Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Hei,

    Menin hetken mielenhäiriössä hommaamaan Innovaten kitin jossa DB näyttö, LC-1 kontrolleri ja Boschin laajakaista lambda-anturi. Nyt kun pitäisi siirtyä asennusvaiheeseen rupeaakin sormi lähestymään suupieltä. Olisin kiitollinen jos joku vastaaavanlaisen asennuksen kanssa pähkäillyt voisi jakaa viisauttaan.

    Asennusohjeissa sanotaan että O2-sensori pitäisi asentaa ennen katalysaattoria ja -06 1050 Triplessähän alkuperäinen lambda-anturin paikka on pre-katin jälkeen?

    Pitääkö pre-kat "disabloida" että tuosta kohtaa saa mitattua järkeviä lukemia tai laajakaista-anturi ei muuten saa siipeensä?

    Samoin rupesi mietityttämään, että onko SAI:n kanssa mittailu turhaa hommaa vai onko se vain pelissä sellaisella alueella, että käytännön kannalta ei ole merkitystä??

    Kolmantena ihmetyksen aiheena on lambda-anturin esilämmitys. Anturia ei saa lämmittää liian aikaisin ennen käynnistystä ettei mahdollisesti putkeen tiivistynyt kosteus liikkeelle lähtiessää rikkoisi kuumaa anturia... Mikä olisi oikea paikka ottaa virta tähän tarkoitukseen? Alkuperäisessä lambadassa ei varmaan tätä ominaisuutta ole? Eli kun kytkee LC-1:n kapeakaista emulaattorin ECU:n liittimeen, niin samasta "töpselistä" ei liene oikeanlaista virtatarjoilua saa? Sähkökaaviotkin mulla jossain pitäisi olla, mutta tähän hätään en niitä löytänyt.

    Tarkoituksena tällä projektilla olisi lähinnä "pakoputkivirityksen" jälkeen tarkistaa että seokset olisi sinnepäin ja tarvittaessa yrittää korjailla - tavoitteena toivottavasti mahdollisimman pienet tuhot.

    t. Mika
  2. #2
    Hitsaa uusi lambaada-nippa kollektoriin ja revi samalla se pre-cat sieltä mäelle? Lähtee taltalla ja moskalla...
    Vai mikä oli meininki... Onko kyseessä väliaikainen käyttö vai pysyvä asennus?


    Itsellä oli kaverilta lainassa viime kesänä Husseen LC-1 johon virrat otin suoraan akusta, on/off kytkin välissä...


    Ja kyllähän se SAI sinne häiritsevää ilmaa taitaa syöttää joten se ois hyvä tulpata siitä ilmaboksin letkusta...
    K750 -61
  3. #3
    Kiitos pikaisesta vastauksesta. Väliaikaiseksi tuota ajattelin - Tuo suoraan akulta katkaisijan kanssa virranotto voisi olla hyvä ratkaisu. Tuota katin poistoa hieman arastelen, sillä varmaan sitä lähdin kysymäänkin. Tosiaan jos tuon katin haluaisi säilyttää, niin putkeen voisi sitä ennen hitsata uuden nipat tai vaikka alkukäyriin jokaiseen omansa...

    Jos tuon SAI:n blokkaa pelkästään säätämistä varten, niin kartan varmaan pitää kuitenkin olla non SAI tyyppiä?? Vai onko vain hukkaan heitettyä aikaa jos tuon kanssa rupeaa kikkailemaan.

    Onko oikeastaan tarpeen käyttää tuota kapeakaista emulaattoriakaan jos vain säätöä varten laittaa jos ECU kuitenkin suurinpiirtein huolehtii ko. alueen säädöstä?

    Lähinnä kai pohjimmainen halu olisi tietää ettei nykyinen kartta, mikä sinällään tuntuu toimivan hyvin ja on kopioitu vastaavasta kokoonpanosta, ole liian laihalla/rikkaalla tälle yksilölle ja pidemmän päälle tekisi tuhoja.

    Rupeaa menemään tajunnanvirraksi, helpointa kai olisi tuo katti ja SAI:blokkaus, ei jäisi kysymysmerkkejä. Tietty voisi viedä suoraan penkkiin säädettäväksi, mutta kun tuli tuo härpäke hankittua, niin ei kai sitä voi nyt kokeilematta jättää, menee säästetyt eurot hukkaan. ;)
  4. #4
    Tuli kanssa hommattua saman firman MTX-L setti. Kun halavalla tyrkytettiin. Pitäisi olla sama kontrolleri kuin LC1, mutta integroituna mittariin.

