Huhhuh, ihan hikeä puskee kun tietoa tulvii. Täytyy todeta että en näköjään tiedä yhtään mitään jousituksen ja alusta geometriasta. Pitää opiskella hieman talven aikana josko siitä ymmärtäisi edes pintapuolisesti jotain.
Tosiaan kesäkuun alussa otin etu- ja takaiskarit ja kiikutin ne huoltoon, koska keulan rebound ei toiminut ollenkaan toukokuun lopun kymiringillä. Silloin rebound puolen kaasupatruunasta oli tiiviste pullahtanut pihalle, kaasut kadonneet ja sekoittunut öljyyn. Olisi sikäli kummallista että keula olisi taas rikki.
Mittaustulokset ovat vaimon sanelemat, tehty rullamitalla ja saattavat sisältää mittavirhettä. Yritettiin nyt kuitenkin saada ainakin 2 samaa tulosta ennen kuin kirjoitin mitan paperiin.
Kiitos kärsivällisyydestä, kyselen tyhmiä kun en tiedä ja yritän ymmärtää ja oppia viisaammilta.
![]()
www.youtube.com/@tominkanava
Ratamopo ZX-10R 2010
Katumopo FZ6S 2004
Kuramopo KLE500 1995
Jos mittaukset ovat oikein, niin muita mahdollisuuksia on liian pitkä jousi tai sovellettu esijännityksen holkki. Keulassa on esijännitystä, vaikka ruuvaisit sen nollaan.
Tällain teoreettisesti pohdin.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Löysin hieman aikaa ropata mopoa tänä iltana ja koska takapään korkeus on varmaan se suurin ongelma kääntyvyyden osalta, niin otin takaiskarin irti ja pidensin ylä- ja alakiinnityksiä niin että kokonaispituus on ~347mm
Esijännitystä säädin ajatuksella jousipituus 152 miinus 12mm esijännitystä=140mm
Jousen mittasin vain paikaltaan ja asetin sen pituudeksi 141mm
Kaikki mitat mitattu rullamitalla käsivaralla, joten mm heittoa varmaan on suuntaan jos toiseen, mutta jos ollaan edes suunnilleen saman hehtaarin sisällä niin tuosta pitäisi tulla parempi ajaa. Toivottavasti ei menny oma sohlailu ihan vihkoon.
Olisi mukavaa jos vielä jaksaisit vilkaista kuvat linkin kansiosta.
https://flic.kr/s/aHBqjCqJfm
www.youtube.com/@tominkanava
Ratamopo ZX-10R 2010
Katumopo FZ6S 2004
Kuramopo KLE500 1995
Noi on jo niin pieniä muutoksia, että menee enempi mittausvirheen ja liian akateemisuuden piikkiin. Toki jos ihmisessä piileskelee pieni perfektionisti niin kyllähän kaikki pienetkin virheet haluaa eliminoida.
Sanosin noista painumista, että kunhan keulan ja perän suhde on suurinpiirtein järkevä ja molemmat päät suurinpiirtein tontilla, on mopo jo aika hyvä ajettava. Hienosäätö suuntaan tai toiseen on sitten moposta, kuskista ja mieltymyksistä riippuvaa jos ei ole alustapotikoita käytössä.
Ja tosiaan hyvinkin eri jousilla pääsee painumissa samaan tilanteeseen, mutta käytös ajossa on eri. Jonkinlaisena yleistyksenä varmaan voisi sanoa, että jos arpoo kahden jousen välillä niin yleensä se löysempi on parempi, mutta ei suinkaan aina.
Superbike #7
Minkä pituinen iskari oli aiemmin? Käytös vaikuttaisi samalta kuin omassa ykköskopassa oli, siinä auttoi noin 7 millin perän korottaminen siihen, että mopo tuntuu nyt kääntyvän ja eturenkaan kylmärepeämäksi tulkitsemani jälki on hävinnyt. Minä en Ahvenistolla huomannut erityistä liukkautta hevosenkenkää lukuun ottamatta kuin aamulla, radan lämmettyä sai vehkeitä laulattaa ihan vanhaan malliin. Ennätystäkin paransin epähuomiossa vähän reilulla sekunnilla karvan alle puoleentoista minuuttiin, mutta se menee puhtaasti vetoavun ja suonenvedon piikkiin. Hevosenkengässä oli kerran tai kaksi vähän eläväisen tuntuinen eturengas, sen laittaisin driftingin piikkiin.
Muutoin tuo drifting on vaikuttanut paljon pelkäämääni vähemmän radan ajettavuuteen. Toki nyt paikalla ei ollut kuin se yksi auto, eli uutta kumia ei mahdottomasti tullut. Mutta ei ole onneksi kesän saatossa ihan toivottomaksi mennyt tuo rata sudittelijoiden toimesta, vaikka rataa ei normaalia harjausta ihmeemmin suditusjäljistä puhdisteta.
1835
Kattelin noi ja näyttää ihan ok, jollei sulla ole yläkiinnikkeen ja rungon välissä mitään korokepalaa. Tuossa linkin kuvassa on tuollainen pyöreä alumiininen paksu prikka joka tulee tuon kiinnikkeen ja rungon väliin.
https://www.ebay.co.uk/itm/285902386...RoCzUAQAvD_BwE
Omassa 2008 vuoden pyärässä tuo pala on muistaakseni nelön muotoinen. (pyörä ei kotona niin ei voi tarkistaa)
Nyt kun sulla on esijännitys "tontilla" niin seuraavaksi sun pitää vielä tarkistaa tuo painuma kuskin kanssa, et näet onko se jousen jousivakio oikea?
Tuossa kun takapäätä on nostettu se siirtää painoa eteen jolloin nuo painumat muuttuu molemmissa päissä.
Tuossa aiemmin nim.JMH heitti ajatuksen et etupään painuman pienuus voisi johtua väärästä jousen pituudesta? Eli jos jousi olisikin tarkoitettu Öhlins tai Ktech kittiin? Noissa on muistaakseni saman pituiset etujouset, noin 260mm pituiset, kun taas Bituboon pitää olla noin 243mm.
Toi on aika helppo kattoa varikollakin jos on vaan erikoisavain tuohon bitubon korkkiin. Jos ei niin multa saa lainaksi. 0405735558
ZX10R -08
S1000RR -11
Takana ei ole tuota holkkia yläpäässä, siksi laitoin ton 5mm lisää tohon pituuteen. Uskoisin että jouset ovat bitubon omat koska, kaikki 4 jousta on stanssattu samalla tavalla ja käsialalla ja kun laitoin ne vierekkäin niin ei niissä pituuseroakaan ollut. Mulla on myös alkuperäiset manuaalit, laatikko ja työkalut lukuun ottamatta sitä pitkää hylsyä, jolla saa kaasuiskarin purettua jalan pohjasta irti. Manuskoihin on edellinen rustaillut jousijäykkyydet, jotka muutettu. Harmi ettei tota 9.0 takajousta tullut mukaan, joka oli takaiskarissa vakiona vaan siihen oli vaihdettu 9.5 tilalle.
Alastaro meni mulla pieleen varmaan huonojen renkaiden takia. Nyt vaihdoin takaisin dunlopit motoparkkia varten.
Laitoin mopon roikkumaan tallin kattoon ja tein keulalle nitrouksen ehdottaman kaikki esijännitys päälle ja vaimennukset pois ja veto renkaasta alas. Mittasin pumpun pituuden ja kas eroa on paljon vrt. vain nostamalla keulaa niin paljon kuin jaksaa.
Täysipituus vapaana kaikki esijännitys päällä: 146mm
Aikaisempi mittaus 2mm esijännitys ja tangosta nostaen: 130m
Menikö takapää kerralla lapaan tolla 11mm esijännityksellä kun painumat:
-Täysipituus 684mm
-Omalla painolla670mm
-kuski päällä 650mm
Tuliskohan motoparkkiin ketään hieman kokeneempaa painuma säätäjää avustamaan, ois nimittäin tarpeen selkeästi.
Hienoa että vielä tänäkinpäivänä foorumi on elossa ja apuja löytyy!
![]()
www.youtube.com/@tominkanava
Ratamopo ZX-10R 2010
Katumopo FZ6S 2004
Kuramopo KLE500 1995
Tuu nykimään hihasta jossain kohtaa (kun ei oo kypärä päässä tai mopo käynnissä). Musta Yamaha 7 numerolla ja tod. näk. valkee parhaat päivänsä nähny teltta.
Jos sulla oli 16mm mittavirhe keulassa niin keulan painuma on ollu 46mm sen 30mm sijasta mikä noilla jousilla ja esijännityksen määrällä kuulostaa oikeemmalta. Laita sinne 6mm lisää esijännää, elikkäs jos siellä oli nyt ollu 2mm = 1 kierros niin molempiin putkiin kolme kierrosta lisää elikkäs yhteensä 4 kierrosta esijännitystä. Sillon se pitäs olla tasan 40mm. Sillon se olisi kivasti tontilla tuon takapään 34mm painuman kanssa. Edit. tuo takapään painuma on siis hyvä.
Superbike #7
NITROUS JA QAZWSX ootte te aikamoisia velhoja, kiitos molemmille!
