Tuossa liitteenä kuvakaappaukset vuodelta 2018 ja 2019. Jostain syystä Circuit tools ei suostunu avaamaan noita sessioita päällekkäin, joten ei saanu samaan kuvaan molempia. Jotain eroja noissa linjoissa on. Lisäksi tuo 2018 data on heinäkuulta, se sun video on kesäkuun alusta, mutta ei ollu koneella dataa siltä päivältä. 2018 kierrosaika 1:21.9, kun taas 2019 kierrosaika 1:19.4.
Superbike #7
Mistä sä kuvittelet että kierrosaika syntyy noin ylipäätään?
Nollariskistä kun käyttää puolet renkaan pidosta?
Vai siitä että pyritään sekä suoralla että jarrussa että mutkassa että apeksissa että avauksessa että exitissä ulosmittaamaan kaikki mahdollinen longitudinaalinen ja lateraalinen pito renkaasta, ja samalla tekemään ajolinjan pituuden kanssa kompromissi jolla maksimoidaan keskinopeus noilla edellä mainituilla osa-alueilla?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
täysi samaa ajattelen! Nitrous jos sä kerran kroppaa enemmä käyttämällä pääsetkovemmi niin mikset sitte tee niin joka kiarroksella- onko se vaa nii raskasta-eikö yleesäki ole parempi mitä terävämin pystyy taittamaa sillo saa enempi sitä tilaa suaralle ajolle ja kovalle jarruttamiselle pystymmässä?
tosta saa sellasen kuvan ettäsä olet oikeassa ja kaikki toiset väärässä- onko pientäkää mahdollisuutta että sä kuitenki olisit väärässä- ainaki tilatoje valossa sulla enemmä kaatoja nitrous nopeempi ja kisoissaki todistetusti pärjänny noilla linjoilla sekä käyny eemelin opissa ei kai ton tason kuski ihan vääri neuvo- mulla vaa kulopuheita noista kaadoista ja foorumeilta poimittu mut kummiski-
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Sun kannattaa lukea tuo kertauksena: http://www.moottoripyora.org/keskust...=1#post6646060
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tuohon kropan säästämiseen on monta syytä, ja tässä vain pari niistä.
1) Pullukalle tulee riehuessa hiki.
2) Vanhat vammat on aiheuttanut lihasheikkoutta esim. olkapäässä, joten treeneissä on joutunut pari edellistä kautta vähän säästelemään kroppaa.
3) Oma kunto ei ole riittänyt siihen, että ajaisi jokaisen setin ihan täysillä.
Superbike #7
Minkälaisia linjoja kilpakuljettajat harjoittelevat? Onko erikseen aika-ajolinja ja kisalinja, jossa mennään aiemmin sisään? Harjoitellaanko ohittamista vain ohittamalla vai harjoitellaanko ohituspaikkoja varten ajolinjoja erikseen?
RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
www.muoviluoti.fi
Ite tuli aikanaan treenailtua satunnaisesti blokkilinjaa hyviin ohituspaikkoihin kuten alastaron palmas ja kahvila, kemoran paluusuoran jarru, motoparkin shikaanin jarru jne. Varsinkin ekalla ja vikalla kierroksella kätevä osata. Lisäksi tuli treenattua kisan ekoja mutkia varten ohituslinjoja, eli siinä jonoutumishäröpallossa oli näppärä käyttää vähän erilaisia linjoja verrattuna normaaliin ajoon.
Eipä noita hippokisoissa paljoa tullut muuten käytettyä, melkeinpä järkevämpää päästää keskellä kisaa nopeampi ohi vetoavuksi.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Itse en ainakaan treenannut muuta kuin nopeaa linjaa. Olisi pitänyt treenata lisää ajatuksella ja olla nopeampi. Toki kilpailun ekoilla ja vikoilla kierroksilla saattaa pettelyä olla, ekoilla kierroksilla enempi. Näitä ekoja kierroksia kisassa ei oikein pysty treenaa muutakun lähtöjen kautta. Itse kilpailuissa oon tehnyt eniten ohituksia ekalla kierroksella ja ulkokautta. Ohittaminen on minusta sellasta että kun jotenkii tiedostaa nopean ajolinjan ja tulkitsee ohitettavan ajoa ja ajolinjaa esim avauksissa niin siinä tilanteessa tekee jo päätöksen lähteekö yrittämään jarrussa vierelle. Yleisimmin seuraa ja odottaa virheitä ohitettavalta tai jokin tosi nappiin osunut oma avaus.
