Kyllä!
Ei
Juu, kiitos osallistuneille ja tietty Jokelle jälleen erinomaisesta veturoinnista.
Onk tää hoitoainet, vai tulinkmää?
ex. CBR600F -93, SV1000S -03, CB1000R -09, 690 Duke R -11, CBR600RR -09, XLH1000 -71, ZX10R -06, R1200S -07, Sportster R -02
Nyt: Cb seven fifty
Kiitoksia veturoinnista täältäkin!
Hieno keli ja hienot mutkat, varsinkin ne vähän tiukemmat ja mäkisemmät syheröt on kyllä mahtavia...![]()
Seikkailu_R pääsi naattimaan muustakin kuin asfaltista, tosin vaan lyhyen pätkän![]()
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Kiitoksia kaikille ja varsinkin SeikkailuR:lle perän pitämisestä! Löytyi sullekin se vajaa kilsa hiekkatietä, niin et turhaan ajellut 300 kilsaa asvalttia =) Hauskaa oli ja mukavat maisemat, kun alkaa luonto vihertää oikeen kunnolla. Seuraavaan kertaan![]()
MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
Nooh, olihan siellä pitkiä pätkiä hiekkaa reitillä, ja edellä ajavat vieläpä oikein kohteliaasti jalalla osoittivat kohdat...![]()
Kiitos vaan Jokelle ja kaikille kanssa-huristelijoille leppoisasta aamulenkistä.
Kuitenkin yli 50% porukasta sai majavan selätettyä
ex Z1000 -10
Laittaako porukat niitä kuvia ja videoita johonkin muidenkin katseltavaksi?
Olis ihan mukavaa kattella...
SM T
Onk tää hoitoainet, vai tulinkmää?
ex. CBR600F -93, SV1000S -03, CB1000R -09, 690 Duke R -11, CBR600RR -09, XLH1000 -71, ZX10R -06, R1200S -07, Sportster R -02
Nyt: Cb seven fifty
MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
Reitti oli hieno ja maisemat olisi olleet upeat jos niitä olisi kerennyt edes vilkaisemaan, aloittelijalle vauhti tosin aivan liian hurja (josta kommentoitu vetäjälle pariinkin otteeseen harmiksi ei vain viesti tainnut mennä perille, eikä otettu myöskään huomioon että mukana oli pikkupyörä jonka tehot eivät riittäneet edes alkukiihdytyksissä mukana pysymiseen) ja omat taidot eivät vain riittäneet pysymään konkareiden mukana jonka takia oli turvallisinta jättää majava ajamatta loppuun asti, mikä kyllä kovasti jäi harmittamaan, mutta oma turvallisuus vauhdin edelle.
Tämä letka siis vain kokeneille ja vauhtia rakastaville. Ehkä löytyy Turun seudulta jokin toinen porukka joka tykkää matkalla myös maisemia ihastella eikä vain keskittyä pelkkään tienpinnan katseluun.
Hauskaa kesää kaikille![]()
Ei kannata vielä luovuttaa letkassa ajelujen suhteen...
Vähän kun saa kilometrejä alle niin ehtii niitä maisemiakin ihmettelemään, sen mitä yleensäkään on järkevää ajaessa ihmetellä.
Jokainenhan ajaa taitojensa ja halujensa mukaista vauhtia, siitä on aika paha tinkiä liikenteessä tai tulee vahinkoja.
Kyllä se edessä nopeammin ajava odottaa risteyksessä, seuraavaa suuntaa merkkaamassa.
Mitään järkeä kun ei ole edes yrittää pitää selkeästi nopeampia näkyvissä.
Tai hiekkateillä aina edes mahdollista esim. pölyn takia, vaikka olisi samaa vauhtia ajavia kuskeja.
T: päivän peränpitäjä, luultavasti vielä rauhallisemmalla mopolla...
Kiitos kaikille positiivisista kommenteista että ajotyylini on edes oikeaan suuntaan =)
Ensin tosiaan kerään kokemusta ja alastarolle olenki 21.5 maanantaina menossa harjottelemaan, niin ehkä vielä joskus pysyn teidän muiden perässä, tuli vain liian monta uutta ja haastavaa asiaa tällä kertaa eteen, mutta silti opin paljon!! Kiitos varsinkin peränpitäjille ettette jättäneet meitä hitaita jälkeen ja risteyksissä odottaminen toimi erittäin hyvin.
