Sivu: 54 / 55:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 44452535455 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1591:stä 1620:een 1642:sta
  1. #1591
    Huhhuh, ihan hikeä puskee kun tietoa tulvii. Täytyy todeta että en näköjään tiedä yhtään mitään jousituksen ja alusta geometriasta. Pitää opiskella hieman talven aikana josko siitä ymmärtäisi edes pintapuolisesti jotain.

    Tosiaan kesäkuun alussa otin etu- ja takaiskarit ja kiikutin ne huoltoon, koska keulan rebound ei toiminut ollenkaan toukokuun lopun kymiringillä. Silloin rebound puolen kaasupatruunasta oli tiiviste pullahtanut pihalle, kaasut kadonneet ja sekoittunut öljyyn. Olisi sikäli kummallista että keula olisi taas rikki.

    Mittaustulokset ovat vaimon sanelemat, tehty rullamitalla ja saattavat sisältää mittavirhettä. Yritettiin nyt kuitenkin saada ainakin 2 samaa tulosta ennen kuin kirjoitin mitan paperiin.

    Kiitos kärsivällisyydestä, kyselen tyhmiä kun en tiedä ja yritän ymmärtää ja oppia viisaammilta.
    www.youtube.com/@tominkanava
    Ratamopo ZX-10R 2010
    Katumopo FZ6S 2004
    Kuramopo KLE500 1995
  2. #1592
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Jos mittaukset ovat oikein, niin muita mahdollisuuksia on liian pitkä jousi tai sovellettu esijännityksen holkki. Keulassa on esijännitystä, vaikka ruuvaisit sen nollaan.

    Tällain teoreettisesti pohdin.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  3. #1593
    Lainaa qazwsx kirjoitti Katso viesti
    Toi 2010 on samanlainen kuin tuo mun 2008 ZX10

    Kannattaa laittaa se etupää putket tasan kolmion kanssa niin et vaan korkit näkyy. Takapään iskarin pituus 342mm Oletten et siellä on se jotain 5mm korotuspala yläkiinniikkeessä.
    Löysin hieman aikaa ropata mopoa tänä iltana ja koska takapään korkeus on varmaan se suurin ongelma kääntyvyyden osalta, niin otin takaiskarin irti ja pidensin ylä- ja alakiinnityksiä niin että kokonaispituus on ~347mm

    Esijännitystä säädin ajatuksella jousipituus 152 miinus 12mm esijännitystä=140mm
    Jousen mittasin vain paikaltaan ja asetin sen pituudeksi 141mm

    Kaikki mitat mitattu rullamitalla käsivaralla, joten mm heittoa varmaan on suuntaan jos toiseen, mutta jos ollaan edes suunnilleen saman hehtaarin sisällä niin tuosta pitäisi tulla parempi ajaa. Toivottavasti ei menny oma sohlailu ihan vihkoon.

    Olisi mukavaa jos vielä jaksaisit vilkaista kuvat linkin kansiosta.

    https://flic.kr/s/aHBqjCqJfm
    www.youtube.com/@tominkanava
    Ratamopo ZX-10R 2010
    Katumopo FZ6S 2004
    Kuramopo KLE500 1995
  4. #1594
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa qazwsx kirjoitti Katso viesti
    Telakan kanssa kun mittaa, pitää lisätä vastaavan korkuinen puupalikka takarenkaan alle että pyörä on oikeassa asennossa.
    Ja muistaa et painumat muuttuu myös silloin jos taka-akselin paikka muuttuu välityksiä vaihdellessa.
    Noi on jo niin pieniä muutoksia, että menee enempi mittausvirheen ja liian akateemisuuden piikkiin. Toki jos ihmisessä piileskelee pieni perfektionisti niin kyllähän kaikki pienetkin virheet haluaa eliminoida.

    Sanosin noista painumista, että kunhan keulan ja perän suhde on suurinpiirtein järkevä ja molemmat päät suurinpiirtein tontilla, on mopo jo aika hyvä ajettava. Hienosäätö suuntaan tai toiseen on sitten moposta, kuskista ja mieltymyksistä riippuvaa jos ei ole alustapotikoita käytössä.

