Tässä ketjussa oli asiaa paljon ja täytyy sanoa, että vaikka vain 12 ratapäivää Botnialla, niin jostain syystä paikat oli vähän kipeät koko syyskesän ja aina tuli tämä pois jäänyt VENYTTELY mieleen. Kun olisi siihen käyttänyt aikaa, niin monelta pikkukivulta olisi säästynyt, FAKTAA!
BMW S1000RR
Olisko kenelläkään teistä kokeneemmista kiinnostusta tehdä selostettua kierrosta Alastarosta (miks ei muistakin)? Samaan tyyliin, kun Kallio teki Le Mansista. Vois osoittautua pirun hyödylliseksi monelle hitaammalle, jos samalla vähän avais mitä tulee ottaa huomioon yms yms..
Tuolta mprata-foorumilta löytyy omat ratakohtaset osiot, ja niistä ihan oma triidi ajolinjoja varten. Kannattaa kysellä vaikka siellä. Löytyy sitten helpolla ensi keväänä, ja sitä seuraavana jne. Koska joku aina kuitenkin kyselee joka vuosi samoja juttuja (siis tänä vuonna joku, ja ensi vuonna joku toinen).
http://www.mprata.fi/index.php?topic=516.100
Täälä orgissa ne jutut hautautuu jonnekkin/ johonkin triidiin, joten ei oikein inspiroi kuluttaa omaa aikaa ja kirjoitella tuntitolkulla ihan turhaan.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mä voisin muuten tehdä, mutta täältä tulee pari Samarialaista samantien avautumaan kuinka kaikki mitä siinä videolla kerron on vituillaan/väärin/hulluutta/muuta ... enkä jaksa suljettua videota tehdä...
Mutta enhä mä oo kokenu enkä nopea.... säädän anaalitapilla, räplään kaasua kuin amatööri, ja käytän uusia renkaita vaikka vanhoillaki sais rataennätyksiä ku se on vaa korvien välissä...![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Anna palaa vain. Sul on kuitenkin silmää noille linjoille jonkin verran.
Tollanen video ajaa asiansa hitaampien ryhmien osalta aika sataprosenttisesti.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Videota näkemättä on paha sanoa sen asiasisällöstä ja hyödyllisyydestä yhtään mitään.
Tälläkin hetkellä esim youtubesta löytyy monia eri kanavia joissa on kymmeniä/satoja/tuhansia rata-ajoon liittyviä videoita, joissa asiasisältö on enemmän tai vähemmän poskellaan, ja joita mitään mistään tietämättömät kommentoi:"Upeeta! Mahtavaa! Just hyviä neuvoja! Lisää tälläista! Mahtavaa että viittit tehdä!"
Ja varsinkin jos video on hyvin toteutettu, ja aiheuttaa Fiiliksiä katsojassa, niin katsoja on sitä mieltä että "Upeeta-Mahtavaa!", riippumatta yhtään siitä, mikä sen videon todellinen asiasisältö on.
Tuo sama syy-seuraus-suhde toimii myös näissä kaikissa vanhoissa legendaarisissa bullshit-sloganeissa. Kuskit toistelevat niitä aina silloin tällöin, ja se aiheuttaa joko kuskissa itsessään tai muissa kuskeissa (varsinkin jos sanoja on kokenut ja nopea kuski, ja kuuntelija on hidas tai nopea alottelija) tuon "Upeeta-Mahtavaa!" tunnereaktion. Ja siten se bullshit-slogani pysyy elossa vuosikymmeniä, jopa vuosisatoja. Ja sitten kun joku viitsii oikaista asian, niin automaattinen tunnereaktio on välitön:"Sä loukkasit mun Fiiliksiä!" ja itse asiakysymys jää ihan sivuseikaksi.
Eli avainasemassa tuohon hyödyllisyyteen ei niinkään ole se tekijän kokemus tai nopeus tai kuka sanoo ja mitä. Vaan sen todellinen asiasisältö.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Vaikka tehtäisiin täydellinen video, jossa kerrotaan kaikki mahdollinen, jokaisen kuskin pitää kuitenkin pystyä hahmottamaan oma tekemisensä. Missä ne helpoimmat parannukset piilee. Esim miten jokin mutka meni, luulen tietäväni milloin se meni hyvin tai ainakin sinnepäin, mutta se toistettavuus.
Hyödynkö kovasta jarrusta apeksiin, vai löytyykö sieltä jotain muutakin parannettavaa? Teenkö asiat oikein mutta en vain uskalla ajaa sinne mutkaan tarpeeksi lujaa/ lyödä pyörää tarpeeksi kyljelleen/roikkua jotta se myös kääntyy siitä vauhdista, ilman että apeksi jää metrin päähän ja mutka menee leveäksi. Uskoisin että samat asiat olisivat myös nopeammilla kuskeilla, vaikka eri mittakaavassa, tietyssä pisteessä pitää tietysti myös kyetä tuntemaan milloin ollaan pidon rajoilla, koska pidon rajoilla ollaan koko ajan.
