etvois olla pahemmin vääräsä-mikä voi ollasen turvalisempi tapa ajaa lujaa ku avata täysillä semottela pyärällä missä on kunnon luistoesto- jollaki vanhalla bemarila siellä on nii hitaat aivot et vaikka se nappaaki kii nii iha sama mite säätää se joko ei kulje minnekää tai sit se nakaa perää sivule hätäsee- kysyn 44 teetin kaljupäältä voiko uude yamaha tc luottaa ni sano et jos oikee säädetty ni lähes mahdoto saaha haikkaria aikaa- laittaa ensi iha löysälle jos alkaa haitata eikä mitää ihmeelistä tapahu laittaa lisää ja kokelee ei sen ihmellisempää-
jos noudattasit omia oppeja ajasit ilma luistoestoo ku sanot tossa yhdesä viestisä et virheitä ei saa koetaa piilottaa- jos laitat luistoeston eikö se sillo tarkota et käet ei osaa annostella kasua oikeen piilotat virheitä- ite kuulun niihi- nitros varmaa avaa ilma luistoestoja paaljo kovemmi mitä mä tai sitte eemeli joka ajaa bsb siällä ei semmosia edes ole-
jos avaa liia aikasi nii sehä ei käänny jos avaan viäläkovemmi nii keula alkaa puskee mut edelleenkää ei haikkaria- se mikä oli mulle kova voi olla toisele lösä avaus- mut kute sanoin niin hondalla en ois uskaltanu- nii mitkä pelit mahto olla noi haikkari mopot jos uus yamaha nii syön hatullise- tc täytys olla 3tai enemmä tai säätö virhe- ylesin syy kaatoo muute taitaa olla ulos ajo tai jarutetaa etune alta![]()
RG500:lla radalle päiväksi niin sen jälkeen kaikki tuntuu helpolta.
Näistähän on tehty dokumenttikin, "The Unrideables"
https://www.youtube.com/watch?v=QFUgs6VtjrY
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Apulaitteita en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta halu päivittää pyörä apulaitteelliseen joskus olisi kova. Jokainen oho -tilanne on riski kaatua ja kaato taas sisältää riskin satuttaa itseään, joten olen koittanut välttää "ohjelmaa" ajaessa niin paljon kuin mahdollista ja kaato taajuus on myös oleellisesti pienentynyt parina viime vuonna. 2019 en tosin tarvinnut kuin yhden harmittoman kaadon vakavaan loukkaantumiseen.
Sähköiset avut oikein säädettynä taitaa tänä päivänä olla jo aika paljon ihmistä fiksumpia, mutta niillä pääsee myös kovempaa opettelemalla ajamaan oikein, etteivät ne tee turhaa työtä. Muutama pointti turvalliseen harjoitteluun, jota olen itse koittanut noudattaa. Joku voi tehdä toisin ja en väitä, että se olisi huonompi tapa
*Ajatus ajamisessa ja tulevassa muutamassa sekunnissa. Määrittelee koko ajan linjaa, missä haluaa pysyä. Jos ei pysy, niin yleensä katseen käytön muuttaminen tai vauhdin hidastaminen auttaa asiaa.
*suurimaan osaan mutkista vauhti hidastuu ennen apeksia ja lähtee kiihtymään vasta sen jälkeen.
*tämä ei ole voimalaji, kuten vaikka laulaminen.
* painon siirto, katseen ja pyörän rintama suunta siten, että mikäli keula tai perä lähtee luistamaan, se ei lähde alta, vaan siirtyy nätisti sivuttain.
* luistava pyörä ei yllätä. Esim kuluneet nätisti luistavat roskis renkaat lähtee toki alta aikaisemmin, kuin uusi virheetön rengas, mutta juuri syy on jossain muualla
Toki kaikesta huolimatta välillä lähtee laitteet lapasesta, mutta virheitä suurin osa ihmisistä tekee ainakin netin ulkopuolella.
---
Omat kokemukset ja asetukset tohon Yampan apupyöriin oli:
TC 1, SC 2, WC 1
Alastarossa 1:23 vauhdissa TC on pelissä ja WC, SC ei koskaan.