    Ja tosiaan hyvinkin eri jousilla pääsee painumissa samaan tilanteeseen, mutta käytös ajossa on eri. Jonkinlaisena yleistyksenä varmaan voisi sanoa, että jos arpoo kahden jousen välillä niin yleensä se löysempi on parempi, mutta ei suinkaan aina.
    Superbike #7
  5. #1595
    Lainaa Tomi83 kirjoitti Katso viesti
    Löysin hieman aikaa ropata mopoa tänä iltana ja koska takapään korkeus on varmaan se suurin ongelma kääntyvyyden osalta, niin otin takaiskarin irti ja pidensin ylä- ja alakiinnityksiä niin että kokonaispituus on ~347mm

    Esijännitystä säädin ajatuksella jousipituus 152 miinus 12mm esijännitystä=140mm
    Jousen mittasin vain paikaltaan ja asetin sen pituudeksi 141mm

    Kaikki mitat mitattu rullamitalla käsivaralla, joten mm heittoa varmaan on suuntaan jos toiseen, mutta jos ollaan edes suunnilleen saman hehtaarin sisällä niin tuosta pitäisi tulla parempi ajaa. Toivottavasti ei menny oma sohlailu ihan vihkoon.

    Olisi mukavaa jos vielä jaksaisit vilkaista kuvat linkin kansiosta.

    https://flic.kr/s/aHBqjCqJfm
    Minkä pituinen iskari oli aiemmin? Käytös vaikuttaisi samalta kuin omassa ykköskopassa oli, siinä auttoi noin 7 millin perän korottaminen siihen, että mopo tuntuu nyt kääntyvän ja eturenkaan kylmärepeämäksi tulkitsemani jälki on hävinnyt. Minä en Ahvenistolla huomannut erityistä liukkautta hevosenkenkää lukuun ottamatta kuin aamulla, radan lämmettyä sai vehkeitä laulattaa ihan vanhaan malliin. Ennätystäkin paransin epähuomiossa vähän reilulla sekunnilla karvan alle puoleentoista minuuttiin, mutta se menee puhtaasti vetoavun ja suonenvedon piikkiin. Hevosenkengässä oli kerran tai kaksi vähän eläväisen tuntuinen eturengas, sen laittaisin driftingin piikkiin.

    Muutoin tuo drifting on vaikuttanut paljon pelkäämääni vähemmän radan ajettavuuteen. Toki nyt paikalla ei ollut kuin se yksi auto, eli uutta kumia ei mahdottomasti tullut. Mutta ei ole onneksi kesän saatossa ihan toivottomaksi mennyt tuo rata sudittelijoiden toimesta, vaikka rataa ei normaalia harjausta ihmeemmin suditusjäljistä puhdisteta.
    1835
  6. #1596
    Lainaa Tomi83 kirjoitti Katso viesti
    Löysin hieman aikaa ropata mopoa tänä iltana ja koska takapään korkeus on varmaan se suurin ongelma kääntyvyyden osalta, niin otin takaiskarin irti ja pidensin ylä- ja alakiinnityksiä niin että kokonaispituus on ~347mm

    Esijännitystä säädin ajatuksella jousipituus 152 miinus 12mm esijännitystä=140mm
    Jousen mittasin vain paikaltaan ja asetin sen pituudeksi 141mm

    Kaikki mitat mitattu rullamitalla käsivaralla, joten mm heittoa varmaan on suuntaan jos toiseen, mutta jos ollaan edes suunnilleen saman hehtaarin sisällä niin tuosta pitäisi tulla parempi ajaa. Toivottavasti ei menny oma sohlailu ihan vihkoon.

    Olisi mukavaa jos vielä jaksaisit vilkaista kuvat linkin kansiosta.

    https://flic.kr/s/aHBqjCqJfm
    Kattelin noi ja näyttää ihan ok, jollei sulla ole yläkiinnikkeen ja rungon välissä mitään korokepalaa. Tuossa linkin kuvassa on tuollainen pyöreä alumiininen paksu prikka joka tulee tuon kiinnikkeen ja rungon väliin.
    https://www.ebay.co.uk/itm/285902386...RoCzUAQAvD_BwE
    Omassa 2008 vuoden pyärässä tuo pala on muistaakseni nelön muotoinen. (pyörä ei kotona niin ei voi tarkistaa)

    Nyt kun sulla on esijännitys "tontilla" niin seuraavaksi sun pitää vielä tarkistaa tuo painuma kuskin kanssa, et näet onko se jousen jousivakio oikea?
    Tuossa kun takapäätä on nostettu se siirtää painoa eteen jolloin nuo painumat muuttuu molemmissa päissä.

    Tuossa aiemmin nim.JMH heitti ajatuksen et etupään painuman pienuus voisi johtua väärästä jousen pituudesta? Eli jos jousi olisikin tarkoitettu Öhlins tai Ktech kittiin? Noissa on muistaakseni saman pituiset etujouset, noin 260mm pituiset, kun taas Bituboon pitää olla noin 243mm.

