Tämän kesän ratailut isommilla radoilta on omalta kohalta ohi, Ouluzonessa tulee toki käytyä perushommia reenaamassa ja hiomassa mutta ei ratapäiviä enää.
Renkaita ens kesäksi mietin (johan se ens kesä kohta painaa päälle). Nykyiset on Michelin Pilot Power 3:set, takana jo oikealta puolelta loppu. On nyt käännettynä paikallaan ja sillä reenataan loppukesä.
Rengas on kokoa 190/50/17 eli mikä lukee otteessakin.
Olen noita Dunlopin Sportsmart TT-renkaita miettinyt, mutta niitä ei näytä löytyvän tuossa 190/50 koossa, 190/55 löytyy, samoin esim 200/55...
Millasen vaikutuksen nuo eri koot tekee pyörän käytökseen radalla?
Katuajoa tulee erittäin vähän enää, siirtymät zoneen lähinnä, 60km eestaas/kerta, eli ratakäyttöön lähes kokonaan...
Jos jollaki on heittää vinkkiä joistaki MIELETTÖMÄN hyvistä renkaista niin kiitos, saa antaa
Keskiryhmän vauhtia kai ajelen, jos sillä on merkitystä...
Ja jos jostain löytyy joku suht moderni vertailu suht moderneista renkaista niin saa laittaa linkkiä...
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX
Supercorsa SP tai Metzeler K3. Taakse 190/55. Homma klaari.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tän kesän kokemuksen perusteella uskallan lisätä listaan Bridgestonen RS10:n. Ei todellakaan pahaa sanottavaa ao rinkulasta. En itse huomannut eroa SP:n ja RS10 välillä. K3:sesta ei itsellä kokemuksia, mutta kovin tykätty rengas mitä varikolla ja muualla ihmisten kanssa on jutellut. Ja koko ehdottomasti 190/55. Muuttuu meinaan pyörän kääntyvyys jonkin verran
Kannattaa noiden vertailujen suhteen olla jonkin verran skeptinen, mutta Performance Bike ja Fast Bikes noita renkaita melko ahkeraan testailee. Sinne vaan lehtihyllylle tarkastelemaan milloin seuraavat testit julkaistaan.
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Olen itse ajanut 190/50, 190/55 ja Dunlopin slicksin 195/65 profiileilla. Mitä korkeampi, sitä helpompi käsiteltävä se on radalla ollut. On vielä vanteelle laittamatta Dunlopin D212 GP Racer 200/55 (muistaakseni), joka taitaa olla aika samankokoinen kuin tuo 195/65.
Dunlopin kisarenkaista löytyy myös profiili 205/60, joka on kaiketi 7-8 mm korkeampi kuin 195/65. Kaipa sellaistakin voisi kokeilla. Oli tallilla mitattunakin 205 leveä (ei minun rengas), mutta en tiedä miten muoto muuttuu vanteelle laitettaessa.
Renkaiden_profiileja.png
Liitteessä profiileja, joita olen piirrellyt. Ei ole vielä tarkkaa hommaa, kun en ole vielä mitannut kaikkia tallilla. Eli osa mitoista on profiilimerkinnästä, osan olen mitannut ja osa on huteralla pohjalla. Mutta periaate selvinnee.
Viime syksynä oli MP-Tuen kautta edullinen kimppahankinta noille Dunlopin GP Racereille. Takanen noin 150 € ja etunen muistaakseni vähän toisella sataa. En tiedä onko sellainen tulossa tälle syksylle. Niille saisi mielellään olla lämppärit. Kuviota niissä on, että siististi voi maantielläkin ajella. Ainakin, jos välttelee sadetta ja kylmiä päiviä.
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
SP on tosi hyvä ja kannattaa vaihtaa samalla 55-profiiliin. SP:llä voit ajaa ilman lämppäreitä, mutta kuluvat vähemmän esilämmitettyinä ja on mukavampi päästellä heti ilman lämmityskierroksia. Ovat sitten kadulla kylmällä kelillä ja erityisesti sateella aika liukkaat.
Tallissa: GSF 1250 S -08, Tunturi Sport -73, Solifer Suzuki S -84 & Pappatunturi -74
Hyvimpä tulee infoa, kiitoksia kaikille vastanneille ja mahdollisesti vielä vastaaville
Tulee vaan valinnanvaikeus...
Lämppäreitä ei oo enkä varmaan laitakkaa jos ei suurinpiirtein ilmatteeksi saa, ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa mutta nyt ei kykene vielä, paljon muutaki laitettavaa ennen niitä...
