Sivu: 4 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234
Tulokset 91:stä 113:een 113:sta
  1. #91
    Lainaa Venom E kirjoitti Katso viesti
    Toisen ajotunnin jälkeen totesi, että ellen olisi harjoitellut itsekseni, ei olisi isoa pyörää antanut edes kokeilla. Samalla kurssilla ollut saman ikäinen nainen ajoi kuulemma kevarikortin eikä edes saanut koittaa isompaa..
    Erikoinen autokoulu kun päättää asiakkaan puolesta mitä heillä saa opiskella ja mitä ei...
  2. #92
    Jep jep- vaihda koulua onhan noita muitakin missä ei ole asenne vammaa opettajalla.
    Tsemppiä kortin ajoon! hyvin se menee varmasti.
  3. #93
    Lainaa sliksit kirjoitti Katso viesti
    Jep jep- vaihda koulua onhan noita muitakin missä ei ole asenne vammaa opettajalla.
    Tsemppiä kortin ajoon! hyvin se menee varmasti.
    Ehkä kannattaisi lukea joskus aikaisemmatkin vietit.

    Pekka
  4. #94
    Itse olen ollut mopokursilla kouluttajana. Mainiota hommaa 15-vuotiaiden kanssa. Kyllä hekin oppivat vaikka mitä ja nopeasti, kunhan hieman kehuu ja antaa hyviä ohjeita.
    Muistithan sanoa kurssillasi että kuljettaja ja matkustaja eivät saa käyttää samaa kaulahuivia samaan aikaan

    Katsoin kauhuissani erästä tyttökaksikkoa joka nousi kypärät päässä skootterimopon selkään ja kiepautti yhteisen kaulahuivin...
  5. #95
    Lainaa Ladadude kirjoitti Katso viesti
    Muistithan sanoa kurssillasi että kuljettaja ja matkustaja eivät saa käyttää samaa kaulahuivia samaan aikaan

    Katsoin kauhuissani erästä tyttökaksikkoa joka nousi kypärät päässä skootterimopon selkään ja kiepautti yhteisen kaulahuivin...
    Tuostapa tuli mieleeni tanssija Isadora Duncanin kuolema. Hän kuoli, kun pitkä kaulahuivi takertui avoauton pyörään ja kuristi hänet.
    Isadora Duncan

    Pekka
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 15.06.2012 klo 01:01.
  6. #96
    Kun itse muutama vuosi sitten olin mp-korttia suorittamassa, jäi eräältä teoriatunnilta ns. opettajan katkeranoloinen lausahdus: "Olette valinneet erittäin kalliin harrastuksen, kaikki maksaa, bensat, varusteet, etc." Pikkasen jäin ihmettelemään ko. lausahdusta.
    Itse ajo-opetus ja siihen liittyvät järjestelyt onkin eri asia kokonaan, enkä lähde niitä tässä avaamaan sen enempää. Mutta monen monta kertaa ihmettelin, että mistä minä oikein maksan autokoululle. Jäi täysi rahastuksen maku koko touhusta. En kyllä yhdellekkään tutulle ole suositellut ko. autokoulua.
    Viimeksi muokannut: wellu_76; 14.06.2012 klo 23:26.
    Honda Varadero 1000 2007
    ex.Yamaha FZ-6 2004
  7. #97
    Lainaa wellu_76 kirjoitti Katso viesti
    Kun itse muutama vuosi sitten olin mp-korttia suorittamassa, jäi eräältä teoriatunnilta ns. opettajan katkeranoloinen lausahdus: "Olette valinneet erittäin kalliin harrastuksen, kaikki maksaa, bensat, varusteet, etc." Pikkasen jäin ihmettelemään ko. lausahdusta.
    .
    Onneksi se autokoulu oli lähes ilmainen.

    Eiköhän pyöräkorttia ole suorittamassa sellaiset henkilöt jotka tosissaan haluaa sen ja ovat tietoisia että kustannuksia tulee.
    Ihme touhua, ei voi kuin ihmetellä.

    Ketjun aloittajalle tsemppiä, aika uskomatonta paskaa olet joutunut kokemaan. Aina sitä pieni ihminen vaan yllättyy, kun kuulee että millaisia mulkvisteja maailma päällään kantaa.
    NYT BMW HP2 SPORT 2008
    ex BMW S1000XR
    ex Ducati Multistrada 1200 S
    ex Kawasaki ZZR1400
    ex BMW Megamoto
  8. #98
    Ihme touhua kyllä autokoulun osalta.

    Aikanaan mp-teoriatunnilla alettiin järjestämään ekoja ajotunteja porukalle. Muistan, kun ehdotettiin aikaista aamuaikaa ja kysyttiin, että kuka haluaa ajaa 500 kuutioisella. Kukaan luokasta ei ilmoittanut haluukkuutta, joten ilmoittauduin vapaaehtoiseksi. Ope ei sitten tähän suostunut, kun en ollut isolla pyörällä ennen ajanut(mopoillut kyllä). Nauroi vain. Varmaan olisi miespuolinen päässyt 5-satkulla ajamaan... No, eka ajotunti Hondan piikkisellä oli ikävää, kun pyörä oli aivan liian pieni. Polvet leuassa yritin tehdä erinäisiä harjoituksia .
    Onneksi sain nopeasti isomman pyörän kokeiltavaksi ja ajo muuttui rennoksi ja mukavaksi. Jopa kahdeksikot keilojen kanssa meni todella hyvin ekalla yrittämällä ja sain jatkaa samalla pyörällä todistettuani, että en silloin yliarvioinut ajotaitoja.
    FZ1-S Varsinainen Suomi
  9. #99
    Toivottavasti vaimolleni, joka juuri aloitti autokoulussa mp-kortin suorittamisen, osuu kohdalle asiantunteva ja kannustava opettaja. Pari ensimmäistä ajokertaa tulee satapiikillä, sitten pitäisi ajot alkaa Kawan E-R6:lla.

    Aiempaa ajokokemusta moottoroidulla kaksipyöräisellä on 70-luvulla mopolla.
    Vähän kuulemma jännittää kuinka onnistuu. Olen sanonut, että kyllä se hyvin menee.
    Itseäni taitaa jännittää vielä enemmän vaimon puolesta.
  10. #100
    Minua on aina ihmetyttänyt ylipäätään se, että miksi pyörän tehoista tehdään aina niin helvetinmoinen mörkö!??
    Enempi tulisi kiinnittää huomiota ensipyöriin sen suhteen, että onko se helppo käsitellä, tehoista viis, ei se yksin karkaa käsistä mihinkään ilman kaasukahvan vääntöä...Tehokaskin pyörä voi olla helkkarin sopiva aloittelijalle käsiteltävyyden suhteen.
  11. #101
    Tehottomammalla pyörällä voi keskittyä käsittelyyn, eikä tarvi olla niin varovainen kaasun kanssa. Ei kai noi rr-kuskitkaan piikillä alota sen takia ku kakstahti haisee kivalle.
  12. #102
    Lainaa Ratt kirjoitti Katso viesti
    Tehottomammalla pyörällä voi keskittyä käsittelyyn, eikä tarvi olla niin varovainen kaasun kanssa.
    Rohkenen olla eri mieltä. Kun vääntöä on reilusti jo tyhjäkäynnillä, helpottuu käsittely huomattavasti. Jos ei, niin sitten joutuu nimenomaan olemaan varovainen sen kaasun kanssa.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  13. #103
    Ite sain A kortin viikko sitten
    Koskaan aikasemmin en ollut moottoripyörällä ajellut ja ekan ajo tunnin aloitin pienemmällä pyörällä. Opettaja sano että aloitetaan tällä ja vaihdetaan pian isompaan, koska A:ta olin hankkimassa.
    Kävimme läpi ekalla tunnilla käsittelykokeen eri osia, samalla kerralla pääsin jo liikenteeseen. Toiseen ajotuntiin tais vierähtää pari viikkoa ja aloitin tunnin pienemmällä mutta vaihdoimme isompaan (ER-5). Opettaja sanoin että ajan ja hallitsen paremmin isompaa pyörää kuin pientä (jonka merkkiä en muista ). Loput ajotunnit ajelin er-5:lla ja käsittely + inssi meni kummatkin ekalla läpi

    Autokoulun toiminnassa itseeni harmitti odottamin.. aloitin maaliskuu lopulla teoria tunnit ja ekat ajot oli vasta toukokuun puolessa välissä.. Mutta niinhän se menee että "odottavan aika on pitkä"

    Outoa käytöstä mielestäni autokoululta, että jos on menossa A:ta ajamaan, niin ehdotetaan pientä? Eikö opettajien pitäisi olla kannustavia? Itselläni oli loistava opettaja joka kannusti kokoajan! Jos jokin meni pieleen, kokeiltiin uudelleen niin kauan kun se onnistui. Kehuja tuli jatkuvasti sekä myös palautetta Vikalla ajotunnilla onnistuin kaatamaan pyörän paikoiltani, opettaja vaan naureskeli(hyvällä tavalla) ja kehotti heti hyppäämään uudelleen kyytiin Mukava ope!
  14. #104
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Ratt kirjoitti Katso viesti
    Ei kai noi rr-kuskitkaan piikillä alota sen takia ku kakstahti haisee kivalle.
    Nykyisin ne alottaa Minimotoilla, jos on junnuista kyse. Junnujen kohdalla fyysinen koko on yleensä aika määräävä tekijä sille, kuinka isoa laitetta voi kuljettaa. Yllättäen pyörän koko kasvaa aika paljon kun siirrytään Minomotosta piikkiin tai piikistä supersport-kamppeeseen. Aikuiset sit alottelee kuka milläkin, eikä siinä(kään) hommassa teho ole se ratkaiseva tekijä vaan se löytyy kuskin korvien välistä. Reilusti alavääntöinen moottorin on huomattavasti helpompi niin radalla kuin hidasajossakin kuin tuollainen eurotehoinen piikki, jolla kaasu pitää olla auki, että kampe pysyy edes käynnissä.
    Superbike #7
  15. #105
    Lainaa 3JJ kirjoitti Katso viesti
    Rohkenen olla eri mieltä. Kun vääntöä on reilusti jo tyhjäkäynnillä, helpottuu käsittely huomattavasti. Jos ei, niin sitten joutuu nimenomaan olemaan varovainen sen kaasun kanssa.
    Vääntöä on toki hyvä olla reilusti, mutta mä ymmärsin että tässä oli nyt (huippu)tehosta kyse?

    E: Ratailusta mulla ei kokemusta ole millään kakspyöräsellä, mutulla kyllä tuntuu että toi 98hp olis vähä turhan reilusti mutta sepä selviää kunhan pääsee kokeilemaan.
  16. #106
    Lainaa Ratt kirjoitti Katso viesti
    Vääntöä on toki hyvä olla reilusti, mutta mä ymmärsin että tässä oli nyt (huippu)tehosta kyse?
    Harvemminpa autokoulussa on tarvetta (huippu)tehoja ulosmitata. Oleellisinta on se, että sekä tehoa että vääntöä on jo heti siellä tyhjäkäynnin tuntumassa, eikä tarvitse pelätä että kone stumppaa kesken kahdeksikkojen. Jos sen estämiseksi joutuu pitämään kaasua enemmän auki, niin se vaikeuttaa suoritusta. Jos nyt otetaan esimerkiksi 600 naku, vaikka GSR600 (yleisesti autokoulussa) ja vastaava tonninen naku, vaikkapa CB1000R (hyihyi tonninen tapat ittesi sillä), niin tonnisessa on toki 20hp enemmän kun kierroksia on yli 10000, mutta oleellista on se, että toisella on huomattavasti helpompaa ajella ne kahdeksikot alaväännön avulla. Lisäksi GSR600:ssä on kaasu sellaista on/off tyylinen vakiosäädöillä, eli jos haluat ajaa pienillä kierroksilla tasanopeutta, pitää kaasuranne olla suunnilleen halvaantuneena. Kummalla on helpompaa? Kummalla pitää olla varovainen kaasun kanssa?