    Toi on aika helppo kattoa varikollakin jos on vaan erikoisavain tuohon bitubon korkkiin. Jos ei niin multa saa lainaksi. 0405735558
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  7. #1597
    Lainaa qazwsx kirjoitti Katso viesti
    Kattelin noi ja näyttää ihan ok, jollei sulla ole yläkiinnikkeen ja rungon välissä mitään korokepalaa. Tuossa linkin kuvassa on tuollainen pyöreä alumiininen paksu prikka joka tulee tuon kiinnikkeen ja rungon väliin.
    https://www.ebay.co.uk/itm/285902386...RoCzUAQAvD_BwE
    Omassa 2008 vuoden pyärässä tuo pala on muistaakseni nelön muotoinen. (pyörä ei kotona niin ei voi tarkistaa)

    Nyt kun sulla on esijännitys "tontilla" niin seuraavaksi sun pitää vielä tarkistaa tuo painuma kuskin kanssa, et näet onko se jousen jousivakio oikea?
    Tuossa kun takapäätä on nostettu se siirtää painoa eteen jolloin nuo painumat muuttuu molemmissa päissä.

    Tuossa aiemmin nim.JMH heitti ajatuksen et etupään painuman pienuus voisi johtua väärästä jousen pituudesta? Eli jos jousi olisikin tarkoitettu Öhlins tai Ktech kittiin? Noissa on muistaakseni saman pituiset etujouset, noin 260mm pituiset, kun taas Bituboon pitää olla noin 243mm.

    Toi on aika helppo kattoa varikollakin jos on vaan erikoisavain tuohon bitubon korkkiin. Jos ei niin multa saa lainaksi. 0405735558
    Takana ei ole tuota holkkia yläpäässä, siksi laitoin ton 5mm lisää tohon pituuteen. Uskoisin että jouset ovat bitubon omat koska, kaikki 4 jousta on stanssattu samalla tavalla ja käsialalla ja kun laitoin ne vierekkäin niin ei niissä pituuseroakaan ollut. Mulla on myös alkuperäiset manuaalit, laatikko ja työkalut lukuun ottamatta sitä pitkää hylsyä, jolla saa kaasuiskarin purettua jalan pohjasta irti. Manuskoihin on edellinen rustaillut jousijäykkyydet, jotka muutettu. Harmi ettei tota 9.0 takajousta tullut mukaan, joka oli takaiskarissa vakiona vaan siihen oli vaihdettu 9.5 tilalle.

    Alastaro meni mulla pieleen varmaan huonojen renkaiden takia. Nyt vaihdoin takaisin dunlopit motoparkkia varten.

    Laitoin mopon roikkumaan tallin kattoon ja tein keulalle nitrouksen ehdottaman kaikki esijännitys päälle ja vaimennukset pois ja veto renkaasta alas. Mittasin pumpun pituuden ja kas eroa on paljon vrt. vain nostamalla keulaa niin paljon kuin jaksaa.

    Täysipituus vapaana kaikki esijännitys päällä: 146mm
    Aikaisempi mittaus 2mm esijännitys ja tangosta nostaen: 130m

    Menikö takapää kerralla lapaan tolla 11mm esijännityksellä kun painumat:
    -Täysipituus 684mm
    -Omalla painolla670mm
    -kuski päällä 650mm


    Tuliskohan motoparkkiin ketään hieman kokeneempaa painuma säätäjää avustamaan, ois nimittäin tarpeen selkeästi.

    Hienoa että vielä tänäkinpäivänä foorumi on elossa ja apuja löytyy!
    www.youtube.com/@tominkanava
    Ratamopo ZX-10R 2010
    Katumopo FZ6S 2004
    Kuramopo KLE500 1995
  8. #1598
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tomi83 kirjoitti Katso viesti
    Takana ei ole tuota holkkia yläpäässä, siksi laitoin ton 5mm lisää tohon pituuteen. Uskoisin että jouset ovat bitubon omat koska, kaikki 4 jousta on stanssattu samalla tavalla ja käsialalla ja kun laitoin ne vierekkäin niin ei niissä pituuseroakaan ollut. Mulla on myös alkuperäiset manuaalit, laatikko ja työkalut lukuun ottamatta sitä pitkää hylsyä, jolla saa kaasuiskarin purettua jalan pohjasta irti. Manuskoihin on edellinen rustaillut jousijäykkyydet, jotka muutettu. Harmi ettei tota 9.0 takajousta tullut mukaan, joka oli takaiskarissa vakiona vaan siihen oli vaihdettu 9.5 tilalle.

