Suosittelisin jokaiselle, että jos oikeasti haluaa kehittyä, niin kerää vain riittävän määrän tietoa, että ymmärtää rata-ajon syy-seuraus-suhteita. Ja sen jälkeen sovittaa itsellen sellaisen paketin joka palvelee omia tavotteita.
Eikä siinäkän ole mitään väärää että menee radalle vaan ajaamaan ja vetää fiiliksellä ihan eniten. Aivan sama onko kierrosaika nolla, yks vai kaks. Jos se on kuskista hauskaa, niin se on nimenomaan ihan oikein ajettu.
Idse olen säätänyt bimmerin luistokontrollin siten että voisin ihan surutta ruoskia kaasun suoraan 100%:iin heti apeksissa, ja antaa elektroniikan hoitaa kaasun hallinta. Mutta siitä taasen ei olisi iloa kehitystä ajatellen. Joten availen ihan normaalisti, ja vain jos sattuu jotain yllättävää, kämmi tai esim skandinaavian mannerlaattojen välinen sauma, niin silloin DTC puuttuu vääntömomentin määrään sytytyksen ja kaasuläpän hallinnan kautta.
Jos motogp-mopoista ois kyse, niin niissä isossa osassa on myös aksiaalinen vääntömomentti-sensori, ja miljoona muuta pikkuseikkaa.
Kaikkihan muistaa miten Pedrosalle kävi, kun Markku osui vain hieman Pedrosan mopon takaosaan/ siinä katkesi Pedrosan mopon takarenkaan pyörintänopeusanturin johto. Ja saman tien avauksesta haikkari.
Sinänsä ihan helvetin typeriä insinöörejä, etteivät olleet tehneet systeemiin mitään vertailevaa toiminnallisuutta, jolloin kuskia olisi ehdittu infoamaan rikki menneestä sensorista ja sen vaikutuksesta/ tuo takarenkaan pyöriminen oilisi voitu mitata esim vaihdelaatikon toisioakselin pyörintänopeudesta.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Haha...jos tosta videosta ei oo linja yhtään muuttunu niin aika huolestunut olen.Jos tota videoo haluaa käyttää opetustarkotuksessa niin sen voi otsikoida esim. "Setti Alastarossa osumatta kertaakaan ajolinjalle.". Ja isoimmat virheet ei tosiaankaan ole Palmasissa tai Lemminkäisessä.
Mitäs tossa körötellään, jotain 1:25 paikkeilla?
Palmasin ja Lemminkäisen sisäänmenolinja tossa mun ajossa on kyllä ihan toimiva jos haluaa blokata ohituksen. (Edit. Siis toimiva sillon, kun ei valu leveeks naapurikuntaan asti) Kisasijoituksesta ajettaessa ei tolla keskimutkan nopeudella ihan hirvesti tee jos ei pääse jarrussa jo rinnalle, mutta ei toi nyt mikään aika-ajolinja ole.
Pitäs jostain kalenterista tarkistaa, että oliko tää video siltä ekalta Alastaron päivältä reilun vuoden tauon jälkeen yksikätisenä ajettuna.
P.S. Pitäskö tohon sun bemuun asentaa vähän hätäsempi kaasu, kun se ei näytä jaksavan lähtee tuolta mutkista sitten mihinkään.![]()
Superbike #7
Mitä vittuu? Etkö sä lue mun viestejä ollenkaan? Lyö mulle se 100-200 euroo päivässä käteen, niin vittumä ruuvaan ton bimmerin DTC:n semmosiin asetuksiin että tuun joka mutkasta 15-20% sladissa pihalle yhellä kädellä ajellen ja näyttelen siinä samalla toisella kädellä keskisormee kaikille hitaille persaukisille urpoille jotka yrittää pätee nopeessa ryhmässä.
Mut joo, noilla mun ihan idse säätämillä asetuksilla bimmeri on noin laiska lähteen mutkista, ihan tarkoituksella. Lisäksi tuossa videossa pitää ottaa huomioon myöskin se että iso osa ajasta menee ihan vaan sen varmistamiseen etten aja päin edellä menevää. Eli melkoista passailua ja odottelua, ja sitten kun se edellä menevä vihdoin suvaitsee poistua siitä parkkiruudustaan, niin löysänpehmeä avaus.
