Sivu: 43 / 53:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 334142434445 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1261:stä 1290:een 1565:sta
  1. #1261
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Ajaahan ne?

    Ehkä ohkaisesti aiheeseen liittyen;
    Miksi omasta osaamisestaan epävarmat teoreetikkojen vastustajat ei aja parhaita kierrosaikoja?
    Pistäs nimilistaa teoreetikoista, jotka ajaa kovia kierrosaikoja.

    Jälkimmäiseen kysymykseen en osaa vastata, koska en tunne ko. lajityypin henkilöitä.
    Superbike #7
  2. #1262
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Pistäs nimilistaa teoreetikoista, jotka ajaa kovia kierrosaikoja.

    Jälkimmäiseen kysymykseen en osaa vastata, koska en tunne ko. lajityypin henkilöitä.
    Ja toisaalta... Miksi ensimmäinen kommentti/ kysymys meni heti enemmän ja vähemmän ad hominemin puolelle?
    Aihehan oli/on rata-ajo.
    "Kysymys" kertonee ehkä kysyjän henkilökohtaisista ongelmista ja asenteista enemmän, kuin itse aiheesta?
    Ja Nitron mielentilalle sopiva triidi olisi varmaankin tuo?
    http://www.moottoripyora.org/keskust...hread!/page380
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  3. #1263
    Ei oo varmaan mitään kysyttävää kellään ku vastaus on kaikkeen "korjaa ajolinja" kertomatta sen enempää miten se käytännössä tehdään... tämä siis parin vuoden lukeman perusteella.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  4. #1264
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Ei oo varmaan mitään kysyttävää kellään ku vastaus on kaikkeen "korjaa ajolinja" kertomatta sen enempää miten se käytännössä tehdään... tämä siis parin vuoden lukeman perusteella.
    Noh jos vaikkapa selaa tätä thriidii taakseppäin, niin huomaa että tuo on täyttä valetta ja paskapuhetta.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  5. #1265
    Eli edelleenkin, jos jollain olisi itse aiheeseen, eli rata-ajoon liittyviä kysymyksiä, eikä niinkään että kuka sanoo ja mitä ja miksi, niin niitä voisi pohtia näin lauantai-illan ratoksi...?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  6. #1266
    Noh, koitetaan. Tässä yksi kysymys: Miten paljon % luistoa takarenkaalla kisaslicksillä saa vielä olla, että se pyörä ns. työntää maksimilla?
    Eli suomeksi takarenkaan nopeus vs todellinen nopeus.

    Toinen kysymys: Kannattaako tällaisella tehokäppyrällä huudattaa suorilla yli tehopiikin, vaiko vaihtaa tehopiikin kohdalla pienempää? Koska tällöinhän seuraava vaihde putoaa alemmille tehoille suhteessa? Ni mikä on se optimaalinen vaihtopiste?
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  7. #1267
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Noh, koitetaan. Tässä yksi kysymys: Miten paljon % luistoa takarenkaalla kisaslicksillä saa vielä olla, että se pyörä ns. työntää maksimilla?
    Eli suomeksi takarenkaan nopeus vs todellinen nopeus.
    Tuo riippunee aika pitkälti siitä mikä kumi/ seos on alla, ja millanen on radan pinta/ sen mekaaniset ominaisuudet.
    Jah lisäksi vielä nopeus, kallistuskulma ja alustan toiminta vaikuttaa aika paljon.
    Mutulla veikkaisin että minimissään joku 4-6% ja maksimissaan joku 15-17%, riippuen noista edellä mainituista. 8-12% jollain keskimääräisillä spekseillä.
    Jotain ton suuntasia lukemia muistaisin lukeneeni erinäisistä julkaisuista.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  8. #1268
    Lisää kysymyksiä, mikä on optimi keulakulma, jolla edetään mahdollisimman lujaa?
    Nykyaikainen keulimiskontrollihan mahdollistaa pyörän eturenkaan leiuttamisen pienessä kulmassa, vm.15 r1:ssä se tahtoo joissain tapauksissa nousta turhankin korkealle, mutta uusimmissa lienee hiotumpi.
  9. #1269
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Toinen kysymys: Kannattaako tällaisella tehokäppyrällä huudattaa suorilla yli tehopiikin, vaiko vaihtaa tehopiikin kohdalla pienempää? Koska tällöinhän seuraava vaihde putoaa alemmille tehoille suhteessa? Ni mikä on se optimaalinen vaihtopiste?
    Kannattaa käppyrä speksata exeliin vaikkapa 500rpm resolla, ja lisätä vaihteiden välityssuhtet, niin näkee missä optimaalinen voimakäppyrä takarenkaalla kulkee.
    Sen jälkeen vaikkapa 100rpm resolla se alue missä vaihde vaihtuu, niin siit näkee suht optimaaliset vaihtopisteet.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  10. #1270
    Lainaa okvp kirjoitti Katso viesti
    Lisää kysymyksiä, mikä on optimi keulakulma, jolla edetään mahdollisimman lujaa?
    Nykyaikainen keulimiskontrollihan mahdollistaa pyörän eturenkaan leiuttamisen pienessä kulmassa, vm.15 r1:ssä se tahtoo joissain tapauksissa nousta turhankin korkealle, mutta uusimmissa lienee hiotumpi.
    Tarkotatko keulimiskulmaa?
    Jos, niin mahdollisimman lähellä nollaa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  11. #1271

