Tänään rohkaistuin ja varasin ensimmäisen ajotunnin. Teoriatunneilla istuskelin jo pari kuukautta sitten ja siitä asti odotettu kelien paranemista ja omaa rohkaistumista. Tarkoituksena siis hankkia iso-A. Mopoa olen ajanut muutaman kerran, mutta muuten ei ole kokemusta, paitsi kyydissä olemisesta. B-kortti on ollut reilut 4 vuotta. Varusteet ja pyöräkin on jo hankittu.
Ja takaisin aiheeseen... Jo teoriatunnilla opettaja teki selväksi, että olen ostanut liian ison pyörän (600cc). Ajattelin kuitenkin, että opettaja olisi valmis pitämään omat mielipiteensä itsellään ja opettamaan minut ajamaan. Kerroin kuitenkin, että olen täysin valmistautunut siihen, että lisätunteja joudun ottamaan. Nyt sitten varatessani ajotuntia, jonka sain parin viikon päähän, opettaja kertoi, ettei ole vakuuttunut siitä, että voin ajaa korttini isolla pyörällä. Suositteli väliluokan korttia.. Kertoi, että raskas pyörä kaatuu erittäin helposti, varsinkin kun olen näin lyhyt (168cm) ja että iso pyörä on todella vaikea hallita. Totesi lopuksi, että kokeillaan kerran ajaa isolla, mutta tuskin se onnistuu..
Luonteeltani olen hieman arka enkä todellakaan itsevarmimmasta päästä tämän asian suhteen, joten vähän meinaa usko loppua tähän projektiin.Onko kellään samantapaisia kokemuksia tai mitä mieltä muuten olette edellä kerrotusta?
Haskanmarjat. Itse olen 172/173 (riippuen mittaajasta) ja mulla on Yamahan 600cc pyörä. Autokoululla oli Bmw'n 650cc.
Mikä pyörä sulla on? Ei kai se pituudesta ole kiinni vaan pyörän painosta ja painopisteestä? Ainakin itsellä tuo autokoulun pyörä tuntui paljon kevyemmältä ja laiskemmalta kuin tuo ensimmäinen Kawan 500cc joka painoi 198kg nesteineen. Nykyinen 217 kg - riisuttuja katteita.
"On katsottava tarkkaan, mihin astuu kissa tassuillaan, itse kumminkin ne joutuu nuolemaan."
* * * *
Kawasaki GPZ500S -88 : 2010
Yamaha FZS600 Fazer -99 : 2011->
Aika ikävään sävyyn on sulle puhuttu.Mua yritettiin vuosi sitten saada ensimmäisellä ajotunnilla kevarin selkään mutta kieltäydyin kohteliaasti. Ja sen jälkeen kieltäydyin vähemmän kohteliaasti pari kertaa kun ei meinannut herra uskoa.
Tuumasi sitten lopuksi että no, kokeillaan isolla vaan. Tunnin jälkeen ei sitten enää epäilyksiä opettajalla ollutkaan, tuumasi että hyvinhän se sujui.
Aja ihmeessä iso A suoraan. Mä olen vähän sitä mieltä että kyllä se on osaltaan kuski joka sen pyörän tehon määrittelee... Eli kyllä pitää aika hyvin mokata jos 600cc pyörän kanssa sählää liiallisen tehon vuoksi. Painavuus nyt on tietysti asia erikseen mutta tuskin väli-A:lla ajettavat pyörät paljoa sen kevyempiä on...
Hyvin se menee, itseluottamusta kehiin ja näytät sille opettajalle mistä kana pissii.
T: 159 cm ja hyvin meni ilman ylimääräisiä ajotuntejakin
Edit: mainitaan nyt vielä että Honda CB500 oli koulupyöränä, sen jälkeiset pyörät näkyy mun allekirjoituksessa. Ei nyt ehkä ihan painavimpia mahdollisia mutta ainakaan Sporan osalta ei kevyimpiäkään.
