Sivu: 21 / 50:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11192021222331 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 601:stä 630:een 1489:sta
  1. #601
    Ihan yleisestä mielenkiinnosta kysyn, että mihin perustuu tää taistelu, mikä täällä on koko ajan menossa muutaman nimeltä mainitsemattoman jäsenen kesken? Kuka on oikeassa?
    Jos hyppäät laskuvarjolla, joka ei aukea, voisi katsojille olla hauskaa, jos tekisit vaikka uintiliikkeitä.
  2. #602
    Lainaa Loosah kirjoitti Katso viesti
    Ihan yleisestä mielenkiinnosta kysyn, että mihin perustuu tää taistelu, mikä täällä on koko ajan menossa muutaman nimeltä mainitsemattoman jäsenen kesken? Kuka on oikeassa?
    Herkempisieluinen org-prinsessa voinee pitää normaalia keskustelufoorumilla käytävää keskustelua taisteluna...?

    Antaisin kaikille vuonna 2020 somessa selaaville ihmisille ohjeeksi:
    Älkää nyt vittu aikuisten oikeesti olko niin vitun itsekeskeisiä ja niin vitun herkkiä, että mistään ei tule vittu yhtään mitään.

    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  3. #603
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Antaisin kaikille vuonna 2020 somessa selaaville ihmisille ohjeeksi:
    Älkää nyt vittu aikuisten oikeesti olko niin vitun itsekeskeisiä ja niin vitun herkkiä, että mistään ei tule vittu yhtään mitään.
    Vittu.

    Kiitti hyvästä vastauksesta. Nyt ymmärrän enemmän. Vittu
    Ymmärrän, miksi asenteesi saa monet vittuuntuneeksi
    Jos hyppäät laskuvarjolla, joka ei aukea, voisi katsojille olla hauskaa, jos tekisit vaikka uintiliikkeitä.
  4. #604
    Lainaa Loosah kirjoitti Katso viesti
    Ihan yleisestä mielenkiinnosta kysyn, että mihin perustuu tää taistelu, mikä täällä on koko ajan menossa muutaman nimeltä mainitsemattoman jäsenen kesken? Kuka on oikeassa?
    Lähinnä siihen, että yhdellä henkilöllä on hirmuinen tarve haukkua kaikkia nopeita kuskeja kaikin mahdollisin tavoin. Jos ei kukaan osaa säätää, ni sit ei osaa kukaan ajaa oikein. MM/EM/SM kuskit ajaa kaikki väärin koko ajan, joka radalla, pyörillä jonka base setti on täysin väärässä kaikin tavoin jne.

    Plus että yleensä tämän kyseisen herran "neuvot" ovat niin ympäripyöreyttä että ne ei ole oikeasti neuvoja muuta kuin hänen silmiinsä...

    Esimerkkinä tästä neuvojen järkevyydestä. Henkilö Nitrous edustaa esimerkissä järkevää vastausta, henkilö X edustaa tätä henkilöä jonka neuvot on ympäripyöreitä:

    Matematiikan koe, opettajana Nitrous:
    Nitrous : Valitan, taas hylätty!
    Oppilas : Oivoi! Mitä minä teen väärin? Kalle saa pelkkiä kymppejä kertolaskukokeista ku se osaa laskea päässä niin hyvin.
    Nitrous : Koita lähteä liikkeelle vaikka ihan perusasioista. ajattele esimerkiksi 5 x 5 pluslaskuna jossa lasket 5+5+5+5+5, jos pluslasku tuntuu helpommalta kuin kertolasku.
    Oppilas : Näin teen, kiitos!

    Sitte sama koe, opettajana X:
    X : Hylky tuli!
    Oppilas : Oivoi! Mitä minä teen väärin? Kalle saa pelkkiä kymppejä kertolaskukokeista ku se osaa laskea päässä niin hyvin.
    X : No siis järjestäen kaikki laskee kaiken enemmän tai vähemmän väärin. Kallella vain käy hyvä säkä että se saa oikeat vastaukset, vaikka sen päässälaskumenetelmät ovat täysin päin helvettiä.
    Oppilas : No miten voin parantaa laskupäätäni?
    X : Ei se auta yrittää parantaa kertolaskupäätä, ku kaikki muu alustava on jo päin helvettiä. Ensin pitää osata laskea, sit vasta voi yrittää laskea.


    Sitä voi sitte miettiä että kumman opetuksessa Oppilas oppi jotain, kumman opeista ei ollu mitään konkreettista hyötyä.



    TÄSTÄ syystä minä asetun vastahankaan täällä jatkuvasti, ku sen jatkuvan haukkumisen lisäksi kaikki "opit/neuvot" on niin ympäripyöreää ettei ne ole oppeja/neuvoja.