    Alastaro meni mulla pieleen varmaan huonojen renkaiden takia. Nyt vaihdoin takaisin dunlopit motoparkkia varten.

    Laitoin mopon roikkumaan tallin kattoon ja tein keulalle nitrouksen ehdottaman kaikki esijännitys päälle ja vaimennukset pois ja veto renkaasta alas. Mittasin pumpun pituuden ja kas eroa on paljon vrt. vain nostamalla keulaa niin paljon kuin jaksaa.

    Täysipituus vapaana kaikki esijännitys päällä: 146mm
    Aikaisempi mittaus 2mm esijännitys ja tangosta nostaen: 130m

    Menikö takapää kerralla lapaan tolla 11mm esijännityksellä kun painumat:
    -Täysipituus 684mm
    -Omalla painolla670mm
    -kuski päällä 650mm


    Tuliskohan motoparkkiin ketään hieman kokeneempaa painuma säätäjää avustamaan, ois nimittäin tarpeen selkeästi.

    Hienoa että vielä tänäkinpäivänä foorumi on elossa ja apuja löytyy!
    Tuu nykimään hihasta jossain kohtaa (kun ei oo kypärä päässä tai mopo käynnissä). Musta Yamaha 7 numerolla ja tod. näk. valkee parhaat päivänsä nähny teltta.

    Jos sulla oli 16mm mittavirhe keulassa niin keulan painuma on ollu 46mm sen 30mm sijasta mikä noilla jousilla ja esijännityksen määrällä kuulostaa oikeemmalta. Laita sinne 6mm lisää esijännää, elikkäs jos siellä oli nyt ollu 2mm = 1 kierros niin molempiin putkiin kolme kierrosta lisää elikkäs yhteensä 4 kierrosta esijännitystä. Sillon se pitäs olla tasan 40mm. Sillon se olisi kivasti tontilla tuon takapään 34mm painuman kanssa. Edit. tuo takapään painuma on siis hyvä.
    Superbike #7
  9. #1599
    Lainaa Ghostrider kirjoitti Katso viesti
    Minkä pituinen iskari oli aiemmin? Käytös vaikuttaisi samalta kuin omassa ykköskopassa oli, siinä auttoi noin 7 millin perän korottaminen siihen, että mopo tuntuu nyt kääntyvän ja eturenkaan kylmärepeämäksi tulkitsemani jälki on hävinnyt. Minä en Ahvenistolla huomannut erityistä liukkautta hevosenkenkää lukuun ottamatta kuin aamulla, radan lämmettyä sai vehkeitä laulattaa ihan vanhaan malliin. Ennätystäkin paransin epähuomiossa vähän reilulla sekunnilla karvan alle puoleentoista minuuttiin, mutta se menee puhtaasti vetoavun ja suonenvedon piikkiin. Hevosenkengässä oli kerran tai kaksi vähän eläväisen tuntuinen eturengas, sen laittaisin driftingin piikkiin.

    Muutoin tuo drifting on vaikuttanut paljon pelkäämääni vähemmän radan ajettavuuteen. Toki nyt paikalla ei ollut kuin se yksi auto, eli uutta kumia ei mahdottomasti tullut. Mutta ei ole onneksi kesän saatossa ihan toivottomaksi mennyt tuo rata sudittelijoiden toimesta, vaikka rataa ei normaalia harjausta ihmeemmin suditusjäljistä puhdisteta.
    Alkuperäinen mitta kun iskari oli pöydällä, 325mm eli 20mm vähemmän kuin nyt. Luulis et kääntyy helpommin. Saas nähdä ylettyykö varpaat enää maahan
    www.youtube.com/@tominkanava
    Ratamopo ZX-10R 2010
    Katumopo FZ6S 2004
    Kuramopo KLE500 1995
  10. #1600
    NITROUS JA QAZWSX ootte te aikamoisia velhoja, kiitos molemmille!

