Jep jep- vaihda koulua onhan noita muitakin missä ei ole asenne vammaa opettajalla.
Tsemppiä kortin ajoon! hyvin se menee varmasti.![]()
Muistithan sanoa kurssillasi että kuljettaja ja matkustaja eivät saa käyttää samaa kaulahuivia samaan aikaanItse olen ollut mopokursilla kouluttajana. Mainiota hommaa 15-vuotiaiden kanssa. Kyllä hekin oppivat vaikka mitä ja nopeasti, kunhan hieman kehuu ja antaa hyviä ohjeita.
Katsoin kauhuissani erästä tyttökaksikkoa joka nousi kypärät päässä skootterimopon selkään ja kiepautti yhteisen kaulahuivin...
Tuostapa tuli mieleeni tanssija Isadora Duncanin kuolema. Hän kuoli, kun pitkä kaulahuivi takertui avoauton pyörään ja kuristi hänet.
Isadora Duncan
Pekka
Viimeksi muokannut: Pekkavee; 15.06.2012 klo 01:01.
Kun itse muutama vuosi sitten olin mp-korttia suorittamassa, jäi eräältä teoriatunnilta ns. opettajan katkeranoloinen lausahdus: "Olette valinneet erittäin kalliin harrastuksen, kaikki maksaa, bensat, varusteet, etc." Pikkasen jäin ihmettelemään ko. lausahdusta.
Itse ajo-opetus ja siihen liittyvät järjestelyt onkin eri asia kokonaan, enkä lähde niitä tässä avaamaan sen enempää. Mutta monen monta kertaa ihmettelin, että mistä minä oikein maksan autokoululle. Jäi täysi rahastuksen maku koko touhusta. En kyllä yhdellekkään tutulle ole suositellut ko. autokoulua.
Viimeksi muokannut: wellu_76; 14.06.2012 klo 23:26.
Honda Varadero 1000 2007
ex.Yamaha FZ-6 2004
Onneksi se autokoulu oli lähes ilmainen.
Eiköhän pyöräkorttia ole suorittamassa sellaiset henkilöt jotka tosissaan haluaa sen ja ovat tietoisia että kustannuksia tulee.
Ihme touhua, ei voi kuin ihmetellä.![]()
Ketjun aloittajalle tsemppiä, aika uskomatonta paskaa olet joutunut kokemaan. Aina sitä pieni ihminen vaan yllättyy, kun kuulee että millaisia mulkvisteja maailma päällään kantaa.
NYT BMW HP2 SPORT 2008
ex BMW S1000XR
ex Ducati Multistrada 1200 S
ex Kawasaki ZZR1400
ex BMW Megamoto
Ihme touhua kyllä autokoulun osalta.
Aikanaan mp-teoriatunnilla alettiin järjestämään ekoja ajotunteja porukalle. Muistan, kun ehdotettiin aikaista aamuaikaa ja kysyttiin, että kuka haluaa ajaa 500 kuutioisella. Kukaan luokasta ei ilmoittanut haluukkuutta, joten ilmoittauduin vapaaehtoiseksi. Ope ei sitten tähän suostunut, kun en ollut isolla pyörällä ennen ajanut(mopoillut kyllä). Nauroi vain. Varmaan olisi miespuolinen päässyt 5-satkulla ajamaan... No, eka ajotunti Hondan piikkisellä oli ikävää, kun pyörä oli aivan liian pieni. Polvet leuassa yritin tehdä erinäisiä harjoituksia.
Onneksi sain nopeasti isomman pyörän kokeiltavaksi ja ajo muuttui rennoksi ja mukavaksi. Jopa kahdeksikot keilojen kanssa meni todella hyvin ekalla yrittämällä ja sain jatkaa samalla pyörällä todistettuani, että en silloin yliarvioinut ajotaitoja.![]()
FZ1-S Varsinainen Suomi
Toivottavasti vaimolleni, joka juuri aloitti autokoulussa mp-kortin suorittamisen, osuu kohdalle asiantunteva ja kannustava opettaja. Pari ensimmäistä ajokertaa tulee satapiikillä, sitten pitäisi ajot alkaa Kawan E-R6:lla.
Aiempaa ajokokemusta moottoroidulla kaksipyöräisellä on 70-luvulla mopolla.
Vähän kuulemma jännittää kuinka onnistuu. Olen sanonut, että kyllä se hyvin menee.
Itseäni taitaa jännittää vielä enemmän vaimon puolesta.
Minua on aina ihmetyttänyt ylipäätään se, että miksi pyörän tehoista tehdään aina niin helvetinmoinen mörkö!??
Enempi tulisi kiinnittää huomiota ensipyöriin sen suhteen, että onko se helppo käsitellä, tehoista viis, ei se yksin karkaa käsistä mihinkään ilman kaasukahvan vääntöä...Tehokaskin pyörä voi olla helkkarin sopiva aloittelijalle käsiteltävyyden suhteen.
Tehottomammalla pyörällä voi keskittyä käsittelyyn, eikä tarvi olla niin varovainen kaasun kanssa. Ei kai noi rr-kuskitkaan piikillä alota sen takia ku kakstahti haisee kivalle.![]()
Ite sain A kortin viikko sitten![]()
Koskaan aikasemmin en ollut moottoripyörällä ajellut ja ekan ajo tunnin aloitin pienemmällä pyörällä. Opettaja sano että aloitetaan tällä ja vaihdetaan pian isompaan, koska A:ta olin hankkimassa.