Kokeneemmat kertonee lisää. Allekirjoittaneella kokemusta nuukasti.-TT8
Joskus muistan nähneeni Wehnän tuovan Bemaria Motoparkissa melkein kylki edellä shikaanin jarruun ohituslinjaa reenatessa. Mutta joo, eiköhän sitä kannata ihan nopeinta linjaa reenata, kunnes se on vimosen päälle kunnossa. Miettii sitten sen jälkeen muita juttuja. Oma mielipide.
GAAAAAZ!!!!
Tilanteen mukaan se on mentävä. Edellä menevää on mukava hiillostaa, jos takana ei ole ketään hengittämässä niskaan. Yllä mainittu virheen odottelu ja painostaminen siihen työntämällä itseään näkösälle, jolloin edellä ajava alkaa mahdollisesti ottaa aikaisemmin sisälle sisäänmenossa ja jos takana ei ole ketään voi itse ottaakin sen nopeimman linjan ja saada edun avauksessa jne. Jos joku on takana, niin se tekee asioista vähän hankalampia, koska se saattaa tuikata väliin risteäviä ajolinjoja hakiessa. Toki jos molemmat ovat ohitettavaa nopeampia, niin voihan sitää pikkuisen käsimerkein sopia, että älä tule rinnalle, vaan mennään ensin molemmat tuosta edellä olevasta ohi jne.. Nämä kokemukset siis neljällä pyörällä, mutta sama se on kahdellakin, paitsi ettei pyörällä viitsi kolkutella takakulmaa jarrutuksissa.![]()
Muutenkin tuo kilpaa ajamisen taito on sellainen jota ei ole edes ammattikuskeilla kaikilla, ja kyllä puhun ihan F1 tähdistä asti... Kaikki ammattikisaajat ja esim sm sarjaa ajavat osaa ajaa kovaa ympäri rataa, mutta sit kun lähdetään ohituksia petaamaan tai puolustelemaan sijoitusta ni voin sanoa että lähes puolilla tosielämän kuskeilla on kilvanajamisen taidot täysin hukassa.
Simulaattoreita korkealla tasolla ajaessa oppii erittäin hyvin näkemään millaisia töhöjä kuskeista löytyy. Muunmuassa viime viikolla sellainen nimetön kuski kuin Max Verstappen ajoi mm sarjan Porsche karsinta kisaa ja veti kyllä niin 100% ääliö muuvin jarrutukseen kuin ikinä voi ja onneksi herra itse päättyi katolleen siitä.
Mutta mitä kisaamisen harjoitteluun tulee, niin simulaattorit on halvin keino treenata mitä käy kun menet millaisella jarrulla ja millä linjalla mutkiin. Autoilla voi varsin hyvin harjoitella kun laittaa säädöt silleen että keula puskee jarruissa ja perä karkaa kaasulle mentäessä. Tällöin olosuhteet ovat hyvin lähellä moottoripyörän tilannetta.
Sitte oikealla radalla itse lähestyisin tilannetta varovaisella asenteella. Ensin opettelee nopean tavan ja linjan jolla sujuu tasainen suorittaminen. Sitte ku ohittelee itseään hitaampia ni jarruttaa vaikka normaalilla merkillä mutta metriä sisempää linjaa ni huomaa heti miten homma muuttuu.
Pikkasen kerrallaan siitä normaalista ajamisesta muuttaa linjaa ja/tai jarrua myöhemmäksi ja katsoo mitä tapahtuu. Mutta jos tuntuu epävarmalta ni sit kannattaa valita jarrukokeiluihin mutka josta on tilaa vetää suoraksi jos tarve vaatii.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Aika samaa linjaa pyrin ajamaan aina. Toki jos joku roikkuu kontissa tai itse hakee ohitusta niin voi pikkasen muuttaa linjaa. Toki oven sulkemisessakin pitää olla tarkkana, ettei avaa sitten heti avauksessa paikkaa takana tulevalle.
Muuten ohittamisessa on mun mielestä kaksi tärkeää asiaa:
1) Etsi edellä menevän heikko paikka ja ala petaamaan ohitusta siihen paikkaan jo muutamaa mutkaa aiemmin, että olet varmasti riittävän lähellä ohituksen yrittämiseen.
2) Aja ohituksessa mahdollisimman normaalia linjaa. Metri eteen ja metri sivulle on hyvä nyrkkisääntö. Tällöin ohituksen jälkeen pystyt pitämään mutkassa normaalin linjan.