    Hitto, siltä lentelee esijännät lapaan ihan tosta noin, mahtavaa. Mä naksuttelen noi arvot noihin säätimiin vielä tänään ja mittailen. Tuun varmasti moikkaamaan jossain kohdin. Mulla on se vihree/musta kawa, jossa sen 20 tarraa ja virnunaama.
    www.youtube.com/@tominkanava
    Ratamopo ZX-10R 2010
    Katumopo FZ6S 2004
    Kuramopo KLE500 1995
  11. #1601
    Lainaa qazwsx kirjoitti Katso viesti
    Jos tuos on Bitubo kitti edessä niin siinä taitaa olla yksi kierros esijännitystä aina 2mm ainakin tuossa täyskeulassa joka mulla on tossa bemarissa edessä.
    Tyypillisesti keulassa yksi kierros on 1 mm. Ainakin kaikissa niissä mopoissa mitä koskaan olen säätänyt.
    Ja perässä yksi kierros on tyypillisesti 1.5 mm jousessa, eli jos linkkusuhde sattuu olemaan 2:1, niin 3 mm taka-akselin kohdalta mitattuna.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  12. #1602
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Tyypillisesti keulassa yksi kierros on 1 mm. Ainakin kaikissa niissä mopoissa mitä koskaan olen säätänyt.
    Ja perässä yksi kierros on tyypillisesti 1.5 mm jousessa, eli jos linkkusuhde sattuu olemaan 2:1, niin 3 mm taka-akselin kohdalta mitattuna.
    Noin se on yleensä mutta tuo Bitubon keula on poikkeus tuosta.
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  13. #1603
    Lainaa Ouzi kirjoitti Katso viesti
    Mitä opin? En varmaan mitään mutta tulevaisuudessa katon uuden pyörän geometriat ennen kuin ajan metriäkään.
    Kannattaa ihan ensimmäiseksi tsekata mikä on ko mopon vakio etujättö. Kyseinen arvo kun kertoo hyvinkin paljon siitä, millaisella ohjausvoimalla kyseistä mopoa joutuu kampeamaan kun haluaa sen kallistuvan/kääntyvän.
    Toki ei ole ainoa arvo joka määrää ohjausgeometrian "jäykkyyttä", mutta suurin yksittäinen tekijä.

    Suuntaa antavia arvoja:
    +-80 mm, kääntyy ennen kuin edes kosket mihinkään, ei taida löytyä mistään perus (600/1000) kyykästä mitä myydään kaupassa, liian vaarallinen perus jonnelle
    +-90 mm, todella kevyt ja hätäinen, löytyy joistakin, esim ihan alkupään bimmereistä
    +-100 mm, aika tyypillinen viimeaikojen vehkeissä, kompromissi?
    +-110 mm hieman kankeahko, tyypillinen (tonnareissa) myöskin?, varsinkin muutaman vuoden ikäisissä?
    +-120mm, suht kankea

    Jos kääntyvyyttä ajatellaan itseisarvona, niin kaikki mopothan sinänsä kääntyy ihan yhtä helposti/ niillä voi ajaa ihan samaa ajolinjaa mutkaan mennessä.
    Ainoa ero on se fyysisen ohjausvoiman tarve.
    Eli toisin sanoen, jos kuski on sitä mieltä, että mopo ei käänny/ kampeaa apeksin jälkeen sinne ulkokanttareelle, niin vika ei ole alustassa tai ohjausgeometriassa, vaan siinä miten, ja millä voimalla, kuski sitä mopoa ajaa.

    Ja suuntaa antavasti, muistaakseni tyypillisessä (akseliväli 1400mm) kyykyssä 3,6 mm korkeuden muutos keulassa tai perässä vaikuttaa 1 mm etujätön suuruuteen. Eli keulaa/perää joutuu jumppaamaan aika paljonkin ennen kuin sillä on varsinaista vaikutusta mopon "kääntyvyyteen" eli siis siihen millaisella voimalla sitä joutuu käytännössä kampeamaan.

    Etujätön suuruus vaihtelee hyvin paljon sen mukaan mikä merkki/malli/vuosimalli on kyseessä. Joten se kannattaa ensimmäisenä tarkistaa, ja tietenkin ymmärtää mitä se merkitsee.
    Viimeksi muokannut: scuuba; 15.08.2025 klo 23:05.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  14. #1604
    Lainaa qazwsx kirjoitti Katso viesti
    Noin se on yleensä mutta tuo Bitubon keula on poikkeus tuosta.
    Ainakin ne manuskat mitä bitubon saitilta löytyy alkupään bimmerin cartrige kitille, sanoisi että: 1 turn = 1mm ?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  15. #1605
    Lainaa Tomi83 kirjoitti Katso viesti
    Oisko vinkkejä mikä aiheuttaisi nypytystä
    Ensimmäisenä voisi ehkä katsoa eturenkaan pintaa setin jälkeen ja miettiä mitä se kertoo meno- ja paluuvaimennuksesta.
    Jos vaimennukset on kohdillaan niin sitten vika tuskin on ainakaan niissä.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  16. #1606
    Lainaa Tomi83 kirjoitti Katso viesti
    Jotenkin noi kaasuiskarit on erilaiset säätää kuin tavallinen öljyvaimennusiskari.
    "Kaasuiskarin" ainoa ero "tavalliseen" verrattuna on se että öljytila on paineistettu. Ja paineistus on tehty sen takia, että öljyn kavitointia pyritään minimoimaan. Eli keulan vaimennustoimintaa pyritään pitäämään mahdollisimman samanlaisena esim kisan ajan.
    Jos vaimentimen öljy kavitoi (koko ajan), eli siihen muodostuu pieniä kaasukuplia, niin sen myötä öljyn viskositeetti muuttuu, öljystä tulee ohkaisempaa, jolloin myöskin vaimennuksen suuruus muuttuu.