Hitto, siltä lentelee esijännät lapaan ihan tosta noin, mahtavaa. Mä naksuttelen noi arvot noihin säätimiin vielä tänään ja mittailen. Tuun varmasti moikkaamaan jossain kohdin. Mulla on se vihree/musta kawa, jossa sen 20 tarraa ja virnunaama.
www.youtube.com/@tominkanava
Ratamopo ZX-10R 2010
Katumopo FZ6S 2004
Kuramopo KLE500 1995
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kannattaa ihan ensimmäiseksi tsekata mikä on ko mopon vakio etujättö. Kyseinen arvo kun kertoo hyvinkin paljon siitä, millaisella ohjausvoimalla kyseistä mopoa joutuu kampeamaan kun haluaa sen kallistuvan/kääntyvän.
Toki ei ole ainoa arvo joka määrää ohjausgeometrian "jäykkyyttä", mutta suurin yksittäinen tekijä.
Suuntaa antavia arvoja:
+-80 mm, kääntyy ennen kuin edes kosket mihinkään, ei taida löytyä mistään perus (600/1000) kyykästä mitä myydään kaupassa, liian vaarallinen perus jonnelle
+-90 mm, todella kevyt ja hätäinen, löytyy joistakin, esim ihan alkupään bimmereistä
+-100 mm, aika tyypillinen viimeaikojen vehkeissä, kompromissi?
+-110 mm hieman kankeahko, tyypillinen (tonnareissa) myöskin?, varsinkin muutaman vuoden ikäisissä?
+-120mm, suht kankea
Jos kääntyvyyttä ajatellaan itseisarvona, niin kaikki mopothan sinänsä kääntyy ihan yhtä helposti/ niillä voi ajaa ihan samaa ajolinjaa mutkaan mennessä.
Ainoa ero on se fyysisen ohjausvoiman tarve.
Eli toisin sanoen, jos kuski on sitä mieltä, että mopo ei käänny/ kampeaa apeksin jälkeen sinne ulkokanttareelle, niin vika ei ole alustassa tai ohjausgeometriassa, vaan siinä miten, ja millä voimalla, kuski sitä mopoa ajaa.
Ja suuntaa antavasti, muistaakseni tyypillisessä (akseliväli 1400mm) kyykyssä 3,6 mm korkeuden muutos keulassa tai perässä vaikuttaa 1 mm etujätön suuruuteen. Eli keulaa/perää joutuu jumppaamaan aika paljonkin ennen kuin sillä on varsinaista vaikutusta mopon "kääntyvyyteen" eli siis siihen millaisella voimalla sitä joutuu käytännössä kampeamaan.
Etujätön suuruus vaihtelee hyvin paljon sen mukaan mikä merkki/malli/vuosimalli on kyseessä. Joten se kannattaa ensimmäisenä tarkistaa, ja tietenkin ymmärtää mitä se merkitsee.
Viimeksi muokannut: scuuba; 15.08.2025 klo 23:05.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
"Kaasuiskarin" ainoa ero "tavalliseen" verrattuna on se että öljytila on paineistettu. Ja paineistus on tehty sen takia, että öljyn kavitointia pyritään minimoimaan. Eli keulan vaimennustoimintaa pyritään pitäämään mahdollisimman samanlaisena esim kisan ajan.
Jos vaimentimen öljy kavitoi (koko ajan), eli siihen muodostuu pieniä kaasukuplia, niin sen myötä öljyn viskositeetti muuttuu, öljystä tulee ohkaisempaa, jolloin myöskin vaimennuksen suuruus muuttuu.
Eli noin verrokkina, "kaasukeula" on ihan samaan tapaan paineistettu kuin takapamppu.
Vaimennuksen säädöt toimii molemmissa/ kaikissa ihan samaan tapaan. Niissä kun on käytännössä ihan samat fyysiset palikat sisällä.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Joo, tommoinen kuin tossa linkissä: https://www.carpimoto.it/en-FI/7003_...i-GSXR-600.htm
ZX10R -08
S1000RR -11
Yleinen herkempi tendenssi tank slapper-tyyppiseen oskillointiin ja herkempi ohjaus riippumatta kaasun käytöstä. En ole niin ihmeissäni tästä pyörien lähtökohdat huomioiden, toinen on monster johon on laitettu katteet ja toinen on panigale josta on poistettu katteet, tietäväthän ne tehtaalla ammattimiehet mitä tekevät. Mielenkiintoista vain että jättö menee päinvastoin kuin kuvittelisi.
Ja jarruun aikana/ apeksiin mennessä tuskin on tank slapper-tyyppistä oskillointia ja kaasun käyttöä?
Eli tuossa sinun tarkoittamassa tilantessa ei ole olleenkaan pääosassa varsinainen ohjusgeometria/ etujättö/ tarvittavan ohjausvoiman suuruus/ mopon kallistuminen ja kääntyminen.