    Jos ne neuvot olisi sellaisia kuin lähes kaikki muut täällä onnistuvat vaivatta ilmaisemaan, ei olisi mitään ongelmaa. Mutta mä asetun vastakkain ihan vapaaehtoisesti sen takia, että loppuisi tällainen ilmaiseminen.
    Niinkuin tässä mun vieressä yksi juuri ilmaisi: X:llä on tekniikka-asioissa erittäin hyviä neuvoja, mutta sit ku mennään ajoteknisiin juttuihin, ni ympäripyöreydessä ei pärjää edes täydellinen ympyrä.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  5. #605
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Lähinnä siihen, että yhdellä henkilöllä on hirmuinen tarve haukkua kaikkia nopeita kuskeja kaikin mahdollisin tavoin. Jos ei kukaan osaa säätää, ni sit ei osaa kukaan ajaa oikein. MM/EM/SM kuskit ajaa kaikki väärin koko ajan, joka radalla, pyörillä jonka base setti on täysin väärässä kaikin tavoin jne..
    Jepu. Näin oon tulkinnut. Siinä saattaa olla jotain sellaista autismin kirjoon kuuluvaa havainnoinnin vaikeutta ja jumiutumista yhteen asiaan. Ehkä parempi antaa vaan olla, eikä vääntää vastaan. Antaa nopeiden ajaa.
    Jos hyppäät laskuvarjolla, joka ei aukea, voisi katsojille olla hauskaa, jos tekisit vaikka uintiliikkeitä.
  6. #606
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Mikä on suurin tällä hetkellä?
    Ainakin videoiden perusteella ajolinja ja sen tarkkuus. En varmaan oo nähny sulta yhtään puhdasta kierrosta ajolinjan puolesta.
    Superbike #7
  7. #607
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Lähinnä siihen, että yhdellä henkilöllä on hirmuinen tarve haukkua kaikkia nopeita kuskeja kaikin mahdollisin tavoin. Jos ei kukaan osaa säätää, ni sit ei osaa kukaan ajaa oikein. MM/EM/SM kuskit ajaa kaikki väärin koko ajan, joka radalla, pyörillä jonka base setti on täysin väärässä kaikin tavoin jne.
    Plus että yleensä tämän kyseisen herran "neuvot" ovat niin ympäripyöreyttä että ne ei ole oikeasti neuvoja muuta kuin hänen silmiinsä...
    Sitä voi sitte miettiä että kumman opetuksessa Oppilas oppi jotain, kumman opeista ei ollu mitään konkreettista hyötyä.
    TÄSTÄ syystä minä asetun vastahankaan täällä jatkuvasti, ku sen jatkuvan haukkumisen lisäksi kaikki "opit/neuvot" on niin ympäripyöreää ettei ne ole oppeja/neuvoja.
    Jos ne neuvot olisi sellaisia kuin lähes kaikki muut täällä onnistuvat vaivatta ilmaisemaan, ei olisi mitään ongelmaa. Mutta mä asetun vastakkain ihan vapaaehtoisesti sen takia, että loppuisi tällainen ilmaiseminen.
    Niinkuin tässä mun vieressä yksi juuri ilmaisi: X:llä on tekniikka-asioissa erittäin hyviä neuvoja, mutta sit ku mennään ajoteknisiin juttuihin, ni ympäripyöreydessä ei pärjää edes täydellinen ympyrä.
    Kyllähän minäkin voisin antaa hyvin lyhyitä, ytimekkäitä, helposti omaksuttavia neuvoja, joita vähempilahjainenkin ymmärtäisi oikein helposti.
    Eli menisin virran mukana ja toistaisin samoja mantroja mitä on jo vuosikymmeniä toistettu.
    Ja homma etenisi vanhaan hyvään malliin.

    Ja siitä syystä vastaanottava osapuoli saisi kaupan päälle oiken hyvän mielen ja tyytyväisen olon, ja hihkuisi onnesta.

    Mutta koska meitä on moneen junaan, niin jätettäköön tuo henkilön "X"/ henkilöiden "XYZ" tehtäväksi.

    Ja minä taasen jatkan sillä linjalla, että vaadin hieman ymmärtämystä/ asiaan paneutumista/ kehittymistä myöskin vastaanottavalta osapuolelta.
    """Sori""" siitä.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  8. #608
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa KawaJava kirjoitti Katso viesti
    Tiedostan tämän. Siinä vaan helposti vetää ittensä tukkoon, kun maanispäissään rupee touhuumaan, mitä sitten touhuukin. Pikkusen ruuvia löystämällä sais varmaan parhaan lopputuloksen.

    Sinäänsä mielenkiintoinen harrastus, kun itse ajotunteja ei vuodessa kerry kovinkaan montaa. Ehkä ne vähät tunnit kannattaa vetää täydellä fokuksella ja löystää sitä ruuvia sitten oheistoiminnassa.
    Juuri näin, ja se on hyvä että tiedostat tämän. Kesässä ei ihmeitä tehdä. Tämä on kuitenkin kaikille meille harrastus, ei taida tällä palstalla yhtään ammattilaista ainakaan aktiivisesti kirjoitella. Uskoisin, että kovin moni porukasta ei myöskään tähtää ammattilaisuuteen.

    Itseni pitäisi ehkä kouluttajana olla asiasta eri mieltä, mutta mun mielestä liian moni ottaa tämän homman liian vakavasti. Silloin usein palaa into nopeasti loppuun ja vehkeet laitetaan myyntiin. Liian monta hyvää tyyppiä on poistunut varikolta sen vuoksi, että hauskuus on poistunut tekemisestä ja homma on muuttunut väkisin suorittamiseksi ja puristamiseksi.

    Itse laitan tähän harrastukseen ihan järjetömän määrän aikaa ja rahaa, en tekisi sitä, ellei tämä olisi kivaa. Kilpailemisen lopetin silloin, kun työkaverit alkoivat kysellä että mikä miehellä on? Ajatukset pyöri koko ajan kilvanajossa ja rakensin itselleni ihan helvetinmoiset paineet. Hauska harrastus ei ollutkaan enää niin hauska.

