Keskityt taittokohtaan, määrätietoinen taitto, pidät palat kiinni levyissä vaikka ihan tuntumalla pidempään, et mene kaasulle ennen kuin se apeksi on kiinni. Jos edelleen valuu leveäksi niin pohtii taittokohtaa, jarrumerkkiä ja oliko jarrua tarpeeks.
Esmes. muut saa jatkaa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Olin täysin kyvytön antamaan jo edelliset neuvot.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Videolta ei tietty näy kropan käyttöä, mutta jos kallistuskulmat pitävät paikkansa niin kroppaa voisi käyttää enemmän niin saat joko 1) vauhtia lisää samalla kallistuskulmalla tai 2) enemmän turvamarginaalia samalla vauhdilla ja pienemmällä kallistuskulmalla.
Itsellä samantapaista kierrosaikaa kun sulla ja kallistuskulmat on mutkissa noin 10 astetta vähemmän. Enkä siis voita aikaa suorilla![]()
Tiettyä itsesuojeluvaistoa
Saithan sä aika hyvin sisäkanttarit kiinni kikkamutkassa ja sen jälkeen kahdessa mutkassa. Samalla lailla vaan kaikki muutkin mutkat.
Lyhyesti sanottuna koita käyttää koko rata hyödyksi ja aina priorisoi ulostulo, eli tulevalle suoran pätkälle (lyhyt tai pitkä) pitää saada mahdollisimman hyvin vauhti kerättyä. Keskimutkavauhdilla ei ole mitään väliä ja sisäänmenovauhdit saa kärsiä, kunhan ulos pääsee hyvin.
Ykkösmutkassa saa olla enemmän vauhtia ja ykkös-kakkosvälillä saa paljon enemmän kiihdyttää, jos sitä kohtaa haluaa treenataNopeen oikean jälkeen voi avata tupin auki nopeammin ja enemmän. Ei näillä hevosvoimilla siitä high-sideriä saa millään aikaiseksi.
Braaaaap
No on se 130 Nm renkaalla kohtuullinen rasitus![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ajatuksena tuo on todella kaunis, mutta käytännössä tuolla ajatusmallilla ajelee lähinnä hi-sider-ajolinjaa ja pääsee lanssikyytiin aika nopeasti. Jos apeksinopeus on "nolla", niin suoranopeus kärsii vaikka kuinka avaa eniten ja vääntää kaasua ja tuuttaa menemään ja ja ja.... Kierrosaikaa ei tehdä avauksessa kaasua vääntämällä, vaan jollain aivan muulla jossain aivan muualla, mutta siltikin suurin osa taitaa edelleen luulla vuodesta toiseen että kaasua vääntämällä pääsee kovaa. Ts et ole yksin ajatuksinesi.
Jah ennen kuin "hakee tarkkuutta ajolinjaan", niin kannattais hakee se ajolinja ja sen löytää helpommin jos ymmärtää millainen ajolinja palvelee kuskin tavotteita. Eli onko esim tavoitteena hassun hauska harrastelu kaasua eniten vääntämällä vai kierrosaika, ja sit sen perusteella lähtee etsimään sitä ajolinjaa.
Noin vertailuna vähän numeroita. Millä tahansa 2000-luvun perus kyykkä tonnarilla pääsee nopean ryhmän vauhtia kirjaimellisesti 50% eli puolella kaasulla. Se nyt ehkä antaa vähän osviittaa siitä kaasun vääntämisen merkityksestä tai sitten ei, jos on ehdottomasti edelleen sitä mieltä että kaasulla pääsee kovaa.![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kiitos kaikille palautteista. Paljon hyvää kritiikkiä, jolla tunnistaa "väärää tekemistä". Ensi vuonna sitten pitää hypätä kursseille, että saa kädestä pitäen opetusta ja toivon mukaan alkaa tekeminen paranemaan.
