Kahvilan avauksessa on melkoinen ero Privateerin ja sinun välillä, sinulla pyörä näyttää olevan kääntynyt kovemman jarrun ja linjan vuoksi pääset avaamaan heti kanttarin vierestä, kun taas Privateerilla näyttää olevan nopeutta enemmän ja linja ei mahdollista avausta vielä kanttarin vierestä. Mikä olisi se nopein tapa ajaa kahvila? Onko tuossa useampi nopea linja?
Tämä sama ero näkyy monen eri kuskin videoissa, itse ajan sen tonnarilla kuten Privateer eli avaus tulee vasta myöhemmin,
Mitä Nitrouksen kanssa juttelin Alastaron varikolla viime kesänä, ni kuulemma kaikista nopeimmat jannut vetää siihe kahvilan apexiin jopa alle 40km/h... eli tappaa vauhdin aivan totaalisesti ja siitä samantien urku auki. Eli hiton jyrkkä taitto ja tappoavaus... Ite en tuota tekniikkaa saanu toimimaan en sit nii mitenkää... tosin EDELLEEN johtunee siitä että mun keula oli niin hirveässä kunnossa koko viime kesän ettei se pyörä muutenkaa kääntyny yhteenkää mutkaan niinku sen pitäis, ni en yhtää ihmettele ettei tollanen tappojarru/tappoapex/tappoavaus oikeen onnistunu![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Erään nopean hemulin 1:08 datasta katsoen molempiin mutkiin ihan perus trail brakella, eli jarrulla apeksiin. Tosin tuolla nimenomaisella kierroksella 2.mutkaan sisään meno hieman epäonnistuu, koska jarru loppuu 0,32 sekunttia (16,19 metriä) ennen apeksia (167 kmh).
Se että jarrutekniikka takeltelee johtuu yleensä siitä että ajolinja takeltelee joka johtuu esim siitä että kropan käyttö takeltelee ja/tai ajatus siitä mitä pitäisi tehdä ei ole oikein kohdallaan.
Esim jos siirtää perseen vasta jarrussa tai varsinkin jarrun lopussa, on hyvin yleinen syy sihen että "joutuu" jarruttamaan pystyssä, ja lopettamaan jarrun pystyssä, ja rullailemaan moottorijarrulla apeksiin.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ok! Kokeilin itsekin ajaa tuota siten että avaan kanttarilta, mutta kello ei tykännyt. Vika lienee siinä että ei uskalla jarruttaa mutkaan sisään riittävästi, joten ilmeisesti tulin siihen vaan liian hitaasti. kerran on tullut keula jarrattua alta kahvilassa, joten siinä varmaan vaistomaisesti varoo liikaa trailbrakea.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kusiainen periaatteessa kääntyy paremmin ja tietysti sillä pitääkin hakea aikainen avaus, koska tehoa on vähemmän. Tonnari puskee linjan helposti leveäksi, jolloin ei saa kaasua täysin auki, jos hakee aikaisen avauksen.
Mielestäni monellakin eri linjalla pääsee näissä harrastehommissa samaan lopputulokseen, riippuu pyörästä ja kuskista. Sen minkä mutkassa häviää, suoralla voittaa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Löysinpä tällaisen "nopean hemulin" onboard kierroksen.
Tästä voi jokainen katsoa että meneekö tää "nopea hemuli" apexiin asti jarru päällä, vai loppuisko se sittenki hitusen ennen apexia se jarruttaminen aina välillä.
Eli ei sitä kannata 100,25% totuutena ottaa että PAKKO PAKKO MUST OMG OMG vetää se jarru apexiin asti laahaamalla... kun MotoGP sarjaankin päässeet hitsat nostaa jarrun kokonaan ylös ennen apexia aina välillä. Toki tästä päästään siihen Scuuban lempipuuhaan eli "missä se mutkan apex on"
Toki niinkuin tuossaki videolla näkyy, heti kun se jarruttaminen loppuu, kaasu avataan välittömästi, eli noissa mutkissa mihin jarrutetaan niin varsinaista coastaamista ei juurikaan ole. Mutta vastaavasti tossa radalla on monta mutkaa johon se pelkästään coastaa eli ei koske jarruun laisinkaan.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Nopea linja on suhteellinen käsite. Nopeassa ryhmässä on se noin 25 nopeaa kuskia ja joka kierroksella noin 25 erilaista nopeaa ajolinjaa Alastaron kahvilanmutkaan ja kahvilan mutkasta ulos. Ja seuraavalla kierroksella taasen 25 erilaista nopeaa linjaa. Ehtymätön luonnonvara.