    Nykyään saan iloa pelkästä ajamisesta ja pyörien rakentelusta ilman paineita. Suurin osa nykyisistä kavereista on tästä harrastusporukasta, sosiaalinen toiminta on yksi suurimmista iloista. Lisäksi tykkään auttaa muita: täällä foorumilla, kouluttajana ja mekaanikkona. Mun mielestä olis hyvä, että kaikki miettisi asiaa tältä kulmalta ja tehtäisiin asioita porukalla yhteisen harrastuksen eteen positiivisuuden kautta. Niin talleilla, varikolla kuin foorumillakin.
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  9. #609
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Kyllähän minäkin voisin antaa hyvin lyhyitä, ytimekkäitä, helposti omaksuttavia neuvoja, joita vähempilahjainenkin ymmärtäisi oikein helposti.
    Eli menisin virran mukana ja toistaisin samoja mantroja mitä on jo vuosikymmeniä toistettu.
    Ja homma etenisi vanhaan hyvään malliin.
    Nyt taas ihan ulkopuolisena ja kuskin isänä kysyn, että minkälaisia valtavia paljastuksia voisit jakaa meille tavallisille ihmisille? Siis sellaisia, mitä ei saataisi jutellessa suomalaisten maailmalla ajavien huippujen kanssa? Kun lukee tätä keskustelua, niin tuntuu, että PrivateeR ja vaikka Nitrous puhuvat selkeää kieltä. Sulla on Scuuba ehkä jonkinlainen egotrippi menossa (en tiedä millä näytöin), mutta homma menee jo ihan naurettavuuden ja täydellisen itsekeskeisyyden puolelle. Jos vähän tiputtais kierroksia? Pysyis keula maassa tai ainakin lähellä.
    Jos hyppäät laskuvarjolla, joka ei aukea, voisi katsojille olla hauskaa, jos tekisit vaikka uintiliikkeitä.
  10. #610
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ainakin videoiden perusteella ajolinja ja sen tarkkuus. En varmaan oo nähny sulta yhtään puhdasta kierrosta ajolinjan puolesta.
    Olemme siinä ihan samaa mieltä että tuo puuttuu ajostani kaudella 2018. Jopa lähes aivan täysin.
    Jos taasen katselee katselee 2017 videoita, niin niissä ajolinjan tarkkuus on aivan eri luokkaa. Toki ei puhtaita nekään, mutta jos vertaa kauteen 2018 niin kertaluokka on aivan totaalisen eri.

    Tuo ero johtuu siitä että kaudella 2018 pyrin muuttamaan ajamista ja ajolinjaa todella radikaalisti. Eli fokus, keskittyminen ja kapasiteetti oli käytössä 100-prosenttisesti tuossa ajolinjan ja ajotekniikan jatkuvassa muuttamisessa. Ja ajolinjan tarkkuuteen en käyttänyt/ ei ollut kapasiteettia käytännössä ollenkaan.

    Ja tämä johtui siitä näkemyksestäni että ajolinjan puhtaus ja tarkkuus ei palvele asiaa, jos ajolinjan ja ajotekniikan periaatteet on lähtökohtaisesti väärät.
    Eli priorisoin sitä että ensin muutan ajolinjaa ja ajotekniikkaa, ja sitten kun saan ne haluamalleni tasolle, alan keskittymään puhtauteen ja tarkkuuteen.
    Ikävä kyllä kausi 2018 jäi kesken kun virhearvion seurauksena vedin päin radalla liukuvaa mopoa, ja ranne murtui parista kohtaa, se siitä kaudesta.
    Joten en ehtinyt kaudella 2018 siihen asti että olisin päässyt keskittymään tuohon puhtauteen ja tarkkuuteen.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  11. #611
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    En ehtinyt kaudella 2019 siihen asti että olisin päässyt keskittymään tuohon puhtauteen ja tarkkuuteen.
    Pyydän poikaa opettamaan sua. 2020 tulee olemaan paljon parempi! Nyt vaan rela.
    Jos hyppäät laskuvarjolla, joka ei aukea, voisi katsojille olla hauskaa, jos tekisit vaikka uintiliikkeitä.
  12. #612
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Itseni pitäisi ehkä kouluttajana olla asiasta eri mieltä, mutta mun mielestä liian moni ottaa tämän homman liian vakavasti. Silloin usein palaa into nopeasti loppuun ja vehkeet laitetaan myyntiin. Liian monta hyvää tyyppiä on poistunut varikolta sen vuoksi, että hauskuus on poistunut tekemisestä ja homma on muuttunut väkisin suorittamiseksi ja puristamiseksi.
    Sen 13 vuotta mitä varikolla olen pyörinyt, niin ihan laidasta laitaan on ollut tyyppejä jotka on lajia harrastaneet kerran tai 10+ vuotta.
    Erottava tekijä ei ole ollut hauskuus tai suorittaminen.
    Molemmista ryhmistä on löytynyt kertakävijöitä tai vuosittain nähtäviä tuttuja namoja.

    Niitä jotka tulee tontille innosta palaen, vetää ihan eniten, ja sitten häipyvät kuin pieru saharaan, löytyy sekä väkisin suorittajista, että hauskasti harrastavista.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  13. #613
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Homma alkaa olla ihan kristallin kirkas ratailun osalta. Triidin otsikkoa myötäkarvaan silittäen tiedustelen, että kuinka jokapoika aloittelija sitten hilaa itsensä endurossa A:n kuskiksi yhdessä kesässä?
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  14. #614
    Esso.k
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Homma alkaa olla ihan kristallin kirkas ratailun osalta. Triidin otsikkoa myötäkarvaan silittäen tiedustelen, että kuinka jokapoika aloittelija sitten hilaa itsensä endurossa A:n kuskiksi yhdessä kesässä?
    kurapyäräilyssä vaatimukset on aika erilaset- kova fyssinenkunto jo itessää vie pitkälle enturossa- nepoeudet on sellasia ettei ne ole niin rajottava tekijä kun taas RR pelot näyttelee isoa osaa ja tuntuman löytämine on paljo vaikeempaa- reatioajatki täytyy olla paremmat ku 250 ollaa jo kaukana jos jarruttaa 0.2 sekuntia myähässä - osaat varmaa kävellä lankulla metrikorkeudella entä 50 metrin? vähä sama asia oha enturoki vaarallista jos osut mäntyy neljästäkympistä mut et miellä sitä nii vaaralliseksi ku vaikka törkätä jotaki nopiaa mutkaa 150 vauhdilla asvaltilla- sanotaa mutulla skeittari tai joku muu temppumies jolla tasapaino kunnossa luutavasti ajaa enskalla lujaa kunhan kunto ei rajota- F1 ta motogp kuski voi ola nopia enskassa mut toisin päin tuski nii helposti molemmissa tietysti reaktiotki meinaa- olen pelannu pojan pleikkarilla yhtä ajopeliä ku sanottii et silmä kehittyy- mut vaikka kuinka hierosin ni ei vaa ole nii tarkka silmä et osais joka kerta mennä mutkat oikeen jarruttaa liikaa tai liaan vähä avaa liikaa ja pyörähtää- kaikki tapahtuu nii nopiasti tietty enskallaki mutta tavallaa mitää ei ole nii äkkinästä ainaka mun vauhrissa-
  15. #615
    Meissä kaikissa taitaa asua jossain määrin narsistisia piirteitä. Osalla nuo piirteet saavat koomisen dominoivan aseman anonymiteetin takaa netissä kirjoitellessa.

    Hetkittäin tosin on hiukan häiritsevää, kun mielenkiintoisetkin keskusteluketjut muuttuvat hiekkalaatikkotason vänkkäämiseksi.
  16. #616

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Ihme tössöilyä täällä. Ohitan teidät kaikki kesällä 2020, tai ainakin varikolla on vitusti paremmat eväät, jos en pyörällä pärjää
    Kahtellaanhan kevveemmällä, kun täällä menee jo aika lujaa.
    ---
  17. #617
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Olemme siinä ihan samaa mieltä että tuo puuttuu ajostani kaudella 2018. Jopa lähes aivan täysin.
    Jos taasen katselee katselee 2017 videoita, niin niissä ajolinjan tarkkuus on aivan eri luokkaa. Toki ei puhtaita nekään, mutta jos vertaa kauteen 2018 niin kertaluokka on aivan totaalisen eri.

    Tuo ero johtuu siitä että kaudella 2018 pyrin muuttamaan ajamista ja ajolinjaa todella radikaalisti. Eli fokus, keskittyminen ja kapasiteetti oli käytössä 100-prosenttisesti tuossa ajolinjan ja ajotekniikan jatkuvassa muuttamisessa. Ja ajolinjan tarkkuuteen en käyttänyt/ ei ollut kapasiteettia käytännössä ollenkaan.

    Ja tämä johtui siitä näkemyksestäni että ajolinjan puhtaus ja tarkkuus ei palvele asiaa, jos ajolinjan ja ajotekniikan periaatteet on lähtökohtaisesti väärät.
    Eli priorisoin sitä että ensin muutan ajolinjaa ja ajotekniikkaa, ja sitten kun saan ne haluamalleni tasolle, alan keskittymään puhtauteen ja tarkkuuteen.
    Ikävä kyllä kausi 2018 jäi kesken kun virhearvion seurauksena vedin päin radalla liukuvaa mopoa, ja ranne murtui parista kohtaa, se siitä kaudesta.
    Joten en ehtinyt kaudella 2018 siihen asti että olisin päässyt keskittymään tuohon puhtauteen ja tarkkuuteen.
    Oisko sulla linkkiä esimerkkivideoon?
    Superbike #7
  18. #618
    Vesq84:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2013
    Hyvinkää
    Lainaa Esso.k kirjoitti Katso viesti
    kurapyäräilyssä vaatimukset on aika erilaset- kova fyssinenkunto jo itessää vie pitkälle enturossa- nepoeudet on sellasia ettei ne ole niin rajottava tekijä kun taas RR pelot näyttelee isoa osaa ja tuntuman löytämine on paljo vaikeempaa- reatioajatki täytyy olla paremmat ku 250 ollaa jo kaukana jos jarruttaa 0.2 sekuntia myähässä - osaat varmaa kävellä lankulla metrikorkeudella entä 50 metrin? vähä sama asia oha enturoki vaarallista jos osut mäntyy neljästäkympistä mut et miellä sitä nii vaaralliseksi ku vaikka törkätä jotaki nopiaa mutkaa 150 vauhdilla asvaltilla- sanotaa mutulla skeittari tai joku muu temppumies jolla tasapaino kunnossa luutavasti ajaa enskalla lujaa kunhan kunto ei rajota- F1 ta motogp kuski voi ola nopia enskassa mut toisin päin tuski nii helposti molemmissa tietysti reaktiotki meinaa- olen pelannu pojan pleikkarilla yhtä ajopeliä ku sanottii et silmä kehittyy- mut vaikka kuinka hierosin ni ei vaa ole nii tarkka silmä et osais joka kerta mennä mutkat oikeen jarruttaa liikaa tai liaan vähä avaa liikaa ja pyörähtää- kaikki tapahtuu nii nopiasti tietty enskallaki mutta tavallaa mitää ei ole nii äkkinästä ainaka mun vauhrissa-

    Tästä oon omaan kokemukseen nojaten aika lailla eri mieltä. Enduro on ainakin mulle ollut aika paljon vaikeempaa oppia, koska muuttujia on niin paljon. Ajokunto ei tuu kun ajamalla, katseenkäytöllä, rentoudella ja tekniikalla vielä enemmän merkitystä (vain mun mielipide). Rr:ssä hitaasta ryhmästä nopeaan kesti itsellä arviolta kaks kesää, endurossa oon päässy neljässä vuodessa c:n viimeseen kolmannekseen. Nopeuserot a kuskeihin on ainakin prosentuaalisesti suuret, ei kauaa takavalot ehdi näkyä kun osaava kaveri menee sellasella vauhdilla ohi mitä ei pysty ymmärtään siihen maastoon
    Toki vetomies on aina vetomies pyörästä riippumatta, mut mulla kehitys endurossa on ollut paljon hitaampaa vs rr, vaikka ajotunteja on myös suhteessa enemmän. Kaippa tämäkin asia on osittain henkilökohtaista - mulla näin
  19. #619
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Oisko sulla linkkiä esimerkkivideoon?
    Oisko vaikka toi: https://youtu.be/oM7O5Kv2lMg?t=119
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  20. #620
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    (Eli kyse oli keskiverto harrastelijan pääsemisestä nopean ryhmän nopeaan puoliskoon.)

    Tuosta aikaisemmasta KawaJawan viestistä tuli mieleen tämä aikaisempi viesti jossa yhtenä aiheena oli "pelko".

    Jos joku satunnainen tyyppi, jolla ei ole mitään ymmärrystä siitä miten radalla pitäisi ajaa, ja menee radalle ajamaan, ja alkaa ajamaan. Niin hyvin suurella todennäköisyydellä päästään tilanteeseen jossa pelko rajoittaa ja ohjaa toimintaa.

    Ensinnäkin ihminen pelkää ihan aivan kaikkea, mistä ihmisellä ei ole tietoa, eikä kokemusta, eikä ymmärrystä. Joten ihan lähtökohtaisestikkin pelko on rajoittava ja ohjaava tekijä kaikessa ihmisen toiminnassa, jos ymmärrystä/kokemusta/tietoa ei ole.

    Jos sitten ajatellaan jotain keskimääräistä rata-ajelijaa, ja miten tuo syy-seuraus-suhde näkyy hänen tominassaan, niin:
    Hyvin tyypillinen ongelma kuskeilla on se että vaikka kuski ajaa hitaan ryhmän vauhteja, niin kuski valuttelee mutkaan puolesta välistä suoraa (väärä ajolinja), jolloin mopo menee pystyssä suoraviivaisesti kohti liian aikaista apeksia (väärä ajolinja), ja sen jälkeen kuski yrittää paniikinomaisesti kääntää mopoansa (väärä ajolinja) ennen kuin ulkoreuna ja turva-alue tulee vastaan.
    Ja kerta kerralta kuskille vahvistuu tuo pelon ohjaama toimintamalli/ ihmisen pää menee selviytymismoodiin ja tekee mitä tahansa selvitäkseen hengissä.
    Kuski pelkää mutkaa/ mutkia, ja tuo pelko voimistuu ja vahvistuu jokaisen mutkan jälkeen, kierros kierrokselta.

    Tuo pelko ei ole mitenkään lamaannuttava, mutta lamaantuminen/ hartialukko tulee tod näk siinä vaiheessa kun kuski ajaa hiekalle/ turva-alueelle.

    Alun perin tuo pelko johtuu siitä, että kun kuski on mennyt radalle ja pyrkii ajamaan radalla, niin ajolinja on mitä sattuu, ja siinä vaiheessa kuski päätyy alitajusesti kokeilemaan hieman erilaisia ajolinjoja mutkaan.
    Sitten jossain vaiheessa kuski vaan alkaa vääntämään kaasua, koska fiilis ja adrenaliini, jotta pääsisi kovempaa, ymmärtämättä yhtään mitä on tapahtunut, mitä tapahtuu, ja mitä tulee tapahtumaan.
    Ja siitä lähtee normaali keskiverto noidankehä liikkeelle. Suurin osa kuskin kapasiteetista menee selviytymiseen. Kapasiteetista ei ole juuri mitään jäljellä siihen että voisi yrittää ymmärtää ja analysoida omaa toimintaansa, tehdä muutoksia, yrittää kehittyä kuljettajana.