    Minulla proggis ei ole vielä edennyt kierreholkin hitsausta pidemmälle. Holkin laiton juurikin tuohon kollektoriin - tosin tässä 2009 putkessa ei mitään precattia ole ollenkaan. Näin meikäläisen hataralla muistilla se precat on 2005 putkessa juuri siinä mihin holkki parhaiten istuisi. Melkein ottaisin precatin poies häsäämästä samoissa hitsaustalkoissa, kun ei se juuri muuta tee kuin vaimentaa hiukka ääniä.

    Virrat ajattelin hoitaa Optimate-laturin liittimestä ja ihan vaan kytkin väliin. Sitten setti on helposti kiinnitettävissä nippareilla vaikka runkoputken ulkopuolelle tarvittaessa ja lähtee irti yhtä pikaisesti.

    SAI-letku tukkoon tottakai jos mittauksia tehdään.

    Jos meinasit pyörän oma O2-sensori paikallaan ajella niin sitten varsinkin hitsaisin laajakaistalle oman nippelin. Ethän sä muuten pysty mitenkään tekemään mittauksia sun vakitilanteesta jos vakioanturi on irti ja laajakaista feikkaa signaalia? Kun ei se kuitenkaan imitoi sitä vakiota täysin 1:1.
    Viimeksi muokannut: Talttapää; 08.05.2012 klo 18:40.
  5. #5
    Hyvä homma. Rupeaa selkiytymään kuvio. Kiitoksia! Tosiaan uskottelin itselleni että tuo kapeakaistaemulaatio olisi riittävä jo oletusasetuksilla, mutta näinhän se kyllä varmasti on ettei vastaa orggis lambdaa. Vaikka sen emulaattorilähdön voikin ohjelmoida vastaamaan alkuperäistä, niin sekin sitten vaatinee että molemmat anturit on yht'aikaa putkessa kiinni, että saisi vertailukelpoisia lukemia...

    Tietty kai tuon O2 tiedon käytön voisi kokonaankin ECU:lta disabloida, niin säästyisi hitsaushommilta ja turhalta miettimiseltä.

    Triumphtorquen sivuilla oli jotain keskustelua tuon lambdan toiminnasta:
    http://www.triumphtorque.com/message...iple-2006.aspx
    Tuolta ymmärsin että:
    - O2 lukemia käytetään jos AFR 14.50 tai lähellä???
    - ECU:lla on joku sisäinen trimmikartta, mihin kirjoitellaan tuon O2-sensorin perusteella saatuja lukemia ajon jälkeen.

    Onkohan tuo sisäinen trimmikartta tehty vain kompensoimaan kapeakaistaisen lambdan ominaisuuksia? Eli jonkunlaista hienosäätöä rikas/laiha korjausten pohjalta tuolle 14.50 alueella??
  6. #6
    Juu, O2 reaaliaikainen closed-loop on käytössä niissä sinisissä 14.50 -alueissa, jos katsot Air/Fuel target taulua TuneECU:lla. Noissa sun aikakauden vehkeissä tuppaa olemaan tyhjäkäynnillä ja pienen tasakaasun cruisailualueella ainoastaan.

    MUTTA, lisäksi tuosta closed-loopin vaatimasta rikastuksesta/laihennuksesta (ja lämpötilasta ja herratiesmistä) lasketaan sitten lyhyen ja pitkän aikavälin trimmejä talteen koskien myös muita alueita. Näitä tauluja ei pääse näkemään kuin tehtaan virallisilla kaluilla, joten en ole omin silmin moisia nähnyt. Em. siis toisen käden infoa.

    -> Lienee O2 disabloinnin yhteydessä syytä huolehtia että kartta ei ainakaan ilman korjauksia mene laihan puolelle, koska O2-perusteista trimmiä ei voida enää tehdä. Hyvä rikkaahko peruskartta on mielestäni esim. TuneECU saitilta löytyvä 10088Tune_dyno39.hex. Tuon pohjalta itse lähtisin dynossa hienosäätämään, jos rikkaan soosin käryä tuntuu liikaa. Tuolla tunella tuli 05-08 ajeltua useampi kymppitonni.
  7. #7
    Taitaa olla meikällekin paras lähestymistapa jättää tuo orggis O2 paikalleen ja hitsailla oma paikka laajakaistalle. Käytännössähän se mulla kuitenkin menee niin ettei niihin säätöihin enää sitten tule puututtua kun ne on saanut sinnepäin.

    Mietin vielä, että varmaan tuon laajakaistan voi laittaa kollektorin jälkeen väliputkeenkin - oletuksena että ennen ei ole katalysaattoria ja asennus ei tule liian lähelle putken päätä? Low mount putkilla taitaa olla pakko pistää kollektoriin...

    Innovaten asennusohje taitaa sanoa että pitäisi olla vähintään noin 60-90cm ennen pakoputken päätä.
  8. #8
    Lainaa MikaM kirjoitti Katso viesti
    Pitääkö pre-kat "disabloida" että tuosta kohtaa saa mitattua järkeviä lukemia tai laajakaista-anturi ei muuten saa siipeensä?
    Henk.koht olen sitä mieltä, että kysessä on äänenvaimennin, ei katalysaattori.
    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  9. #9
    Niinpä, olikos siinä jotain keraamiakin ympärillä vai oliko se vain pelkkä reikäputki? Voihan se putki olla pinnoitettu jollain katalyyttisillä aineilla, mutta iso osa pakokaasuista varmastikin sen ilman reaktioita ohittaa jos näin on.

    Lieneekö tuo pre-cat termi Triumphin lanseerama vai vain syntynyt kansan syvissä riveissä ajatuksella - 'tämä on pakoputkessa sisällä, sen täytyy olla katalysaattori' ja nimitys vakiintuu yleiseen käyttöön kuten esim. öljynlauhdutin.
  10. #10
    Se pakosarja löytyy Trumpan mikrofilmeiltä kahtena versiona "precat" ja ilman. Eli nimi on Hinckleystä kotoisin.

    Materiaalista en tiedä sen enempää. Pehmeähkö peltimäinen putki jossa pieniä reikiä. Ei mitään fylliä ympärillä. Niitattu/hitsattu pakosarjan sisäpuolelle vain parista kohtaa eli helposti myös poistuu jos siltä tuntuu. Entisestä 2005 pyörästä naputtelin terävällä taltalla hitsit poikki putki paikoillaan - jossain yksilöissä tainnut olla vähän jämäkämmässä ja vaatinut poraa.
  11. #11
    Joko kerkisit MikaM testailemaan mittaria? Kävin tänään pienen testilenkin tuon laitoksen kanssa ja maalaisteillä kurvaillessa AFR-lukemissa tuntui olevan järkeä. Eli varsin tolkullisessa haarukassa liikuttiin.

    MUTTA sitten paluumatkalla Turun motarilla mittari näytti minusta hieman kummia. Eli reippaassa motarivauhdissa AFR hyppäsi laihalle 15-16 alueelle.

    Mikähän moisen ilmiön aiheuttaa? Äkkiseltään vaikutti että laiha lukema liittyisi enemmän reippaaseen vauhtiin, kuin erilaiseen kaasu/kiekat asentoon. Ei kai Triple nyt noin paljon paremmin happea haukkaa kunnon puhurissa? Vai imeekö pakoputki raitista ilmaa paluusuuntaan ja näyttää höpöjä?


    Pyörän oma O2-anturi on pois pelistä eli pyörän pitäisi säätää vain MAP+lämpötilan mukaan. Putkena on tuplayläputket avarammalla väliputkella (eli siinäkin mielessä paluusuuntaan kollektorin laajakaista-anturille on jonkin matkaa).
  12. #12
    Valitettavasti viikonloppu meni muiden kiireiden parissa, en ehtinyt kuin pikaisesti käydä tallilla pyörää vilkaisemassa.

    Voisiko olla että ECU olisi matkan aikana nollannut sen sisäisen korjauskartan kun huomasi että O2 on pois pelistä?? Mutta se kai näkyisi sitten muissakin tilanteissa?

    Erikoiselta kyllä kuulostaa. Kuvittelisi ettei yläputkien kautta kollektorille asti pääse. En tiedä toisaalta olisiko se mahdotontakaan jos riittävän avarat putket on. Pitäisi taas ymmärtää kaasujen virtausta vähän paremmin että voisi mitään perusteltuja oletuksia esittää.