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Tuo riippunee aika pitkälti siitä mikä kumi/ seos on alla, ja millanen on radan pinta/ sen mekaaniset ominaisuudet.
    Jah lisäksi vielä nopeus, kallistuskulma ja alustan toiminta vaikuttaa aika paljon.
    Mutulla veikkaisin että minimissään joku 4-6% ja maksimissaan joku 15-17%, riippuen noista edellä mainituista. 8-12% jollain keskimääräisillä spekseillä.
    Jotain ton suuntasia lukemia muistaisin lukeneeni erinäisistä julkaisuista.
    Mikä tähän muuten olisi mutu sen mukaan, miten on mekaanista pitoa vs. adhesiivista pitoa käytettävissä?
    Oma tuntuma on ( ainoastaan persdyno mutuilua ), että esim. Motoparkissa ja vanhalla Alastarolla sai tuoda pyörää aika luisussa, ennen kuin eteneminen alkaa häiriintyä ja esim. Botnialla taas vähemmän.
    ---
  12. #1272
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Tarkotatko keulimiskulmaa?
    Jos, niin mahdollisimman lähellä nollaa.
    Juurikin keulimiskulmaa, optimi kuitenkin lienee eri asia, koska kyllän keula kevenee ja putket pitenee aina kiihdytyksissä, vaikka rengas ei nousisikaan assun pinnasta. R1 tiukimmillakin asetuksilla rengas leijuu hieman asfaltin yläpuolella, onkohan uudemmissa elektroniikka jo niin kehittynyt että päästään lähelle optimia.
  13. #1273
    Lainaa okvp kirjoitti Katso viesti
    Juurikin keulimiskulmaa, optimi kuitenkin lienee eri asia, koska kyllän keula kevenee ja putket pitenee aina kiihdytyksissä, vaikka rengas ei nousisikaan assun pinnasta. R1 tiukimmillakin asetuksilla rengas leijuu hieman asfaltin yläpuolella, onkohan uudemmissa elektroniikka jo niin kehittynyt että päästään lähelle optimia.
    Ongelmahan tuossa on lähinnä se, että mikä on painopisteen sijainti vs takarengasta eteenpäin tuuppaava voima, ja niiden välinen kulma vaakatason suhteen.
    Eli mitä alempana painopiste pysyy, niin sitä suuremmalla voimalla mopoa voidaan kiihdyttää, ilman että se keulii ympäri.
    Esim MotoGP vehkeiden lähtökyykät perustuu juurikin siihen.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  14. #1274
    Entäpä olisko tälle lauantai-illalle mitään kysymyksiä...?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  15. #1275
    Hei scuubiduu mitäs mun pitääs teherä jos mä tuun kotarilla kurvihin ja taas keskellä kurvia on joku nelipyttyysellä hidastelemas?

    Annanko mä sille jalaalla lisää vauhtia vai meenkö mä vain sisäkurvista ohi ja nostan kättä?
    Honda Monkey 83'
    KTM 660 SMC 06'
    ex:Yamaha TRX850 96'
  16. #1276
    Lainaa JHV 654cc kirjoitti Katso viesti
    Hei scuubiduu mitäs mun pitääs teherä jos mä tuun kotarilla kurvihin ja taas keskellä kurvia on joku nelipyttyysellä hidastelemas?

    Annanko mä sille jalaalla lisää vauhtia vai meenkö mä vain sisäkurvista ohi ja nostan kättä?
    Vastaavassa tilanteessa hidastelisin ennen mutkaa jättäen sopivan välin, ja kun ko parkkeeraaja lähtee apeksista avaamaan, vetelisin ihan eniten ohi, koska momentumin ansiosta ohittaminen oli erittäin helppoa.

    Aikoinaan oli ihan parhautta kun vetää wanhalla 600cc kinnerillä jostain tuliterästä bimmerin HP4sesta ohi alastaron takasuoralla. Ihan lempipaikkoja hyödyntää momentumia.

    En vilkuttelisi, koska HP4sen omistajaa voisi alkaa vituttamaan, ja sehän nyt ei ole mitenkään tavoiteltava asia, koska tämähän on vain hauska harrastus kaikille.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  17. #1277
    Onko mitään vinkkiä antaa tänä kesänä enimmäistä kertaa nopeessa ryhmässä ilman lämppäreitä ajavalle, että lähteekö ensimmäisten vai viimisten joukossa radalle kun joutuu ajamaan ekan kiekan hissuu ja ehkä toistakin minkä malttaa.

    Ja vaikka tekis mieli ajaa ajolinjan vieressä, pois lämppärimiesten edestä, mitä myös paljon näkee, niin eikö siitä huolimatta turvallisinta oo kuitenkin "hissutella" ajolinjaa pitkin, versus sattumanvaraisesti poukkoilla ajolinjan yli puolelta toiselle?

    Ei taida olla mitään yleistä "sääntöä"/ohjetta lämppäkierroksia koskien? Kuljettajakokouksissa ainakaan olla asiasta muistaakseni mainittu.
  18. #1278
    Lainaa _JK_ kirjoitti Katso viesti
    Onko mitään vinkkiä antaa tänä kesänä enimmäistä kertaa nopeessa ryhmässä ilman lämppäreitä ajavalle, että lähteekö ensimmäisten vai viimisten joukossa radalle kun joutuu ajamaan ekan kiekan hissuu ja ehkä toistakin minkä malttaa.

    Ja vaikka tekis mieli ajaa ajolinjan vieressä, pois lämppärimiesten edestä, mitä myös paljon näkee, niin eikö siitä huolimatta turvallisinta oo kuitenkin "hissutella" ajolinjaa pitkin, versus sattumanvaraisesti poukkoilla ajolinjan yli puolelta toiselle?

    Ei taida olla mitään yleistä "sääntöä"/ohjetta lämppäkierroksia koskien? Kuljettajakokouksissa ainakaan olla asiasta muistaakseni mainittu.
    Eka kappale : Ei ole mitään väliä lähdetkö ekana vai vikana. Vaik yrität lähtee vikana, silti 10 sekkaa myöhemmin mattimyöhänen lämppärikuski tulee sun taakses perässä. Et voita/häviä yhtään mitään iha sama millon sä sinne radalle lähdet. Ja otat alun juuri niin hissukseen kuin siltä tuntuu, toki mitää pintakaasuilua ei nopeassa ryhmässä saa vedellä, sit alkaa menee vaaralliseksi.

    Toka kappale : ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ vaihda ajolinjojaasi. Pysy sillä normaalilla ajolinjalla vaikka ajaisit varovaisemmin alussa, ne nopean kuskit kyllä löytää ohi susta varsin turvallisesti ja osaavat mitoittaa ne ohitusvauhdit kun vain ajat normaalia linjaa ja ennustettavasti ettet välillä tumppaile jarruja ja välillä jätä kaasuu avaamatta mutkista. Jos sun ajaminen ei ole ennustettavaa, luot sillä vaaraa radalle koska ohittajat ei pysty lukemaan sun tekemistä sillon yhtään.