Varsinkin nopeassa ryhmässä ja jokkiksessa näkee tosi usein, että ohituksessa jätetään ohitettavaam metrikaupalla tilaa ja sen jälkeen on molemmilla kuskeilla ohjelmaa seuraavassa mutkassa.
Superbike #7
Varsinkin nopeassa ryhmässä ja jokkiksessa näkee tosi usein, että ohituksessa jätetään ohitettavaam metrikaupalla tilaa ja sen jälkeen on molemmilla kuskeilla ohjelmaa seuraavassa mutkassa.[/QUOTE]
Mä oon ainakin 2018 parkin jokkislähössä ja shikaanin jarrussa tehny tän virheen 🤣 Isä nitro tuli kyl hymyssä suin kertomaan että toleranssit voi olla paljon pienemmät 💪🙂 kiitos siitä vielä. Ja hei "eka kerta" 🤣🤭
"Simulaattoreita korkealla tasolla ajaessa oppii erittäin hyvin näkemään millaisia töhöjä kuskeista löytyy. Muunmuassa viime viikolla sellainen nimetön kuski kuin Max Verstappen ajoi mm sarjan Porsche karsinta kisaa ja veti kyllä niin 100% ääliö muuvin jarrutukseen kuin ikinä voi ja onneksi herra itse päättyi katolleen siitä."
Niitähän se vetää joka kausi F1-kisoissakin ja ihan livenä eikä simulaattorissa!
Haha...tää oli kyllä sen viikonlopun parasta viihdettä. Ukot väänsi jokkiksen podiumista kuin kyseessä olis ollu maailmanmestaruus. Ja useemmalla kierroksella shikaanin jarru oli kuin keskiryhmän viuhkamuodostelma, kun kaikki yrittää toisistaan yhtä aikaa ohi kirjaimellisesti koko radan leveydeltä.![]()
Superbike #7
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Mut vähänkö oli siistii 💪💪🤣 eka kisa ja ihanenitentäysii ! 🤭 samas häröpallos tultiin maaliin ja 4 kärki vetäs korkeet 1.29 viimisellä kierroksella. TT41 kyl pääs vähän karkuun kylläkin. Mut silloin päätin et ei jää viimiseksi lähdöksi !
Viime kesänä sattui vissiin muutama kisa jossa edellä mennyttä en kiini saanut ja takaa ei tullut painetta =tylsääAi että on kivaa tuo kilpailu, eikä niin luokalla ja laitteella väliä. Aasinsiltana 7.3 taas mopolla pitäs päräyttää haminassa. 🤘
http://racedac.com/org/ajolinjaero.png
Tässä pientä vertailua suoraviivaisemman ja pyöreämmän ajolinjan (jarrumerkistä apeksiin) välillä.
Siniset datat on pyöreämmin lähestyvän, punaiset suoraviivaisemmin lähestyvän, ja musta on ton samaisen suoraviivaisemman lähestyjän vähän pyöreämmällä linjalla ajama (Heading).
Vaikka tässä vertaillaan vaan kahta kuskia ja kolmea kierrosta, niin tuo sama ero toistuu kaikilla kuskeilla ja kaikilla kierroksilla, jos ajolinjassa on sama ero. Viimeisen 5-10 vuoden aikana olen tehnyt tämän saman vertailun kymmenien(?) eri kuskien datoista, jotkut hitaampia jotkut nopeempia, ja aina sama tulos.
Sinisen kuskin jarrun kaks ensimmäistä kolmannesta on todella löysiä, joten aikaero punaiseen tulee enimmäkseen pelkästä ajolinjaerosta.
Long-käppyrästä näkee myös selkeän eron siitä, kuinka helppoa pyöreämmällä linjalla on mennä kaasulle juuri oikeaan aikaan ja sopivissa määrin. Esim tässä vertailussa sininen pääsee kaasulle 0.28 sekunttia aikaisemmin. Punaisen kaasunavausnopeus taasen huomattavasti suurempi.
Punaisen kuskin ongelma on se, että juuri ennen kaasulle menoa mopo on hyvin suuressa hetkellisessä muutostilassa ("tiukka" käännös), joten tarkka osuminen apeksiin ja tarkka avauksen ajoittaminen on vaikeampaa.
Sinisellä taasen mopo on koko ajan tasaisemmassa ja pitkäaikaisemmassa muutostilassa (riskikerroin!), jolloin jarrulta kaasulle siirtyminen on helpompaa.