    Eli noin verrokkina, "kaasukeula" on ihan samaan tapaan paineistettu kuin takapamppu.

    Vaimennuksen säädöt toimii molemmissa/ kaikissa ihan samaan tapaan. Niissä kun on käytännössä ihan samat fyysiset palikat sisällä.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  17. #1607
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Ainakin ne manuskat mitä bitubon saitilta löytyy alkupään bimmerin cartrige kitille, sanoisi että: 1 turn = 1mm ?
    Pitää tarkentaa et toi 2mm kierros koskee noita Bitubon malleja ECH/RDH
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  18. #1608
    Lainaa Tomi83 kirjoitti Katso viesti
    Renkaat vaihdoin vanhoihin (2019) Pirellin diablo sb renkaisiin sc2 seoksella
    koko rata tuntui liukkaalta
    Oliko nuo 6 vuotta vanhaat renkaat ajetut/ajamattomat/minkä kuntoset/miten säilytetty...?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  19. #1609
    Lainaa qazwsx kirjoitti Katso viesti
    Pitää tarkentaa et toi 2mm kierros koskee noita Bitubon malleja ECH/RDH
    Onko noiden tunnusmerkkinä kolmisakarainen säädin, vai mistä nuo ECH/RDH:t tunnistaa?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  20. #1610
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Onko noiden tunnusmerkkinä kolmisakarainen säädin, vai mistä nuo ECH/RDH:t tunnistaa?
    Joo, tommoinen kuin tossa linkissä: https://www.carpimoto.it/en-FI/7003_...i-GSXR-600.htm
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  21. #1611
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Oliko nuo 6 vuotta vanhaat renkaat ajetut/ajamattomat/minkä kuntoset/miten säilytetty...?
    Ajetut, vähän palluroita reunalla, merkit vielä syvät, säilytyksestä ei tietoa, ostin käytettynä 40e. Oli huonommat kuin ajattelin, meni kellariin kemoraa odottelemaan.
    www.youtube.com/@tominkanava
    Ratamopo ZX-10R 2010
    Katumopo FZ6S 2004
    Kuramopo KLE500 1995
  22. #1612
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Suuntaa antavia arvoja
    +-80 mm, kääntyy ennen kuin edes kosket mihinkään, ei taida löytyä mistään perus (600/1000) kyykästä mitä myydään kaupassa, liian vaarallinen perus jonnelle
    +-90 mm, todella kevyt ja hätäinen, löytyy joistakin, esim ihan alkupään bimmereistä
    +-100 mm, aika tyypillinen viimeaikojen vehkeissä, kompromissi?
    +-110 mm hieman kankeahko, tyypillinen (tonnareissa) myöskin?, varsinkin muutaman vuoden ikäisissä?
    +-120mm, suht kankea
    Itsellä on touring-pyöränä Ducati Supersport jossa 91mm jättö ja 24 asteen emäputken kulma. Ratalelu Streetfighter v4 jättö on 100mm ja kulma 24,5. Silti SF on selvästi hätäisempi ja epävakaampi. Leveä ohjaustanko toki vaikuttaa mutta mielenkiintoista silti.
  23. #1613
    Lainaa Sankkeri kirjoitti Katso viesti
    Itsellä on touring-pyöränä Ducati Supersport jossa 91mm jättö ja 24 asteen emäputken kulma. Ratalelu Streetfighter v4 jättö on 100mm ja kulma 24,5. Silti SF on selvästi hätäisempi ja epävakaampi. Leveä ohjaustanko toki vaikuttaa mutta mielenkiintoista silti.
    Onko ko vehkeissä ohjausiskaria?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  24. #1614
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Onko ko vehkeissä ohjausiskaria?
    SF:ssa on. Ihan tuntuu tarpeelliselta. Toki tehoakin on ja keula kevenee eri tavalla mutta ei kyse tunnu olevan vain siitä.
  25. #1615
    Lainaa Sankkeri kirjoitti Katso viesti
    SF:ssa on. Ihan tuntuu tarpeelliselta. Toki tehoakin on ja keula kevenee eri tavalla mutta ei kyse tunnu olevan vain siitä.
    Ja hätäisyyttä ja epävakakautta esintyy lähinnä avauksissa/ silloin kun vääntää kaasua?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  26. #1616
    Lainaa Sankkeri kirjoitti Katso viesti
    Itsellä on touring-pyöränä Ducati Supersport jossa 91mm jättö ja 24 asteen emäputken kulma. Ratalelu Streetfighter v4 jättö on 100mm ja kulma 24,5. Silti SF on selvästi hätäisempi ja epävakaampi. Leveä ohjaustanko toki vaikuttaa mutta mielenkiintoista silti.
    Sf:ssä vaikuttanee myös vastakkaiseen suuntaan pyörivä kampiakseli, se pienentää hyrrämomentteja.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  27. #1617
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Ja hätäisyyttä ja epävakakautta esintyy lähinnä avauksissa/ silloin kun vääntää kaasua?
    Yleinen herkempi tendenssi tank slapper-tyyppiseen oskillointiin ja herkempi ohjaus riippumatta kaasun käytöstä. En ole niin ihmeissäni tästä pyörien lähtökohdat huomioiden, toinen on monster johon on laitettu katteet ja toinen on panigale josta on poistettu katteet, tietäväthän ne tehtaalla ammattimiehet mitä tekevät. Mielenkiintoista vain että jättö menee päinvastoin kuin kuvittelisi.
  28. #1618
    Lainaa Sankkeri kirjoitti Katso viesti
    Yleinen herkempi tendenssi tank slapper-tyyppiseen oskillointiin ja herkempi ohjaus riippumatta kaasun käytöstä. En ole niin ihmeissäni tästä pyörien lähtökohdat huomioiden, toinen on monster johon on laitettu katteet ja toinen on panigale josta on poistettu katteet, tietäväthän ne tehtaalla ammattimiehet mitä tekevät. Mielenkiintoista vain että jättö menee päinvastoin kuin kuvittelisi.
    Ja jarruun aikana/ apeksiin mennessä tuskin on tank slapper-tyyppistä oskillointia ja kaasun käyttöä?
    Eli tuossa sinun tarkoittamassa tilantessa ei ole olleenkaan pääosassa varsinainen ohjusgeometria/ etujättö/ tarvittavan ohjausvoiman suuruus/ mopon kallistuminen ja kääntyminen.
    Ts puhut ihan eri asiasta.
    Tuossa sinun tarkoittamassa tilanteessa, ohjauksen hermostuneisuus avauksessa, etujätöllä ei ole läheskään niin suurta merkitystä, joten siksi tuossa tilanteessa ei voi ensisijaisesti katsoa sitä etujätön suuruutta ja vertailla sen perusteella eri mopoja.