    Eli pointti tässä kaikessa diiba daabassa on se, että pelko on aina läsnä, jos ei akuutisti paikalla, niin aina selän takana odottamassa että kuski tekee virheen. Pelko on inhimillinen ominaisuus jota ei voi poistaa.
    Pelko on ohjaava ja määräävä tekijä vain jos kuski ei ymmärrä mistä on kysymys; selviytymismoodi ja/tai paniikki-tilanne.
    Pelko ei ole jokin asia mikä pitäisi voittaa.
    Pelko ei ole asia joka tulisi pyrkiä voittamaan.
    Pelko on aina seurausta jostain.
    Jos haluaa poistaa pelon, pitää poistaa syy pelkoon.
    Jos haluaa poistaa pelon, pitää muuttaa se toimintamalli joka johtaa pelkoon.

    Pelkoa vastaan on aivan turha taistella, siinä kuluttaa vain omaa aikaansa ja rata-ajon tapauksessa ihan perkeleesti rahaa.
    Pelko poistuu vain ja ainoastaan siinä vaiheessa että lisää ymmärrystä omasta toiminnastaan ja muuttaa omia (pelkoon johtavia) toimintamallejaan.
    Siltikin pelko jää jäljelle, selän taakse, mutta jos kykenee ymmärtämään toimintaansa ja muuttaa toimintaansa, niin pelko ei enää määrää/ ohjaa ihmisen toimintaa, niin kauan kuin ihminen ymmärtää mitä on tekemässä.

    Mitäs tuo kaikki sitten käytännössä tarkoittaa?

    (Lyhennetty versio)
    Esim sitä, että kuski tiputtaa vauhtia ihan aavistuksen, ja koska kuski ei ole enää selviytyimismoodissa koska ajaa ihan aavistuksen hiljempaa, niin kuskilla on kapasiteettia tehdä jotain muuta kuin mitä hän on aina aikaisemmin tehnyt.

    Eli kuski alkaa muuttamaan ajolinjaansa jarrumerkin ja apeksin välillä.

    Vähitellen, mutka mutkalta, kierros kierrokselta, kuski alkaa tajuamaan, että mutkapelko johtui väärästä ajolinjasta, ja pelko ulkokanttareen tulemisesta silmille alkaa poistumaan.

    Väärä ajolinja oli myöskin aiheuttanut sen, että mopoa ei voi kallistaa. Joten myöskin mopon "kallistamispelko" alkaa poistumaan.

    Eli kommenttina tuohon alkuperäiseen viestiin:
    Nopea pelosta vapautuminen vaatii vain sen, että kuski ymmärtää omaa toimintaansa, ja tekee nopeasti muutoksia omassa toiminnassansa.
    Se ei vaadi mitään normaalista keskiverto-ihmisestä poikkeavia ominaisuuksia.

    Eli kaiken tämänkin bullshitdiipadaapan sisältö(boldattuna) on sama kuin Nitrouksen vähän aiemmin kirjoittaman viestin 1.kohta.

    Joku kyselikin Scuubalta mitä tarkoittaa päin persettä säädetty alusta. Tähän odotan itsekin mielenkiinnolla vastausta, koska jos pyörällä ajetaan rataenkkoja, kuski tykkää, kello tykkää ja renkaat kestää niin ei kait se voi kovin päin persettä olla?
    Null
  21. #621
    Lainaa TKD kirjoitti Katso viesti
    Eli kaiken tämänkin bullshitdiipadaapan sisältö(boldattuna) on sama kuin Nitrouksen vähän aiemmin kirjoittaman viestin 1.kohta.

    Joku kyselikin Scuubalta mitä tarkoittaa päin persettä säädetty alusta. Tähän odotan itsekin mielenkiinnolla vastausta, koska jos pyörällä ajetaan rataenkkoja, kuski tykkää, kello tykkää ja renkaat kestää niin ei kait se voi kovin päin persettä olla?
    Jah, mieleen tulee varsinkin yksi Erittäin nopea hemuli, joka alusta on abaut ääripään esimerkki siitä kuin metsässä peruspaketti voi olla ja silti vedetään ihan eniten. Välillä niillä kuluu rengasta ihan tolkuttomasti, mutta eipä ne silti ole sitä peruspakettia vissiin vieläkään lähteneet muuttamaan järkevämpään suuntaan. Ovat tottuneet tekemään hommat aina tolla tavalla. En kopiois.

    Tämän kopioin.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  22. #622
    Ja EDELLEEN kaikki odottaa konkreettista dataa siitä mikä siinä alustassa oli vikana.

    Se että rengas kuluu ei ole mikään data siitä että alusta on pielessä. Parhaallakin alustalla saa renkaat revittyä piloille.

    Joten, lopeta kiertely ja kerro mikä alustassa oli päin helvettiä vaikka Hemuli pisti lähelle rataennätyksiä ja Vilijonkka oli kakkonen.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  23. #623
    Juutuubista löytyy pari hyvää Sylvain Guintolin videota 2020-mallisella Suitsalla.
    Näkee kuinka katukuntoisellakin pyörällä pääsee radalla lujaa jos vaan tietää mitä tekee
  24. #624
    Lainaa OOWEE kirjoitti Katso viesti
    Juutuubista löytyy pari hyvää Sylvain Guintolin videota 2020-mallisella Suitsalla.
    Näkee kuinka katukuntoisellakin pyörällä pääsee radalla lujaa jos vaan tietää mitä tekee
    Päteeköhän ne -17 malliin Täytyypä kattoa ni oppii sitte ajamaan, tai sitte ei
    Täh?
    Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio
  25. #625
    Aina rakentelu mielessä.... finn:n avatar
    Liittyi Oct 2007
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    ^Kyllä tuolla vähän iäkkäämmällä saamaan pystyy. Sen kun menee jarrulle vähän myöhempää ja avaa vähän aikaisemmin!!

    https://www.youtube.com/watch?v=dWR997bvbWw
    ... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?