I ride the Lightning (XB9S -03)
Mielipiteitä pyörän valinnasta täältä varmasti löytyy. Mun mielestä se kuutiotilavuus ei ole niinkään iso juttu kuin pyörän paino ja ajoasento. Kuussatku on erittäin suosittu aloittelupyörä. Itsekin aloitin sellaisella, joten aika ihmeelliseltä kuulostaa opettajan tarina. Ajo-ominaisuuksiltaan 25kW ja joku 35kW+ tuskin niin paljoa toisistaan poikkeavat. Tärkeää olisi että saat jalat kunnolla maahan ja asento pyörän päällä tuntuu tukevalta.
Kertomasi perusteella opettajan asenne on vähintäänkin ihmeellinen. Mielipiteitä saa olla mutta kyllä kokeneemman pitäisi tuoda ne esille vähän rakentavammin. Eli ei kannata tuon takia peruuttaa koko projektia, tsemiä vaan.
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Pari vaihtoehtoa, jätät omaan arvoon opettajan horinat, ja näytät että pienemmälläkin varrella 600cc mopo tottelee käskyjä, tai etsit toisen autokoulun missä on järkevämpi suhtautuminen.
Et kertonut pyörän mallia. Jotenkin tuosta saa sellaisen käsityksen että autokoulun "isompi" pyörä on opettajan mielestä liian iso, vai ajatko kortin autokoulussa omalla mopolla?
-t-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Ja eikös se opettajan mielestä liian iso 600cc pyörä muutu kuristuksilla sellaiseksi välimallin pyöräksi...
Kevenee varmaan samalla huomattavasti...
Outo asenne, varsinkin jos sitä ajamista ei ole vielä edes kokeiltu...
En ole ihan tarkalleen perillä nykyisestä A-korttihierarkiasta mutta tuli mieleen että näinköhän oli autokoulun edustajalla pienoinen lisämyynnin mahdollisuus mielessä. Siis lisätuntien ja/tai korttiluokan myöhemmän päivityksen muodossa.
Itse vaihtaisin autokoulua.
Haluaako se myydä sulle ensin ns. pienemmän kortin ja jonkin ajan päästä isomman kortin eli tuplarahastus mielessa ?
Honda Monkey Z50J - Honda CB 125 K - Honda CB 125 T - Kawasaki Z 650 - Yamaha FJ 1100 - Kawasaki ZZR 1100 - Kawasaki ZZR 1100 ...(10v. taukoa)... Suzuki GSX 1300 Hayabusa...(14v. taukoa)... Honda CRF 1100 Adventure Sports - Honda GL 1800 Goldwing DCT
Kuulostaa kyllä hyvältä opettajalta. Itse kyllä vaatisin opettajan vaihtoa tai laittaisin
rahat toiseen kouluun jos opettaja ei luota pätkän vertaa.
Koulun vaihto vaan ei tässä tapauksessa kannata kun teoriat käyty siellä.
Kyllä se sillä isommallakin onnistuu. tsemppiä.![]()
ZX-6r -04
Kiitos ystävällisestä palautteesta ja kannustuksesta! Kieltämättä oudolta tuntui tuollainen käytös, mutta ajattelin kokeneen opettajan tietävän. Ehkä sen näkee naamasta, kuka pystyy moottoripyörällä ajamaan ja kuka ei.Teoriatunnilla epäili myös, että mulla on liian lyhyet sormet, joten en välttämättä pysty käyttämään kytkintä/jarrua.. Ei ne mun mielestä mitenkään ertyisen lyhyet kyllä ole... Luulisi, ettei tässäkään asiassa 25kW ja 35kW eroisi kovinkaan paljoa..
![]()
Oma pyörä on siis CBR 600 F eli aikas kevyt pyörä kyseessä. Se on madallettu, jotta sillä aloittelu olisi helpompaa. Ennen ylettyi hyvin päkiät, nyt kantapäät. Autokoulun pyörällä (ER-6) olisi siis tarkoitus ajaa kortti. Itse olisin melkeinpä halunnut, että harkoitellaan hetki pienemmällä ja sitten vasta isommalla, mutta ei kuulemma onnistu.
Tuplarahastuksen en usko olevan kyseessä, koska väliluokan kortinhan pitäisi korottua automaattisesti täysitehoiseksi kahden vuoden päästä. Ilmeisesti jotakin muutoksia ensi vuonna tulossa näihin korttiasioihin, tiedä sitten vaikuttaako se tähän..
On kyllä opettajalla hieman omituinen asenne. Eikä ne sormet kyllä siihen vaikuta.
Sitä varten on säädettävät kahvat ;)
ER-6 pitäs olla nimenomaan helppo pyörä aloittelijalle, eikä se painokaan kaikkea sanele
Ei ne MotoGp kuskitkaan mitään hongankolistelijoita ole![]()
Been there, broke that!
Mielenkiintoista ajattelua, rouva ajeli kortin tuossa pari vuotta sitten, eikä opettaja ollut ollenkaan vastaan. Päin vastoin kannusti, ja hyvinhän se meni. Rouvan koulu valintaan vaikutti kyllä se mitä pyrää köyttävät. Koska rouvalla on mittaa 158, niin joka pyörästä ei oikeasti yllä jalat maahan. Stemppiä vaan ei se iso moottori tilavuus mitään ratkaise. Jos jalat ylttää maahan niin menoksi vaan,
Näytä sille opettajalle mistä sut on tehty. Stemppiä.
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Uskomattoman heikkoa ja asenteellista palvelua. Minun rouvani (noin 160cm) ajoi suoraan ison A:n CB500:sella autokoulussa, eikä ollut kysymystäkään siitä etteikö voisi suoraan täyttä korttia ajaa.
Nuo pyörän kokoon tai tehoon liittyvät jutut ovat ihan höpöhöpöä kun kuitenkin puhutaan tuollaisesta aika pienistä pyöristä joka tapauksessa. Jos autokoulun pyörästä puuttuu kahvojen etäisyydensäätö, niin vika on pyörässä eikä kuskissa.
Onnistuu se ison A ajaminen pieneltäkin ihmiseltä. Ajon itse kortin viime kesänä. Pihalla odotti jo oma gsf 650 ja aikaisemmin en ollut edes mopoon koskenut! Pituutta huimat 165 cm ja omassa (kuten autokoulun pyörässäkin) päkiät yltää tukevasti maahan. Taisin mä autokoulusa pari kertaa kyljelläni olla, mut siellähän sitä ollaan opettelemassa!Mun ope jakso opettaa ja totes kortin saatuani, et melkoisen miehentyön mä tein kun nollasta opettelin isoa pyörää käsittelemään. Mut koskaan ope ei epäillyt ettenkö oppisi. Mut kannustan kyl ajamaan suoraa ison A:n, kyl se onnistuu kun vaan haluaa.
GSF 650 SA -07
Siis tuohan on ihan käsittämätöntä että ei saa ensin harjoitella pienemällä
Rouva kun aikanaan ajeli kortin, niin ensin ne kevarilla ajeli pari kertaa ja sen jälkeen erkkikutosen kyytiin jolla kortti sitte ajettiin. Nii meitin rouva on vaan 163cm![]()
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Kummallista. Ainakin siinä koulussa missä avovaimo ajoi ison A:n niin ensimmäinen ajokerta ajettiin jollain 125cc customilla, vaikka sanoin että ollaan me käyty salaa harjoittelemassa GS500 susukilla. Tämän ekan kerran jälkeen sitten autokoulussa jatkettiin ER-5:lla ja kortti tuli hienosti taskuun.
Vielä samana kesänä hän siirtyi GS500 suzukista minun vanhaan CBR 600F;än sarviin, ja sillä on hienosti pärjäilty. Ja mittaahan hänellä on hiuksenhienosti 162cm.