    Tyypillisesti suurin tekijä tuossa sinun tarkoittamassa tilanteessa on kuski itse. Ajoasento, missä kohtaa kuski istuu, ja kuinka pystyssä selkä on. Ja isoin tekijä ehkä se, kuinka paljon kuski roikkuu ohjaussarvissa, ja sitä kautta häiritsee mopon ohjausta. Esim jos kuski ei saa tukea satulasta, ja roikkumisen määrä sarvissa lisääntyy kun kuski väsyy setin aikana, niin myöskin mopon hermostuneisuus lisääntyy setin aikana.

    Tuon syy-yhteyden kun tietää etukäteen niin voi sitäkin tarkkailla omassa ajossa, ja miettiä sitä missä kohtaa ja milloin mopo hermostuu. Se on vain vinkki siitä että mopo ei tykkää siitä mitä kuski tekee.
    Jos kuski ei osaa/ halua/ pystyy muuttamaan toimintaansa, niin sitten vaan ohjausiskarista naksua tiukemmalle. Oikea tapahan se ei ole, mutta tekniikallahan niitä kuskien virheitä tupataan peittelemään.

    Vastaavasti jos haluaa parantaa sitä omaa ajamistaan, niin aina kun mopo alkaa hermostumaan, niin kuvainnollisesti pitäisi pystyä irrottamaan toinen käsi kokonaan ohjaustangosta, ja ohjata vain kaasukädellä. Silloin kuski ei käytännössä pysty roikkumaan tagossa ja häiritsemään mopon ohjausta.

    Toinen iso seikka on tyypillinen pystyselkäisyys avauksessa. Kuski luulee että on leuka tankissa, mutta käytännössä tankin ja leuan välissä on puoli metriä ilmaa. Tuo siirtää kropan painopistettä "aavistuksen" taakse ja ylöspäin, ja keula kevenee. Iso tekijä suuremmissa nopeuksissa on ilmanvastus, joka tuohon purjeeseen osuessa pyrkii myös keventämään keulaa.