  26. #626
    Lainaa finn kirjoitti Katso viesti
    ^Kyllä tuolla vähän iäkkäämmällä saamaan pystyy. Sen kun menee jarrulle vähän myöhempää ja avaa vähän aikaisemmin!!

    https://www.youtube.com/watch?v=dWR997bvbWw
    Saattaa olla että huonosti kävis, ei varmaan monesta mutkasta pääsis aikasta avausta kokeileen, saattaa eteneminen jäädä siihen ekaan myöhäsempään jarrutukseen...
    Täh?
    Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio
  27. #627
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Kattelin ekalta täydeltä kierrokselta, eli n. 3:40 kohdasta eteenpäin.

    1. Mutka:
    1: Kierros: Ehkä vähän aikainen taitto sisään, ja sen seurauksena arpomista sisäänmenossa. Apex on inan aikasessa ja ei päästä oikein avaamaan -> Rataa jää paljon käyttämättä.
    2. Kierros: Nyt ei arpomista sisäänmenossa, mutta linja jää apeksissa vähän leveäksi. Avaus puuttuu ja rataa jää käyttämättä.
    3. Kierros: Ykkösen sisäänmeno hyvä, mutta avaus unohtuu -> rataa käyttämättä jne.
    Nopein kierros: Sama kuin 3. kierroksella, mutta linja sisäänmenossa ja apeksissa tarkempi.

    2. Mutka:
    1. Kierros. Ykkösen takia jarru alkaa liian sisältä ja vauhti loppuu vähän kesken, muuten ok.
    2. Kierros. Vähän leveäksi jää apeksissa. Hitaampi edessä.
    3. Kierros. Ykkönen osuu paremmin ->Enempi vauhtia kakkoseen ja jarrumerkki ei pidä? Valuu leveäksi.
    Nopein kierros: Jarrussa korjataan linjaa ulommas? Apeksi ok, karvan leveänä. Ehkä himpan ajoissa kaasulle.

    3. Mutka:
    1.Kierros: Jarrun alussa mopon keula osoittaa edelleen oikealle vaikka olisi ollut hyvin aikaa kääntää pyörä suoraksi. Aika aikanen apeksi, mutta jaksetaan sentäs oottaa ennen kaasulle menoa aika pitkään, mutta silti joutuu kääntämään mopoa lisää avauksen aikana. Rataa jää käyttämättä.
    2. Kierros: Edellä menevä hitaampi kuski -> vähemmän vauhtia -> vähemmän kiire -> Jarrussa linja oikein -> Apeksi oikeassa paikkaa -> Avaus huomattavasti parempi ja mopo nousee pystyyn koko avauksen ajan.
    3. Kierros: Sama jarrulinjan virhe. Ihan ei malta ottaa apeksia kiinni.
    Nopein kierros: Jarrulinja + vähän ajoissa sisään -> vähän aikanen apeksi -> vähän ajoissa kaasulle.

    4. Mutka:
    1. Kierros: Jarrussa sama ajovirhe kuin kolmosessa, mopo osoittaa väärään suuntaan. Sisäänmenossa vähän arpomista ja ulostulossa rataa jää käyttämättä. Ihan ok ilman tota jarrun virhettä.
    2. Kierros: Ohitus
    3. Kierros: Sama jarrulinja virhe, muuten ok. Ulostulossa on hyvin marginaalia kirrata.
    Nopein kierros: Jarrulinja, muuten ok.

    5) Palmas:
    1. Kierros: Ehkä inan ajoissa sisään ja sitten korjaillessa linja jää leveäksi ja mopo ei ole ihan riittävästi kääntyneenä avaukseen.
    2. Kierros: Liian aikasin ja kovaa sisään -> Valuu naapurikuntaan.
    3. Kierros: Liian aikasin sisään, mutta maltti riittää pitää linjan sisällä melkein riittävän pitkään. Ihan ina kauemmin ja avaus olisi ollut helpompi.
    Nopein kierros: Enempi vauhtia kuin aiemmin ja jarrumerkki ei pidä? Aika pahasti leveäksi ja kaasulle sen lisäksi vähän aikaisin.

    6 Mutka:
    1. Kierros: Taas sama virhe jarrun linjassa kuin kolmosessa ja nelosessa. Onkohan se tuo kameran paikka, kun tekee vaikutelman, että joudut korjailemaan linjaa sisäänmenossa? Ulostulossa paljon tilaa, olisi varaa ajaa mutka paljon kovempaakin.
    2. Kierros: Sama jarruvirhe ja liian aikanen taitto ja joudut korjaamaan linjaa sisäänmenossa. Onko katse liian lähellä? Ulostulo aika ujo.
    3. Kierros: Jarrulinja taasen. Jää leveäksi apeksin kohdalta. Korjattu edellisen kierroksen liian aikaista taittoa naksun liikaa?
    Nopein kierros: Jarrulinja, mutta ei ihan niin pahasti, kun ei ollut yhtä suurta sivusiirtymää palmasin jälkeen.