Letka-ajon alkeis infoon voisi vielä lisätä tuon jalkamerkin soran suhteen kun se oli minulle ihan uutta ja ensin meinasin että se on jokin tapa tai tervehdys ennen kuin ajoin itse savipaakkukohdan ohi ja hoksasin että mistä todellisuudessa oli kyse.![]()
Kyllä sun viesti perille tuli, pyydän anteeksi jos en osannut sitä tarpeeksi osoittaa. Letkan, jossa on paljon eri tasoisia kuskeja weturointi on haastavaa puuhaa. Letkassa jokaisen on tarkoitus ajaa risteysten välit omaa tahtia ja takana tulevaa odotetaan aina seuraavassa käännöksessä. Omaa turvallisuudentunnetta ei saa MISSÄÄN nimessä ylittää, häviää edelläajava sitten miten kauas tahansa, kaveria odotetaan kyllä! Meillä Turussa letkat ovat olleet sen verran lyhyitä, että koko letka kootaan myös taukojen välillä useampaan kertaan kasaan, jos välit tahtovat kasvaa liian suuriksi. Homma toimii yleensä kohtalaisen hyvin niin kauan, kun nopeuserot eivät ole suuria ja tänään ne valitettavasti olivat. Niinkuin SeikkailuR kirjoitteli, niin lisää kokemusta vaan alle ja takaisin joukkoon mukaan! Mistään ei saa kerättyä paremmin ajovarmuutta, kun Alastaro-treenistä, tsemppiä sinne!
Tästä päivästä jälleen jotain oppineena lupaan järjestää tänä kesänä myös täällä Turussa ainakin yhden Rookie-letkan kaikille halukkaille![]()
MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
Niin kuin sanoinkin niin letka koottiin useaan otteeseen hienosti risteyksissä ja se toimi moitteetta. Nopeuseroissa koen hankalimmaksi sen että kun edellä ajavat karkaavat kokonaan niin hitaimmasta ja epävarmasta kuskista tulee häntäpään veturi ja silloin meno on kaikkea muuta kuin sujuvaa. Letkassa kun ajaa mukana on helpompi arvioida tulevia mutkia kun näkee edelläajavien kypärät vaikkei tietä näkisikään jolloin uskaltaa vauhtia pitää yllä ja näkee varotukset hiekasta ja kuopista. Kun letka karkaa joutuu ajamaan ihan sokkona ja vauhti tippuu entisestään ja vieraalla tiellä ei uskalla ajaa senkään vertaa kun jo varmuudeksi on pakko jarruttaa vaikka muuten olisi mutkan voinut ajaa sujuvamminkin. Tämän koin haastavimpana ja epämiellyttävimpanä asiana reissussa.
EHkä yksi miten saisi pidettyä letkan ajossakin kasassa olisi että jos edelläajavan peileistä häviää takana tulija kokonaan voisi hän himmata vauhtia ja jos kaikki toimisi samoin niin silloin viesti tulisi veturillekin asti kun porukka alkaa jätättää. Tai sitten hitaat kuskit jonon kärkeen niin kuin alussa olikin ja silloinhan pakka pysyikin parhaiten kasassa.
En tiedä onko ehdotukseni ja ajatukseni toimivia, kun ensikertalainen letkassa kerran olin, mutta tässä ainakin näkökulmaa kokemattoman kantilta
ja jos rookie letka kerätään kasaan niin olen ehdottomasti mukana![]()
Ihan totta kyllä että kun edelläoleva katoaa niin omakin vauhti kyllä putoaa entistä enemmän. Mutta eipä tuolla letkassa kuitenkaan kilpaa olla ajamassa niin aina vaan sitä omaa turvallista vauhtia, muut odottavat kyllä risteyksessä ja se on ihan tavallista että tulee välejä kun kuskit ovat eri tasoisia ja toiset ovat tahkoneet samoja reittejä jo vuosia. Somerolla ite livistin jo ja suuntasin takaisin mutta sinne asti ainakin veturointi toimi hyvin ja letka oli kasassa, Joke pysy mullakin näkyvissä ainakin suorilla. Huomasin kyllä yhen tiukemman mutkan mikä varmaan Katri sulle tuli yllärinä ja se sorainen mutka nyt varmaan kaikille aiheutti hiukan sydämentykytyksiä tai ainakin armottoman vitutuksen autoilijoita kohtaan.