    Eli mopo keulii, ja kun kuski häiritsee ohjausta, niin soppa on valmis, oli etujättö mitä tahansa. Varsinkin tonnareilla tuon huomaa helposti. Jossain kusiaisessa ei tyypillisesti ihan niin pahasti koska tehon puute.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  29. #1619
    Lainaa Tomi83 kirjoitti Katso viesti
    Takana ei ole tuota holkkia yläpäässä, siksi laitoin ton 5mm lisää tohon pituuteen. Uskoisin että jouset ovat bitubon omat koska, kaikki 4 jousta on stanssattu samalla tavalla ja käsialalla ja kun laitoin ne vierekkäin niin ei niissä pituuseroakaan ollut. Mulla on myös alkuperäiset manuaalit, laatikko ja työkalut lukuun ottamatta sitä pitkää hylsyä, jolla saa kaasuiskarin purettua jalan pohjasta irti. Manuskoihin on edellinen rustaillut jousijäykkyydet, jotka muutettu. Harmi ettei tota 9.0 takajousta tullut mukaan, joka oli takaiskarissa vakiona vaan siihen oli vaihdettu 9.5 tilalle.

    Alastaro meni mulla pieleen varmaan huonojen renkaiden takia. Nyt vaihdoin takaisin dunlopit motoparkkia varten.

    Laitoin mopon roikkumaan tallin kattoon ja tein keulalle nitrouksen ehdottaman kaikki esijännitys päälle ja vaimennukset pois ja veto renkaasta alas. Mittasin pumpun pituuden ja kas eroa on paljon vrt. vain nostamalla keulaa niin paljon kuin jaksaa.

    Täysipituus vapaana kaikki esijännitys päällä: 146mm
    Aikaisempi mittaus 2mm esijännitys ja tangosta nostaen: 130m

    Menikö takapää kerralla lapaan tolla 11mm esijännityksellä kun painumat:
    -Täysipituus 684mm
    -Omalla painolla670mm
    -kuski päällä 650mm


    Tuliskohan motoparkkiin ketään hieman kokeneempaa painuma säätäjää avustamaan, ois nimittäin tarpeen selkeästi.

    Hienoa että vielä tänäkinpäivänä foorumi on elossa ja apuja löytyy!
    Yksi kommentti tuli mieleen tarkistaa noista mittauksista. Tuo 146mm keulassa on varmaankin mitattu sinne putken alatiivisteeseen? Onko sulla tuo todellinen jouston alakohta merkattuna putkeen?
    Mulla ainakin loppuu isku 25 mm ennen tuota kohtaa eli pohjassa jää 25mm putkea näkyviin.

    Tuo ei muuta mittaustuloksia noita painumia laskiessa, mutta hyvä tietää jos käyttää jotain juorua (nippusidettä esim) keulaputkessa.
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  30.  
  31. #1620
    Tosiaan en tiedä iskun pituutta eli missä kohdin pohjaa. Pituus mitattu juurikin pölytiivisteen alaosasta jalkaan. Käytän nippusidettä referenssinä ja motoparkin jälkeen nippuside on 34mm etäisyydellä jalasta.

    Alusta toimi tosi hyvin ja kääntyvyyttä oli paljon enemmän kuin ennen säätöjä. Alkoi vaan kädet loppumaan kesken setin, koska motoparkki on yllättävän röykkyinen kun alkaa olemaan vähän enemmän vauhtia. Ajoittan ohjaaminen oli jopa hieman hankalaa kun mopo hakkaa ja pomppii, mutta tämä on sama kaikille kuskeille. Smuutille alastarolle pääsee vasta ensi kesänä, mutta uskallan väittää että menee siellä paljon paremmin kuin ennen. Sieltähän tämä säätöoperaatio sai alkukipinän.

    Eli kiitos vielä kerran kaikille, en olisi tiennyt/osannut tehdä mitään ongelmalle, jota en alunperin edes tiennyt/ymmärtänyt olevan.

    Laitan vielä linkin nopeimpaan settiin, jonka sain ajettua sunnuntaina.

    https://www.youtube.com/watch?v=ygk2ugSD2qk
    www.youtube.com/@tominkanava
    Ratamopo ZX-10R 2010
    Katumopo FZ6S 2004
    Kuramopo KLE500 1995
Sivu: 54 / 55:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 44452535455 ViimeinenViimeinen