Kävimme läpi ekalla tunnilla käsittelykokeen eri osia, samalla kerralla pääsin jo liikenteeseen. Toiseen ajotuntiin tais vierähtää pari viikkoa ja aloitin tunnin pienemmällä mutta vaihdoimme isompaan (ER-5). Opettaja sanoin että ajan ja hallitsen paremmin isompaa pyörää kuin pientä (jonka merkkiä en muista). Loput ajotunnit ajelin er-5:lla ja käsittely + inssi meni kummatkin ekalla läpi
Autokoulun toiminnassa itseeni harmitti odottamin.. aloitin maaliskuu lopulla teoria tunnit ja ekat ajot oli vasta toukokuun puolessa välissä.. Mutta niinhän se menee että "odottavan aika on pitkä"
Outoa käytöstä mielestäni autokoululta, että jos on menossa A:ta ajamaan, niin ehdotetaan pientä? Eikö opettajien pitäisi olla kannustavia? Itselläni oli loistava opettaja joka kannusti kokoajan! Jos jokin meni pieleen, kokeiltiin uudelleen niin kauan kun se onnistui. Kehuja tuli jatkuvasti sekä myös palautettaVikalla ajotunnilla onnistuin kaatamaan pyörän paikoiltani, opettaja vaan naureskeli(hyvällä tavalla) ja kehotti heti hyppäämään uudelleen kyytiin
Mukava ope!
Nykyisin ne alottaa Minimotoilla, jos on junnuista kyse. Junnujen kohdalla fyysinen koko on yleensä aika määräävä tekijä sille, kuinka isoa laitetta voi kuljettaa. Yllättäen pyörän koko kasvaa aika paljon kun siirrytään Minomotosta piikkiin tai piikistä supersport-kamppeeseen. Aikuiset sit alottelee kuka milläkin, eikä siinä(kään) hommassa teho ole se ratkaiseva tekijä vaan se löytyy kuskin korvien välistä. Reilusti alavääntöinen moottorin on huomattavasti helpompi niin radalla kuin hidasajossakin kuin tuollainen eurotehoinen piikki, jolla kaasu pitää olla auki, että kampe pysyy edes käynnissä.
Superbike #7
Harvemminpa autokoulussa on tarvetta (huippu)tehoja ulosmitata. Oleellisinta on se, että sekä tehoa että vääntöä on jo heti siellä tyhjäkäynnin tuntumassa, eikä tarvitse pelätä että kone stumppaa kesken kahdeksikkojen. Jos sen estämiseksi joutuu pitämään kaasua enemmän auki, niin se vaikeuttaa suoritusta. Jos nyt otetaan esimerkiksi 600 naku, vaikka GSR600 (yleisesti autokoulussa) ja vastaava tonninen naku, vaikkapa CB1000R (hyihyi tonninen tapat ittesi sillä), niin tonnisessa on toki 20hp enemmän kun kierroksia on yli 10000, mutta oleellista on se, että toisella on huomattavasti helpompaa ajella ne kahdeksikot alaväännön avulla. Lisäksi GSR600:ssä on kaasu sellaista on/off tyylinen vakiosäädöillä, eli jos haluat ajaa pienillä kierroksilla tasanopeutta, pitää kaasuranne olla suunnilleen halvaantuneena. Kummalla on helpompaa? Kummalla pitää olla varovainen kaasun kanssa?
Toki sitten kun pyörillä alkaa olla painoeroa, niin se ei välttämättä käsittelyssä helpota. Mutta minusta on ihan turha edes keskustella siitä paljonko tehoa on tehopiikissa, vaan muista ominaisuuksista, kuten painosta, alaväännöstä, yleisestä käsiteltävyydestä.
Viimeksi muokannut: 3JJ; 20.06.2012 klo 11:56.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Anteeksi tietämättömyyteni/perehtymättömyyteni asiaan, mutta eikös pyörän jolla inssi ja käsittelykoe suoritetaan pitäs olla vähintää 600cc että sa ison A:n. Eikös tuo kawan ER-5 ole 500cc??![]()
Yamaha FZS600 -> Yamaha FZS1000 -02 -> Suzuki VS800GL -98
Iso A ei aseta moottorikokovaatimuksia, mutta tehoa pitää olla vähintään 35kW.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
SV650S -03
Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
Niinpä, en mä kans muista, että autokoulun parkkipaikkapyörittelyssä(tai muutenkaan) olisi koskaan ollut kierrokset siellä huipputehon tasolla. Jossain ylävireisessä 600cc kyykyssä on tuolla parkkipaikkanopeuksien kierroksilla varmaan vähemmän tehoa kun noissa autokoulun erkoissa, eli onko ne nyt liian tehokkaita opetteluun vaimitähäh?![]()
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Kevarilla ajamisesta vielä, että autokoulussa sanottiin, että kaikki ajot pitää ajaa isolla pyörällä, jos ison A:n haluaa korttiinsa.
Kiitos .org![/QUOTE]
Tämä taitaa olla ihan autokoulun sisäinen asia, koska tämähän ei ole missään laissa millään lailla määrätty juttu. Meillä ainakin ensimmäisenä ajellaan käsittelyä ensin kevarilla, jos kokemusta ei ole ja iso pyörä tuntuu aluksi liian isokokoiselta ja painavalta, ja kun se onnistuu kevarilla niin sitten siirrytään pikkuhiljaa isompaan pyörään. sillä sitten ajokokeeseen, kun on tarkoitus ajaa iso A kortti.
T: Liikenneopettaja
Viimeksi muokannut: Jone-83-; 01.07.2012 klo 16:14.
Nyt on alla taas Ducati.
Nyt on alla taas Ducati.