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX
Kiitokset noista rengasvinkeistä. Samoa kysymyksiä itsekin oon tässä pohdiskellut. Onko kellään muuten kokemusta (tai edes näkemystä) noista Michelin Power RS:istä? Vaikkapa verrattuna noihin SP, RS10 tai K3 renkaisiin? Niillä ainakin mainospuheiden mukaan pitäis kyetä ajeleen myös sateella, mutta kenties sen takia jää kauas noista muista kuivalla? Kenties vain pieni parannus Pilot Power 3:n ja siis huomattavasti katuisammat kuin noi verrokit?
PS. Joo, lämppärit olis kivat, mutta varmaan useemman rengassetin saa kuluttaa loppuun ennenkuin on maksanut takas myös sen pakun...![]()
ZX-6R
Triumph Speed Four
Tyhmä kysymys täytyy esittää, kummempaan kun ei juurikaan pysty mutta mitäs tuo pakkanen tekee renkaalle? Tuolla ebayssa ja jossai face-foorumeilla on välillä edullisesti renkaita myynnissä, käytettyjä toki enimmäkseen, mutta hyviäkin vielä, ja mun ratailuihin hyvin riittäviä, muttei niitä tohdi tilailla vielä...![]()
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Pelkkä lämpötila sinänsä ei tee mitään, mutta riittävän kylmässä kumi alkaa käyttäytyä lasimaisen hauraasti, joten ei enää kestä välttämättä kuljetuksessa tulevia kolauksia. Rataseoksilla tuo lasittumislämpötila on huomattavasti korkeampi kuin katuseoksilla, joten kannattaa tilailla vasta kevväämmällä.
Superbike #7
Tais olla Scuuban kuva, mitä tapahtuu ku paiskoo jäätynyttä seoskumia.
https://i.imgur.com/Q6yYZ8T.jpg
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Paku on totta, mutta pakun myynnin jälkeenkin en lämppäreistä luopunut. Ne menee tankkilaukussa roikan kanssa ihan nätisti ja saa alle myös ilman pukkeja tarvittaessa. Sen sijaan ilman lämppäreitä en ajaisi yhtään kierrosta enää radalla. Mikään ei ole niin inhottava kuin ekan parin kierroksen arpominen, ajorytmikin kärsii. Pirelli Supercorsa Sp on kyllä mielestäni huippu rengas katupyörille. Sillä ajaa kadullakin ihan täysiä (kylmä ja sada ei sovi, mutta kuka silloin ajaakaanja toimii sinne nopeen ryhmän hitaaseen päähän asti ainakin.
Ok tämänsuuntaista aavistelinki, täytyy tilailla sitte kevväämmällä...
Kiitos vastauksista![]()
Täh?
Suzuki GSX-R 1000R L8, kilvetön rataleluaihio
Suzuki GSX-R 1000R L7, kilvetön rataleluaihio - EX
Hyvä tietoblanketti Contin renkaista.
Nyt oli annettu selkeästi leveys ja halkaisija kanssa.
Näistä 180/60 slicksi menee Fiiatin takahaarukkaan, niin että heilahtaa eikä ole hinnalla pilattu.
http://www.conti-bike.co.uk/wp-conte...cing-Flyer.pdf
Esimerkki kokoerosta: Pirelli 180/60, 193 mm & 656 mm.
Conti 180/60, 184 mm & 649 mm.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tämä on varmaan sarjaa, tyhmiä kysymyksiä. Mutta pitääkö uusi ratarengas ajaa jollain tavalla "sisään" usein tähän väittämään, ainakin tuntuu ratapäivillä törmäävän.
Joku on sanonu mulle varikolla että ei tarvi ees lämmittää välttämättä, mutta en suosittelis ikinä kokeilemaan miltä tuntuu lähteä kylmällä slicksillä radalle... koska kalustosta/renkaasta huolimatta, JOS rengas on tehty toimimaan kuumana, kylmänä se on täysi p**** .... se ei pidä YHTÄÄN.
Ei ole olemassa sellaista kuin "tyhmä kysymys", on vain olemassa "tyhmä vastaus". Tämä siis olettaen että kysyjä EI tiedä vastausta kysymykseen jo etukäteen.
Mutta sen voisin sanoa että JOS mahdollista ni revi tarrat pois renkaasta ennenku lähet ajamaan sillä renkaalla, koska se tarra saattaa olla hyvinkin vähä liukkaanpuoleinen.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."