

    Pyörä A

    - Aina kun PMR:ää tarvitaan, niin mukana tankkilaukku. Laukku jo olemassa eli ne bags -connection "sähkölaukut" ei vaihtoehto. Eli rojut tankkilaukussa.
    - Pyörässä virranulosotto (sellainen pieni "tupakansytkä") en tiedä oikeaa nimeä tuolle.
    - tarkoitus tuoda tankkilaukkuun jakopalikka mallia tupakansytkä, johon saisi kiinni myös puhelimen latauksen ja taitaa Cobraankin saada tupakansytkälaturin??
    - tarve on tuon PMR:n liittäminen headsettiin ja tietty kiva lisä olisi MP3 -liitäntämahdollisuus. Soittimena noksun puhelin, jossa 3,5mm stereoplugi.
    - tangentti pitäisi olla mahdollisuus kiinnittää esim. tankkilaukun ulkopuolelle. Kiinteitä asennuksia pyörään pyrin välttämään.
    - headsetistä piuha tankkilaukulle

    Onko esim. Autocom logic malli tuohon käyttöön sopiva? puhelimen/PMR:n väliin kait ihan normi 3,5mm uros-uros stereopiuha? Mites toi erllinen tangentti?

    Pyörä B

    - Ei virran ulosottoa (ei ongelma jos lataus toisessa pyörässä, niin voi noita PMR:iä vaihtaa kun akku loppuu. Ei tankkilaukkua johon rojut voisi koota.
    - etsin autocomin esiteistä ratkaisua, jossa headset kiinni puhelimeen ja kuitenkin olisi erillinen tangentti, jonka voisi tuoda paremmin esille käyttöä varten. VOX:ia ei ollut tarkoitus käyttää. En oikein sellaista löytänyt.
    - ei tarvetta MP3 -liitännälle.
    - tämä on lähinnä oikeiden palikoiden löytämistä kun en jaksaisi alkaa kolvaamaan

    Keskustelua voimme jatkaa täällä foorumilla tai sitten yksityisviestein. Kiitos avusta jo etukäteen

    -janne-

    Nyt tuossa olis hyvä lähtee liikkeelle ihan perustarpeesta!

    Eli mitä "järjestelmän" pitäisi pääasiassa tehdä ja kuinka monen kanssa?
  12.  
  13. #12
    Lainaa I_Le kirjoitti Katso viesti
    Eikös tämä ole periaatteessa PMR, mistä puhut?
    Ei vaan taida olla "sovittua" yleistä kanavaa, niinkuin LAssa aikoinaan. Kyllähän se ainakin kansallisesti muodostuu, jos vaan aletaan sitä käyttämään.

    Itse olen noiden laitteiden kanssa vähän samoilla jäljillä ja yllätyksekseni sain huomata, että esim Nokian navia ei yksikään setti taida osata priorisoida siten, että se kuuluisi muiden "yli/taustalla" ja samassa yhteydessä scala ilmoitti, ettei heidän systeemi ole yhteensopiva BT PMRn kanssa...
    Molempia, GSM navi/BT PMR laitteita ollut jo vuosia saatavana, mutta vieläkään niitä ei voi käyttää/hyödyntää???

    Vaihtoehdoksi taitaa jäädä nämä kiinan laitteet... jos ei BT toimi, niin miksi 3.5mm yhteydestä pitäisi maksaa 200+ €?
    Aikoinaan joskus yli 10v sitten kun PMR-puhelimiin alkoi saamaan noita kypäräsettejä, niin jotkut porukat käytti kanavaa 3 yleiskanavana jolla huudella muille baanalla olijoille, mutta tuo "kulttuuri" on tainnut jo unohtua.

    Testien mukaan nuo mainitsemasi soveltuvuus ongelmat ovat enemmänkin noiden GSM-puhelimien puolella, ei BT-settien. Nuo GSM navithan toimii yksinään lähes poikkeuksetta, mutta kun järjestelmään halutaan lisää toimintoja ja niiden pitäisi toimia kaikkien maailman valmistajien ja tuotteiden kanssa yhteen ja vielä samaan aikaan niin voin sanoo että työmaata on ........

    Eli eri päälekkäisten softien / sovelluksien yhteen sovittaminen on tuo ongelma. Nyt suurimpana ongelmana taitaa olla tuo että GMS-puhelimet ei osaa "käskyttää" BT-kypäräsettien intercomia katkeamaan silloin kun navigaattori haluaisi kertoa tulevan muutoksen kulkuväylällä. Eli kun keskustelet repsikan kanssa, eli intercom yhteys on päällä niin GSM-navin ääni ei tule korviin. Tästä poiketen oikea MP-navigaattori eli ZUMO 660 taas osaa toteuttaa tuon "käskytyksen" (nykyään) ja ajaa tuo liikenneopastus intercomkeskustelun päälle. Nää ZUMO:nkin ominaisuudet on kehittyny joka vuosi uusien päivitysten kautta, eli mikään ei ole tänäpäivänä valmis tehtaalta suoraan. Uusia toimintoja keksitään kokoajan ja myös uusia soveluksia tulee. Veikkaan että myös GSM-puhelin valmistajat "bongaa" jossain vaiheessä MP-käyttäjät ja väsää pienen softanpätkän hoitamaan tuon käskytyksen.

    Scaalan ilmoitus ko. sovelluksen (BT PMR-puhelin) sopimattomuudesta on normaali ilmoitus jos heillä ei ole hajuaakaan siitä tai sitä ei ole ollut aikaa testata ja tutkia.

    Olemme testannut useita BT-headsettejä tuon Midland BT PMR-puhelimen kanssa ja lähes kaikki on naittunut sen kanssa ja myös toiminut (Lukuun ottamatta Midlandin omaa vanhempaa BT2:sta).
    Tässä osa testatuista:SENA SMH10, SENA SMH5, SENA SMH5-FM, Scala Rider Q2, Scala Rider G4, Bluset ("Neliskanttinen" kiinalainen), Interphone "päärynä", Interphone F4, Midland BT NEXT, CAMOS .....

    Toinen juttu on taas se että mitä/minkä kanssa sen pitäisi pystyä toimimaan ja miten? Eli taas sama juttu kuin tuon GSM-navin kanssa, BT PMR-toimii hyvin yksinään kun headsetissä ei ole muita toimitoja aktiivisena! Jotkut BT-vamistajat on saanut näitäkin ominaisuuksia säädettyä paremmiksi, mutta mitään "junanvessa" laitetta ei markkinoilla ole.
    Jo yllämainitujen päivityksien avulla BT-kypäräsetti valmistajat säätävät noita ominaisuuksi sen mukaan kun uusia sovelluksia, puhelinmalleja, naveja, ym. saapuu markkinoille!

    Tuolla SENA ryhmässä Go-Za oli saanyt tuon TomTom navin ja BT PMR-puhelimen "naitettua" toimivaksi:

    --------------klip----------------
    Luettuani amerikankielisiä ohjeita sain vihdoin laitteet toimimaan juuri niin kuin haluan!!!
    Eli Tomtom navi yhdistetty... ääni kuuluu koko ajan -> hiljentää PMR:stä tulevaa ääntä. Ja puhelut toimivat!
    PMR yhteyttä voi pitää koko ajan auki eikä se vaikuta navin ääneen...
    --------------klip----------------

    Eli mikäli haluaa pääkäytöstä poikkeavia toimintoja niin säätämistä välillä on!