    Vika kappale : Ei siihen ole mitään sääntöä koska siihen on vähä mahdotonta tehdä mitää järkevää kaikenkattavaa sääntöä ku variaatioita yms on harkkapäivillä aivan liikaa. Maalaisjärki kädessä ja muistat pysyä normaalilla linjalla. Äläkä rupee kattelee taakses jos ajat rauhallisella aloituksella. Se pään kääntäminen nimittäin kääntää sun pyörääsi samalla ja saatat kääntää jonku ohittajan päälle suoraan. Se että nopeet jannut alkaa kääntelee päätään ni harvemmin tekee vaaroja ku ne poistuu mutkasta sen verran vihaisesti että epätodennäköistä on että joku ohittaisi niitä siinä vaihees ku ne päätä kippaa nopeesti katsoakseen taakse.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  19. #1279
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa _JK_ kirjoitti Katso viesti
    Ei taida olla mitään yleistä "sääntöä"/ohjetta lämppäkierroksia koskien? Kuljettajakokouksissa ainakaan olla asiasta muistaakseni mainittu.
    Itse tapaan tehdä sitä, että jos minulla on muiden ajajien kanssa nopeus eroa puoleen tai toiseen, niin päästän ensimmäisenä radalle lähtevän ryhmän noin puoleen väliin ensimmäistä kierrosta.

    Kestää aika kauan ajaa ne kiinni ja ne jotka ajavat minut kiinni ovat niin paljon nopeampia, että tulevat helposti ohi. Toki jos setti alkaa ja ketään ei ole menossa radalle, niin menen sitten itse. Tässäkin kannattaa käyttää pelisilmää, hölmöintä on aiheuttaa ruuhka radalle tai ajaa itse tuommoisen ruuhkan perään.

    Kun radalle menee, on pääasia kuitenkin ajaa omaa linjaa ja ajoa riippumatta mitä muut tekee.
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  20. #1280
    Lainaa _JK_ kirjoitti Katso viesti
    Onko mitään vinkkiä antaa tänä kesänä enimmäistä kertaa nopeessa ryhmässä ilman lämppäreitä ajavalle...
    Lämppärit on hyvä hankinta ja pienellä kyttäämisellä niitä löytää jopa aika edullisestikin.
  21. #1281
    Lainaa _JK_ kirjoitti Katso viesti
    Onko mitään vinkkiä antaa tänä kesänä enimmäistä kertaa nopeessa ryhmässä ilman lämppäreitä ajavalle
    Niin ja siis oletko sä slickseillä (tai ratarenkailla) lähdössä radalle kylmillä renkailla? Jos oot, ni osta ny hyvä mies ne lämppärit. Ei maksa paljookaa ja maksavat itsensä hetkessä takas. Pilaat vain renkaasi menemällä niillä kylmänä radalle ja revit ne pinnat pilalle. Uudet renkaat maksaa hetkessä paljo enemmä kuin ne lämppärit. Jos ratarenkailla ajat, ni lämppärit on 100% tyhmin asia rupee pihtailemaan.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  22. #1282
    Lainaa _JK_ kirjoitti Katso viesti
    Onko mitään vinkkiä antaa tänä kesänä enimmäistä kertaa nopeessa ryhmässä ilman lämppäreitä ajavalle, että lähteekö ensimmäisten vai viimisten joukossa radalle kun joutuu ajamaan ekan kiekan hissuu ja ehkä toistakin minkä malttaa.

    Ja vaikka tekis mieli ajaa ajolinjan vieressä, pois lämppärimiesten edestä, mitä myös paljon näkee, niin eikö siitä huolimatta turvallisinta oo kuitenkin "hissutella" ajolinjaa pitkin, versus sattumanvaraisesti poukkoilla ajolinjan yli puolelta toiselle?

    Ei taida olla mitään yleistä "sääntöä"/ohjetta lämppäkierroksia koskien? Kuljettajakokouksissa ainakaan olla asiasta muistaakseni mainittu.
    Oli ryhmä mikä tahansa, ja vauhti mitä tahansa, niin keskity aina omaan tekemiseen, ja pidä tekemisen fokus siinä seuraavan mutkan ajolinjassa. Eli mene radalle silloin kun setti alkaa, ja aja omaa ajoasi.

    Nopeassa ryhmässä on kuskeja laidasta laitaan, ja joillekkin ohittaminen on helppoa ja joillekkin se on vaikeata. Mutta ohitettavan ainoa tehtävä on keskittyä siihen omaan tekemiseen ja omaan ajolinjaan.

    Joskus joku saattaa jäädä ihan tarkoituksella perään ajamaan ja katselemaan menoa/ kuvaamaan sitä videolle muutaman mutkan ajaksi. Siinäkin tapauksessa keskity siihen omaan tekemiseen ja omaan ajolinjaan.

    Eli keskity siihen omaan tekemiseen ja omaan ajolinjaan. Kaikki normaalista poikkeava mitä ehkä ajattelit tehdä, niin älä tee.

    Edit:
    Ainiin, meinas unohtuu, älä ihmettele jos siellä nopeassa ryhmässä joku tulee ohi ja parkkeeraa sen jälkeen apeksiin. Ts älä aja semmosen kuskin perään. Joillakin kuskeilla on apeksinopeus nolla ja joillakin sata, ja vaihtelee eri mutkissa, ja ajolinjat on mitä sattuu. Ett kannattaa välillä vähän varoo niitä edelle/edellä menijöitä.
    Tai jos joku syöksypommittaa apeksiin, ja vetääkin pitkäksi ja ulos, niin älä seuraa sitä katseella, koska tod näk sen jälken olet itsekkin radalta ulkona.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  23. #1283
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Eka kappale : Ei ole mitään väliä lähdetkö ekana vai vikana. Vaik yrität lähtee vikana, silti 10 sekkaa myöhemmin mattimyöhänen lämppärikuski tulee sun taakses perässä. Et voita/häviä yhtään mitään iha sama millon sä sinne radalle lähdet. Ja otat alun juuri niin hissukseen kuin siltä tuntuu, toki mitää pintakaasuilua ei nopeassa ryhmässä saa vedellä, sit alkaa menee vaaralliseksi.

    Toka kappale : ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ vaihda ajolinjojaasi. Pysy sillä normaalilla ajolinjalla vaikka ajaisit varovaisemmin alussa, ne nopean kuskit kyllä löytää ohi susta varsin turvallisesti ja osaavat mitoittaa ne ohitusvauhdit kun vain ajat normaalia linjaa ja ennustettavasti ettet välillä tumppaile jarruja ja välillä jätä kaasuu avaamatta mutkista. Jos sun ajaminen ei ole ennustettavaa, luot sillä vaaraa radalle koska ohittajat ei pysty lukemaan sun tekemistä sillon yhtään.

    Vika kappale : Ei siihen ole mitään sääntöä koska siihen on vähä mahdotonta tehdä mitää järkevää kaikenkattavaa sääntöä ku variaatioita yms on harkkapäivillä aivan liikaa. Maalaisjärki kädessä ja muistat pysyä normaalilla linjalla. Äläkä rupee kattelee taakses jos ajat rauhallisella aloituksella. Se pään kääntäminen nimittäin kääntää sun pyörääsi samalla ja saatat kääntää jonku ohittajan päälle suoraan. Se että nopeet jannut alkaa kääntelee päätään ni harvemmin tekee vaaroja ku ne poistuu mutkasta sen verran vihaisesti että epätodennäköistä on että joku ohittaisi niitä siinä vaihees ku ne päätä kippaa nopeesti katsoakseen taakse.
    Ei oo tapana körötellä pintakaasulla, ekat lämppäkierrokset näyttäis olevan 1:30-35 välissä.
    On vain se yleinen olettamus että lämppärimiehet kuitenkin kiroo visiirit huurussa kun edessä menee hitaampi ja pilaa kierrosajan

    Näin oon likimain tähänkin mennessä asian hoitanut, keskinopeessa saanut vaan aika rauhaksiin ajella lämpät ilman ohittavia kuskeja. Tämän vuoksi asia tulikin mieleen kun nopeassa niitä varmasti tulee reilusti lisää.

    Joo taakse vilkuilu ei kuulu omiin tapoihin, tullut kadullakin huomattua mitä se tekee pyörälle kun kääntää päätä.

    edit. Alla on tällähetkellä Power Cup2, ja tarkotus ajella ihan "hupia" niin että pääsee mopolla pelipaikalle ja pois, autolla kuljettamista koitan karttaa viimiseen saakka vaikka kalusto siihen kyllä löytyy. Lämppärit vaikka reppuun mukaan kun löytyy sellaset mitä voi käyttää ilman pukkeja
    Viimeksi muokannut: _JK_; 16.05.2021 klo 16:14.
  24. #1284
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Kun radalle menee, on pääasia kuitenkin ajaa omaa linjaa ja ajoa riippumatta mitä muut tekee.
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Eli keskity siihen omaan tekemiseen ja omaan ajolinjaan. Kaikki normaalista poikkeava mitä ehkä ajattelit tehdä, niin älä tee.
    Nyt saa ensikertalainen nopeessa ryhmässä mielenrauhan kun tietää ettei löydy mitään kirjoittamattomia herrasmiessääntöjä kyseisestä asiasta.
    Kiitokset vastauksista
  25. #1285
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa _JK_ kirjoitti Katso viesti
    Nyt saa ensikertalainen nopeessa ryhmässä mielenrauhan kun tietää ettei löydy mitään kirjoittamattomia herrasmiessääntöjä kyseisestä asiasta.
    Kiitokset vastauksista
    Mutta varoituksena se, älä pelästy jos ohitukset nopeassa on sitten vähän eri paikoissa ja lähempää kuin keskiryhmässä.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  26. #1286
    Lainaa _JK_ kirjoitti Katso viesti
    Onko mitään vinkkiä antaa tänä kesänä enimmäistä kertaa nopeessa ryhmässä ilman lämppäreitä ajavalle, että lähteekö ensimmäisten vai viimisten joukossa radalle kun joutuu ajamaan ekan kiekan hissuu ja ehkä toistakin minkä malttaa.

    Ja vaikka tekis mieli ajaa ajolinjan vieressä, pois lämppärimiesten edestä...
    Ei mitään väliä, missä kohtaa lähdet radalle. Tärkein asia vaan on, että ajat täysin omaa ajoa ja ihan sitä omaa normaalia ajolinjaasi. Et väistele ja anna tilaa muille etkä kuikuile taakse, jos sieltä kuuluu ääntä tai vaikka ei kuuluisikaan. Keskityt loogiseen etenemiseesi.

    Takanatuleva nopee löytää kyllä tosi helposti paikan, missä pääsee ohittamaan.

    Lämppäreillä mennään eniten täysiä jo ykkösmutkaan. Kukaan siellä ei kuitenkaan ole ensimmäiseen pariin kiekkaan yrittämässä mitään radan kierrosennätyksiä.

    Lämpimästi tervetuloa!
    Braaaaap
  27. #1287
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    Mutta varoituksena se, älä pelästy jos ohitukset nopeassa on sitten vähän eri paikoissa ja lähempää kuin keskiryhmässä.
    Toi on hyvä pitää mielessä, motocrossissa toki tullut totuttua ohituksiin kyynärpäät kolisten ja block passeihin,
    mutta onhan tää aika erilaista menoa siihen verrattuna ja vauhdit kovempia.

    Lainaa T1mppa kirjoitti Katso viesti
    Ei mitään väliä, missä kohtaa lähdet radalle. Tärkein asia vaan on, että ajat täysin omaa ajoa ja ihan sitä omaa normaalia ajolinjaasi. Et väistele ja anna tilaa muille etkä kuikuile taakse, jos sieltä kuuluu ääntä tai vaikka ei kuuluisikaan. Keskityt loogiseen etenemiseesi.

    Takanatuleva nopee löytää kyllä tosi helposti paikan, missä pääsee ohittamaan.

    Lämppäreillä mennään eniten täysiä jo ykkösmutkaan. Kukaan siellä ei kuitenkaan ole ensimmäiseen pariin kiekkaan yrittämässä mitään radan kierrosennätyksiä.

    Lämpimästi tervetuloa!
    Joo vanhalla kaavalla jatketaan, omaa loogista ajoa. Pistänyt välillä tosiaan vaan silmään radan reunoilla kruisailevat, niin piti varmistaa ettei lähde vastoin mitään yleistä "sääntöä" ajelemaan.

    Kiitoksia!
  28. #1288
    Lainaa _JK_ kirjoitti Katso viesti
    ...Pistänyt välillä tosiaan vaan silmään radan reunoilla kruisailevat, niin piti varmistaa ettei lähde vastoin mitään yleistä "sääntöä" ajelemaan.

    Kiitoksia!

    Tuollaista "takanatuleville tilaa antamisia" taitaa olla keskiryhmässä jonkin verran. Sielläkään niitä ei saisi olla, vaan pitäisi keskittyä omaan ajoon ja ajolinjaan.

    Nopeassa ryhmässä nopeimmat menee niin julmetun kovaa, että meno muuttuu tosi vaaralliseksi, jos vaikka kiihdytyksen jälkeen ajattelee antavansa takana tulevalle tilaa ja lähtee pois alta jompaan kumpaan laitaan ajelemaan. Voi olla, että just sieltä takana oleva oli ajatellut painella ohi 40 km/h kovempaa.