Ts puhut ihan eri asiasta.
Tuossa sinun tarkoittamassa tilanteessa, ohjauksen hermostuneisuus avauksessa, etujätöllä ei ole läheskään niin suurta merkitystä, joten siksi tuossa tilanteessa ei voi ensisijaisesti katsoa sitä etujätön suuruutta ja vertailla sen perusteella eri mopoja.
Tyypillisesti suurin tekijä tuossa sinun tarkoittamassa tilanteessa on kuski itse. Ajoasento, missä kohtaa kuski istuu, ja kuinka pystyssä selkä on. Ja isoin tekijä ehkä se, kuinka paljon kuski roikkuu ohjaussarvissa, ja sitä kautta häiritsee mopon ohjausta. Esim jos kuski ei saa tukea satulasta, ja roikkumisen määrä sarvissa lisääntyy kun kuski väsyy setin aikana, niin myöskin mopon hermostuneisuus lisääntyy setin aikana.
Tuon syy-yhteyden kun tietää etukäteen niin voi sitäkin tarkkailla omassa ajossa, ja miettiä sitä missä kohtaa ja milloin mopo hermostuu. Se on vain vinkki siitä että mopo ei tykkää siitä mitä kuski tekee.
Jos kuski ei osaa/ halua/ pystyy muuttamaan toimintaansa, niin sitten vaan ohjausiskarista naksua tiukemmalle. Oikea tapahan se ei ole, mutta tekniikallahan niitä kuskien virheitä tupataan peittelemään.
Vastaavasti jos haluaa parantaa sitä omaa ajamistaan, niin aina kun mopo alkaa hermostumaan, niin kuvainnollisesti pitäisi pystyä irrottamaan toinen käsi kokonaan ohjaustangosta, ja ohjata vain kaasukädellä. Silloin kuski ei käytännössä pysty roikkumaan tagossa ja häiritsemään mopon ohjausta.
Toinen iso seikka on tyypillinen pystyselkäisyys avauksessa. Kuski luulee että on leuka tankissa, mutta käytännössä tankin ja leuan välissä on puoli metriä ilmaa. Tuo siirtää kropan painopistettä "aavistuksen" taakse ja ylöspäin, ja keula kevenee. Iso tekijä suuremmissa nopeuksissa on ilmanvastus, joka tuohon purjeeseen osuessa pyrkii myös keventämään keulaa.
Eli mopo keulii, ja kun kuski häiritsee ohjausta, niin soppa on valmis, oli etujättö mitä tahansa. Varsinkin tonnareilla tuon huomaa helposti. Jossain kusiaisessa ei tyypillisesti ihan niin pahasti koska tehon puute.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Yksi kommentti tuli mieleen tarkistaa noista mittauksista. Tuo 146mm keulassa on varmaankin mitattu sinne putken alatiivisteeseen? Onko sulla tuo todellinen jouston alakohta merkattuna putkeen?
Mulla ainakin loppuu isku 25 mm ennen tuota kohtaa eli pohjassa jää 25mm putkea näkyviin.
Tuo ei muuta mittaustuloksia noita painumia laskiessa, mutta hyvä tietää jos käyttää jotain juorua (nippusidettä esim) keulaputkessa.
ZX10R -08
S1000RR -11
Tosiaan en tiedä iskun pituutta eli missä kohdin pohjaa. Pituus mitattu juurikin pölytiivisteen alaosasta jalkaan. Käytän nippusidettä referenssinä ja motoparkin jälkeen nippuside on 34mm etäisyydellä jalasta.
Alusta toimi tosi hyvin ja kääntyvyyttä oli paljon enemmän kuin ennen säätöjä. Alkoi vaan kädet loppumaan kesken setin, koska motoparkki on yllättävän röykkyinen kun alkaa olemaan vähän enemmän vauhtia. Ajoittan ohjaaminen oli jopa hieman hankalaa kun mopo hakkaa ja pomppii, mutta tämä on sama kaikille kuskeille. Smuutille alastarolle pääsee vasta ensi kesänä, mutta uskallan väittää että menee siellä paljon paremmin kuin ennen. Sieltähän tämä säätöoperaatio sai alkukipinän.
Eli kiitos vielä kerran kaikille, en olisi tiennyt/osannut tehdä mitään ongelmalle, jota en alunperin edes tiennyt/ymmärtänyt olevan.
Laitan vielä linkin nopeimpaan settiin, jonka sain ajettua sunnuntaina.
https://www.youtube.com/watch?v=ygk2ugSD2qk
www.youtube.com/@tominkanava
Ratamopo ZX-10R 2010
Katumopo FZ6S 2004
Kuramopo KLE500 1995