Tässäpä nyt sitten toivottu ketju nopean ryhmän kuskien ajatusten vaihtoon.
-nomen est omen-
Kuka kuuluu tai mahtuu nopeaan ryhmään? on yhtä hyvä kysymys, kuin "mahtuuko kahdeksan hengen torvisoittokunta soittamaan majakassa?" Mahtuu jos vähän kulmistä venyttää.
Kannatan venytettyjä majakoita![]()
Aikarajoja ei oikein voi laittaa, sillä ne vaihtelee senkin mukaan miten nopeita päivällä on mukana. Nopeassa ryhmässä ajamisen ehdoton edellytys on loogiset ajolinjat ja muukin ajokäytös. Todella pahoja vaaratilanteita on syntynyt kun kokematon kuski vaihtaa yllättäen ajolinjaansa kesken mutkan tai mutkan ulostulossa ei menekkään kunnolla kaasulle, vaan rullailee hitaasti ulos mutkasta ilman mitään syytä. Epäloogiseksi ajotavaksi myös laitan esimerkiksi n. 40kmh hitaamman mutkanopeuden nopeassa mutkassa. Jos nämä perusasiat eivät ole hanskassa, niin nopeaan ryhmään ei ole mitään asiaa.
Jos mieli tekee nousta keskiryhmästä nopeaan, niin kannattaa tulla juttelemaan ratavastaavien kanssa ratapäivän aikana. Todennäköisesti siinä vaiheessa esitetään kysymys päivän kierrosajoista sekä yleisellä tasolla, että paras aika. Sen lisäksi mahdollisesti seuraavassa setissä joku liivimies käy ajelemassa keskiryhmän seassa ja ajelee perässä pari kierrosta ajoa seuraten. Sieltä se tuomio sitten tulee.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Ajelen nopeassa ryhmässä,ja edellinen kommentti oli vitsi. Ihan asiaa vastauksesi.
Itseasiassa muistelikin että olet nopean kuskeja, eikä vastaus ollut sinulle tarkoitettu suoraan vaan sorruin ns "sinä-passiiviin".
Anyways tuo on tuntunut olevan sellainen aihe josta jatkuvasti kyselyjä tulee, niin tuli runoiltua. Saadaanpahan edes jotain keskustelua tähänkin aiheeseen...![]()
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Oiskohan karkeesti yleistäen kaikille radoille aika lähellä rataennätys + 15 sekuntia? Riippunee myös hieman päivästä ja osallistujakunnasta. Motoparkissa tuskin hirveästi on tällä kertaa kisakuskeja ajamassa, koska se menee päällekkäin Alastaron Scanujen kanssa. Korjatkoon viisaammat jos tää meni pahasti metsään.
Edit. Tuli tossa tsekattua samalla rataennätys, joka on tällä hetkellä 1:24.449. Mielenkiintoisena yksityiskohtana Korpiaho on ajanu jo -99 1:26.59. Tolla ajalla oltas kai vieläkin kympin kärjessä Nordic Superbikessa.Veikkaan, että varsinkin renkaat oli jonnin verran huonompia vajaa 15-vuotta sitten.
Superbike #7
Mä en tajua mitä järkeä on mennä johonkin halliin uimaan. Sehän on vähän kuin menisi kuntosalille juoksemaan juoksumatolla. Suomihan on täynnä erilaisia lutakoita missä voi oman elämänsä hylkeet ja vastarannankiisket muljahdella. Tarvitseeko sitä nyt helvetti mennä johonkin ruuhkaiseen akvaarioon? Tai en mä uimisesta mitään tajua. Ehkä uimahalli on vähän kuin moottorirata ja siellä saa vetää eniten, mutta meressä on sitten nopeusrajoitukset ja joella täytyy olla valot otsassa?
1. Scanuja ei ole. On vain PM-kisat jossa ajaa pelkästään suomalaisia kuskeja.
Lähde: http://www.iceroadracing.com/eilmo/i...ry&sivu=listaa
2. Renkaat ovat voineet kehittyä, pyörätkin, mutta niin on kehittynyt ratakin. Suunta tosin ei ole noilla sama.
Saarinen ajoi Ahvenistolla 60-luvun lopussa 1:32 alkuisen ajan. Haluaisinpa nähdä kuskin joka nyt vetää siellä vastaavalla pyörällä, vastaavilla renkailla saman ajan. Reilussa neljässäkymmenessä vuodessa on tapahtunut jonkinlaista kehitystä pyörien alustoissa, jarruissa, koneissa ja ehkä renkaissakin. Itse en varmasti uskaltaisi edes käynnistää sellaista pyörää millä silloin ajoivat.
Eilen vedin Alastarolla 2 sekuntia nopeampaa kuin vuosi sitten aika-ajoissa. Toissailtana vedin kaljaa, tosin vain kolme tölkkiä, neljäs olisi tullut liian kalliiksi. Nyt vedän päikkärit ja iltapäivällä ehkä hiekalle.
Jukka
Kirjoitetaanpa tännekin jotain, kun liityin toissa viikolla myös MotoOrgin jäseneksi. Liitymisen syy oli ratapäiville pääsy helpommin. Ja miksei muutenkin. Kisoissa tulen "edustamaan" Mp-Tukea, koska sen ratapäivillä opettelin toissa kesänä tämän lajin alkeita.
Tässä ketjussa oli alkukesästä puhetta missä se raja menee nopeaan ryhmään, ja itse irvailin "mahtuuhan sinne majakkaan kahdeksanhenkinen torvisoittokuntakin soittamaan, kun vähän kulmista venyttää.
Sen jälkeen menin ensimmäistä kertaa Motoparkiin, ja nopeaan ryhmään suoraan. Oli tarkoitus ajaa ainakin ensimmäinen setti nopean kaverin perässä, mutta tämän mopo teki stopin heti alussa, ja jouduin radalle omin päin, tarra jo ostettuna. En muistanut edes radan karttaa, ja olikin aika showta ekat kierrokset, kun ei tiennyt mitä seuraavan nyppylän takana tulee vastaan. Tulin radalta pois muutaman kierroksen jälkeen, ja hitaan tarra pleksiin. Sitten kokonainen setti, jonka aikana opin sen verran, että muistin mutkien suunnat suurin piirtein. Seuraavalla setillä sain jo hiukan kohennettua vauhtia, ja ajo alkoi tuntua mukavalta. Ratakin osottautui pirun hienoksi. Kolmannella setillä, kun olin ajanut muutaman kierroksen, musta lippu heilui radan varressa, ja lipun varrella osoitettiin minua. Seuraavalla kierroksella kysymään, ja vastaus "sinä kuulut nopeaan ryhmään, vaarallista ajaa täällä". Lippumies oli oikeassa, vauhtierot kun kasvoi melko isoiksi.
Sattuma puuttui peliin sateen muodossa, ja näillä kierroksilla jouduin lähtemään Endurance-kisaan, jossa sain ajaa kymmenkunta kierrosta ennen starttia. Sinänsä ei mitään ongelmaa kisassa, kun sielä oli tilaa radalla, mentyäni sinne vasta 30:n kierroksenn jälkeen. Pääsin sentää 1.37.x vauhtiin, ja sain ajaa putkeen 30 kierrosta.
Tuonne pitää mennä tuplapäivälle heti kun mahdolista, niin saa rutiinia sen veran, että voi lähteä yksilökisaankin ens kesänä
Olihan se hirveää hommaa nämä kesän ensimmäiset päivät![]()
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Nyt tulevana ma-ti koetaan 40v odotuksen jälkeen, miltä tuntuu ajaa "täysiverisellä" kilpurilla slickseillä![]()
BMW S1000RR
Perjantaina olis tarkoitus tulla Kemoraan kokeilemaan ajoa nopeassa ryhmässä.
Jos ei vauhti riitä tai linjat mettässä niin näyttäis tuolla olevan vielä tilaa keskiryhmässäkin.
Koitan lähteä jonon hänniltä niin ei olla heti ekassa mutkassa tukkona.
ZX10R -08
S1000RR -11
Superbike #7
Just noinhan se näytti olevankin. Ajoin tuolla Perjantaina ja osan päivää Lauantaina (äänenvaimennin paloi puhki)
Oma enkka tuolla ennen tuohon nopeaan ryhmään menoa oli 1:17,8
Aika hyvin aukesi ajo ja jo eka setti oli tasaista 1:23-1:22 aikaa (eka setti aina mulla huono) toisella alko olemaan matalaa 1:18 aikaa ja kolmannella 1:17 alkuista parhaan ollessa 1:16 korkea sellainen.
Palasin tuonne takasin Botnian Sunnuntain jälkeen ja ajelin tuolla vielä toisen viikon, ainoastaan, Keskiviikko jäi ajamatta kokonaan.
Viikon parhaaksi jäi Sunnuntaina tyhjällä radalla ajettu 1:15,90
Olis ehkä mennyt vielä paremminkin mutta yks paha välivapaa 6-5 vaihteiden välissä sotki rytmin aika pahasti (optimi 1:15,4)
ZX10R -08
S1000RR -11
Sitä poralla solariin joka vanhoja muistelee.
https://www.youtube.com/watch?v=KAtfHor2VSs
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Että mitä kö tuosta solarin poraamisesta pitäisi oppia? No, ehkä se, että jos biimerissä on hipo-hipo-luistokontrolli, ja se on säädetty erittäin nopeiden kisakuskien toimesta. Niin siinä vaiheessa kannattaa todellakin ottaa aikalisä, JA tutustua/ottaa selvää siihen miten ko systeemi on säädetty.
Koska, jos on yhtä tyhmä kuin minä, eli ajattelee jotta ko hipo-hipo systeemi ESTÄÄ kuskia tekemästä mitään tyhmää, niin on aika lähellä hi-sideria.
Kyseinen systeemihän oli nimenomaan säädetty siten että se ei estä kuskia mitenkään. Vaan käytännössä, mitä enemmän kuski vääntää kaasua, niin sitä enemmän systeemi sallii luistoa. Eli toimii erittäin hyvin nopealla kisakuskilla, joka on tottunut perän hallitsemiseen kaasulla/ nimenomaan haluaa ettei systeemi rajota mitenkään, vaan lopullinen käsky on kuskin kädessä.
Mutta sitten kun puikkoihin pistetään tyhmä nopean ryhmän kuski (joka luulee että systeemi on turvaverkko), niin catastrofee on valmis, vaikkei ko kuski sitä mitenkään edes yritä.
Noh, oppia ikä kaikki. Olen ajanut myöskin samalla vekeellä, siten että olen säätänyt systeemin turvaverkoksi. Ja itsehän en ajaessa huomannut milloin systeemi rajoittaa menoa. Kulku oli erittäin pehmeää ja sulavaa.
Sitten kun säädöt jäi vahingossa päälle, ja puikkoihin astui kuski, joka tykkää vetää sladissa apeksista ulos, niin ko kuski ihmetteli että mikä v***u mopoa vaivaa kun se ei lähe mihkään vaikka kuin vääntää.
Datasta katsoen lähes maksimi kallistus (45-50 astetta) ja maksimi kaasu (kahva 100%). Jokainen voi kuvitella mitä tonnari tekee tuossa tilanteessa ilman systeemiä...
Eli kaikki on mahdollista, JOS tietää mitä oikeasti tekee, eikä vain kuvittele/ oleta jotain ja jotain.
Enkä myy kawaa.![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."