Nyt kun innostuin kirjoittamaan "viisauksia" niin lisätään vielä mitä mielestäni sisältää ajamisen perusteet, jotka nopeassa ryhmässä viimeistään pitäisi olla hallussa.
Katseen käyttö, eli katse siirtyy johdonmukaisesti pisteestä toiseen, katse on suunnattu riittävän pitkälle. Jarrumerkki, taittopiste, apeksi, exit minne keula osoittaa kun avaat ja minne tähtäät.
Ajolinja osuu kierroksesta toiseen ilman isoja poikkeamia.
Kaasun käyttö on johdonmukaista, ei kaasu kiinni rullausta, ja mutkista kaasu aukeaa tasaisesti ilman arpomista, avaukset oikeaan aikaan.
Jarrut on määrätietoisia ja jarrupaineet ei vaihtele vaan vähenee tasaisesti kohti apeksia.
Liikkuminen pyörän päällä on vähintään työn alla ja omasta liikkumisesta ja sen virheistä ollaan tietoisia.
Seuraava askel on pystyä käyttämään pyörän koko potentiaali. Jarrut, teho, kallistusvarat, renkaiden pito. Jotain muuta, vai oliko kaikki amatöörin sössötystä?
K8-1000
Eiköhän tommonen video näytä karkeesti oikein taitot ja apeksit sekä selostus mitä käyttää kiintopisteinä.
Sen tartte olla Niki Tuulen enkkakierros.
Jos kerran pääsee bussilla kaks päällä tourinkikumeilla 1.35 menemättä turvalleen, lienee linja siellä päin.
Tällaisella videolla ei ole tähtäimenä parannella sitä Nikin ajoa.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Paino sanalla pitäisi. Nopeaan ryhmään pääsee helposti sillä, että kasvattaa riskikerrointa riittävästi. Ja se on hyvin yleistä, koska kuskit tekevät sitä joko tiedostaen tai tiedostamattaan.
Eli kuskit joko tietävät mitä ovat tekemässä, mutta satuilevat itselleen ummet ja lammet, ja saavat olonsa sillä turvalliseksi. Tai sitten yksinkertaisesti eivät oikeasti ymmärrä ollenkaan mitä ovat tekemässä, ja luulevat ajavansa turvallisesti pienellä riskikertoimella.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Nii just! Minkä hemmetin takia kaikki ostaa jotain hitaan ja keskihitaan lippuja ku voisitte ajaa nopeessa ryhmässä käytännössä täysin vaivatta?
Hmm.... mitenköhä paljon pitää nostaa riskikerrointa, että stock busalla tourinkikumeilla pääsee nopeeseen???
Riittääkö tavallinen pitkäveto, vai pitääkö riskeerata iha järjestelmäkuponki?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tänne nettiin on ihan turha kirjotella mitään ohjeita ajotekniikasta tai pyörän tekniikasta. Liian pitkään sitä jakso yrittää, mutta aina löytyy joku kaikkitietävä guru, joka vääntää asian päälaelleen.
Superbike #7
Entäs sitten. (OK, myönnetään, et liika vittuilu on raskasta).
Jos joku näkee joskus vähän vaivaa jonkin radan läpikäymiseen, niin hattu pois.
Tietty, jos video sisältää hengenvaarallisia vinkkejä, niin sitten on puututtava. Sama pätee erittäin paskoihin ropausneuvoihin.
Jos nopeen ryhmän kuskilla on oikeasti pääsy hitaampien ryhmien kuskien pään sisälle ja saa otetta sieltä, niin sehän on ihan sata jänistä. Ei tartte vetää rataenkkoja.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
No mutta kai sä nyt sentää itseki tajuat sen, että 100 kiekkaa vanha nakki pitää iha yhtä hyvin ku se uunituore nakki? Eihä se nyt mitään tähtitiedettä ole. Kumia niissä on kummassakin. Se että et hyväksy tätä universaalista faktaa, ei poista sitä tosiasiaa että kaikki on vain korvien välissä.
Nopeaan ryhmään pääsykin on vain korvien välissä, kalustosta huolimatta. Tarpeeks ku nostaa riskikerrointa ni vetää 50cc Monkeylläki alle sen 1:30.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tuossahan se ongelman ydin oikeastaan piileekin. Hyvin usein ihmiset sortuvat yksinkertaistamaan, oikomaan, ja turvautumaan vanhaan hyväksi havaittuun "tietoon". Eli juurikin niihin kaikkiin vanhoihin uskomuksiin joista on tullut pikkuhiljaa se totuus, koska niin moni ihminen on niitä vuosien aikana toistellut, ymmärtämättä mistä on kysymys.
Olihan maapallokin litteä, ja Jeesus käveli vetten päällä, ja mitä kaikkea näitä nyt oli.
Sitten kun joku on eri mieltä asioista, niin automaattinen tunnereaktio on "Sä loukkasit mun Fiiliksiä!"
Koska eihän se vika ole peilissä, vaan siinä henkilössä joka sanoi VÄÄRIN!![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
1:21.4 eturenkaalla josta oli juustohöylällä raastettu reunat sileeks. Mites itelläs?
Ja huom! En ole tässä yrittämässä venytellä virtuaalipippeliä. Vastaan vain heittoosi. Mua ei hittojakaa kiinnosta vaik painaisit Eeki -0.1 sekkaa.... sun argumenttis että "vanha nakki on yhtä nopee ku uus nakki" on silti täysin 100% idiootti... *ugh*
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tarkoitatko siis että teit enkan vanhalla nakilla?
Kun tuo aihe näyttää korpeavan edelleen noin pahasti, niin miksi et vastannut kysymykseen?
http://www.moottoripyora.org/keskust...=1#post6565964
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Millasta aikaa jätkät veti Motoparkissa tänään?
Oma paras oli 1,45
Mietin vaan et paljon saa parantaa et joutuu ajaan teidän kanssa.
Terveisin keskiryhmän kuski
EX KTM SX 125cc (2009vm)
EX Honda CB 600F Hornet (2000vm)
EX Suzuki GSX-R 1000cc (2005vm)
EX Gasgas EC 300cc (2012vm)
EX KTM EXC 200cc (2012vm)
EX, Yamaha YZF-R1 1000cc (2008vm)
Triumph Daytona 675cc (2006vm)
Triumph Daytona 675cc (2007vm)
"If something hasn't broken on your Ducati, it's about to!"
"Go faster is simply the result of turning "oh shit" moments into "I got this" moments."
Ducati 996 Evoluzione
Honda cbr1000rr -04 rataprojekti
Wikakasa ZX10R -13, myös useimmiten palasina
Laitetaas ny tänneki puolelle tää sama video, mutta eri syistä.
Eli sitte kaivattais itteä nopeammilta analyysiä missä katoaa aikaa...
Oma analyysi tähän mennessä (omia näkemyksiä siis):
- T1 jarru osui suht hyvin, aina ku yritti jarruttaa myöhempään ni sit tuli kiire entryssä ja suoravauhti kuoli
- T1 apexista en vieläkää pääse jyvälle että miten syvältä se olis järkevä ottaa ku tuntuu että aina ku käy syvällä sisällä ni sit exit on erittäin levoton
- T2 tapoin vähä turhan paljon vauhtia pois ku alusta oli todella levoton siinä mutkassa (oma päivän enkka apexissa oli 170, nyt tossa oli 156)
- T3 menin varmaan turhan ujoilla vauhdeilla mutkaan sisään, todennäköisesti vielä kauempaa sisään, rajumpi alkujarru ja pyöreämpi linja ois nopeampi (vaiko?)?
- T4-T5 meni suht hyvin, hiukan myöhästy T5 sisääntaitto iha omasta mokasta mutta en tiä maksoiko se aikaa???
- T6 taisin ottaa aivan liikaa vauhtii pois?
- T7 mielestäni ok?? Ainaki mitä kuuntelin Kimin vedosta (portilta) ni se käytti tossa keskellä mutkaa hetken aikaa kaasun päällä (saadakseen jyrkemmän leikkuun mäen päällä?)
- T8 taitaa olla vieläki todella ujo? En tosin tiedä mitä siinä menee pieleen
- Kahvilan mutka on vieläki mulle vähä arpajainen. Meneekö toi tällä kertaa edes sinne päin?
Nopeammat pliis korjatkaa tosta analyysistä kaikki mikä vähänkää on pielessä.
Kiitos![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
En ole nopeampi, mutta kouluttajan silmään näytti vikan vasurin linja erikoiselta.
Itse ajaisin kovempaa sisään ja mutkan tupla-apeksina siten että vauhti vie linjan reilusti irti kanttarista ja kääntyminen keskellä mutkaa kallistusta vasten. Siinä voittaa vähän, mutta saa paremman avauslinjan ja pyörän suorempaan ja pystympään avaukseen. Saattaa vaikuttaa huomattavasti seuraavan suoranpätkän huippuihin.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha