Omaan silmään tuo näytti siistiltä menolta. Olettaisin et sulla jäi noin 10 mm keulanjoustoon varaa ennen pohjakosketusta. Toi on helppo tarkistaa ottamalla korkit auki keulaputkista ja katsomalla mihin asti keula laskee.
Hienoa että alusta alkoi toimia paremmin.
mikä tuo takaiskari on tyypiltään? Onko siinä se jousen esijännityksen vapautus ilmanpaineella? Mulla on se tossa S1000RR:ssä ja se on kyllä pirun kätevä ja varma, et tietää ettei säätö ainakaan muutu kesken ajon.
ZX10R -08
S1000RR -11
XXF11 manuaalinen säätö. On siinä lukkoruuvi, jolla saa säädön lukittua paikalleen.
www.youtube.com/@tominkanava
Ratamopo ZX-10R 2010
Katumopo FZ6S 2004
Kuramopo KLE500 1995
Voisinko laittaa jollekkin kokeneelle kuskille videon nyt viikonloppuna Motoparkissa ajetusta kierroksesta. Jos joku ystävällisesti voisi katsoa sen ja kommentoida kuskin toiminnasta. Kamera oli kiinnitetty tankin päälle, että ei siitä kuskin liikkeitä näe, mutta edes vähän ajolinjoja ja muuta käyttäytymistä mihin pitäisi kiinnittää huomiota. Poika ajoi sellaisia 1,37 kierroksia ja mietin että varmaan jotain tekee jo oikein, mutta onko esim turvallisuuden kannalta jotain mitä pitäisi korjata? Jos vaikka yv:llä saisi whats up numeron tms. Kiitos paljon! T. Antti
Ei tartte ujostella vaikka laitat videolinkin tänne palstalle, asiallista neuvoa tulee yleensä aina. En oo ainakaan itse törmännyt asiattomaan palautteeseen tällä palstalla, päinvastoin.
T: se keltasen gixxerin kuski
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX
https://youtu.be/Q5utRwOz5iE?si=AojnJigsXtewNfNI
Ok, siinä se linkki olisi. Joku pätkä taitaa olla kamerassa pyrstökiinnityksellä kuvattunakin. Kuski sanoi itse että olisi voinut jättää jarrutuksia hieman myöhemmäksi. Sitten ajoi aika matalilla kierroksilla. Pyörävanhus on meille uusi ja pojalla aiempaa kokemusta vain 600 kuutioisista. Eli tämä oli toinen päivä tonnisella radalla. Pyörää ei ole mitenkään säädetty kuskille vaan ihan entisen omistajan jäljiltä.
Toissa kesänä joku analysoi viimeksi ajamista ja sanoi että kuski tekee kaikki mahdolliset virheet, muttei eritellyt tarkemmin. Olisiko tuon videon perusteella sanoa mikä onnistuu ja missä pitäisi petrata ja varsinkin jos on jotain hazardilta viittaavaa.
Sitten kierrosajan perusteella ilmeisesti olisi nopean ryhmän hitaammassa päässä, mutta kumpi ryhmä olisi käytännössä vielä suositeltavaa. Pitäisikö esim käydä AT5 opetustilaisuuksia tms ennen ryhmän vaihtoa.
Kyllä toi iha perushyvältä näyttää toi tekeminen et kyl toi mun mielestä kelpaa nopeaan ryhmään iha täysin.
Suurin ongelma on, että kuski missaa puolet apexeista. Kakkosmutkassa mennää yli metri irti kanttarista, takalenkillä montun pohjan vasurissa menee varmaan 2 metriä leveää linjaa, hevosenkenkä koko matka yli metri irti apexista, samoin seuraavat kaks oikeaa mutkaa. Et ihan ekana sanoisin että keskittyy osumaan joka mutkassa apexiin ennenku lähtee yrittää nostaa vauhtia.
Toinen huomionarvoinen seikka on se, että kuski käytännössä nojailee mutkiin vähä ku ois kauppareissulle menossa. Sitä pyörää pitää ohjata rata-ajossa iha kaksin käsin. Kun sinne mutkaan kääntää ni kunnolla sisäpuolen kahvasta vain työntöä ja pyörä kerralla reilusti vinoon. Toi "laiska" ohjaaminen tappaa kierrosajan ku linjat muuttuu pyöreäksi.