Toi että mihin järjestykseen letka rakennetaan vaikuttaa kyllä paljon, jos hitaimmat on veturin perässä niin letka pysyy nätisti kasassa, jos toisin päin niin sitten odotetaan risteyksissä. Ite kyllä tekisin niin että hitaimmat heti veturin perään, siinä voi sitten vaikka vetomiehet jonon perällä jättää kunnon hajuraon edellä oleviin ja ottaa sitten välin taas kiinni.
Mutta ei kannata luovuttaa, Katrille ainakin voin luvata että Alastaron jälkeen mutkat tuntuvat ihan erilaisilta kun ajolinja ja katseen käyttö paranee.![]()
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
Minusta letkassa olis ideaalinen tilanne jos pystytään asettumaan nopeusjärjestyksessä (mikä on melkoisen haastavaa).
Tuota Mikunin ehdotusta hiukan karsastan sen takia että on nopeamman on melkoisen vaikeaa arvioida kuinka isoa väliä jättäisi hitaampaa kohtaan.
Toki voi useasti hidastella pätkän aikana mutta onko sekään niin hauskaa.
Kyllähän Joke ajoi ihan rauhallisesti,parhaasta nautiskelupätkästä sen huomasi
Hyvä että asia herättää keskustelua, minusta meillä oli hyvä veturi ja perämies mukana.
Ja tosiaan ei kannata luovuttaa ensimmäisen letkan jälkeen, kyllä se siitä suttaantuu kun pyörä ja ajolinjat tulevat tutummaksi.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Pidemmässä reissussa tuo käänteinen nopeusjärjestyys veturin takana on ihan toimiva.
Taasen tuollaisessa päivän reipashenkisessä surautusksessa taitaa toimia parhaiten letkan jakaminen surutta nopeaan ja hitaampaan osaan.
Veturin taakse nopeat, keskelle luotettava ja ripea kuski merkkaamaan risteyksiä loppuletkalle, seuraavaksi hitaammin ajavat ja viimeiseksi taas kokeneempi ja varmempi kuski pitämään perää.
Tuolle ryhmien välissä ajavalle tulee tietenkin risteyksiin odottelua, mutta sitten on taas tie auki kun ajelee karannutta keulaa kiinni.
Ja viimeisenä kuski jonka voi olettaa varmasti pysyvän tiellä ja reitillä tuon hitaamman osan vauhdissa, takana kun ei tule ketään varmistelemassa.
Näin se ainakin tuolla soralla on toiminut, mielestäni, käsittääkseni...
Kiitos Katri ja pojat , ja erityisesti veturimies joka jaksoi vetää ja heiluttaa![]()
Ei haittaa vaikka silmänilona maisemat jäi, hyvännäköisiä kundeja ajamassa huippumakeita pyöriä allansa
Oli kiva vaikka etana perää pidinkin.
Ja kiitos kun osoititte mut oikealle tielle , ei tullut eksyttyä motarilla joka vei ihanasti Turkuun asti ( eikä tarvinnut onnex ihana etanana ajella siinä tiellä )
Kiitos kun otitte mukaan ja pahoittelut hänelle joka joutui mun takana vielä perää kovasti piteleen![]()
Ehdit ainakin maisemia kerrankin katsella ...
T Tiina
Ja Katri , hienosti kirjotettu pitkät jutut tällä,Siinäpä miesväelle pähkinätä purtavax että saavat naiskuskitkin tyytyväisex
Ei vais. Reenataan vaan Katri niin eiköhän joskus mennä kans mutkat suorina ( tai ei sentäs ihan suorina ) mut silleen sopivasti pörräten miesväen katsellessa kaukana takana maisemia![]()
![]()
Mikäs siellä oli puksutellessa, kaunis keli ja mukavat tiet, ei tarvitse ollöa pahoilllaan.
Kuitenkin ihan sujuvaa etenemistä kun vaikka vertaa kurapyöräilijöiden vastaaviin reissuihin...