    Ja kuten tiiät, niin ekan setin jälkeen tiedät jo miten homma toimii
    Braaaaap
  29. #1289
    Ratavastaava
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2007
    Tampere
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Optimitilanteessa pitäisi siirtyä maksimi kaasulta maksimi jarrulle noin 0,1 sekunnissa. Eli paino siirtyy täysin eturenkaalle. Ja kun takarengas on painoton, niin takajarrun takia takarenkaan pyörimisnopeus on niin pieni että se luistelee samalla tavalla kuin lukittunut rengas.

    Eli jos etujarrulla tehty jarrutus on tehokas, niin takajarrun käytöstä jarrun alussa on vain haittaa.

    Tilanne on tietty eri jos jarrun alussa liruttelee etujarrulla menemään, ja painoa on takarenkaalla edelleen. Silloin voi yrittää takajarrulla tehdä jotain, esim pyörän balanssin hallintaa tai näyttäviä jarrusladeja.
    Kierrosaikahan ei tuosta tykkää mutta ainakin Fiilis on tapissa.

    Eli jos pystyy käyttämään takajarrua jarrun alussa, niin voi myös miettiä sitä että kannattaako se, vai haluaako mielummin priorisoida kierrosaikaa, eli tehostaa etujarrun käyttöä.

    Painonsiirron takia takajarru teho (pito jarrutuksen aikana) on maksimissaankin vain 33% siitä mitä etujarrun maksimiteho on. Ja siitä syystä takajarrun käyttö ylipäätään vaatii kapasiteettia kuskilta/ takarengas on helppo lukita/ takarenkaan hallinta on helppo menettää. Varsinkin jos moottorijarrukin haluaa hidastaa takarenkaan pyörimistä.

    Kokonaan ilman jarrua mopon painosta on 50% takarenkaalla, ja heti kun jompaan kumpaan jarruun koskee, alkaa sekin paino siirtymään eturenkaalle.
    Jos 100% max etujarru on esim 1.0G, ja haluaa välttämättä jarruttaa esim 10% takajarrulla (ja "90%" etujarrulla), niin kokonaishidastuuus putoaa arvoon 0.825G. Eli senkään takia ei takajarrua kannata väkisin sotkea mukaan. Mitä enemmän sotkee takajarrua mukaan, sitä enemmän kokonaisjarruteho kärsii. 100% takajarrulla kokonaishidastuvuus on 0.33G.

    Herättääkö ajatuksia...?


    Perseverancekin pääs Marsiin, wohoo!
    Palautellaan taannoista takajarru-keskustelua taas parrasvaloihin. Itse totesin, että en ole itse osannut koskaan käyttää takajarrua radalla, en ole tarpeeksi osaava tai nopea. MUTTA huippukuljettat sitä käyttävät enemmän ja vähemmän ja siitä hyötyvät. Tässä tuore Mat Oxleyn ja Danilo Petruccin luonnehdinta takajarrun hyödyllisyydestä kun ajetaan oikeasti kovaa:

    https://www.motorsportmagazine.com/a...0-of-every-lap

    Kannattaa lukea jos aihe kiinnostaa.
    GAAAAAZ!!!!
  30.  
  31. #1290
    Lainaa Micky kirjoitti Katso viesti
    Palautellaan taannoista takajarru-keskustelua taas parrasvaloihin. Itse totesin, että en ole itse osannut koskaan käyttää takajarrua radalla, en ole tarpeeksi osaava tai nopea. MUTTA huippukuljettat sitä käyttävät enemmän ja vähemmän ja siitä hyötyvät. Tässä tuore Mat Oxleyn ja Danilo Petruccin luonnehdinta takajarrun hyödyllisyydestä kun ajetaan oikeasti kovaa:

    https://www.motorsportmagazine.com/a...0-of-every-lap

    Kannattaa lukea jos aihe kiinnostaa.
    Tuosta paistaa hieman läpi se että toimittelija toimittelee ja fiilistelevä kuski kertoilee mitä kertoilee.
    Osin ihan asiaa ja osin ihan täyttä paskaa.

    Loppukaneetti on aika priceless:
    “The more you use the electronics the slower you go.”
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Sivu: 43 / 53:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 334142434445 ... ViimeinenViimeinen