Kävinpä vaappumassa uutta lenkkiä. Jos ei oo hurraamista vanhan osuuden tekemisessä, niin noi uudet pitkät mutkat... hahahaha! (myötänen ja heikko jarru tais painaa videon ekalla kierroksella Palmasin vähän leveäksi, mutta eipä noi muutenkaan juuri osuneet)
No, pohjat ens kesälle nyt laitettu: 2.07.39
Edit. Pitipä oikein kattoa. Olin mä sektoriajoissa näköjään 0,50 edellä vanhan osuuden enkkakierrosta 1.27.92 nelossplitissä vauhtivasurin jälkeen. Tiiä sit…
Viimeksi muokannut: JMH; 06.09.2023 klo 19:52. Syy: I
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Heti menit sitten täräyttämään johtavaksi Apriliaksi uudella osuudella
Mitä pidit uudesta osuudesta? Varmaan pirun siisti sit kun jossain hamassa tulevaisuudessa saa edes sinnepäin osumaan. Ohan se nyt jo mutta sitten parempi
Edit: oma enkka uudelle oli 2:08,xx. 05/06 alkuinen pitäis varmaan irrota kun vaan ehtisi ajaa.
Tiettyä itsesuojeluvaistoa
Reenit on reenejä. Viime viikonloppu oli melko rikkonainen. Mul oli tos nyt aikaa pikaseen heittää se vajaa 30 kieppiä ja sain ajaa yksin. Autokepitkään ei juuri haitanneet.
Onhan tossa uudessa vähän tekemistä. Asfaltti oli pöyristyttävän sileä. Ihan häkeltyi tuntumasta, että mitäs se tämä on, ja sit se meinas repiä polvipalan irti, et ilmeisen pitävää.
Se paluusuoran jarrun pikku kevennys on mukava lisämauste, et saa perän varmasti helpommin irti![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Motoparkissa kävin tyrkkäämässä ja lopettamassa kauden. Oli kyllä ihan erilainen rata kuin mitä kaikki muut. Ihan törkeän siisti mutta vaikea ja pomput pelotti niin ettei ihan uskaltanut ajaa samalla lailla kuin muualla.
Ois tossa varmaan ainakin pari sekuntia kiristysvaraa kun löisi kakkosen noihin uukkareihin ja nappaisi apeksit, ulostulot ja sisäänmenot ihan laitaan. Ei tällä kertaa riittänyt uskallus eikä kuskin sietokyky. Tietää kyllä ajaneensa
Kausi meni pirun hyvin, saavutin kaikki tavoitteet mitä itselleni asetin;
Vauhti parani
Kävin kaikilla radoilla
En kaatunut (paitsi kerran varikolla)
Kävin kisamaassa Retroissa, sijoitukset Alastarolla 4/8 ja 6/8.
Tästä hyvä jatkaa ensi kaudelle. Kovempaa pitäisi ajaa ja koittaa mahdollisimman paljon päästä kisaamaan
EDIT: kierros on orgin kerhokisasta ja takana oli joku niin sen vuoksi esim shikaanin jarruun peitin sen verran ettei sieltä kukaan yrittäisi. Eli linja ei ole ihan normaali muutenkaan.
Tiettyä itsesuojeluvaistoa
^
Nopeammin tuo näyttäis Virtasalmelle sujuvan kuin itellä. Milloinhan tuonne hevonpersiisiin jaksais ittesä kelkkoa seuraavan kerran. Edellinen siirtymä otti kymmenisen vuotta.
Alastaron pitkän osalta on siirrytty nopean kuherruskuukauden jälkeen normaaliin kymmenysten hinkkaamiseen. Kestihän sitä oppimisen iloa jopa puol päivää.
No, kutosen puolelle 2.06.92. Keskustelu, kävikö vihreällä vai ei, käy ratafoorumeilla kuumana
Apropå, kuin vitussa Saharan sisääntulo hanskataan niin, että vauhti riittäis ees puoleen mutkaan. Rullaustahan siinä pitää joka tapauksessa harrastaa, ja valuttelenkohan turhan ulos vikassa uudessa vasurissa?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Minulta vähän henkis-filosofisempi kirjoitus vailla kuvia tai videoita.