Mut noita lukuunottamatta ni iha perushyvää tekemistä. Tossa irtoo monta sekuntia pelkästään sillä ku saa linjan kuntoon joka mutkaan. Mutta ripeyttä siihe ohjaamiseen!![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Siitä kauden vika Motopark. Aika moni sunnuntaina klo 12 setillä ajanu kuski näkyy myös videolla. https://youtu.be/qX3EcgOAvSk
Superbike #7
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuossa Esakin laittoi oman videonsa, siitä voinee kattoa linjoja ja muuta tekemistä. Samaan kierrosaikaan ei ehkä heti kannata silti pyrkiä.
Tuossa privateer antoikin hyviä kommentteja.
Nopeaan ryhmään vaan, ei siellä aina tartte omaa ennätysvauhtia ajaa kunhan vaan toimii ennalta-arvattavasti eikä singahtele sinne tänne.
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX
Nämä oli hyvät ja tuosta videosta näkyikin eroavaisuudet ajolinjoissa varsin selkeästi. Kiitos tästä on hyvä lähteä maltilla kehittämään![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Kymin Retro/ jokkis ajettiin kahdessa pätkässä punalipun takia... tässä jälkimmäinen osa. Ihan ookoo lyönti omalta osalta tuolle radalle, vaan kärki tyrkkää 1.59 SRAD:n reuhkoilla.
Semmosta matalaa 2.03 jos pääsis olis enempi leikkikavereita. Idea matalaan neloseen on jo.
Turvallisesti saa aikaa pois:
Takasuoran jarru
Kikkamutkan sisääntulo (tällä hetkellä tuntuu luontevammalta tyrkätä keskemmältä sisään. Ulkootakin on koiteltu) Ylipäänsä jarru on niin aikaisessa ja olematon, että koko yhdistelmän ajo on aika päin persettä.
Paluusuoran jarru... samalla sais varmaan apeksia myöhäisemmäksi ja ton vikan yhdistelmän paremmaksi.
Vikan oikean jarru.
Noitten yllä olevien jälkeen kaksi lisäpaikkaa:
Tokan sokean oikean sisääntulo.
Tokan alamäkivasurin jarru.
Aikaa on toki muuallakin, kun ero luokan kärkeen on tommonen, mutta pitää mennä pala kerrallaan. Kaikki yllä oleva vaatii toki iteltä hyvää asennetta ja/ tai vähän peesiä eteen.
Kierrosajat:
1. 2.07.171 (startti)
2. 2.05.337
3. 2.05.313
4. 2.06.292 (selkä suoristui henkisesti hetkeksi kun porukka karkas)
5. 2.05.300 (ilmestyi kirittäjä)
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jaha, no nyt riittää ens kaudelle linjoja kokeiltavaksi
Useammassa paikassa ite tähtäilen johonkin aivan muualle.
Välitkin ilmeisesti melko pitkät, useammassa paikassa kakkosella - saa kääntymään sisään paremmin?
Mikä tuossa oli kokonaisvälitys kakkosvaihteella (kampiakselilta asti)? Omassa oli nyt 9,944.
Mainiosti näkyy tuolla kamerakulmalla miten takapää kyykkää ja pyörä alkaa kääntymään kun menee pienelle kaasulle hyvissä ajoin.
Tässä muuten ihan hyödyllinen tekemäni exceli jakoon välitysten mitottamista/fiilistelyä varten jos joku siitä hyötyä saa ja innostuu nörttäilemään.
Tein tän joskus aikoinaan kun sähköhärveleiden markkinointi alkoi ottaa päähän - hehkutetaan isoja vääntöjä mutta ei koskaan kerrota mistä ne on mitattu. Laskin takarenkaan vääntömomentteja mutta laajentelin myöhemmin
https://1drv.ms/x/c/1dd8f61bc9b2cd34...qp3JA?e=KOLt69
- Harmaat kentät on inputteja, nyt kentissä on oman GSX-R 1000R 2018 pyörän tiedot
- Akseliväli on teoreettinen, ei huomioida ketjun kireyttä, mutta pituuden muutos pitää kyllä paikkaansa jos vaihtaa välityksiä ja pitää ketjun samassa kireydessä
- Jotta takarenkaan nopeus täsmää, mittaa takarenkaan kehäpituus keskeltä - esim. maalarin teippi ympäri pukilla ja sitten lattialla teipin pituus mitaten
- Mitattua RPM+GPS nopeusdataa ja tuota laskentaa vertailemalla olen saanut tuon 3% vaikuttavan kehäpituuden lyhentymisen kun rengas on vähän lytyssä, nyt täsmää ainakin itsellä täysin
- HUOM. nopeuslaskenta pätee vain kun pyörä on suorassa! Pienikin kallistus muuttaa kontaktipinnan kehäpituutta radikaalisti
Nyt loppukaudesta sain ensimmäistä kertaa datankeruuvehkeet käyttöön - hitusen tekniikkaan hurahtaneena tää on kyllä mahtavaa. Ei tartte arpoa mitä tuli tehtyä.
Turvallisuus nopeammassa ajamisessa on aina kiinnostanut. Jännä. Kuinka paljon voi kallistaa ja millä kaasulla? Kuinka myöhään uskaltaa jarruttaa kalleellaan ja kuinka lujaa?
Raapasin tämmösen hassuttelun Motoparkista.
Jos jompi kumpi palkki menee tappiin niin noutaja tulee (Disclaimer - en ole empiirisesti todennut).
55deg kallistusta ja 100% kaasua = död
55deg kallistusta ja 4bar jarrupainetta = död
Ja ei tämä tietenkään noin yksinkertaista ole - mutta jotain suuntia antaa kuitenkin.
16-44 toisiovälitys. Gearing commander osaa varmaan kertoa loput. 2016 R1. Ja tosiaan se alalenkin vasuri, hevosenkenkä ja se lammen montun pohjan oikee tiputan kakkoselle moottorijarrun takia. Shikaani ja kolmosmutka avauksen takia. Kakkosen vois ajaa kolmosellakin, mutta 1-2 välissä tulee luontevampi vaihto kuin 2-3 välissä.
Superbike #7
Tarkkana tossa pääsuoran jälkeisen mutkayhdistelmän vasurissa, se työntää helposti etusen alta jos kaasuttelee siitä kummun yli. t. kokemusasiantuntija Olen koittanut nyt kasuttaa sinne sisään, kääntää ja taas pieni kaasutus kun ollaan tultu kummun yli.
Tuo paluusuoraa edeltävä vasuri, en koukkaisi noin kaukaa, vähän niin kuin kahdella apeksilla ajaisin, tossa jää ainakin kisassa kilometrin aukko josta tulla ohi.
Joku oikeati nopea voi korjata, mutta näin hajanaisina huomioina
-Illu
Kokeile tehdä tuollainen g-plotti.
Niin päin että plussa on ylhäällä ja sivuttaiskihyvyys samaan suuntaan kuin kääntyy.
Raakadatasta hieman pehmennetty.
Ja häntää sen verran että toisessa näkyy pari/muutama sekuntti, ja toisessa muutama mutka.
Mitä enemmän aikaa pysyy tuolla target-zonella, eli noiden kahden vähän paksumman renkaan välissä, sitä parempi.
Alle sen; pitoa jää käyttämättä.
Yli sen; alkaa olla danger zonella.
https://www.youtube.com/watch?v=eEz28ovH8G0
Ja tuossa "sama" Nitron kommenteilla (tekstitys eli "CC" päälle):
https://www.youtube.com/watch?v=oM7O5Kv2lMg
Viimeksi muokannut: scuuba; 20.08.2025 klo 22:11.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Oiskos tossa lähinnä sellainen ongelma, että kuski on jostain netistä nähnyt tai lukenut, että pitää olla "smooth"? Sitä mantraa kun toistellaan varsinkin jenkki- ja brittivideoissa sekä foorumeilla.
Ja toteuma on sitten se, että kaasun käyttö, kierrosten käyttö, jarrun käyttö ja ohjauksen käyttö on kaikki smooth?
Vai oliko syy se, että kun oli uusi kiulu alla, niin sen takia kaikki toiminta mopon päällä oli niin äärimmäisen varovaista?
Enihau, tuo äärimmäisen "smooth" ajotapa toimii vain silloin, kun haluaa fiilistellä ja kurvailla radalla vailla huolen häivää – eli sinänsä sopii oikein hyvin uuteen mopoon tutustuessa.
Jos taas tavoitteena olisi kehittää ajotekniikkaa, niin silloin ajon pitää olla paljon selkeämmin rytmitettyä: tehdä tietyt asiat erittäin ripeästi, ja vain joissain asioissa voi/pitää olla smooth. Ja silloinkaan smooth ei tarkoita varovaista ajamista.
Eli tässäkin nimenomaisessa tapauksessa pitäisi ensin tietää, mitä kuski oikeasti ajattelee ajamisen eri osa-alueista, ja mitä hän oikeasti yrittää tehdä (ja miksi) eri osioilla: suora, jarrumerkki, jarru, apeksi, avaus.
Videoita voi matkia, mutta videossa näkyy vain jonkun kuskin tekemä lopputulos. Video ei kerro, mitä kannattaa ajatella missäkin ja miksi.
Tai jos katselee jotain jenkki- tai brittivideoita, joissa "opetetaan", niin on ihan 50-60, onko niissä opetettavat asiat hyviä vai huonoja. Niissä kun hyvin usein huomaa, että joku on joskus kuullut jotain tai nähnyt jotain, ja sitten kertoo sitä eteenpäin, koska siitä tulee hyvä fiilis ja/tai sillä tienaa fyrkkaa.
Rata-ajo, nopeakin sellainen, on loppujen lopuksi äärimmäisen yksinkertaista hommaa, kunhan vaan tietää ja ymmärtää, mitä siellä radalla oikeasti kannattaa tehdä – jos tavoitteena on kehittyä ja parantaa kierrosaikaa.
Se, että menee vaan radalle ajamaan ja tahkoaa, ei yleensä juurikaan kehitä ymmärrystä eikä lisää tietoa. Tai jos se olisi tie onneen, niin kaikki paljon rataa ajaneet ajaisivat nopean ryhmän nopean pään aikoja. Eli kokemuksesta ei ole mitään hyötyä ilman ymmärrystä.
Se, että kuski tekee kaikki mahdolliset virheet, on ihan tavallista. Ja se tilanne ei oikeastaan muutu siitä yhtään mihinkään, vaikka kuinka paljon ajaisi. Ainoa, mikä voi muuttua, on se, kuinka isoja ne virheet ovat.
Hidas–nopea–MotoGP-kuski – kaikki tekevät aivan samoja virheitä ihan koko ajan.
Ainoa ero on se, kuinka suuria ne virheet ovat.
Ja sitten se virheiden suuruus määrää sen lopputuloksen eli kierrosajan.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Maailman notkein rautakanki ja alastaron enkat 2:04.6.
Teemulta sopivasti vetoa edessä, aika löysää kruisailua loppupeleissä, jarrut löysiä kun edelleen yritys mutkavauhtia pysymään. Omaan silmään isoimmat virheet: Kuski ei taivu mihinkään, uudella pätkällä joka mutkaan voisi mennä kovempaa sisään, lemminkäisessä karkaa liian aikaisin kaasulle = not gud.
R6 ratalelu
Ex: Z750, ZX6R, R1 rata
Tärkeintä on näyttää nopeelta
Kierrätysvastaava, kliparivastaava
Varmaan ajolinjojen pyöreys johtuu etupäässä siitä, ettei kukaan ole aiemmin opettanut miten ajaa ja sitten pyöreys korostuu, kun pyörä vaihtui tonnisen ja oli sellaista varovaista totuttelua. Nyt viikonloppuna Kymiringillä ajat oli sellaista 2,05 - 2,06. Aiemmat ajat 600 pyörällä oli sellaista 2,12 luokkaa. Että tämän verran pyörän vaihdolla tonniseen oli vaikutusta. Se että miksi aloittelevalla kuskilla on tonninen, niin sattui vaan sopivan edullisesti eteen ja ostettiin toiseksi ratapyöräksi. Eikä kuutioisista ole ollut sen enempiä spekulaatioita. Vähän ollut puheissa, että olisi kiva kokeilla jotain kisahommaakin esim Retro luokassa, kun sen ikäluokan pyöriä muutenkin harrastellaan. Ensi kausi olisi varmaan hyvä aloittaa joka tapauksessa jollakin koulutus hommalla missä saisi asiantuntevaa opastusta. Kiitos hyvistä neuvoista!
Tää tais olla se sininen Suzuki lauantaina. Toka vikalla setillä sain jänikseks eteen ja ajoin omat enkkani Kymille. En ole kouluttaja, mut omat havainnot että ajo on sinänsä turvallisen olosta eikä omaan silmään mitään hasardia osunut. Ajolinjasts ja perus ajo tekniikassa on jonkun verran tekemistä mihinkä koulutukset auttaa. Koska jo nopeassa ryhmässä nii AT5 ja KVR nii lähtee sekunteja ajasta ilman turhaa riski kertoimen nostamista.
PS. Kiitokset kuskille vetoavusta niin sain oman kauteni lopetettua plussalle isosti
Värillä ei väliä kuhan on keltainen...
YZF-R1 2008 Ratalelu "kuningas Ykkönen"
YZF-R6R 2010 ratalelu
YZF-R1 2006
YZF-R6 2003
Juu sehän se oli. Kiitos vaan pojan puolesta. Hän ei täällä foorumilla ole aktiivisesti, niin minä kirjoittelen. Laatikko meni just sen setin lopussa. Hyvä että kesti kauden loppuun.