Ja toisaalta... Miksi ensimmäinen kommentti/ kysymys meni heti enemmän ja vähemmän ad hominemin puolelle?
Aihehan oli/on rata-ajo.
"Kysymys" kertonee ehkä kysyjän henkilökohtaisista ongelmista ja asenteista enemmän, kuin itse aiheesta?
Ja Nitron mielentilalle sopiva triidi olisi varmaankin tuo?
http://www.moottoripyora.org/keskust...hread!/page380
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ei oo varmaan mitään kysyttävää kellään ku vastaus on kaikkeen "korjaa ajolinja" kertomatta sen enempää miten se käytännössä tehdään... tämä siis parin vuoden lukeman perusteella.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Eli edelleenkin, jos jollain olisi itse aiheeseen, eli rata-ajoon liittyviä kysymyksiä, eikä niinkään että kuka sanoo ja mitä ja miksi, niin niitä voisi pohtia näin lauantai-illan ratoksi...?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Noh, koitetaan. Tässä yksi kysymys: Miten paljon % luistoa takarenkaalla kisaslicksillä saa vielä olla, että se pyörä ns. työntää maksimilla?
Eli suomeksi takarenkaan nopeus vs todellinen nopeus.
Toinen kysymys: Kannattaako tällaisella tehokäppyrällä huudattaa suorilla yli tehopiikin, vaiko vaihtaa tehopiikin kohdalla pienempää? Koska tällöinhän seuraava vaihde putoaa alemmille tehoille suhteessa? Ni mikä on se optimaalinen vaihtopiste?
![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tuo riippunee aika pitkälti siitä mikä kumi/ seos on alla, ja millanen on radan pinta/ sen mekaaniset ominaisuudet.
Jah lisäksi vielä nopeus, kallistuskulma ja alustan toiminta vaikuttaa aika paljon.
Mutulla veikkaisin että minimissään joku 4-6% ja maksimissaan joku 15-17%, riippuen noista edellä mainituista. 8-12% jollain keskimääräisillä spekseillä.
Jotain ton suuntasia lukemia muistaisin lukeneeni erinäisistä julkaisuista.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Lisää kysymyksiä, mikä on optimi keulakulma, jolla edetään mahdollisimman lujaa?
Nykyaikainen keulimiskontrollihan mahdollistaa pyörän eturenkaan leiuttamisen pienessä kulmassa, vm.15 r1:ssä se tahtoo joissain tapauksissa nousta turhankin korkealle, mutta uusimmissa lienee hiotumpi.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mikä tähän muuten olisi mutu sen mukaan, miten on mekaanista pitoa vs. adhesiivista pitoa käytettävissä?
Oma tuntuma on ( ainoastaan persdyno mutuilua ), että esim. Motoparkissa ja vanhalla Alastarolla sai tuoda pyörää aika luisussa, ennen kuin eteneminen alkaa häiriintyä ja esim. Botnialla taas vähemmän.
---
Juurikin keulimiskulmaa, optimi kuitenkin lienee eri asia, koska kyllän keula kevenee ja putket pitenee aina kiihdytyksissä, vaikka rengas ei nousisikaan assun pinnasta. R1 tiukimmillakin asetuksilla rengas leijuu hieman asfaltin yläpuolella, onkohan uudemmissa elektroniikka jo niin kehittynyt että päästään lähelle optimia.
Ongelmahan tuossa on lähinnä se, että mikä on painopisteen sijainti vs takarengasta eteenpäin tuuppaava voima, ja niiden välinen kulma vaakatason suhteen.
Eli mitä alempana painopiste pysyy, niin sitä suuremmalla voimalla mopoa voidaan kiihdyttää, ilman että se keulii ympäri.
Esim MotoGP vehkeiden lähtökyykät perustuu juurikin siihen.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Entäpä olisko tälle lauantai-illalle mitään kysymyksiä...?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Hei scuubiduu mitäs mun pitääs teherä jos mä tuun kotarilla kurvihin ja taas keskellä kurvia on joku nelipyttyysellä hidastelemas?
Annanko mä sille jalaalla lisää vauhtia vai meenkö mä vain sisäkurvista ohi ja nostan kättä?![]()
![]()
Honda Monkey 83'
KTM 660 SMC 06'
ex:Yamaha TRX850 96'
Vastaavassa tilanteessa hidastelisin ennen mutkaa jättäen sopivan välin, ja kun ko parkkeeraaja lähtee apeksista avaamaan, vetelisin ihan eniten ohi, koska momentumin ansiosta ohittaminen oli erittäin helppoa.
Aikoinaan oli ihan parhautta kun vetää wanhalla 600cc kinnerillä jostain tuliterästä bimmerin HP4sesta ohi alastaron takasuoralla. Ihan lempipaikkoja hyödyntää momentumia.
En vilkuttelisi, koska HP4sen omistajaa voisi alkaa vituttamaan, ja sehän nyt ei ole mitenkään tavoiteltava asia, koska tämähän on vain hauska harrastus kaikille.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Onko mitään vinkkiä antaa tänä kesänä enimmäistä kertaa nopeessa ryhmässä ilman lämppäreitä ajavalle, että lähteekö ensimmäisten vai viimisten joukossa radalle kun joutuu ajamaan ekan kiekan hissuu ja ehkä toistakin minkä malttaa.
Ja vaikka tekis mieli ajaa ajolinjan vieressä, pois lämppärimiesten edestä, mitä myös paljon näkee, niin eikö siitä huolimatta turvallisinta oo kuitenkin "hissutella" ajolinjaa pitkin, versus sattumanvaraisesti poukkoilla ajolinjan yli puolelta toiselle?
Ei taida olla mitään yleistä "sääntöä"/ohjetta lämppäkierroksia koskien? Kuljettajakokouksissa ainakaan olla asiasta muistaakseni mainittu.
Eka kappale : Ei ole mitään väliä lähdetkö ekana vai vikana. Vaik yrität lähtee vikana, silti 10 sekkaa myöhemmin mattimyöhänen lämppärikuski tulee sun taakses perässä. Et voita/häviä yhtään mitään iha sama millon sä sinne radalle lähdet. Ja otat alun juuri niin hissukseen kuin siltä tuntuu, toki mitää pintakaasuilua ei nopeassa ryhmässä saa vedellä, sit alkaa menee vaaralliseksi.
Toka kappale : ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ vaihda ajolinjojaasi. Pysy sillä normaalilla ajolinjalla vaikka ajaisit varovaisemmin alussa, ne nopean kuskit kyllä löytää ohi susta varsin turvallisesti ja osaavat mitoittaa ne ohitusvauhdit kun vain ajat normaalia linjaa ja ennustettavasti ettet välillä tumppaile jarruja ja välillä jätä kaasuu avaamatta mutkista. Jos sun ajaminen ei ole ennustettavaa, luot sillä vaaraa radalle koska ohittajat ei pysty lukemaan sun tekemistä sillon yhtään.
Vika kappale : Ei siihen ole mitään sääntöä koska siihen on vähä mahdotonta tehdä mitää järkevää kaikenkattavaa sääntöä ku variaatioita yms on harkkapäivillä aivan liikaa. Maalaisjärki kädessä ja muistat pysyä normaalilla linjalla. Äläkä rupee kattelee taakses jos ajat rauhallisella aloituksella. Se pään kääntäminen nimittäin kääntää sun pyörääsi samalla ja saatat kääntää jonku ohittajan päälle suoraan. Se että nopeet jannut alkaa kääntelee päätään ni harvemmin tekee vaaroja ku ne poistuu mutkasta sen verran vihaisesti että epätodennäköistä on että joku ohittaisi niitä siinä vaihees ku ne päätä kippaa nopeesti katsoakseen taakse.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Itse tapaan tehdä sitä, että jos minulla on muiden ajajien kanssa nopeus eroa puoleen tai toiseen, niin päästän ensimmäisenä radalle lähtevän ryhmän noin puoleen väliin ensimmäistä kierrosta.
Kestää aika kauan ajaa ne kiinni ja ne jotka ajavat minut kiinni ovat niin paljon nopeampia, että tulevat helposti ohi. Toki jos setti alkaa ja ketään ei ole menossa radalle, niin menen sitten itse. Tässäkin kannattaa käyttää pelisilmää, hölmöintä on aiheuttaa ruuhka radalle tai ajaa itse tuommoisen ruuhkan perään.
Kun radalle menee, on pääasia kuitenkin ajaa omaa linjaa ja ajoa riippumatta mitä muut tekee.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Niin ja siis oletko sä slickseillä (tai ratarenkailla) lähdössä radalle kylmillä renkailla? Jos oot, ni osta ny hyvä mies ne lämppärit. Ei maksa paljookaa ja maksavat itsensä hetkessä takas. Pilaat vain renkaasi menemällä niillä kylmänä radalle ja revit ne pinnat pilalle. Uudet renkaat maksaa hetkessä paljo enemmä kuin ne lämppärit. Jos ratarenkailla ajat, ni lämppärit on 100% tyhmin asia rupee pihtailemaan.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Oli ryhmä mikä tahansa, ja vauhti mitä tahansa, niin keskity aina omaan tekemiseen, ja pidä tekemisen fokus siinä seuraavan mutkan ajolinjassa. Eli mene radalle silloin kun setti alkaa, ja aja omaa ajoasi.
Nopeassa ryhmässä on kuskeja laidasta laitaan, ja joillekkin ohittaminen on helppoa ja joillekkin se on vaikeata. Mutta ohitettavan ainoa tehtävä on keskittyä siihen omaan tekemiseen ja omaan ajolinjaan.