Sori, unohtu että kirjotan henkilölle, jonka huumorintajukin tartteis vähän äkäsemmän kaasun, ois varmaan pitäny viljellä enemmän hymiöitä.Pointti oli siinä, että ton videon perusteella mun ajolinjan arviointi on ihan yhtä pätevää kuin sun avausten arviointi. Et säkään nyt noin paska avaaja voi olla miltä videolta näyttää.
Mutta jos tuut musta avauksessa ohi yhdellä kädellä finkku pystyssä, silloin kun molemmat ajaa nopeaa kierrosta niin kyllä mä sulle ton huntin kouraan lyön. Ja sulle helpotuksena tässä on se, että en yhtään tiedä miten toi kawa lähtee mutkista, Suzukilla olisin voinu luvata ton tuplana. Jos et pääse avauksessa ohi niin tarjookko pullakahvit Alastaron kiskalta?
P.S. Rengas ei muuten sit tosiaan kestä noin isolla luistolla yhtään. Kannattaa ehkä rajottaa se siihen 10-15% huitteille. ;)
Superbike #7
Eikös 7% luisto oo se missä vielä ei kiihtyvyys kärsi? Jostain muistan vain tällaisen luvun kuulleeni ku puhuttiin "terveestä sutimisesta".
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Laittakaa ihmeessä herrat parasta matskua näytille.Onneksi omalla kohdallani pelkästään harrastus!
![]()
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Enkös mä nyt kirjottanut siinä videoviestissä että kattoo vain sitä palmasin ajolinjaeroa, vai mitä häh? Kun siinä se ero on selkein?
Ja noin muutoin jättää sen videon omaan arvoonsa.
Jah, kuten sanoin, nii mä oon säätäny ton DTC:n tolleen/ jah mä tykkään avata paskasti. Ihan vaan ja ainoastaan sen takia, kuten olen jo aikaisemmin tässäkin triidissä sanonut, että se kierrosaika asuu jarrussa ja sen ajolinjassa, ei avauksessa ja kaasun vääntämisen maksimoinnissa.
Voihan sitä kaasuu vääntää ja sillä fiksaa, mut vittuuks siin sit kun kämmäsi jo jarrussa, hähh?
Jos sitä sini puna dataa katot, niin huomaat että siniselläkin asuu aikaa viel siel jarrussa. Sitten kun se aika on suurimmaksi osaksi realisoitu, niin voi vääntää nupit avauksesta kireelle ja vetää ihan eniten, ja kattoo mikä on lopputulos.
Olet vissin jo itsekkin huomannut että sinunkin(?) ajossa aika asuu jarrussa ja sen ajolinjassa/ et pysty käytännössä enää ollenkaan (enintään sadasosia per mutka) parantamaan kierrosaikaasi avauksia parantamalla?
Ja jos ruvetaan vetään slaidssa, niin vedetään sitten kunnolla, varsinkin jos Joku Muu maksaa. Tissiposket vetää alle 15% sladilla, joten 15%:n rajapyykki erottaa jyvät akanoista. Eli saadaan näyttävyyttä meininkiin samalla kertaa.
Ps. Sitten kun sä vihdoin ja viimein bonjaat ton jarrujutun oikein huolella ja kunnolla, ja ymmärrät sen, ja saat maksimoitua keskinopeuden ja minimoitua kierrosajan, niin palaa toki aiheeseen, ja kerro kaikille muillekkin mitä olet oppinut.![]()
Se Palmasin linja tossa videolla on ihan yhtä perseellään kuin muissakin mutkissa. Edit. Toivottavasti se nyt jollekin kuitenkin avasi tuota ajolinjaeroa.
Niin mikä se avaamisen vaikutus oli?
.
Tää on kyllä jotenkin hassua miten sinä oletat minun ymmärtävän/olevan ymmärtämättä jotain.![]()
Milloinkahan esim. olen väittänyt, että osa kierrosajasta ei asuisi jarruissa?
Mun näkemyksen mukaan kierrosaika ei asu pelkästään jarruissa, keskimutkan nopeudessa tai avauksessa vaan noiden asioiden tehokkaan suorittamisen mahdollistavassa ajolinjassa ja sen toistotarkkuudessa.
Ja mitä tulee ajon kehittämiseen, olen pyrkinyt parantamaan ajamista keskittyen yhteen asiaan kerrallaan. Keskittymisen kohde on sitten riippunut siitä, että missä se seuraava "helppo" sekunti on ollut. Tähän asti on toiminut suhteellisen hyvin.