    7 Lemminkäinen:
    1. Kierros: Ohitettava, ei siitä sen enempää, mutta vähän turhaan pilaat oman linjan jättämällä noin ison välin ohitettavaan.
    2. Kierros: Linjassa on ajatusta, mutta ihan ei riitä maltti ottaa sisäkanttia kiinni vaan kaasu aukeaa turhan aikaisin.
    3. Kierros: Nyt osuu huomattavasti paremmin. Lähinnä tarkentelua radan käyttöön.
    Nopein kierros: Sisäänmeno näyttää lupaavalta, mutta sitten loppuu maltti kesken just kun mopo olisi menossa apeksiin.

    8) Kikkamutka:
    1. Kierros: Jarrussa sama systemaattinen virhe kuin muissakin suunnanvaihdoissa. Mopo osoittaa väärään suuntaan. Vauhti ei oikein riitä ja linja jää liian sisällle, joten avauksessa joutuu nostamaan ja kääntämään lisää ennen mäen nyppyä.
    2. Kierros: Sama systemaattinen jarruvirhe. Perseen siirto vasta jarrun aloituksen jälkeen? Nyt olis vauhtia enempi, mutta eka kanttari jää ottamatta kiinni (hankalaa koska jarrussa mopo osoittaa väärään suuntaan) ja linja sitä myöten mitä on. Taas joutuu avauksen aikana kallistamaan mopoa lisää -> Haikkari riski.
    3. Kierros: Jarrulinja. Eka kanttari karvan leveellä. Vauhti loppuu kesken ja kaasulle mennään, kun keula osoittaa vielä kohti ulkokanttaria. Loppumutka onkin sitten vain selviytymistä.
    Nopein kierros: Systemaattisesti jarrulinja. Nyt saa ekan kantin vähän paremmin kiinni ja vauhtikin riittää paremmin, mutta ei ihan riittävästi. Kaasulla paikkaillaan.

    9) Vika vasuri.
    1. Kierros: Linja jää vähän leveäksi. Varmaan metrin-puolitoista voisi olla sisempänä.
    2. Kierros: Linja jää leveäksi.
    3. Kierros: Parempi, mutta silti karvan leveänä.
    Nopein kierros: Tosi leveäksi, mutta maltti sentäs riittää kääntämään mopo oikealle linjalle kahvilan jarruun.

    10) Kahvila.
    1. Kierros: Sisääntaitto ja apeksi karvan aikaisessa. Vähän enempi malttia, että mopo ehtii kääntyä.
    2. Kierros: Sama kuin edellisellä kiekalla.
    3. Kierros: Ainakin ajat systemaattisesti tämän samalla tapaa. Nyt tosin arpomista sisäänmenon linjassa. Paino siirtyy todella myöhään?
    Nopein kierros: Selkeästi paremmalla linjalla ja ratakin tulee käytettyä. Apeksia puoli metriä-metri eteenpäin ja pääsee avaamaan huomattavasti paremmin.

    P.S. Maalilinja hassussa paikkaa vai videon synkassa jotain, kun kierros katkeaa vasta ykkösen jarrumerkin paikkeilla?

    Yhteenvetona näistä:
    Suunnan vaihdoissa mopo osoittaa seuraavassa jarrussa systemaattisesti väärään suuntaan.
    1-2 välissä jää aika paljon rataa käyttämättä, mikä tekee kakkosesta hankalan.
    Nopeiden sisäänmenoissa välillä arpomista, johtuuko siitä, että katse tipahtanut liian lähelle?
    Palmas osuilee vähän sinne sun tänne.
    Lemminkäinen ok, kun vaan malttaisi ottaa kanttarin kiinni.
    Kikkamutkassa loppuu vauhti ja paikkaillaan sitten kaasulla.
    Vika vasuri aina enempi vähempi leveenä.
    Kahvilaan vähän ajoissa sisään ja ei malta tappaa ihan riittävästi vauhtia.

    Mikäs muuten oli se linjamuutos, jota näiden vuosien välillä lähdit hakemaan?
    Superbike #7
  28. #628
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kikkamutkassa loppuu vauhti ja paikkaillaan sitten kaasulla.
    Eikös tämä heppu ollut juuri se joka jaksoi mulle jauhaa amatöörimäisestä kaasunräpellyksestä, videosta jossa olin ajamassa ekoja kierroksiani ko. radalla? Vai muistanko nyt ihan väärin?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  29. #629
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Eikös tämä heppu ollut juuri se joka jaksoi mulle jauhaa amatöörimäisestä kaasunräpellyksestä, videosta jossa olin ajamassa ekoja kierroksiani ko. radalla? Vai muistanko nyt ihan väärin?
    Kumpihan asia jää ensin unholaan, miedon sadasosan häviö vai tuo kaasun räpellys. Ensimmäistä on vatvottu vasta 40 vuotta.
  30.  
  31. #630
    Lainaa pallero kirjoitti Katso viesti
    Kumpihan asia jää ensin unholaan, miedon sadasosan häviö vai tuo kaasun räpellys. Ensimmäistä on vatvottu vasta 40 vuotta.
    Mieto ei sentään analysoinut Wassperille voittaneensa sadasosalla ku itse hävisi sadasosalla.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Sivu: 21 / 50:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11192021222331 ... ViimeinenViimeinen