    Toki sitten kun pyörillä alkaa olla painoeroa, niin se ei välttämättä käsittelyssä helpota. Mutta minusta on ihan turha edes keskustella siitä paljonko tehoa on tehopiikissa, vaan muista ominaisuuksista, kuten painosta, alaväännöstä, yleisestä käsiteltävyydestä.
    Viimeksi muokannut: 3JJ; 20.06.2012 klo 11:56.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  17. #107
    Anteeksi tietämättömyyteni/perehtymättömyyteni asiaan, mutta eikös pyörän jolla inssi ja käsittelykoe suoritetaan pitäs olla vähintää 600cc että sa ison A:n. Eikös tuo kawan ER-5 ole 500cc??
    Yamaha FZS600 -> Yamaha FZS1000 -02 -> Suzuki VS800GL -98
  18. #108
    Iso A ei aseta moottorikokovaatimuksia, mutta tehoa pitää olla vähintään 35kW.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  19. #109
    Lainaa Zuhis83 kirjoitti Katso viesti
    Anteeksi tietämättömyyteni/perehtymättömyyteni asiaan, mutta eikös pyörän jolla inssi ja käsittelykoe suoritetaan pitäs olla vähintää 600cc että sa ison A:n. Eikös tuo kawan ER-5 ole 500cc??
    ER-5:ssa on Wikipedian mukaan 37kW. Silloin sen kuljettamiseen vaaditaan iso A, joten miksikö sillä ei voisi kyseistä korttia suorittaa?
    SV650S -03
    Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
  20. #110
    Lainaa 3JJ kirjoitti Katso viesti
    Mutta minusta on ihan turha edes keskustella siitä paljonko tehoa on tehopiikissa, vaan muista ominaisuuksista, kuten painosta, alaväännöstä, yleisestä käsiteltävyydestä.
    Niinpä, en mä kans muista, että autokoulun parkkipaikkapyörittelyssä(tai muutenkaan) olisi koskaan ollut kierrokset siellä huipputehon tasolla. Jossain ylävireisessä 600cc kyykyssä on tuolla parkkipaikkanopeuksien kierroksilla varmaan vähemmän tehoa kun noissa autokoulun erkoissa, eli onko ne nyt liian tehokkaita opetteluun vaimitähäh?
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  21. #111
    Lainaa Irppa2 kirjoitti Katso viesti
    Mulla samat kokemukset autokoulusta, isoa a-korttia lähdin suorittamaan ja kolmannella ajokerralla en sitten saanutkaan Er-6 vaan armottoman palopuheen, siitä että kaikki nollasta tilanteesta lähtevät ajanvat aina pikku A:n, etenkin noin lyhyet 160 cm, pikkuriikkiset kädet ja pienet jalat yms. yms. Nyt kaikki pakolliset ajot tehty kevarilla, muuten harjoteltu pikku-rosvolla, onhan se paljon painavampi, mutta vaihteiden vaihto ja tietty vakaus ihan eri kuin kevarilla. Nyt teho treeni miehen opastamana ja yritän banditilla suorittaa käsittelykokeen/ajokokeen. Opettaja "kyynel silmässä" selitti, että kaatunut pyörä on niin sydäntä riipivä näky, sä kaataisit sen useasti . . . haloo ! Rahat kyllä kelpaa, mutta ei kestä jos kalusto kuluu. . . Voipi olla, että otan vielä valmistavat tunnit jostain toisesta koulusta. . .
    Vihdoinkin korttitaskussa, omalla pikkurosvolla 2. yrittämällä meni läpi, oli verta,hikeä ja kyyneleitä . . periksi ei anneta . .
    Hyvin usein voittajia on häviäjät,
    jotka päättivät yrittää vielä kerran
  22. #112
    Kevarilla ajamisesta vielä, että autokoulussa sanottiin, että kaikki ajot pitää ajaa isolla pyörällä, jos ison A:n haluaa korttiinsa.

    Kiitos .org![/QUOTE]

    Tämä taitaa olla ihan autokoulun sisäinen asia, koska tämähän ei ole missään laissa millään lailla määrätty juttu. Meillä ainakin ensimmäisenä ajellaan käsittelyä ensin kevarilla, jos kokemusta ei ole ja iso pyörä tuntuu aluksi liian isokokoiselta ja painavalta, ja kun se onnistuu kevarilla niin sitten siirrytään pikkuhiljaa isompaan pyörään. sillä sitten ajokokeeseen, kun on tarkoitus ajaa iso A kortti.
    T: Liikenneopettaja
    Viimeksi muokannut: Jone-83-; 01.07.2012 klo 16:14.
    Nyt on alla taas Ducati.
  23.  
  24. #113
    Lainaa Zuhis83 kirjoitti Katso viesti
    Anteeksi tietämättömyyteni/perehtymättömyyteni asiaan, mutta eikös pyörän jolla inssi ja käsittelykoe suoritetaan pitäs olla vähintää 600cc että sa ison A:n. Eikös tuo kawan ER-5 ole 500cc??
    Tällä hetkellä ei tarvitse olla vähintään 600cc jos tehoa on tarpeeksi, lähitulevaisuudessa se kyllä muuttuu siihen, että pyöränkin tulee olla vähintään 600cc-5cc eli noilla 600cc:ksi ilmoitetuilla saa ajaa, kun ne todellisuudessa ovat usein 599cc kokoisia.
    Nyt on alla taas Ducati.
Sivu: 4 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234