Superbike #7
^
On sitä ainakin kuperkeikoin ja törmäyksin massiivisesti testatttu. So far so good.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
ei scuupan kaltane tyyppi aja tahallaa hiljempää ku pääsee- oha se koko aja kehunu kierrosaikojaa- ennemmi epäile että toho nönönöö avauksee on syynä joku trauma minkävuksi pelekää avata kunnolla-noi selitykset on kylä iha paskapuhetta- oli aika karmivaa katottavaa noi linjat skuupalla vaikka pakkoha sitäon jotaki oikee tehrä että noi lujaa pääsee- tossa kyllä jotaki kankeutta nitrouksellaki- yläkroppa iha jäykkä ja ei tosiaa välttamättä iha nopein NOIN suora linja ajattelin vähä eri asiaa terävällä taitolla mutta kisalinjana varmaa hyvä- privateerin näytti aikas hyviltä ehkä pikkuse tarkemmi apeksit- tuossa videossa ku saa aina kiini nitrosta nii ainaha se noi menee-sillo ku ollaa apeksin hitaammassa kohrassa ni se takana tuleva saavuttaa- sitte taas avauksessa karkaa ku ite on apeksissa- tossa kyllä ero kasvo koko ajan ja 9.30 kohtaa näyttiet keula olis lähtemässä alta siinä nopeessa vasurissa ku huono linja ohitukse jälkee-
http://racedac.com/org/avausero.png
Punasen kuskin vauhtivasurin jarrumerkin kohdalla eroa sinisen hyväksi 0.22, 0.26, 0.35, 0.44, 0.51 sekunttia. Eli keskimäärin 0,356 sekunttia.
Palmas:
Paskalla ajolinjalla punainen häviää jarrussa keskimäärin 0.5 sekunttia.
Paskalla avauksella sininen hävää keskimäärin 0.15 sekunttia.
Ero on 3.33-kertainen.
Jarrun ajolinja on 3.33 kertaa tärkeämpi kuin avauksen teho.
Eli 75% kierrosajasta tulee jarrun ajolinjasta, ja vain 25% avauksen (ajolinjasta ja) tehosta.
Samankaltaisiin tuloksiin olen aikaisemminkin päätynyt kun olen muiden kuskien datoja analysoinut.
Eli vähän kuskeista/mopoista/ajolinjoista riippuen:
Jarrun ja jarrun ajolinjan merkitys on kaksin-kolmin-nelinkertainen avauksen ajolinjaan ja avauksen tehoon verrattuna.
Ootteko laittanut tota luistokontrollia seurantaan, tai pääsettekö kattelemaan sitä jälkikäteen, että kuinka paljon tulee ajettua sitä vasten?
cbr600rr -04
Bemarin loggerista näkee suoraan DTC-käppyrästä millä kertoimella/prosentilla DTC on puuttunut vääntömomenttiin. 1.00 (%) on täpöt/DTC ei puutu ollenkaan, ja esim 0.93 tarkottaa sitä että jos kuski on kaasukapulaa vääntämällä pyytänyt esim määrän 79%, niin DTC/ECU antaa moottorille käskyn 79*0.93. Ts moottori saa pyynnön 73,5%.
Bimmerin "kisa"(RCK)ECU:n DTC:tä voi säätää ihan miten tahtoo, ja varsinkin uudessa PRO versiossa on vielä laajemmat ja tarkemmat säätömahdollisuudet.
Sen voi säätää niin että se ottaa kaiken luiston pois, tai antaa jonkun määrän luistoo, tai sitten esim niin että mitä enemmän kuski vääntää kaasua, niin sitä enemmän perä luistaa, eli DTC ei rajoita ollenkaan vaan ainoastaan pehmentää perän käytöstä.
Eli sitten taasen se miten DTC on säädetty vs miten kuski vääntää kapulaa vaikuttaa siihen että kuinka paljon kuski ajaa sitä vasten.
On ne perkeles hienoja nykyään. Eli pelkkä dtc:n "on/off" ei kerro juuri mitään, jos ei tiedä mitä sinne on säädetty.
Yritin lisätä tähän .vbo datan yhdestä kännykän gepsillä tallennetusta kierroksesta, mutta enpä osannut.. Pystyykö siitä 1Hz datasta saamaan mitään käyttökelpoista ihmeteltävää irti?
cbr600rr -04
Tässä on yks kierros, missä gps näyttäis olevan pysynyt mukana koko ajan.
Jos jollain muullakin on tylsää, niin olis kiva kuulla mietteitä..
cbr600rr -04