"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Jarrutus niin myöhään, että pyörä on sisäkanttarin kohdalla vielä melkein pystyssä. Taitto sillain jarrulla saattaen, että linja on about kaksi metriä irti kanttarin keskikohdalla. Eli keskellä mutkaa maksimikallistus ja antaa siinä pyörän kääntyä. Kun nokka osoittaa sitä metsän reunan koloa kohti, niin kaasu auki ja ulostulossa pyörä on lähellä sisäkanttaria. Esa opetti mulle ton metsän kolon, hyvä avausmerkki![]()
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Samaa tarinaa... varmaa vähän toistoa mut en jaksa lukea kaikkia.
Samoilla linjoilla, ennen vasuria neulansilmää jarru myöhemmäksi, mutka on kai doseerattu niin voi aika hyvin vetää lineaarisen jarrun. Muutenki se avaus ennen vasuria neulansilmää on aika raju ja luulisin että sun pitäis naksu enemmän saada tuos huippuja, mutta etenkin ennen kahvilaa. Ennen neulansilmää hyvä katella jarrupaikkaa siitä oikean puolen kanttareesta, mielestäni tyyliin naksu sen jälkeen kunnon jarrupaikka ja koittaa saada mopo jarrulla sinne puoleen väliin rataa, jossa romut tonttiin. Nyt tässä nuollaan kanttaria koko matka ja ennen ja jälkeen mutkan jää suoranopeudet naksun matalalle.
Tekis mieli miettiä että paluusuoran jarrussa olisi vähän aikaa tarjolla, mut hankala tosta varmaksi sanoa.
disclaimer. omat enkat alkaa seuraavalla sekunnilla, mutta taidan sen ottaa turpaani sen jo ennen takalenkkiä.
https://youtu.be/tGsambrzWx0?t=341
Tossa kohdassa 5:40 on tuo paikka takaa kuvattuna, itse siinä sekaan edessä koko videon ajan, mutta tuossa about konsepti miten se about pitäisi käsittääkseni ajaa. En väitä että hyvä suoritus toki
Älä sitten muualta videota kato, ihan kauhee video...
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
No kun olen ajanut 140hp ikivanhalla tonnarilla ja vanhalla kusiaisella, niin vaikeahko sanoa missä se sun jarrumerkin pitäisi olla. Mut tuon oikean ulkokanttarin kohdalla on varmaan siellä päin. Jos menee hiekoille, niin ota merkkiä vähän aikaisempaan
Mut jos saat ton kanttarin alun jarrulla kiinni, niin liian aikaisessa olet. Tonne voi vetää ihan silmittömän kovaa sisään (ei sillä että itse uskaltaisin), koska tuon mutkan kallistukseen on mukava nojailla.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Juu pitää yrittää ens kerralla... Ei yhellä kertaa pysty korjaamaan miljoonaa asiaa.
Edellinen kerta Kemorassa tosiaan vuonna 2017 ja sillon kuuntelin kaikki ajo-ohjeet sälliltä jolla ei ollu mitää v*** käsitystä miten pitäis ajaa... se oli hankalaa yrittää päästä vääristä jutuista eroon yhessä viikonlopussa.
Veikkaan että tossa T8:ssa mulla on ainaki puol sekuntia ilmaa, kahvilan mutkassa todnäk saman verran jos häviin suoravauhdit siihe välisuoralle.
Vielä kerran paljon kiitoksia!
Huomenta vaan kaikille.
Tässä mietin , kun tuli käytyä viime perjantaina ajeltua Kemorassa ja kierroajat oli 1.19,6-1.20.4, että kannattaako vielä mennä keskinopeean vai olisko sitä pahasti tientukkona nopeassa ryhmässä?
Nälkä kasvaa syödessä, tällä hetkellä katupyörä alla ja hirvee himo jossain vaiheessa ostaa kunnon ratapyörä
EX KTM SX 125cc (2009vm)
EX Honda CB 600F Hornet (2000vm)
EX Suzuki GSX-R 1000cc (2005vm)
EX Gasgas EC 300cc (2012vm)
EX KTM EXC 200cc (2012vm)
EX, Yamaha YZF-R1 1000cc (2008vm)
Triumph Daytona 675cc (2006vm)
Triumph Daytona 675cc (2007vm)
....................Hidas................Keski.... .......... Nopea
Kemora........yli 1:35............1:22...1:35.........alle 1:22
Husqvarna Norden 901 -22
ex. Ducati 749 -06
ex. CBR 900RR -01
ex. CBR 900RR -96
ex. GSX750F -02
Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
Erittäin hyvä muistutus. Nimenomaan tuo ohituskulttuurin muutos, oli itselleni se suurin uusi kokemus ryhmän vaihdossa nopeaan.
Ohi tultiin ja lujaa, kahta puolta. Mutta itse otin sen puhtaasti huikean hienona kokemuksena ja "makeena juttuna". Sen verta osaavaa äijää oli kehissä että mitään sellaista riskiä mikä ei kuuluisi rata-ajoon, en siinä nähnyt. Toinen seikka mikä on hyvä muistaa kun silmät kiilussa vetää, on ettei lähde alussa liikaa beesaamaan oikeita vetomiehiä. Siinä voi tulla jännäkakka ja radalta pakeneminen aika äkisti eteen ennen kuin kuski ja vehkeet on ajan kanssa soviteltu siihen vauhtiin.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Juu ja varsinkin jos oma kierrosaika on siellä ryhmän ylärajan tuntumassa, ni ohi tullaan jarruissa, suorilla, exiteissä ja välillä keskellä mutkaakin, ulkoa ja sisältä. Mutta ei sitä kannata säikkyä. Jos jannu on tarpeeksi nopea mennäkseen ulkoa ohi tms ni se kyllä tekee sen ohituksen turvallisesti kunhan vaan pidät huolta siitä että oma ajaminen on loogista ja ennustettavaa.
Kemoralla mulle se suurin oppi oli pääsuoran jälkeisen kakkosen läpiajovauhti, joka oli vallan jotain ihan muuta kuin millä itse sai jo komennuksen nopeaan ryhmään. Siinä tultiin kyllä ohi kahta puolta sellasta loikotusta että ajosaappaat vaihto jalkoja ekoilla kierroksilla
En varmaan paljoa valhettele jos sanon että siihen oppi kolmen ekan kiekan jälkeen tulemaan 20 kilsaa tunnissa lujempaa, kun näki miten siihen oikeasti kuuluu ja voi tulla. Hienoja oppeja ja hienoja kokemuksia.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Tehty on, ja vielä 2-päälläMuistan ku se ohitettava rupes vilkuilee yhtäkkiä ulkopuolelle useempaan kertaan että mitäs hittoa täällä tapahtuu
Juu pari vuotta sitten jo 150km/h oli "huimaa" siihe mutkaan... Tänä kesänä ku siihen otti 172 parhaimmillaan apexiin ni alko olee pikkasen eri tutina puntissa ku se seuraava mutka alkaa tulemaan vähä ripeämpää vauhtia vastaanJa tuostaki vielä kuulemma jotku on tuutannu siihen yli kymppiä lujempaa apexiin... ei voi käsittää... alkaa olemaan jo kuoleman kanssa pelleilyä... ei voi ku hattua nostaa sille joka tuon oletettavasti on tehnyt.
Juu kiitosta vaan asiallisista vastauksista!
Välillä vaikea tietää nopeuttaan kun oli vasta toista kertaa Kemoralla, ja viidettä kertaa radalla ylipäätään.
Kyllä siihen ohittamiseen tottui hyvin kun samaan aikaan oli radalla joku joka veti 1.10 aikoja![]()
Muistaa vaan tosiaan ettei tee äkkinäisiä liikkeitä vaan ajaa normaalia ajoa.
EX KTM SX 125cc (2009vm)
EX Honda CB 600F Hornet (2000vm)
EX Suzuki GSX-R 1000cc (2005vm)
EX Gasgas EC 300cc (2012vm)
EX KTM EXC 200cc (2012vm)
EX, Yamaha YZF-R1 1000cc (2008vm)
Triumph Daytona 675cc (2006vm)
Triumph Daytona 675cc (2007vm)
on kyllä nopiaa kehitystä älä ota vittuiluks mut mitä ite mietit onko pelkää lahjakkuutta vai reikäpäisyyttä vai molepia? millain noni yleesä jos vauhtia tulee lisää nopiaa ilmanaiempaa taustaa nii pöhiseekö pöpelikkö tavallista helpommin kun miättii et jotku on reenannu pikkupojasta sit tulee yks ja täräyttää samoille tienoille alle vuodessa. kitenki paljo asiaa jota ei voi millää oppiihetkessä- niioliko muute videoita hiano nähdä
mut joo näin yleisesti nää jotka reenannu monta vuotta millätapaa nykynen viisas minänne näkee sen aiemman tekemisen jos miättii et olin mä sit ihan saakurin tyhmä nii onko mahdolsta et ensvuonna taas se viisas minä miättii samalla tapaa nykysestä ajamisesta?
Tyypillisesti nopeaan kehitykseen on kaksi tietä:
1) Treenaa omin päin ja vauhtia kasvatetaan pääasiassa riskiä lisäämällä. Tällöin lopputulos on usein iso kaato ennemmin tai myöhemmin.
2) Saa alkuun vinkkejä oikeasta ajotekniikasta yms. ja vauhti kasvaa parantuneen tekniikan myötä, jolloin kaadon riski on huomattavasti pienempi.
Molemmat tavat vaativat kuskilta hieman päätä ja ainakin motorista lahjakkuutta, mutta jälkimmäinen on huomattavasti turvallisempi tapa. Hyvä esimerkki jälkimmäisestä tavasta on muutaman vuoden takaa B600 mestari, joka nousi parissa vuodessa aloittelijasta kisojen voittajaksi. Esim. Kemoralla tais mennä matalia kymppejä kusiaisella.
Superbike #7