Joskus joku saattaa jäädä ihan tarkoituksella perään ajamaan ja katselemaan menoa/ kuvaamaan sitä videolle muutaman mutkan ajaksi. Siinäkin tapauksessa keskity siihen omaan tekemiseen ja omaan ajolinjaan.
Eli keskity siihen omaan tekemiseen ja omaan ajolinjaan. Kaikki normaalista poikkeava mitä ehkä ajattelit tehdä, niin älä tee.
Edit:
Ainiin, meinas unohtuu, älä ihmettele jos siellä nopeassa ryhmässä joku tulee ohi ja parkkeeraa sen jälkeen apeksiin. Ts älä aja semmosen kuskin perään. Joillakin kuskeilla on apeksinopeus nolla ja joillakin sata, ja vaihtelee eri mutkissa, ja ajolinjat on mitä sattuu. Ett kannattaa välillä vähän varoo niitä edelle/edellä menijöitä.
Tai jos joku syöksypommittaa apeksiin, ja vetääkin pitkäksi ja ulos, niin älä seuraa sitä katseella, koska tod näk sen jälken olet itsekkin radalta ulkona.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ei oo tapana körötellä pintakaasulla, ekat lämppäkierrokset näyttäis olevan 1:30-35 välissä.
On vain se yleinen olettamus että lämppärimiehet kuitenkin kiroo visiirit huurussa kun edessä menee hitaampi ja pilaa kierrosajan![]()
Näin oon likimain tähänkin mennessä asian hoitanut, keskinopeessa saanut vaan aika rauhaksiin ajella lämpät ilman ohittavia kuskeja. Tämän vuoksi asia tulikin mieleen kun nopeassa niitä varmasti tulee reilusti lisää.
Joo taakse vilkuilu ei kuulu omiin tapoihin, tullut kadullakin huomattua mitä se tekee pyörälle kun kääntää päätä.
edit. Alla on tällähetkellä Power Cup2, ja tarkotus ajella ihan "hupia" niin että pääsee mopolla pelipaikalle ja pois, autolla kuljettamista koitan karttaa viimiseen saakka vaikka kalusto siihen kyllä löytyy. Lämppärit vaikka reppuun mukaan kun löytyy sellaset mitä voi käyttää ilman pukkeja![]()
Viimeksi muokannut: _JK_; 16.05.2021 klo 16:14.
Ei mitään väliä, missä kohtaa lähdet radalle. Tärkein asia vaan on, että ajat täysin omaa ajoa ja ihan sitä omaa normaalia ajolinjaasi. Et väistele ja anna tilaa muille etkä kuikuile taakse, jos sieltä kuuluu ääntä tai vaikka ei kuuluisikaan. Keskityt loogiseen etenemiseesi.
Takanatuleva nopee löytää kyllä tosi helposti paikan, missä pääsee ohittamaan.
Lämppäreillä mennään eniten täysiä jo ykkösmutkaan. Kukaan siellä ei kuitenkaan ole ensimmäiseen pariin kiekkaan yrittämässä mitään radan kierrosennätyksiä.
Lämpimästi tervetuloa!![]()
Braaaaap
Toi on hyvä pitää mielessä, motocrossissa toki tullut totuttua ohituksiin kyynärpäät kolisten ja block passeihin,
mutta onhan tää aika erilaista menoa siihen verrattuna ja vauhdit kovempia.
Joo vanhalla kaavalla jatketaan, omaa loogista ajoa. Pistänyt välillä tosiaan vaan silmään radan reunoilla kruisailevat, niin piti varmistaa ettei lähde vastoin mitään yleistä "sääntöä" ajelemaan.
Kiitoksia!![]()
Tuollaista "takanatuleville tilaa antamisia" taitaa olla keskiryhmässä jonkin verran. Sielläkään niitä ei saisi olla, vaan pitäisi keskittyä omaan ajoon ja ajolinjaan.
Nopeassa ryhmässä nopeimmat menee niin julmetun kovaa, että meno muuttuu tosi vaaralliseksi, jos vaikka kiihdytyksen jälkeen ajattelee antavansa takana tulevalle tilaa ja lähtee pois alta jompaan kumpaan laitaan ajelemaan. Voi olla, että just sieltä takana oleva oli ajatellut painella ohi 40 km/h kovempaa.
Ja kuten tiiät, niin ekan setin jälkeen tiedät jo miten homma toimii![]()
Braaaaap
Palautellaan taannoista takajarru-keskustelua taas parrasvaloihin. Itse totesin, että en ole itse osannut koskaan käyttää takajarrua radalla, en ole tarpeeksi osaava tai nopea. MUTTA huippukuljettat sitä käyttävät enemmän ja vähemmän ja siitä hyötyvät. Tässä tuore Mat Oxleyn ja Danilo Petruccin luonnehdinta takajarrun hyödyllisyydestä kun ajetaan oikeasti kovaa:
https://www.motorsportmagazine.com/a...0-of-every-lap
Kannattaa lukea jos aihe kiinnostaa.
GAAAAAZ!!!!
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."