Niin.... ja missäs kohtaa mä valehtelin?
Tuon jälkeen sanoin että "1:21.4 puhkiraastetulla nakilla. Entäs itse?"
johon sinä vastasit
"Eli sä ajoit tuon 1:21.4 vanhalla nakilla?"
johon minä vastasin
"Kyllä"
Johon sinulta loppui replyyminen.
Joten kerro kultaseni, missä minä valehtelin?
P.S. Jaa sry kirjotin väärän sanan. Mä kirjotin "vanhoilla nakeilla" ku piti kirjottaa "uusilla nakeilla" mutta olinki ajanu jo kovempaa vanhoilla nakeilla.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
alon miettiä minkä takia nitrous on nopein ja sitte hyvänä kakkosena tulee skuupa ja privateer ainaki näin olen voorumilta ymmärtäny- skuupa vanoo kovan jarru nimeen notrous vaan on nopee ja privateer tekeee vähä kaikkee et on nopppee- mut jos aletaa datasta kattomaan ni mistä ne erot tulee kuka avaa enite ja voittaako skuupa jarrussa? entä sitten kun otetataa tuulennopee pröö kuski mistä se tekee sen paremman ajan kääntääkö jarrulla ja vähä lisää kaasulla nii mutkat menee slatissa nopeemmi?
Väärä järjestys! Scuuba on nopein, Nitrous vain luulee olevansa nopea, ja mä olen hidas kaasun räpeltäjä.
Ne erot Scuuban ja MotoGP kuskin välillä on vain se että motogp kuski osaa juuri sen piirun verran paremmin viedä pyörän mutkan läpi niin jarrujen alussa, trail braken aikana kuin avauksessa. Ajolinja säilyy juuri oikeana vaikka jarru on myöhempi ja kaasun avaus rajumpi. Jos mietit että kymmenen mutkan radalla on sekunti eroa kierrosajassa ni se on vain 0.1s per mutka eli ei hirveän paljon.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Mitä teillä nopeilla on avauksissa kiihtyvyydet? (m/sek2)
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Perus paskalla 1:22 kierroksella kahvilan mutkasta Alastarolla ni pituussuunnassa kiihtyvyys nousee apexin 0G:stä 0.85G kymmenen metrin matkalla. Siitä vielä hetken päästä kasvaa lukuun 0.96G.
Tämä siis alustalla joka ei tehnyt mitään niinku pitäisi. Veikkaan että toimivalla alustalla tulee huomattavasti kovemmat lukemat ku pystyy avaamaan surutta torven auki.
Jos tosta mutkasta lasketaan apexin jälkeen yhdistettynä sivusuuntaan ja pituussuuntaan kiihtyvyydet ni huippu on 1.25G
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
AT2 vuonna 2008 superdukella, 5 päivää rataa 2009, katukyykky alle 2010, eka kilvetön 2012, eka kisa 2016, 2017 välivuosi, kun vedin itteni teholle jo toukokuussa, 2018 ja 2019 täydet kaudet kilpaa.
Kaatoja tullu kaikkineen puolen kymmentä, viimeksi naamallaan siis 2017 keväällä.
Ja sen verta muisti petti, että se oli 2011 kilpimopolla, kun lipsautin keulan alta jarrussa viimeksi.
Superbike #7
Esalla on vaan ollu niin kovia opettajia että siitä on jalostettu nopea... Siis luontaisen lahjakkuuden lisäksi.
vuoristoatleetti
Niistä lahjoista niin tiedä, mutta kieltämättä oppia on saanut vuosien varrella aika kovilta ukoilta. Sun lisäksi neuvoja on tullut Mika ja Vesa Kalliolta, Kari Vehniäiseltä, Eemeli Lahdelta, Marko Rätöltä, Raimo Kesseliltä ja monilta muulta. Jokaiselle olen isosti kiitollinen, että noiden neuvojen avulla on saanut ajamista vietyä eteenpäin.
Ja rehellisesti voin sanoa, että suosittelen lämpimästi tuota KVR:n valmennuspakettia, taitaa tällä hetkellä olla tässä maassa parasta valmennusta vauhdin kasvattamiseen. Todisteena tästä toiminee tuo mun viime kesän Alastaron kierrosajan parannus 1:21 alkuisesta matalaan 1:19 aikaan. Ei huonosti noin yhden päivän preppaamisella.
Edit. Ja Emelle vielä erityismaininta siitä aidosta innosta ja halusta auttaa kuskeja. Naurattaa vieläkin, kun ukko oli tippua tuolilta, kun demonstroi tuolla KVR:n kurssilla palauteosion aikana, kuinka yläkroppaa pitää käyttää pyörän kääntämiseen.![]()
Viimeksi muokannut: Nitrous; 22.01.2020 klo 22:13.
Superbike #7
Kysymyksiä/ aiheita tälle illalle?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Eiköhän tuo ole ihan preferenssi kuskista riippuen. Ei ole toinen tapa toista nopeampi, vaan enemmänkin kyse siitä miten kuski käyttää pyörää. Ihan samoin kuin jotku tykkää moottorijarrua käyttää, toiset eliminoi sen lähes kokonaan. Ite tykkään moottorijarrua käyttää, toimii takajarruna oikein tehokkaasti. Takajarruun en ole vielä ikinä koskenut radalla enkä aio.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Mika Kallio jossain aiemmassa haastattelussa sanoi käyttävänsä takajarrua hillitsemään takarenkaan rauhattomuutta mutkan jälkeisessä avauksessa---![]()
GSR750
ex.Z800
ex.ER6n
Eli käytännössä sama tekniikka kuin mitä mika häkkinen käytti 1998 Melbournessa kun autossa oli kaks jarrupoljinta. Kun se lähti mutkasta ulos, se painoi toisen jarrupedaalin pohjaan joka jarrutti kevyesti vain takapyöriä. Eli käytännössä laillinen Luistonesto.
Myöskin jossakin rata pyörissä on runko sellainen että takajarruun koskemalla ennen avausta takarengas "laahaa" vastaan jolloin takarengas siirtyy Swingin liikkeen ansiosta hitusen taemmas. Rauhoittaa ilmeisesti pyörän perän käytöstä avauksissa.
En kyllä ole lainkaan varma että tuo toimisi joka alustalla niin hyvin että sitä kannattaisi edes kokeilla.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Jos heitetään vielä kolmaskin kysymys.
Löytyyko jostain ohjeita, videota, yms. öhlinsin ohjausiskarin purkuun/huoltoon.
Erkka ajoi ainakin joskus esim. alastaron nopeat niin että painoi takajarrua jo ennen mutkaan menoa. Sitoi kai juositusta tai jotain muuta viisasta.
Monet varmaan tän nähneet, mutta aina yhtä kiva katsoa : https://www.youtube.com/watch?v=DS0KsDzII2E
Ei ehkä ihan oikee ketju, mutta pistetään lauantai-illan kysymys kuitki.
Jos hommaan uudet lämppärit kusiaiseen, niin miks en ostais samantien 200 leveelle kumille tarkoitettua taakse?
cbr600rr -04