Huomasitko muuten loukun tauon jälkeen sen oikealta lentoon lähteneen kurjen, ainakin takaanta katsottuna kohtuu iso lintu?
Jotenkin luulin että poistut töihin jo siitä loukun tauolta, sen takia häippäsin letkan perään enkä jäänut odottelemaan...
Onko näitä turun seudun eläimiä (reittejä) plotattuna gmapsiin tai vastaavaan?
http://youtu.be/ELKZfybowXE
Tuossa pieni kooste eiliseltä.
Onk tää hoitoainet, vai tulinkmää?
ex. CBR600F -93, SV1000S -03, CB1000R -09, 690 Duke R -11, CBR600RR -09, XLH1000 -71, ZX10R -06, R1200S -07, Sportster R -02
Nyt: Cb seven fifty
Tästä tulikin pidempi keskustelu, mutta hyvä niinMonta asiallista ehdotusta ja tää on hyvä aihe keskustella läpi. Meillä on ollut Turun letka-ajeluissa aikaisempina vuosina sen verran vähän porukkaa mukana, ettei mitään sen "virallisempia" sääntöjä ole tarvinnut tehdä. Ollaan vain lähdetty jostain, ajeltu jonnekin ja nautittu matkasta. Ja näin sen pitää olla jatkossakin! Jokainen ajakoon omaan vauhtiinsa (kaikilla on hauskaa) ja tauoilla järjestystä uusiksi -> nopeammat keulille.
Letkan järjestystä on pohdittu PK-ajojen ryhmäajo-ohjeessa ja mä liputan sen puolesta:
Letkoja vetäessä koitan pyrkiä mahdollsimman tasavauhtiseen etenemiseen tikkarin lukemia seuraillen. Suorilla ei kaahata, mutta mutkissa ei myöskään juuri jarrutella, jos vaan näkyvyyttää riittää. 40,50 ja 60-alueille hiljennetään, koska merkkejä ei ole pystytetty huvin vuoksi.
Hauska homma muuten, kun porukka käy vieläkin äänestämässä tota sunnuntaille siirtoa![]()
MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
Rookie-lenkille olis kysyntää. Nyt en olisi päässytkään messiin, mutta ei-letkoissa-ajanneena rauhallisempi vauhti ja lyhyempi reitti kelpaisi alkajaisiksi. Ajokausia on siis takana, mutta porukassa ajo on vierasta.
Hienoa, että porukka jaksaa letkaa kerätä.
Olis helppoa jos jollain "hitaan ryhmän" kuskilla olisi navi, ja voisi siten vetää hiljaisempaa vauhtia ajavia mukanaan. Ei tulis sitä ongelmaa, että nopeampien hävittyä jo pois näköetäisyydeltä joutuisi ns. ajamaan pimeessä. Eli olisi joku muukin kuin letkanvetäjä, joka vähän pystyy tarkkailemaan millaisia mutkia on tulossa ja sovittamaan vauhtia sen mukaan. Ja sitten kuitenkin kerättäisiin koko letka kasaan esim. taajamissa tai muissa sellasissa paikoissa joissa se helpointa tai tarpeellista on. Ei näillä reissuilla kuitenkaan ihan minuuttiaikataulua kuitenkaan noudateta, ja tuskin ketään haittaa hetkeksi pysähtyä.
Harmittava ongelma tämä, ja tosissaan ei ole ennen tullut meidän porukassa vastaan... Kyllä ite ainakin toivoisin, että kaikki mukaan haluavat pääsis messiin, eikä nää hienot reissut jäis keneltäkään väliin liian kovan vauhdin takia. Varsinkaan kun ei kuitenkaan ajeta edes mitenkään lainvastaisesti...
Onk tää hoitoainet, vai tulinkmää?
ex. CBR600F -93, SV1000S -03, CB1000R -09, 690 Duke R -11, CBR600RR -09, XLH1000 -71, ZX10R -06, R1200S -07, Sportster R -02
Nyt: Cb seven fifty
Löytyisköhän Turusta halukasta "Turkumiitti goes slow" letkojen vetäjää? Niille tuntuis olevan kysyntää. Eikä tarvii naviakaan välttämättä, riittää kun jaksaa vähän perehtyä reittiin etukäteen. