Mä just tänään laitoin uudet ketjut ja rattaat paikoilleen.
Edelliset muistaakseni 16/43, 112 lenkkiä.
Nyt 15/46 ja oli pakko laittaa 116 lenkkiä. 114 lenkkisellä olis tullut 180/55 rengas lähelle swingiä ja kesäksi on nyt tilattu 180/60 nakkeja.
En mitannut akseliväliä, mutta 6 viivaisesta asteikosta on nyt noin 4 ja puol näkyvissä.
Saas nähdä pystyykö tonne enää laittamaan pienempää takaratasta Kymille, vai pitääkö laittaa eteen 16 piikkinen.
Kait toi ihan hyvä setuppi on. Vähän jäi vielä varaa ketjujen venymisellekkin.
Tuppaako tollanen erv3 venymään paljonkin kusiaisessa?
cbr600rr -04
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Suoran päässä:
Kapula 87%
Vgps 270.7 kmh
Vrear 267.2 kmh
Johtuen siitä, että tonnareissa loppuu tehot noissa nopeuksissa, niin hyvin pienillä asioilla on merkitystä, jos aletaan nopeuksia vertailemaan esim 1 kmh tarkkuudella kokonaisnopeuden ollessa noin 270 kmh, eli 1 kmh ero on 0,37%. Eli päästään jo tuhannesosien puolelle.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
1 kmh ero keskimääräisessä nopeudessa motoparkin bussipysäkin jälkeisellä suoralla on noin 0,019 sekunttia.
Laskettuna bussipysäkin apeksista seuraavaan jarrumerkkiin.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
1 kmh ero keskimääräisessä nopeudessa, 253 kmh vs 252 kmh, motoparkin bussipysäkin jälkeisellä suoralla on noin 0,019 sekunttia.
Laskettuna bussipysäkin apeksista seuraavaan jarrumerkkiin, 344 metriä.
Nyt kun suomessakin on semmoinen rata, missä on oikeasti pitkä suora, niin toi välitysjuttu muuttuukin vähän hankalammaksi varsinkin kusiaisella. Erityisesti vakiomoottorisella missä voi huipputeho olla esim. 2krpm ennen rajoitinta.
Vakionahan noi välitetään siten, että pyörä ei jaksa kiertää kutosella rajarille edes alamäkeen myötätuulessa. Mansaari on ollut ainoa paikka missä olen kuullut että voi käyttää vakiomoottorillakin vakiovälitystä. Toki jos moottoria muokataan niin siellä voi joutua pidentämään välitystä vakiosta.
Pitkän suoran radoilla välitys pitää käytännössä hakea sopivaksi sille nopeimmalle paikalle. Eli hakea semmoinen setup missä pyörä jaksaa kiihtyä suoran loppuun asti, eikä esimerkiksi putoa vetoalueelta puolivälissä suoraa jolloin huiput voi jäädä esim. 10km/h alhaisemmaksi.
Epäilen, että sun pitää laittaa eteen 16 piikkinen ratas ja taakse hakea se sopiva. Varmaan kaksi piikkiä vakiota isompi vois olla hyvä lähtökohta. Hauskaksi homman tekee tietysti se, että oikea välitys riippuu siitä mitä vauhti on ja miten se kehittyy.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Olikohan 210 ku menin kevyellä kaasulla sisään. Toi 210 oli vasuriapexissa sillä kerralla ku sain suoran päähän sen 257.
Toki 600cc häviää 1000cc:lle iha helvetisti ku se hyytyy siinä about 200 kohdalla. Mutta tarkotin että jos esim mun tonnari vs sun tonnari jos olen koko suoran matkalla tasan 1km/h hitaampi ku sinä ni paljonko siinä tulee takkiin?
Hyvin riittää Hondassa puhtia ja jarrumerkki ollut kohdillaan... Samaan kohtaan 228-232 ja suoran päässä on 260 tiukassa... joskus myötätuuleen, imussa ja aurinko selän takana 268 jäänyt gepsiin.
Gixerillä sain joskus 299 mittariin jo noin 10v sitten. Ei olisi pitänyt siirtyä gps maailmaan![]()
---
Meni 2 metriä pitkäksi se jarrutusMutta joo toi mun alusta oli tuona päivänä aivan hirveä ku se oli 2x kireemmällä kuin mitä Botnialla jossa se vieläki oli liian kireällä... Keula pomppi siinä takasuoran jarrussa aivan tolkuttomasti eikä näinollen halunnut pysähtyä oikeen millään. Toivottavasti tänä vuonna on asiat toisin
![]()
Ei toi 210 voi olla siitä vasurin apeksista. 😮 Siinä pitäs olla se 230-240km/h.
Ja bussipysäkki tasaa tehoeroa aika kivasti, koska käytännössä siihen kaikki nostaa vähän, eli käytännössä se joka nostaa vähiten, on nopein tuolla välillä. Lähinnä se tehoero näkyy sitten ohitusta hakiessa, eli voi olla pysäkin jälkeen hankala päästä rinnalle jos tehoeroa on se 15-25hp. Tossa sun Hondassa on varmaan about samat tehot takapallolla mitä mulla oli Suzukissa.
Superbike #7
Mul oli kawalla siinä vasurissa 214 ja suoranpäässä 260, eikä varmasti ollu myöhänen jarru.
Videolta katsellen ajat vähän erilaisella linjalla sisään, mitä itse tulee mentyä. Lähinnä omaan ajamiseen vertasin noita lukemia, sillä jos kevennän tuollain hyvissä ajoin jo ekan oikean kanttarin kohdalla, niin tuosta vauhdista suoran pääähän ehtisi kertyä noin 250-254 vauhtia. Ero voi olla omassa turhan ryhdikkäässä ajoasennossa tai sitten tehossa on ero +10 hevoista.
Tuohonkaan paikkaan ei toki kannata mennä sen kovempaa, mikä hyvältä tuntuu. Ei ole kiva paikka kaataa.
---
Noilla iskareilla kaikki tuntui pahalta. Toi keula löi sormille jokaisessa töyssyssä ni ei ihan hirveästi uskaltanut puskea mutkaan sisään. Ihme että meni noinkaan hyvin. Sentään taipui kaasu pohjassa ulos mutkasta.