Pidin aiemmin nopean ryhmän vauhteja kaukaisena tavoitteena. 15 vuotta sitten aloitin ratapäiväharrastuksen, joka jäi 12 vuotta sitten jäähylle kun jäin kadulla auton alle. Silloinen kulminaatio oli 1:19 Kemorassa ja lyhyellä Botnialla, pyöränä putkiviritetty 2003 RSV Mille. Viitisen vuotta sitten aloin käymään radalla jälleen ja olihan se kamalaa vaappumista ZZR:llä, orgin kouluttajatkin kysyivät huolissaan että tuleeko tuosta mitään kun puristat niin kovasti. 4 vuotta sitten hommasin 2003 Tuonon, ja ratahommat alkoivat taas maistumaan, tekniikka parani heti ja vauhtia löytyi keskiryhmän yläkolmannekseen. Välillä ajelin muillakin pyörillä rataa ympäri, etenkin 250 kalibroi päätä uusiksi jarrumerkkien suhteen.
2022 kulminaatio oli työn ja tuskan takana ollut pinnistely käytetyillä ratarenkailla Alastarossa 1:33 tasolle, vaikka käyntejä tuli monia paikalliskerhon päivillä. Tänä vuonna perheenlisäys söi vapaa-ajat aika tehokkaasti, kunnes tuli sauma mennä heinäkuussa Kymiringille ajamaan neljä settiä. No, 300 kierrosta nähneet medium-sliksit Tuonon alle ja Iittiin, kolme tuntia kärryä kiskoen, 4x20min setin päivä. Eka setti uudella radalla ja Ring Racen keskiryhmä tuntui niin hitaalta, ettei siinä huvittanut kenenkään taakse jäädä. Toisella setillä alkoi satamaan ja 5 kierrosta kehtasi sileillä ajaa. Loppupäivä jäi ajamatta. Jotain jäi hampaankoloon. Tuntui kuitenkin hauskalta ajaa uutta rataa ilman opittua käsitystä siitä, miten "pitäisi" mennä siinä tai tässä mutkassa ja jotakin naksahti aivoissa.
Menin elokuun alussa 3 tunnin iltamaan Alastarolla ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Saavuin kerrankin ajoissa ja sain kaiken hienosti valmiiksi. Rennot kierrokset alkuun ja varikolle tarkistamaan kaiken olevan kunnossa. Ajo tuntui helpolta ja päätin kellottaa kierroksia.
Hämmästykseni oli suuri, kun kello kertoi vauhdin olevan 1:30.5 vaikka en sen enempää yrittänyt mitään ihmeellistä. Tästähän riemastuin, vielä ehtisi ajaa hapsurajan pois ennen radan venymistä ja kirjoitella tähän nopean ryhmän threadiin. Apinan raivolla radalle. Jarrumerkit ja apeksit menivät minne sattui, ajo oli repivää, ja kello kertoi samaa 1:30.5 tarinaa. Pari pykälää yritystä pois ja keskittyen takaisin radalle. Seuraavassa setissä tulikin lukuisia 1:29-alkuisia aikoja eikä meno tuntunut vaaralliselta. Vähän lisää yritystä vielä päivän päätteeksi.
Tuloksena oli kolme 1:28-alkusta kierrosta, paras 1:28.3. Olin aika tyytyväinen itseeni, etenkin kun Alastaro on tuntunut vaikealta ja nyt homma tuntui helpolta. Ei ollut vaaraa ilmassa, vaan suorittamista. Kahden viikon päästä koitin uudelleen, kiireellä paikalle vähän myöhässä, rähinä päälle, hirvittävällä puserruksella kahden tunnin aikana kierroksia 1:29 puolelle ja yksi pitkältä tuntunut etupyöräluisto Lemminkäisen ulostulossa mikä pilasi viimeisen setin fiilikset. Lupasin itselleni ostaa ihka uudet ratarenkaat jahka 400 kierrosta tulee nykyisille täyteen, josko se auttaisi edes henkisesti.
Ajatuksissa on toki myös Tuonon päivittäminen ratakäyttöön sopivammaksi laitteeksi, mutta onhan tuossa nakupyörällä ajamisessa myös tiettyä fiilistä. Ainakin kerhokaverit valittavat, että tuntuu pahalta ajaa ratapyörällä kun joku ohittaa nakulla. Se taas tuntuu hyvältä.
Tynkäkauden fiilikset jäivät sellaisiksi, että henkinen puoli on paljon tärkeämpi kuin mekaaninen. OK, pyörä on kunnossa ja alusta säädetty kertaalleen omaan käteen sopivaksi joitakin vuosia sitten, mutta fiilis ratkaisee vauhdin. Kunnolliset ja sopivat ajokamppeet, myös hanskat, ovat olleet myös yksi henkistä puolta parantava tekijä. Pyörä tuntuu tutulta eikä sitä tarvitse pelätä.
Luulen, että se aivoissa tapahtunut naksahdus oli, se että korjaa ajamistaan koko ajan eikä tarvitse ajaa vain sitä yhtä mekaanisesti opeteltua tapaa ajaa mutka. Italialaiset käyttävät linjoista sanaa "trajectory" englantia puhuessaan, eli lentorata. Jostakin syystä vasta nyt alkoi tuntua siltä, että sisääntulo, apeksi ja ulostulo ovat kaikki oman arvioinnin takana, eikä vain mekaanisen jarrua tuossa - käännöstä tuossa - kaasua tässä - ajattelun takana. Aiemmin jos apeksi meni jokseenkin leveäksi, säikähti heti ja mummoili koko avauksen, tai pahimmillaan ajoi ulostulossa kanttariin ja likasi kalsarit. Nyttemmin osaa jo käyttää silmiään ja päätään, ja säätämään avaushetkellä ja -määrällä onnistuneesti sitä, kuinka leveälle mennään. En tiedä onko tämä typerästi kirjoitettu ja tämän pitäisi olla kaikille itsestäänselvää. Ei se ainakaan helppoa ollut minulle saavuttaa.
Parantamisen varaa on paljon mutta nyt tuntuu loogiselta, mistä lähtisi parantamaan. Vaikeimmalta tuntuva asia ovat hiusneulat. Muuten, tuohon 1:28.3 ajoin molemmat Alastaron hiusneulat kolmosella ja pitäen kohtuullista mutkavauhtia päällä. Tuntuu luonnollisemmalta kuin väkinäinen repäisy seis, käännös, syötölle. Kenties senkin voi vielä oppia.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Hyvä kirjoitus.
Summa summarum, kun vähemmän jännittää, niin kestää paremmin kiihtyvyyden, hidastuvuuden, ja kallistuksen sekä noiden kombinaatioiden tuntemuksia, jolloin ECU voi keskittyä ajamiseen.
Sitten kun ajorohkeus yhdistyy turvalliseen avaamiseen, joka linkittyy järkevään sisääntuloon, alkaa kello tykätä.
Näin siis tässä harrastekonttaamisessa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jos ajat hiusneulat seis-käännös-syötölle niin häviät noin 0.4 sek per laaki. Eli ei kannata, vaan pysy siinä nykyisessä ajatusmallissa ja hio sitä suuntaan tai toiseen, ja kato kellosta menikö parempaan vai huonompaan suuntaan.
Tuo 0.4 sek on useamman samantasoisen nopean ryhmän kuskin datasta vertailtuna kun vastakkain on kaarevampi vs suoraviivaisempi lähestymistapa mutkaan.
Ja lisäksi se että ajo tuntuu helpolta ja nopeutuu, on suoraa seurausta siitä että ajolinja muuttuu oikeaan suuntaan, vaikka muu tekeminen ja ajotekniikka on sitä samaa vanhaa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kaks päivää ku hinkkas, niin syksyinen enkka parani 2 sadasosaa. Kuinkahan pelottavasti Saharan sisääntulo pitäis ajaa, että näyttäis filmillä etäisesti ajamiselta?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Aika hiljaista muiden videoiden osalta. Tämähän olisi melkein noloa, jos osaisi hävetä.