Tuokin mutka hyvin tyypillinen paikka jossa kuskit vetää ihan sen mukaan mikä sattuu tuntumaan nopealta linjalta, tai mitä linjaa ne on tottuneet ajamaan, tai minkä ne luulee olevan nopea linja.
Jos optimaalista linjaa tuohon hakee kisakireellä tonnarilla, niin trail brakella erittäin myöhäiseen apeksiin, koska lähes kaikki pito voidaan ulosmitata kaasulla (longitudinaalinen kiihtyvyyskomponentti), jolloin ajolinjan heti apeksin jälkeen tulee erittäin vähän kaareva (lateraalinen kiihtyvyyskomponentti).
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Juu morjens.... kaveri hinaa tonne 10km/h enemmä vauhtia ku mitä mä saan... noh, on sillä todennäköisesti takarenkaalla se 25+ heppaa enemmänki. Vaikkakin en mä oo vielä kertaakaa saanu T1 osumaan kunnolla että saisin yli 243 sinne suoran päähänJoskin uskallan vannoa ettei mun pyörällä saa sinne Eemeli Lahtikaan vedettyä yli 250
![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
En usko että keulassa on vikaa 2015 R1 jossa tuore Ö:n kartridge sisällä tuoreilla öljyillä, jousi painon mukaan ja perussäädöt, joilla myös renkku näytti hyvälle. Vika voi minulla jarrun lisäksi olla myös linjassa.
Keulan jarrutin alta edellisellä 08 rykkösellä, mutta silloin oli aivan liikaa yritystä...
Nyky tonnarin ja kusiasen ero lienee kääntyvyydessä aika pieni, mutta tehoero on iso, joten uskoisin että tonnari hyötyy enemmän aikaisesta avauksesta.
Tottahan se on että varsinkin harrastelijan tottumukset määräävät kierrosnopeutta paljon enemmän tuossakaan noilla eri linjoilla tuskin on kovin paljon vaikutusta kokonaiskierrosaikaan...
Tuossa takakameravideota viime kesältä, saa antaa palautetta. Varmasti virheitä kropan käytössä on, muuallakin kuin jarrussa, ja varsinkin vasempaan jalkaan on edelleen vaikea luottaa oikealle kallistaessa. Ja jarrussa tulee otettua liikaa tukea käsillä, jalkojen käyttö ei siinäkään vielä toimi oikein.
https://www.youtube.com/watch?v=6jOX_l7qPQY&t=379s
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX
Kemoralla tarvii siirtää persettä tasan neljä kertaa per kierros, laskeppa montako kertaa videolla näkyy.
Ja ihan väärällä ajotuksella. Perse pitää siirtää sillon kun on kaasulla, ei sillon kun on menossa jarrulle tai jarrussa tai mutkassa.
Jos homma menee jännäämiseksi ja jäykistelyksi, niin tod näk siirrät persettä liikaa siihen nähden minkä verran tukea penkki ja tankki antaa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kyl siihen vähän joutuu jarrua hipelöimään.
Joku kierros sunnuntain kisasta:
Nopeus ennen kakkosta: 249 km/h (tod. näk. puhtaassa ilmassa ajettu, kun imusta meni liki 255)
Jarru alkaa kohdassa 618m
Jarrupaine vähän matala, ja hidastuvuus vain n. 1,1g
Jarru loppuu kohdassa 771m
Jarrutusmatka 153m
Apeksi (mutkan hitain) kohdassa 827m
Rullausta jarrun jälkeen siis 56m
Apeksinopeus 162km/h.
Superbike #7
Jos tietää, että kontissa on joku, joka tuossa saattaa ohitusta yrittää niin saattaa olla järkevää pyrkiä ajamaan ovi kiinni. Seuraava suora on kuitenkin sen verran lyhyt, että avauksessa on vaikea päästä rinnalla vaikka tuolla tiukammalla linjalla antaakin avaukseen vähän tasoitusta. Toki blokkaaminen sitten hidastaa molempia, jolloin mahdollisesti edellä menevä kuski/ryhmä voi päästä karkuun, varsinkin jos keskinäinen vääntö kestää useamman mutkan. Kisalinjan valintaan vaikuttaa siis aika pirun monta asiaa, kuten esimerkiksi se että ollaanko kisan alkukierroksilla vai ajetaanko viimeistä kierrosta.
Superbike #7
Täytyypä ens kesänä vähentää tuota hyppelyä.
Tuossa paluusuoran jarrussa varsinkin aivan liian myöhään siirryn, periaatteessa vitosmutkan perseensiirron jälkeen turha käydä keskellä, samoin kahvilan mutkan ja ykkösen välillä. Miten sitten tuo pääsuora? Kannattaako siinä käydä keskellä?
Mutkat menee jo suht rennosti, siinä on kädet "rentoina", tuo jarrutus on se missä se ei onnistu. Ja kyllä, varsinkin oikealla käännyttäessä perse tippuu liikaa. Sinne kääntyminen on muutenki vaikeampaa. Mutta mikäs sen parempaa sitte ku se että useimmat radat on tehty myötäpäivään kierrettäviksi...
Mutta eikai se ku lisää reeniä...
Saisko nopeilta nopean ryhmän kuskeilta vaikka videoita takakameroista, tuon ajoasennon suhteen lähinnä?
Sitten toinen niin jos ois videoita missä tuota nopeiden mutkien jarrun ja kaasun käyttöä näkis niin seki ois hieno juttuJoillakinhan on niitä potikoita pyörässä mistä saa sen datan sitten videolle...
Ja ihan miltä suomen radalta vaan. Kiitoksia etukäteen.![]()
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX
Mä nyt ainaki ens kesänä koitan saada telemetriat omasta moposta irti, kuin myös takakameran, joten jos ei kukaan muu tarjoo ni ens kesänä mä ainaki voin jotain heittää vaikken nopeaa nopeaa nopeaa nopeaa kastia edustakaan.
Ja mitä tuohon Kemoran perseen keinutteluun tulee... Mä en ainakaa T5:ssa vielä kippaa persettä ulos pyörän päältä, vaan vastaohjaan sen pyörän nurin ja nojaan vaa niin paljon kuin perse lankulla pystyy. Siitä saan tasapainoisemman tuntuman paluusuoran jarruun ja vähä loogisemman perseen siirron siinä ennen jarrua kun se vasen taive on eka voitettu.
Ja kyllä mä ainaki pääsuoralla hetken aikaa käytän persettä penkin päällä, en usko että häviät sadasosaakaan jos käyt penkissä vs et käy penkissä pääsuoralla. Ja mitä tossa kännyvideolta tarkistin, sellanen seiskan puolelle Kemorassa ajanu veijari käytti pyllynsä penkissä pääsuoralla, joten ei se ainakaan hidas menetelmä varmaankaan ole.
T1
T3
T6
T7
T8
T9
Missä kahdessa noista ei tartte siirtää persettä?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
https://www.youtube.com/watch?v=jnbx...CpNUpXfdyQqrVq
Tuosta playlististä löytyy muutama datavideo vuodelta 2014. Testailin erilaisia kamerakulmia ja datan näyttöjä.
Perseen käytöstä ei kannata ottaa mallia, koska teen enemmän ja vähemmän samat virheet kuin mitä oli sun videossa.
Jarrun ja kaasun käytön osalta onnistumisprosentti on keskimäärin ehkä noin 75%.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kahvilan ja ykkösen välissä turhaa hommaa kiipeillä, ykkösen ja kakkosen välissä vähän siinä ja tässä varsinkaan jos vasta opettelee pyörän päällä liikkumisen perusteita. Ite siinä nyt tulee kiipeiltyä, mutta tuskin hirveesti vaikuttaa suoranopeuteen vaikka perse jäiskin vähän sivuun.
Superbike #7
Aivan järjetön ero meidän välityksissä. Sen kerran, ku kerkesin mun Hondalla käydä radalla, niin mulla oli edellisen omistajan laittamat 16/44. En saanu edes nelosta rajoittimelle pääsuoralla. Huiput tais olla nippa nappa 200km/h.
Nopeissa oli apekseissa n.125km/h ja tuntu, että kolmosella laski kierrokset liian alas.
Ens kaudelle laitoin 15/46, joilla gearing commander antaa vitosella 13500rpm 196km/h.
Paljon sulla on tossa videossa huiput pääsuoralla vitosella?
cbr600rr -04