Kemora 1:12 TC melkein koko ajan datan mukaan, WC välillä ja SC ~2 kertaa jonkun sekunnin osan kierroksella
Eli aika paljon kovemmin voisi vielä käskeä, että SC tulisi mukaan.
En muista edes kokeilleeni miedompia asetuksia. Noilla sai hyvin tuntuman luistoon avauksissa. Henk.kohtaisesti en tykkäisi ajaa pyörällä joka on kuohittu tunnottomaksi. Kyllä sen takasen saa noilla asetuksilla Palmasin avauksessa aika raikkaasti sivulle ja sen jälkeen etusen ylös, jos haluaa. Mutta mieluummin jätän vastuun ja hauskuuden itselleni.
KL Service kx250x -23
Tonne mun kisatopiciin jo kirjoittelenkin, mutta pääsin tiistaina ekaa kertaa kokeilemaan kunnolla sähköapupyöriä. Toki kyseessä gen4. Kawan apupyörät, jotka on aika paljon alkeellisemmat ainakin säätömahdollisuuksien puolesta kuin noissa uudemmissa. Kaikkein löysimmälläkin asetuksella tuo tuntui puuttuvan kuskin tekemiseen vähän liikaa hitaiden mutkien avauksissa. Lisäksi keulaa se tahtoi ottaa alas vähän turhan helposti. Semmonen keuliminen, joka normaalisit olisi loppunut, kun punarajan tuntumassa vaihtaa isompaa, tuli nyt alas ennen vaihtamista, kun ecu rupesi rajoittamaan voimaa. Totesin, että pyörä tuntui paremmalta ajaa, kun käänsi apupyörät päältä pois.
Superbike #7
Mulla on hyvin miedot tc5 sc3 wc3. Loggeria ei ole, AIM ei näytä ymmärtääkseni luistoa. Jos huomenna sais sen lopulta kytkettyä eculle. Ajanototkin meni mönkään, kun kotona loggerin muistissa ei ollut mitään. Näytti kuitenkin kierrosajat, olin laitettanut niin että aktivoituu ecusta, 2000rpm. Luulin kaiken olevan kunnossa mutta näköjään unohtui mitä olin conffannut. Pitäisikö mittaristossa vilkkua kun jokin tc/sc aktivoituu? Pientä vilkkua välillä taitaa olla wheelie control.
Sitten päivän kysymys: paljonko erittäin nopeat on tonnarilla täyskaasulla Alastarolla ja missä?
K8-1000
En tiedä lasketaanko mut tohon ryhmään, mutta 1:19 alkusella kiekalla jotakuinkin näin on kaasu 100% auki
Lähtösuora: 6,00s (Kahvilan avauksesta ykkösen jarruun)
1-2 väli: 0s (max. 76% auki)
2-3 väli: 0,33s
3-4 väli: 2,89s (yli 90% auki 3,77s)
4-5 väli: 2,01s (Ennen Palmasia)
5-6 väli: 3,4s
6-7 väli: 1,91s (Ennen Lemminkäistä)
7-8 väli: 0,79s
Yhteensä: 17,33 sekuntia kaasu 100% auki Alastaron ratakierroksella.
Radan loppuosalla kaasu ei sitten käy kokonaan auki missään kohtaa ennen kahvilan avausta.
Edit. Ja tämä siis ajettu L1 1000 gixerillä, eli sähköapuina käytössä vain moottorijarrukontrolli.
Viimeksi muokannut: Nitrous; 09.05.2020 klo 20:06.
Superbike #7
En mittaritaulua kattele ajossa. Ne merkkivalot on kovin himmeät ja pienet Yampassa. Muutaman kerran meinasi bensa loppua, alko kiihytyksessä rykiin ja näin bensavalon palavan. Joskus on olen vaihteen kanssa sekoillut ja katsonut taulusta, mikä pykälä on pesässä.
Noi apupyörät säädiin tunteen ja datan perusteella. Jos tunne oli, että vähemmällä pärjää ja data näytti samaa, niin homma bueno. Ei mua haittaa, jos pyörä vähän elää.
KL Service kx250x -23
Kävin testaamassa uutta pyörääni keskiviikkona Alastarossa.
Kunnon kivireki, eikä säädöt auttaneet. Täytyy purkaa ja tsekkaa, mikä ahistaa ja mitä jousia siellä on kiinni.
Takavanteen kulmaventtiili oli ihan surkea ja välillä tuppasi vuotamaan. Joka setin välillä oli pakko tarkistaa paineet. Pahimmillaan paineet oli 1,0 bar, mutta normaalisti 1,4 tai ainakin melkein.
Koko päivän oli ihan ok vauhti. ~0,5 sekkaa jäin omasta enkastani, jonka olen joskus lainapyörällä ajanut. Että ihan ok potentiaali. Seuraavaksi kerraksi välityksiä pitää tihentää jousituksen tsekkaamisen lisäksi. On kyllä läjä muitakin juttuja, mitä pitää viilaa.
57 kierrosta tuli päivän aikana ajettua.
Edessä ja takana 2015 paistetut rinkulat. Edessä MS1 ja takana MS4. Molemmat priimana koko päivän![]()
Braaaaap
Vastaakohan toi kuva ollenkaan kysymykseen?
Eli 21.5 ja kapulan asento: http://racedac.com/s1000rr/Alastaro21.5Grip.png
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
<sitten päivän kysymys: paljonko erittäin nopeat on tonnarilla täyskaasulla Alastarolla ja missä?>
Löysin kännystä yhden 1:23,6 kierroksen viime kesältä. Kahvion avauksessa kapula ja läpät 100% auki 0.1 s. Muuten koko ajan selkeesti alle 100%![]()
KL Service kx250x -23
Ei mulla TC rajota, kaasun käyttö on sen verran pehmeää ja vähäistä/ en aja TC:tä vasten. Ainoa mitä TC mulla tekee, on että se pehmentää muutaman ensimmäisen sekunnin kymmenyksen kun lähtee apeksista.
Tossa erittäin nopea hemuli Alastaron vanhalla pinnalla 19.1 (mitä se ois uudella pinnalla; 17.X ?), ei TC:tä, eli täysin kuskin hanskalla ajettu: http://racedac.com/s1000rr/Alastaro19.1GripNoTC.png
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ostettu ja mulle tulee myöhemmin samanlainen. On pirun hyvä!
https://www.ricambiweiss.com/en/verk...636-ninja.html
Braaaaap
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
KL Service kx250x -23
Jaa niinko tälleen?
1.39.9 http://racedac.com/s1000rr/Alastaro39.9Grip.png
1.34.2 http://racedac.com/s1000rr/Alastaro34.2Grip.png
Kovempaakin oisin mennyt samalla kaasun käytöllä, ellen olis joutunut väisteleen edellä menevää.
Ja sama videona: https://www.youtube.com/watch?v=ECs3X-1rMnM
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Siinä olis geen kanssa.
En sanos tuota moottorijarrua pehmeäksi vaan sopivaksi. Noita testailin jonkin verran viime kesänä ja totesin, että 4-6 vaihteilla moottorijarru kannattaa pitää tossa suitsan ecussa aika pienellä, tällöin perä ei tahdo karata sivulle nopeissa jarruissa. Varsinkin Motoparkin röykkyisellä takasuoralla tuosta oli aika paljon etua. 1-3 mulla oli sit muistaakseni mediumilla. Tolla setupilla takanen jarruttaa, mutta ei luista liikaa, jolloin mutkaan taittaessa ei ole ylimääräistä ohjelmaa siitä, että tarttis ottaa jarrupainetta löysäämällä luisteleva perä kiinni.
Superbike #7
touoha kertoo jus sen että siinä vaiheessa ku kaarrevauhti ja jarrut alkaa olla maksimissa ni ei jää jälelle muuta ku avata lujaa jos meinaa päästä kovemmi- nitros varmaa ajaa 1.24 yhdellä vaihteella ja taas rataenkan haltija ihmettelee et 19 pystyy ajaa iha kruisaille- mä taas käytin pyörän ominasuutta eli hyvää luistokontrollii et ei vielä tarvinnu työntää mutkii iha hirvee lujaa ja silti mentii alle 1.30 näi vähällä kokemuksela-
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."