-tuomas-
Viimeksi muokannut: cbr600äffä; 11.05.2012 klo 13:50.
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Mä kävin ennen autokouluun ilmoittautumista koeistumassa aika lailla kaikkien lähialueen autokoulujen pyörät, halusin etsiä sen matalimman. Olen tosiaan sen 159 (no okei, puoli senttiä vajaa siitäkin mutta pyöristän ylöspäin) ja lyhytjalkaista mallia. Yhdessä koeistuin myös tuon ER-6, varpaankärjet siitä yltti maahan juuri ja juuri. Kovasti silloin autokoulun (myyntihenkiset?) ihmiset vakuuttelivat että kyllä sillä Erkillä pärjää näinkin lyhyt ihminen. Eli jos siitä oltiin vakuuttuneita että mä kääpiö opin sillä ajamaan, tottakai säkin opit.
![]()
Usko pois, .org tietää paremmin kuin autokoulun opettaja.![]()
I ride the Lightning (XB9S -03)
Perustelut ovat ainakin olleet täysin syvältä sieltä mihin aurinko ei paista!!
Sanoisin että kevyt pyörä kaatuu ihan yhtä helposti kuin raskas... ja kukas taas onkaan päättänyt että mikä se kevyen ja raskaan pyörän raja on?? Minä en ainakaan tiedä!
168cm on pituusmittana naiselle keskivertoa enemmän ja miehelle melko lyhyt mutta moottoripyöräilyn kannalta lähes kaikkiin 500-600ccm pyöriin täysin riittävä! Jalat siis yltää maahan.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Ajoin itse A:n viime kesänä. Ajokokemukset olivat yksi parin kilometrin lenkki skootterilla, sekä jo aikuisiässä kokeilu veljen mopolla. Nämä kokemukset sanoinkin autokoulussa, eikä siellä kyllä harkittukaan mitään muuta, kuin A:n ajamista suoraan.
Koulun pyöränä oli juurikin tuo ER-6, joka mielestäni oli helposti hallittava, eikä tuntunut kovinkaan isolta (minulla pituutta 176cm). Painoa ei tullut niin tarkkaan testailtua, koska vaikkka ajaminen olikin itselle alkuun hakemista ja mm. osa käsittelykokeista tuotti ongelmia, en pyörää kaatanut, enkä meinannut kaataa kertaakaan. Yhden ylimääräisen ajotunnin otin itselleni ja käsittely meni läpi ensimmäisellä kerralla.
Pelko pois vaan ja korttia ajamaan. Melkein tekisi varmasti mieli vaihtaa autokoulua, mutta miten lie sitten noiden maksujen ja muiden kanssa. Ei se pyörä kyllä varmasti liian iso ole, joten siitä se ei jää kiinni. Ja miten se siitä kevenee, jos ensin ajaa välikortin?
Tee sille opettajalle selväksi, että haluat ajaa A:n suoraan ja haistele vähän, aikooko se tosissaan opettaa. Jos ei, niin vaihtaisin koulua, halvemmaksi varmaan loppupeleissä tulee. Tai sitten opettajan vaihto, jos siellä useampi opettaa A:ta.
Tsemppiä vaan, älä anna typerien asenteiden masentaa ja varsinkaan pelottaa. Sillä pyörällä kyllä harjoitellaan ennen liikenteen sekaan menemistä.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
vaimo ajeli reilu pari vuotta sitten porvoossa samalla tavalla b-kortista korotus isoon aa:han... tai meni sitten A1:sen kautta kun isolla pari kertaa kaatu ja sai pienen kammon. Tuntu olevan ajotesteissä sellasen olosia testejä että en usko että itsekkään selviäisin moisista enään
mutta muistan myös että opettaja oli puhunut juuri tuota että ei pysty harjoitteleen parii tuntia pienemmällä ja sitten siirtyyn isompaan er6:n. Mielestäni tämä olisi hyvä että saisi eka pienemmällä treenaa, saa vähän "lämmöt" päälle hommaan ja sitten isompaan. Varsinkaan kun ei meidän mamma edes polkupyörää ollut ajanut
mutta suoritti sitten pikkufillarilla kortin ja kahden vuoden jälkeen kävi hakemassa poliisiasemalta iso-A kortin
menee se näinkin
ainoo paha että nyt joudun pyörän avaimet piilottaan![]()
Outo opettaja sinulla. Kun itse allekirjoitin sopimuksen niin toimistoneiti varoitteli, että miun kannattaa varautua ensimmäisen ajotunnin olevan kevarin kanssa. Ymmärsin sen hyvin, kun ajokokemusta ei ollut polkupyörää tehokkaamasta ollenkaan. Autoakaan en ollut ajanut kuin vasta puolitoista kuukautta.
Ensimmäinen ajotunti meni näin: Tapaan opettajan. Hän kyselee kokemusta, johonka vastaan totuuden mukaisesti. Kävelemme pyörin luokse ottaa varmuuden vuoksi ne maahanlaitettava muovi ympyrät ja sanoo, että hän ajaa tuonne harjoituspaikalle. Harjoitteluradalla hän selitti pyörän ohjauslaitteet jne. Samalla kertoi myös pyörän tehon 72 hevosvoimaa, kuutioista ei maininnut mitään. Kumminkin tehokkaampi kuin autot jota olen ajanut. Siinä vaiheessa ymmärsin, ettei kyse tainnut olla kevarista ja aloin jännittämään. Kyllä se siitä sitten hyvin jatku, eikä opettaja missään vaiheessa yrittänyt saada minua vaihtamaan pienempään pyörään.
Puhu asiasta autokoululla, että haluasin vaihtaa opettajaa. Uskon heidän ymmärtävän, ettei kaikki tule toimeen kaikkien kanssa. Jos ei onnistu, niin autokoulun vaihto voisi olla hyvä idea, jos mitenkään mahdollista. Usko itseesi ja kyllä sinä onnistut!
Suosittelisin myös opettajan tai autokoulun vaihtoon laittamista jos vaan mahdollista. Kuullostaa että kyseisellä opettajalla on asennevamma sua kohtaan, joka tuskin tekee ajotunneista helpompia tai miellyttävämpiä.
Itse aikanaan BC-korttia ajaessani jouduin ajamaan oman opettajan kesäloman aikana asennevammaisen opettajan kanssa muutaman tunnin, ja se oli hermoja raastavaa. Ilmoitti kääntymiset niin myöhään että en enää voinut ryhmittäytyä oikein, enkä siis ajaa laillisesti hänen ohjeidensa mukaisesti, ja sitten sain kuunnella huutoa kuinka en tyhmänä naisena erota oikeaa vasemmasta. Kesken toisen ajotunnin jätin kuorma-auton keskelle risteystä (johon hän oli sen omaa jarruaan polkien pysäyttänyt) ja palasin autokoululle ratikalla. Ilmoitin että nyt vaihtuu koulu tai opettaja, ja jatkoinkin ajotunteja vasta kun oma opettajani palasi kesälomalta.
-nomen est omen-
Autokoulua voi vaihtaa ilman ongelmia. Tutkintotodistus mukaan vain uuteen autokouluun sieltä vanhasta siihen asti tehdyistä suorituksista. Vielä helpompaa vaihto on, jos ei ole tuntiakaan vielä ajettu. Joudut maksamaan vain kulut siihen asti mitä ole koulua käynyt. Uudessa koulussa vastaavasti maksat vain loppuosasta. Simppeliä kuin sipulikeitto.
EDIT: Kyllähän kouluja vaihdetaan esim. jos ajotunteja ei saada millään sopimaan ja kortin saaminen venyisi sen takia hamaan tulevaisuuteen eli se koulun vaihtaminen on ihan normaalia ja siihen suhtaudutaan erittäin asiallisesti.