    Voisiko ECU säätää jotenkin hassusti ilman happitietoa jos esim. ilman lämpötila muuttuu..? En kyllä osaa esittää kuin arvailuja, sen verran vähäistä on oma kokemukseni aiheen tiimoilta. Miten sulla oli SAI blokattu? Ei varmaan sieltäkään ole tulppaukset löystynyt ja ilmaa pääse sitäkään kautta.

    Onko sulla mitään loggeria käytettävissä että näkisi noiden antureiden yms. tietoja?
  13. #13
    Lainaa MikaM kirjoitti Katso viesti
    Onko sulla mitään loggeria käytettävissä että näkisi noiden antureiden yms. tietoja?
    Joo, täytyypi haarukoida vaikka ScanGauge tai vastaava lainaksi stongaan. Sitten saan ainakin kiinni tarkan kaasu/MAP/rpm kohdan jossa laihuus ilmenee.

    Oli kyllä sen verran kumma juttu tuo motarilla laihalle vetäminen, että pakko melkein johtua siitä että olin kartalla jossain eri kohdassa kuin pienemmillä vaihteilla/maalaisteillä. Ei ainakaan mene minulla jakeluun miksi samassa kohtaa olisi tullut noin eri seokset, vaikka perstuntuma väittikin että samoilla tienoilla kartassa ollaan.
  14. #14
    Lainaa Talttapää kirjoitti Katso viesti
    MUTTA sitten paluumatkalla Turun motarilla mittari näytti minusta hieman kummia. Eli reippaassa motarivauhdissa AFR hyppäsi laihalle 15-16 alueelle.
    Eihän tuo nyt mitenkään laihalla ole. Ihan sopiva osakuorman seos jos vain käy nätisti ja nykimättä. Se 13 tai jotain antaa täyskaasulla parhaan tehon ja osakaasulla kannattaa säätää laihemmalle. Vie vähemmän bensaa, eikä karstoita konetta tukkoon kun lämpökuormaa on vähemmän kuin naru kireällä.

    Viimeksi muokannut: B12; 15.05.2012 klo 14:54.
    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  15. #15
    Kulkua tuossa motarilla piisasi kyllä vielä ihan hyvin ja käynti kohdallaan. Kutonen silmässä jossain ~6000rpm tienoilla liikuttiin. Kaasunasennosta en viitsi arvuuttaa, kun ei ollut kunnon mittavehkeitä. Missähän AFR-lukemissa alkaisi Triple olla liian laihalla tuollaiseen pidempään motarijurnutukseen?

    Sulla vissiin muuten oli ScanGauge joskus käytössä? Satutko muistamaan pitääkö tuon näyttämää TPS:ää vielä itse laskeskella samaan skaalaan TuneECU:n taulujen kanssa, vai oliko näyttö jo 1:1 sama?
    Viimeksi muokannut: Talttapää; 15.05.2012 klo 18:33.
  16.  
  17. #16
    Saattaa kaasunasento olla noissa vauhdeissa 20-25% hujakoilla. Muistaakseni 120km/h oli jotain 15-20%. Oman säädin suht hoikalle 25% kaasulle asti. Sen kovempaa en juuri aja tasaista matka-ajoa, vaan kyse on kiihdytyksestä kun kaasu on yli sen. Eli tasakaasulla mennään sopivan seoksella ja rikastaa parasta vääntöä varten kun kahvaa kääntää. 40% kaasulla lähtee 90% huippuväännöstä. Aika isot kaasuläpät eivät kurista paljoakaan.

    Scangauge näyttää kaasunasennon ihan selkokielisenä kyllä.

    Triple on hyvin herkkä liian laihalle seokselle jostakin syystä. Veto tökkää kuin seinään jossakin 16 afr jälkeen muistaakseni. Laihaseosmoottorina en saanut sitä toimimaan mitenkään. Toisaalta ameriikan poikien "koneelle pitää antaa reilusti soppaa" on palturia sekin. Tai voihan sitä antaa kun ostaa kassillisen tulppia ja karstanpoistoainetta kuten sielläpäin tekevätkin. Triple alkaa savuttaa alle 12.5 afr kohdalla.
    BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21