Kilpaa on ajettu kovilla kytkimillä maailman sivu, toki luistokytkin helpottaa, mutta ajotekniikalla siitä selviää. Kovat jätkät opettelee manuaalisen välikaasun käytön. Tärkeämpää on kuitenkin vaihdon sijoittaminen oikeaan kohtaan ja kahvan päästäminen siten että perä ei luista liian äkkinäisesti.
Itse ajoin R1:llä monta vuotta, muutaman vuoden kilpaakin, ilman sen suurempia ongelmia. Oikeastaan Kemora on ainoa rata missä joutui tekemään temppuja että sai homman pelaamaan. Kusiaisella Kemora on kyl vielä vaikeampi kun ei voi valita mutkaan isompaa vaihdetta kierrosajan kärsimättä. Muilla radoilla ei pitäisi olla juurikaan paikkoja missä joutuu vaihtamaan pienemmälle jarrussa isolla kallistuksella. Silloin perä luiskahtaa helposti alta ja luistokytkin tai välikaasu on melkeinpä pakollinen.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
En ole itse testannut tota manuaaliblippaamista ilman kytkintä, saman tempun tekee kun vaihtaa kytkimen kanssa alaspäin ja heittää välikaasun kytkimen ollessa pohjassa. Omaan pyörään laitoin autoblipperin ensi kesäksi, niin murheet lienee käsitelty.
Kemorassa itse en oikein ehdi vaihtamaan 2. ja 3. mutkan välissä 5->3, jotenkin loppuu aika kesken ja homma menee sähläämiseksi. Nelosella ei kusiainen oikein jaksa kammeta ulos kolmosmutkasta. Paluusuoran jarrussa on vähän liikaa ohjelmaa kun pitää kelata vitoselta (jopa kutoselta riippuen välityksistä) kakkoselle. Viimeisessä vaihdossa on pyörä jo aika kallellaan ja jarrua on kuitenkin paljon. Yamahan vakioluistokytkimellä perä yrittää karata siinä alta. Sama tapahtuu Kemoran kahvilan mutkassa ja lievemmin Alastarossa lemminkäisessä ja kikkamutkaan mentäessä.
Toki vetomies vie sen pyörän luistossa vaikka apeksiin asti, mutta itsellä ei tumput riitä.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Jos vaan mitenkään mahdollista ja aamu-unisuudeltaan ehtii, niin ajoissa tontille, ja kävellen tai juosten tai potkulaudalla tai pyörällä tai rullaluistimilla tai jne kiertää radan. Problem solved.
Siinä on myös se etu että näkee sen mitä muut ei tiedä tai osaa kertoa: Kallistukset, kumpareet, ylä-alamäet, paskat/ lätäköt radalla jne.
Ja saa lähtökohtaisesti oikeanlaisen mielikuvan radasta.
Jos lähtee tuntemattomalle radalle ajelemaan, niin missaa 90% radan todellisista muodoista, ja sitten mielikuvitus täyttää aukot, ja ajaminen ja ajolinja on mielikuvituksen tuotetta eli yleensä ihan täyttä paskaa. Se on yksi suuri syy miksi ajaminen junnaa millä tahansa radalla, oli sitten vanha tuttu tai uusi rata.
Toki vaihtoehtoisesti voi nöyrästi totella vahaa bull-shit-slogania "Ajamalla oppii ajamaan" ja mennä radalle ajamaan. Kyllähän siinä kokemus karttuu ja renkaat ja bensaa kuluu, ja kivaa on. Kierrosajat on perseen ja anuksen välimaastosta, mutta eipä sillä kai siinä vaiheessa mitään väliä ole kun on hauskaa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Pilk viil nus, aina ollut/ oli jo silloin kun uusi rata tehtiin/ uusi pinnoite koko radalle.
Ja noin muutoinkin se nopea vasuri/ sen liittyminen vanhaan rataan on tehty ihan pisin vittua jo alunperin.
Botniaring on automiesten tekemä/ omistama rata, joten ketään ei kiinnostanut vaikka ihan uudessa radassa/ pinnassa oli/ on pomppuja.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Pomppu on 13,5cm korkea ja pompun etureunan kaltevuus on keskimäärin 38,4 astetta. Mopon kallistuskulma pompun kohdalla on noin 44 astetta. Mopon alustan kokonaistoimintakyky balanssiin nähden on 1:4,5:1 ja radan pinta on Lemminkäisen X3546H pinnoite jossa on 78% bitumipitoisuus.
.....tai ehkä sittenkin voisi vain heittää ympäripyöreän vastauksen ilman näitä "mahdoton edes arvailla" vastauksia.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Ite lähden tonnarilla niin, että kierrokset jossain 7000 korvilla ja kytkin säädetty niin, että kun sen kahdella sormella puristaa pohjaan, tahtoo pyörä ihan aavistuksen ryömiä. Kun valot sammuu niin kytkintä sopivasti ylös, kaasua auki ja kytkimellä pelaan ettei keuli liikaa. Heti kun saa kytkimen kokonaan ylös, kakkonen tupaan ja kaasu kokonaan auki. Viime kauden perusteella vaikuttas ihan toimivalta tavalta. Toki moottorin luonne vaikuttaa siihen paljonko jengaa koneeseen tarvitsee.
Superbike #7
Ja isossa kallistuksessa alaspäin vaihto kannattaa monesti jättää niin myöhäiseen kuin mahdollista. Mitä pienemmät kierrokset, sen vähemmän takanen pyrkii alas vaihdossa sivulle.
Superbike #7
Ei ole mahdoton arvailla, jos suurin piirtein tietää:
Riippuu siitä kuinka suuri tuo pomppu on, eli kuinka pahasti mopo pohjaa, ja mikä on mopon kallistuskulma tuon pompun kohdalla, ja mikä on mopon alustan kokonaistoimintakyky balanssin suhteen, ja millanen radan pinta on tuon pompun jälkeen.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Okei, väännetään nyt sitte tälle järjen riemuvoitolle jälleen rautalangasta:
JOS joudut täysin vasten tahtoasi radalle silleen että joku tähtää sinua aseella päähän ja kieltää käymästä mittaamasta pompun korkeutta yms mutta on pakko ajaa täysillä kierros tai mopo räjähtää allesi aiheuttaen sinulle kuollettavan kolarin....
Niin säätäisitkö pyöräsi siten että meet siitä tiedetystä pompusta yli coastilla vai jarrulla?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ase ohimolla ja täysiä tai räjähtää. Kysymyksen tarkempi tarkastelu voi tuottaa johtopäätöksen, että mopo pitänee kait säätää pomppua varten. Silloin voi vetää limitillä koko ajan nostelematta. Voi olla sitten vain lipoista muualla, mutta on ainakin limitillä->täysiä
Toisaalta, onhan rullaaminenkin täysiä, jos muuten lähtee pelit alta.
Pahan heitti.
Paras tulos lienee useimmiten kuitenkin jonkinlainen kompromissi. On vaan pärjättävä. Olikohan se Algarven radalla, jossa yksi tuollainen kammopomppu jarrussa on. Välillä linkoaa WSBK-kuskeja tatamiin. Pitää olla vain tarkkana linjan kanssa eikä yrittää hurjia. Kello kait kertoo, paljonko tietyssä paikassa nostelemalla häviää ja datasta loput, haha!
Mun ei pitäis tänne kirjoitella.![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ja tähän sinä kaikkitietävänä voisit antaa esimerkkiarvoista vastauksen, ku olen sulle niitä arvoja heitellyt.... Tai jos ne (en ylläty) ei kelpaa sinulle, ni anna itse sitten realistiset arvot tai kerro minkälaisilla arvoilla säätäisit miten...
Noi sun ympäripyöreät "riippu auringon asennosta" ei anna minkäänlaista tyhjentävää mihinkää keskustelulle. Noi vastaukset yrittää vain pönkittää sun ylivertaisuuttasi ilman että annat minkäänlaista järkevää vastausta.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Vastasit ilman että annoit mitään järkevää vastausta.
Sun vastaava vastaus tuohon "onko vinkkejä starttiin?" olis ollu tällainen:
"Riippuu pyörän merkistä, asfaltin pidosta, radan pinnan lämpötilasta, onko pikakaasu vai ei, onko ylä- vai alamäkilähtö, vaihdelaatikosta jne..."
Se ei ole millään tavalla tyhjentävä vastaus että viskoo ympäripyöreästi parametrejä ilmoille joista jokin riippuu. Konkreettisia esimerkkejä kun antaa edes jonkinlaisia ni se antaa keskustelulle jotain rakennusmateriaalia.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Jos en nyt väärin zuumaillut, niin siinä on railot eri asfalttivetojen väliissä, ja pahin vieläpä sisimmän ja keskimmäisen välissä. Ja asfalttivedot on vedetty suoraan jarrun jatkeesta mutkasta ulos levikkeelle, eikä suinkaan radan/ mutkan suuntaisesti.
Eli viimeinen railo on lähes poikittain ajolinjaan nähden juurikin siinä vaiheessa kun mopon kallistuskulma alkaa olemaan kriittisimmillään.
Eipä ollenkaan mikään ihme jos parempikätinenkin popula tuossa konttaa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
^
Ei löytynyt videoo ulkopuolelta. Kisoissa näkee aina kuinka keula käy terävästi alhaalla.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuosta tulikin mieleeni...
Sillon kun viime keväänä käytin etuiskarit huollossa, ni kävi ilmi että edellinen omistaja oli säätäny etuiskarit siten että preload toisessa putkessa oli 0 ja toisessa 4mm ... huollon yhteydessä laitettiin ne 2mm ja 2mm ... Mutta miten maailmassa tuollainen setup voi toimia että putkissa on eri preload?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Toki se aiheuttaa ihan pientä vääntävää momenttia etuakselin kiinnityksiin, mutta suhteessa kokonaisvoimaan tuo ero on pieni. Hihamutuvakiolla; 4 mm on noin 10 kg, ja jos kokonaisvoima (molemmat jouset+ilmajouset) keulan pohjatessa on jotain 250-300 kg, niin toi alle 4% hukkuu kohinaan.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."