Viimeksi muokannut: Bawuka; 11.05.2012 klo 14:15.
Näinollen kyllä koulu vaihtoon vaan. En tiedä aloittajan sukupuolta, mutta törmäsin kyllä omassakin koulussa vähän outoon asenteeseen autokoulun sihteerin (nainen) puolelta. Mietiskelin vähän inssiä varattaessa, että meneeköhän tuo nyt, vai tarvitsisiko vielä jotain lisätunteja. Sihteeri totesi, että et sinä mitään lisätunteja tarvitse, kun olet mies. Naiset ne epäonnistuu ja tarttee lisätunteja. Olin kyllä todella hämmästynyt ja mietin, sanotaanko tuollaista päin naamaa myös naisille.
Oma opettaja sitten ihmettelikin inssin varaamista jälkeenpäin ja äkkiä kiirehti ylimääräisen tunnin varaukseen![]()
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Johan oli vastaanottoAnna mennä vaan äläkä lannistu moisen möllin sanoista. Rohkeesti vaan pyörän selkään. Ja 600F on TOSI hyvä pyörä alottaa. Ei se pituudesta oo kiinni eikä pyörän painosta, vaikkakin mitä isompi ja painavampi pyörä sen helpommin se tietty kaatuu jos ei jalat ja/tai voima riitä (kuten mulla), mutta varovasti vaan ni hyvä tulee! Ja onnittelut loistavasta harrastusvalinnasta. T. 160 cm pippuria
![]()
Mopovapaa vuosi
Exät YaRRu R6R ratavinkulelu Orkku FZ1-S Mutkaporkkana CBF1000S CBF600S FZ6S Intruder 600
Ei hyvänen aika mikä nilkki tuo opettajaItse olisin kyllä vaihtanut jo koulua. Liian lyhyet sormetkin! Meikäläisen sormia lyhyempiä saa kyllä hakea eikä gixxerin vakiokahvoilla minkäänlaisia ongelmia (nyt tosin vaihdettu säädettäviin mutta etäisyydet about samoissa)
KTM 990 SMR -11
ex. Kawasaki Z1000 -13, 9500km
ex. Suzuki GSX-R 750 -11, 20500km
Jos pappeina toimii pedofiilejä, niin miksi autokouluopettajiksi ei voisi päätyä sovinisteja. Itse äänestäisin jaloillani ja laittaisin jälkikäteen palautetta autokoulun omistajalle.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Pitääpä alkaa miettimään, että mitä sitä tekisi. Tämä autokoulu sijaitsee kotipaikkakunnallani ja valitsin kyseisen autokoulun, koska ajattelin, että pääsisin inssin helpommin läpi, kun ei tarvitse oudolla paikkakunnalla ajella. Vieraassa paikassa ajaminen kun tuppaa jännittämään ihan autollakin ajellessa.. Autokoulussa ei ole kuin yksi opettaja, joten opettajan vaihto ei onnistu ilman autokoulun vaihtoa.
Monenlaisia pyöriä oon käynyt istumassa ja uskoisin, että jalat ylettää maahan ER-6:ssa, vaikkakaan tuskin kantapäitä myöten. Niin, ja naisnäkökulmaa edustan.
Kevarilla ajamisesta vielä, että autokoulussa sanottiin, että kaikki ajot pitää ajaa isolla pyörällä, jos ison A:n haluaa korttiinsa.
Kiitos .org!
Itteeni jännitti pirusti autokoulussa, mutta opettaja oli hyvä. Inssiajo oli 6. kerta mp:n selässä ja meni kerralla läpi. Er-6 oli pyörä. Ensimmäinen oma pyöräni olikin sitten 1000cc Jossa on molemmilla puolilla pakoputket tämä takaa sen että pyörä pysyy paremmin pystyssä.
![]()
Suzuki DL1000 V-Strom