Punaisella on huomattava etu sen suhteen että jarrun viimeisellä kahdella kolmanneksella riskikerroin (Combined) on huomattavan paljon pienempi kuin sinisellä.
Mutta vastaavasti punainen juurikin tuon takia (eri ajolinjasta johtuva pienempi riskikerroin) häviää tuossa mutkassa jopa 0.491 sekunttia. Ja jos otetaan useampia kierroksia aikavertailuun, niin eroa noin 0.4-0.6. Eli tuo keskimääräinen 0.5 kuvaa hyvin tässä vertailussa olevan sinisen ja punaisen eroa.
Sen kerran kun punainen kuski poikkeaa normaalista ajolinjastaan (musta DeltaT-käppyrä), ja ajaa normaalia pyöreämmin (Heading) jarrumerkin ja apeksin välisen pätkän, putoaa aikaero palmasissa saman tien huomattavasti.
Avauksessa punaisen kuskin riskikerroin nousee maksimiin, johtuen ajolinjasta ja avauksen maksimoinnista. Sinisellä riskikerroin pysyy ihan avauksen alussa hetken maksimissa, mutta laskee sitten avauksen pehmeydestä johtuen.
Datat ei mene sen takia avauksessa pitemmälle, koska sinisen avaukset on huomattavan paljon punaista pehmeämpiä (Long). Sininen voisi avata paljon kovempaa, jonka seurauksena kokonaiskierrosajasta tippuisi 1-2 sekunttia, ja siitä johtuen rengaskustannus nousisi 100-200 euroa per ratapäivä. Persaukinen sininen kuski ei näe sitä tarpeelliseksi kierrosajoilla alastaro 1.21...1.22.
Kuten Delta-T:stä näkee, niin punainen kuski jopa voittaa aikaa jarrun keskivaiheilla, mutta jarrun loppua kohti sinisen kuskin pyöreämmän linjan suurempi keskinopeus vie vääjäämättä voiton tässä vertailussa. Myös apeksinopeus (Speed) on sinisellä suurempi. Ja jos katsotaan sinisen nopeutta sillä hetkellä kun punaisen nopeus on minimissä, niin sinisen mopon potentiaalinen nopeusetu koko avauksen ja suoran ajan on jopa 10!!!kmh. Ja se on ihan helvetisti se.
Vahvalla mutulla veikaten ja hatariin muistikuviin nojaten, riippuen siitä, kääntyykö mutka 45, 90, 125 vai 180 astetta, on aikaero vastaavasti 0.1, 0.2, 0.3, 0.4 sekunttia suoraviivaisen kuskin tappioksi. Esim alastarossa suoraviivainen kuski antaa tasoitusta pelkän ajolinjaeron takia jopa 2,5 sekunttia. Ja se on aivan saatanasti siinä vaiheessa kun yrittää ajaa kovaa/ kierrosajoilla 1.21...1.22.
Toki tuo ero riippuu paljon siitä, kuinka suoraviivainen tuo linja on,eli mennäänkö tikkusuoraa, vai pienellä kaarevuudella. Ja kuinka paljon tuo ajolinjaero vaihtelee mutkakohtaisesti.
Alastarossa tyypillisimmät paikat tuolle ajolinjaerolle/ selkeälle aikatappiolle on palmas, lemminkäinen ja kahvilanmutka. Sitten taasen vauhtivasurissa ja vauhtioikeassa suhteellisesti vähemmän. Muut mutkat siltä väliltä.
Paljon muutakin noista datoista näkee, mutta en just nyt jaksa sepittää enempää.
Ps, Nitro, jos pistät mulle 2019 datan, niin voin tehdä saman vertailun siitä.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
scuupalle kouluarvosana 10+ tästä kirjotuksesta! mitä linjaa sitte ehdotat ajettava jos ei haluu kaatuu kovin usein ja sopiiko sekä hitaalle että nopeelle kuskille kumpi paerempi kilpailussa? testeissä on sanottu uusista pyäristä että sopivilla asetuksilla voi käytänösä kiärtää tötterön auki ja luistokontrolli hoitaa loputei oikein riskä hisideriin-noissaha on 6askelinen imu nii ei ole kovi tarkkaa minkää renkaa pyörimiserot kun se lukee sitä spinniä tai kiertymää-
Ei jaksa ruveta lähettelemään filuja, mutta jotain osviittaa ajamisen suunnasta saanee sektoriajoista.
2018 heinä 2019 heinä Ero Sektori 1 12,78 12,31 -0,47 Sektori 2 14,00 13,60 -0,40 Sektori 3 13,60 13,30 -0,30 Sektori 4 9,90 9,90 0,00 Sektori 5 16,40 16,00 -0,40 Sektori 6 14,55 14,33 -0,22 Kierros 1:21.23 1:19.44 -1,79 Optimi 1:20.76 1:19.25 -1,15
Palmas osuu kolmos sektoriin ja lemminkäinen vitoseen.
Edit. Lisätään sen verran, että rengaskulu per päivä pysy samana kierrosajan kehityksestä huolimatta (siis kunhan löysi oikean seoksen uudelleen asvaltoinnin jälkeen).
Superbike #7
Pistetääs vielä lauantaikyssäri Scuuballe: Monelle kuskille saattaa olla vaikea hahmottaa, että millainen ero suoraviivaisella ja pyöreämmällä linjalla on käytännössä radalla. Pystykkö heittämään ajolinjojen välisen eron sivusuunnassa metreinä eri kohdissa mutkaa? Vaikka 10m välein jarrun aloituksesta avaukseen.
Tuo saattaisi jeesata aika monia hahmottamaan asiaa.
Superbike #7
Kierrosajat/ sektoriajat kertoo vain ja ainoastaan sen että jotain muutosta on tapahtunut. Ajat ei kerro yhtään mikä ja miten, on muuttunut.
Mutta jos olet itse verrannut 2018 ja 2019 datoja, varsinkin esim, palmasin ajolinjoja, niin rivien välistä voi ehkä arvailla että nimenomaan ajolinjassa on jotain muutosta tapahtunut? Ja että nuo sektori kolmosen ja vitosen ajan muutokset johtuu enimmäkseen ajolinjan muutoksesta?
Toki se että muuttaa ajolinjaa muuttaa myös jarruttamista, koska ne ovat täysin naimisissa keskenään. Tietynlainen ajolinja mahdollistaa vain tietynlaiset maksimaaliset jarrutukset.
Ja lisäksi keulan jousituksen kantavuuteen tehdyt muutokset, jos sellaisia on tehty, taasen vaikuttavat jarruttamiseen/ siihen kuinka voi jarruttaa.
Jos vertaa tuohon aikaisemmin kirjoittamaani, niin punaisella kuskilla takarengaskulut eivät muutu jos avaustekniikka, ja ajolinja avauksen osalta, pysyy samana.
Jos siinä muuttuisi jotain, niin sitten muuttuisi myös punaisen kuskin takarengaskulut.
Eli se ei itseisarvona ole kierrosaikasidonnainen juttu, vaan ajolinja ja avaustekninen juttu.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Auttaisko toi 2018 video yhtään asiaa?
https://www.youtube.com/watch?v=xYsDQt9R5Fg
Tuossa videossa kannattaa oikeastaan vain ja ainoastaan kiinnittää huomio palmasin jarruihin silloin kun ei ole muita kuskeja häiritsemässä. Kun edellä menevä ja satunnainen kuvaaja ajavat omaa ajoa, niin tuosta videosta näkyy erittäin selkeästi ajolinjaero, ja se kuinka edellä menevä tulee perä edeltä vastaan jarrun viimeisellä kolmanneksella/ ennen apeksia, ja apeksissa, ja apeksista seuraavien 5-10-15 metrin matkalla.
Eli tuolta näyttää se 0.4-0.6 sekunnin ero palmasissa käytännössä.
Noin muutoin ajo tuossa videolla on melkoista säätämistä, tempon sovittamista edellä menevän tempoon, ja ohitettavien väistelyä.
Ja silloin kun kuvaaja ajaa ihan tutumassa, niin kuvaaja ajaa tarkoituksella metrin ulompaa linjaa kuin normaalisti. Koska jos se edellä menevä mopo tötöilee jotain, tai esim välivapaa, niin silloin takana tulevalla on automaattisesti metrin leveä selviytymiskaista sen edellä menevän ulkopuolella. Ihan pelkkä selkärangasta tuleva varotoimi joka on useamman kerran pelastanut Tilanteilta.
Mikään(?) ei ole nolompaa kuin kolata joku radalla...
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Onko kamrera tossa videolla kiinni missä kohtaa pyörää?
edit. varjosta näkikin että loksun kohdalla roikkuen.![]()
Aprilia RSV4-R