Visiitti Kemoralle, jossa pari vuotta vanhat pohjat olivat 1.18.6
Otin ns. varapyörän tällä kertaa, kun en ole sillä ite ajanut tosissaan kertaakaan. No, kulku on siinä kohillaan, ja terävän tuntuinen, mutta vähän on Tukion varaluistimet, kun öljyn mehiminen jostain koneen vasemmalta puolelta jatkuu, ja nyt kehittää lämpöjäkin. Oli viileässä Kemoran kelissä 105 ajaessa. Vähän tuskaisen paljon.
Kakkos-kolmos-osio meni paremmin, ja paluusuorran jarrukin, vaikka menee edelleen löysästi ja päin helvettiä, mutta ennen vielä enemmän. Kahvila joskus sinne päin, vaan tuossa videolla onnistun koheltamaan itseni sen reiän päältä, ja molemmat päät irtosivat. Onneksi pysyi ladulla.
On kädettömille vähän huonossa paikassa tuo ajolinjamerkki.
1.17.51 jäi parhaaks.
Edit: olinpa karusellin vasurin avauksessa kärsimätön kaasun kanssa. Ajatti leveäksi eikä niin nopeaan täydelle laululle. Ns. pakkohiplailut. Ja samaa oli tuon reiän päältä ajo.
Niin, kaimalle kysymys. Onko nyt parempi kuva?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Erittäin tarkkaa. Yksi apeksi kiinni, haha.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Nyt alkaa oleen aika hyvä, mut onks kamera joku ikivanha Potato ku ei löydy ku 720p50?
Ennen nelosta nosta kaasuu vähäsen enemmän, niin pääset rykäseen 100% kunnolla nelosen jälkeen + linja on 50% parempi vitoseen + vauhtia paljon enemmän ett älä ylläty + älä vedä paluusuoran jarrua pitkäks sen takia. Helposti sekuntti, jopa kaks, tuossa 3-4-5-6 välissä pelkästään tuolla yhdellä pikku säädöllä. Senkin takia, että kun huomaat, että mopo kääntyy(kin) nelosessa, niin uskallat tuupata kakkos-kolmosestakin kovempaa ja pitemmälle.
Joku voisi tuon röörin käydä maalamassa neonkeltaisella ennen ratapäivän alkua, luvalla tai ilman, on meinaan sen verran hazardi paikka ja hyvin "piilossa". Kyllä ne sen varmaan jossain välissä korjaa, mutta se on eri asia puhutaanko tästä vai ensi vuodesta sen suhteen.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kamera on jokin jeesuksen vanha mallia tori.fi GoPro
Voishan seuraavassa kattoa, mitä sanoo, kun editorilla nostaa resoa.
Pidetään toi nelos-vitos-juttu mielessä. Sehän on aika nopeasti fiilistelty ja chronosta katottu.
Ei siis pidä tappaa koko kolmosen ulostulon/ nelosen sisääntulon vauhtia, mutta napsia nelonen kaasun pienellä ja nopealla höllillä aiemmin kiinni, taitto vitoseen ja Apikka repimään täydellä raivolla…
Saas nähdä, tuleeko tänä vuonna vielä käytyä.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ei siitä hemmetti tämän tarkempaa saa.
Taas saa tohkeissaan tehdä videota, kun enkkari Motoparkissa siirtyi viikonloppuna kevään 1.37.86 -> 1.35.80
Harmi, että ne näyttävät näin paskalta. Tuolla kaksnelosen pinnassa vois olla vauhdin tuntua
Ainoa kolmevitonen, mutta muut kiekat olivat:
1.37,31
1.36,41
1.36,46
1.36,33
1.36,24
Tämä
1.36,40
1.36,20
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.