Harmimpi on se että jos tänne kirjoittaisi tekijämies jolla on alla hidas kalusto ni kukaan ei pitäisi sitä tekijämiehenä koska se ei voita joka kisaa.
Eihän kukaan pitänyt George Russelliakaan minkäänlaisena kuskina ennenkuin se pääsi yhden kisan ajamaan nopeaa autoa ja kappas, se hitsa kuski olikin samassa vauhdissa kuin maailman nopein kuski.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Miten te olette löytäneet tuntuman ja pidon rajan mutkiin jarrutuksissa? Pitääkö se muutama lowsideri vetää vai oletteko päässeet halvemmalla ja kivuttomammin.
Itsellä on yhden kerran etunen vähän luistanut alta, mutta se kävi niin yllättäen ettei oikein mitään jäänyt pankkiin.
Itellä on tosi kulunut eturengas työntänyt pari kertaa mid cornerissa alta ja oon saanu sen polvella työnnettyä takas ylös. Siitä on jääny sellanen Referenssi että missä kohtaa kannattaa miettiä riskinottoa tai ei.
Mut yleensä mulla on jarrutuksissa vasta tyyliin 95% teho verrattuna noihin kärkipään ukkoihin. Mutta ei ole myöskään tullut mentyä naamalleen jarruissa kuten moni kärki jannu on tehnyt. Pitkälle sillä varovaisuudella pääsee ja sit kun joskus pääsee hetken seuraamaan itseä nopeampaa edes pari mutkaa ni tarkkaavainen heppu ehtii oman ajon ohessa havainnoida että missä hetkessä se nopea heppu vetää eroa ja missä ei. Tästä sitte omaa tekemistä analysoimalla pääsee pikkasen lähemmäs kun muistaa omat ja oman pyörän rajat.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Pidon rajalla etunen alkaa aika tyypillisesti tärräämään käsille jarrutettaessa kallistuksessa. Semmosta ihan pientä nypytystä siis. Tuosta tietää, että ihan hirveesti ei kannata jarruttaa/kallistaa lisää ettei etunen karkaa.
Jos etunen karkaa nopeasti lipsahtamalla niin tyypillisesti kuski on tehnyt jotain äkkinäistä huomaamattaan tai sitten radan pinnassa on likaa/töyssy tms.. Jos kuskin liikkeet jarrun, kaasun ja pyörän päällä liikkumisen osalta ovat johdonmukaisia ja selkeitä, ei pidon rajankaan pitäisi yllättää kovin helposti. Tästä esimerkkinä aika yleinen tapa varsinkin keskiryhmässä saada keula alta, on ensin jarruttaa kammojarru pyörä pystyssä, päästää jarru kerralla pois ja samalla runtata pyörä kyljelleen -> Keula kevenee samaan aikaan, kun renkaalta halutaan sivuttaispitoa -> Kuski naamallaan.
Ja tietysti tuo pidon raja löytyy helpommin huonolla renkaalla, eli silloin tällöin roskiskumeilla treenaaminen on ihan hyödyllistä puuhaa, kun vaan tietää mitä on tekemässä.
Superbike #7
Tää tärrääminen kävi mulle erityisen selkeästi Ahvenistolla Tarun mutkassa ku iskarit toimi niinku pitäis mutta keulakate stoppasi liikkeen (eli kalahti etulokasuojaan ja se oli iskarin toiminnan kannalta sama ku iskari ois pohjannu vajaalla liikelaajuudella). Eli liian löysä, helposti pohjaava etuiskari tai vastaavasti ylijäykkä etuiskari saattaa aiheuttaa saman tärytyksen vaikka ajaisit mutkaan teknisesti oikein.
P.S. Noita kahta lausetta ei tarvitse yhdistää ja vetää johtopäätöstä että ajoin Tarun mutkan teknisesti oikein, koska mä tiedän etten ajanut. Mutta täryefekti toteutui oikein tehokkaasti.
Tosta voi videolta katsoa (ja kuulla) sen tärytyksen tarun mutkassa ku meen mutkaan sisään:
https://youtu.be/EYZXEd2Wu1E?t=44
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Enpä ole koskaan aikaisemmin edes kuullut kenenkään onnistuneen tuossa, saati nähnyt yhtäkään videota tai dataa joka tukisi tuota.
Eikä tuolla ole kyllä oikein edes mitään teoreettista pohjaa, että noin voisi tapahtua.
Sen sijaan, useimmiten kun kuski, missä ryhmässä tahansa, on saanut keulan alta ennen apeksia, niin syynä on ollut se että joko jarrua on ollut liikaa, tai radalla on ollut paskaa tai esim käärme, josta keula on lipsahtanut alta.
Jos joku "ensin jarruttaa kammojarru pyörä pystyssä, päästää jarru kerralla pois ja samalla runtata pyörä kyljelleen ->"
niin silloin edelleenkin vähintään 50% painosta on eturenkaalla, koska painojakauma ja moottorijarru.
Toki se on mahdollista että kuski yksinkertaisesti vain kallistaa mopoaan liikaa, varsinkin jos samaan aikaan kuski itse on pystyssä. Sitä on kyllä tullut nähtyä useammankin kerran. Mutta sitten taasen siihen kaatoon ei tarvita mitään erityisen paskaa jarrutekniikkaa tai muuta mielikuvituksen tuottamaa "keulan kevennystä".
Välillä täytyy kyllä oikeasti ihmetellä, että mitä vittua sä Nitrous taas oikein höpiset. Koska kuitenkin olet aika pitkään lajia harrastanut, ja aika monipuolisesti lajiin teoriassa ja käytännössä tutustunut. Ts et ole läheskään sieltä tyhmimmästä päästä mitä tietämykseen tulee.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tuo pomppukeulasta johtuva kaato on tuossa mun edellisessä viestissä vähän yksinkertaistettu, koska tyypillisesti siihen kuuluu myös agressiivinen kropan siirto samaan syssyyn, jolloin alustalle tulee herätettä vähän joka suunnasta. Keula karkaa tyypillisesti reilusti ennen apeksia noilla elkeillä. Kaadon syyksi voi hakea sitten liiallisen kallistamisen, tms. syyn, mutta ajotekniikkavirhe on se jarrun päästäminen/painonsiirto väärällä tavalla.
Mua ei sinänsä kiinnosta, että onko kuskille annettava ohje kaikkien fysiikan lakien mukaisesti 100% oikein, jos se ohje saa kuskin muuttamaan ajamistaan niin, että kierrosaika paranee ja/tai ajaminen muuttuu turvallisemmaksi. Harva meistä tuolla radalla mitään yhtälöitä kuitenkaan ratkoo, ja monesti asioita joutuu vähän yksinkertaistamaan, että ne ymmärretään.
Samaa olen miettinyt susta, kun esim. haukut ihmisiä retardeiksi yhden puhekielisen termin perusteella.
Edit. poistettu turhaa lätinää.
Viimeksi muokannut: Nitrous; 07.02.2021 klo 12:36.
Superbike #7
En kyl ihmettele miksei tänne osastolle kukaan uusi kuski kirjoittele... luettuaan olemassaolevat viestit ni ei taatusti tee mieli kirjoittaa/kysyä yhtään mitään.
Propsit Taapertajalle että uskalsit kirjoittaa![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Noh, keskustellaampa taas vaihteeksi hetki keskustelusta ja keskustelijoista, kun se näyttää taas muitakin huolestuttavan, kuten se on aina tehnyt. Väärät ihmiset sanoo vääriä asioita jne.
Yksi iso ongelmasi on se, että ihan sama mitä sanoo, niin otat itseesi ja saman tien laajennat loukkaantuneen mielesi koskemaan kaikkia muitakin (sinä ja sinun harrastajakaverit/ heimoveljet).
Ei ole todellakaan ensimmäinen kerta kun teet tuon, eikä varmaankaan tule olemaan viimeinen kerta.
"Terminähän tuo rungolla kääntäminen on ihan retardi"
jos tuon tulkitsee siten että
"haukut ihmisiä retardeiksi yhden puhekielisen termin perusteella"
niin kehoittaisin kyllä katsomaan peiliin ja miettimään että haukkuiko se joku tosiaan ihmisiä retardeiksi, vai oliko se joku vain sitä mieltä että tuo termi "rungolla kääntäminen" on ihan retardi.
Ja toisaalta, jos olet sitä mieltä että vain retardit pystyvät käyttämään retardeja termejä, niin siinäkin tapauksessa kehottaisin katsomaan peiliin.
Älä tee ongelmaa sinne missä sitä ei ole.
Mulle riittää ihan hyvin 90% tarkkuus, sen suurempi tarkkuus on ihan ajantuhlausta harrastajahommissa. Eli että jokin asia on edes jotenkin järkiperäisesti selitettävissä. Näissä touhuissa kun näkee edelleen ihan liikaa sitä samaa vanhaa kaavaa josta kaikki moottoriurheilun lentävät legendat ovat lähteneet liikkeelle:Mua ei sinänsä kiinnosta, että onko kuskille annettava ohje kaikkien fysiikan lakien mukaisesti 100% oikein, jos se ohje saa kuskin muuttamaan ajamistaan niin, että kierrosaika paranee ja/tai ajaminen muuttuu turvallisemmaksi. Harva meistä tuolla radalla mitään yhtälöitä kuitenkaan ratkoo, ja monesti asioita joutuu vähän yksinkertaistamaan, että ne ymmärretään.
Joku nopea hemuli ei oikein ymmärrä itsekkään mitä tekee, mutta on ihan sairaan nopea siinä mitä tekee.
Sitten se nopea hemuli yrittää epätoivoisesti selittää asiaa, vaikka ei oikein edes ymmärrä mitä on selittämässä, koska ei osaa selittää edes itselleen mitä oikeasti teki.
Kuulijoina on joukko kuvanpalvojia, jotka sisäistävät hemulin teesit, ja alkavat välittää näitä teesejä eteenpäin, koska onhan tämä nopea hemuli luotettava lähde koska on todistettavasti niin sairaan nopea.
Ja teesien asiasisältö on enemmän ja vähemmän skeidaa ihan vaan sen takia, että alunperin se nopea hemuli ei osannut kunnolla tulkita omaa tekemistään ja pukea sitä ymmärrettävämpään muotoon, esim käyttäen ihan vaan vanhoja selkokielisiä sanoja.
Eli kun tarina menee tuon rikkinäisen puhelimen läpi, niin asiasisältö on tippunut alle 10 prosenttiin, eli lopputulos on ihan hevongaggaa.
Sitten kun tuohon lisätään vielä ihmisen luontainen ominaisuus; mielikuvitus täyttää aukot, niin johan rupee lähteen legendat lentoon.
Varsinkin kun asialla on joukko innokkaita harrastajia Fiilistelemässä ihan kybällä, ja siellä seassa yksi nopea hemuli.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
^Ei, en loukkaantunut enkä vetänyt mielestäni ketään mihinkään mukaan. Kaikennäkösiä harhatulkintoja sitä kirjoitetusta tekstistä saakin aikaiseksi.![]()
Kokeiltasko palata välillä aiheeseen? Edellinen kysymys taisi olla, että miten etusen pidon rajan löytää ilman, että on naamallaan sitä etsiessä? Oisko sulla siihen jotain annettavaa?
Superbike #7
^
Päälle nelikymppisenä rata-aloittelijana yli kymppitonnin kymppiärrä alla aika tekemätön paikka ilman romua, ainakin pidemmän päälle.
Superminimoto, suojat, paska nahkapuku, kartingrata ja sikajarruja. Siittä naksu etiäpäin ja nettimoton 1300 € kuusärrä ratamopo, kaatumishäkki ja kartingrata.
1000 toistoa ja ollaan jonkinlaisen hallinnan rajalla.
???
Menis oikeasti reenaamiseksi.![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Onneks alotin jo 37v ni olen turvassa romulta
Ei tää homma kuitenkaan ole mitään tähtitiedettä. Ihan varovaisesti itse järkeilemällä ja pikkuhiljaa kovempaa jarruttamalla ja kaasua pikkasen kovempaa kääntämällä pääsee melkoisen nopeasti jyvälle siitä milloin se sutii, ja millon nousee takarengas jarrussa ilmaan jne... Turha yrittää heti ekana mennä jonneki apexiin asti jarrua raahaamalla ja samaan aikaan yrittää saada jotain aivan älytöntä jarrumerkkiä osumaan... huonosti siinä käy jos yrittää kerralla Marqueziksi tulla.
Kyllä iteki pikkasen kerrallaan totutin kädet siihe mitä teen.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Joo, ei tässä turhia riskejä ole tarkoitus ottaa. Katselin tuubista tuota viime syksyn viimeistä ajosettiä, ja aika paljon jää tyhjää rullailua tuolla R6:llakin varsinkin 1:ssä ja nopeissa oikeassa ja vasurissa. Kolmosvaihdekin on vähän lyhyt noihin nopeisiin. Tonnarilla ajaminen on itsellä vielä enemmän rullailua...
https://www.youtube.com/watch?v=VHbqFbmaobs
Ei se rullaaminen ole kuolemanvakava asia, kunhan vain ei tee ääripäitä että ensin hullu jarru ja kerrasta jarru ylös ja pyörä täysin solmuun... Varovasti lasket jarruu pois ennen mutkaa, ni aivan hyvin voit rullata ilman jarrua vaikka 15 metriä jos se mukavalta ja varmalta tuntuu.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mielenkiintoinen aihe ja laitetaan muutama sananen meidänkin suunnasta.
Pidon rajan löytää lopulta tavalla tai toisella, ja mitä laadukkaampaa muu tekeminen on sitä yleisimmin se on kivuttomampaa tai halvempaa. Toisaalta rajahan on periaatteessa helppo löytää oikeastaan koska vaan, jos sen välttämättä haluaa kokea, mutta eipä siitä kauheasti tuolla tavalla jää käteen.
Ehkä hyvä lähestymistapa sen sijaan, että ensisijaisesti miettii tuon rajan löytämistä, onkin pyrkiä hakemaan systemaattisuutta tekemiseen. Mikäli esim. ajolinja, jarrumerkki tai jarrupaineen tuottaminen vaihtelevat huomattavasti, on vaikeaa kehittää tekemistä askel kerrallaan ja samalla tarve yhtäkkiselle kivuliaammalle oppimistarpeelle lisääntyy. Jos tekeminen vaihtelee paljon, on vaikea ehkä ymmärtää, miksi joskus pito tuntuu loppuvan ja joskus ei tai ylipäätään kuinka rajalla oltiin. Sitten kun systemaattisuutta on riittävästi ja muutenkin tekeminen kohdillaan, se raja tulee vastaan ikään kuin itsestään, nätimmin, helpommin hallittavalla tavalla ja ns. hyvästä syystä. Jos etunen on meinannut jo aiemmin lähteä alta, olisi hyvä pohtia syytä tähän. Pito tietenkin loppui, mutta miksi.
Aikaisemmin selittelin jarrumuutoksestani Alastaron nopeeseen oikeaan. Tällain se meni käytännössä. Vähän vaikea tuosta on ainakin itse sanoa, että missä siellä jarrutetaan kuinka kovaa... Kaasunavauskohta näkyy. Ja se on aikaisemmin, mitä itse luulin. Kattelin useamman kierroksen ja kyllä se suunnilleen tuolle tienoolle usein asettuu.
Kamera on vinossa. Ens kesänä suoristan sen.
Viimeksi muokannut: T1mppa; 08.02.2021 klo 17:07.
Braaaaap
En todellakaan sotkeudu tähän enempää, mutta juurikin noin., miten asioita lähestytään "pienin askelin ja toistojen kautta". Usemmat suoritukset ovat
osista koostuvia kokonaisuuksia, joten jonkun yksittäisen osan hierominen ei voi
onnistua jos kaikki palikat liikkuu randomisti
miten sattuu joka yrittämällä.
Olennaiset asiat tapaavat usein olla
niin yksikertaisia, ettei moni usko niitä
millään todeksi.
Ei hevin edes fiksumpikaan tyyppi.
Mistä helvetistä se utopia moneen asiaan oikein tulee.... Että eniten täysiä vaan
päin mitä tahansa, miten tahansa... ja sitten
ihmetellään kuinka tässä näin kävi...
ja aletaan kehittelemään aivan
uskomattomia hypoteeseja
asian selittämiseksi😁.
Koskee aika lailla jokaista, enemmän ja vähemmän kun liikutaan "rajaseuduilla", missä sitten milloinkin😁.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Olikos joskus vanha hihasääntö, että "mutka ajetaan niin isolla vaiheella, millä vaan pyörä jaksaa ulostulossa vetää."
Mun korvaan kuulostaa, että voisi yhden vaihteen isommalla ajaa nopeet mutkat, mutta en oo ikinä R6:lla radalla ajanut.
Ja sit kahvilanmutka kuulostaa siltä, että sen ajat kakkosella? Meinaatko kokeilla ykköstä ens kesänä? Ite vaihdoin kakkosesta ykköseen ja kyllä kannatti.
Braaaaap
Viime kesänä en oikeastaan muuta tehnyt kuin opettelin pyörän päällä liikkumista. Kesän viimeisiä rennonletkeästi ajellessa ekaa kertaa kuivalla kelillä (ja toista kertaa ikinä) Motoparkissa nopean raja jäi parhaalla setillä n. kolmen sekunnin päähän. Onhan siinä vielä valovuosi eroa nopeaan ja etenkin nopeaan päähän ja siihen 1,29 aikaan, joka samanlaisella vanhalla R6:lla tuolla on tekijämiehen toimesta kuulemma ajettu, mutta helpotti hommaa, kun edes yksi osa-alue oli edes hieman takaraivossa.
Ei tämä opettelu tosiaan yli neljänkympin iässä aloitettuna ihan helppoa ole, etenkin kun edellinen kaksipyöräinen oli Suzuki PV yli 25 vuotta sitten. Olisihan se ollut komiaa osata heti kaikki, mutta parissa vuodessa ei ihmeitä tällä harjoitustahdilla tehdä, pala kerrallaan eteenpäin.![]()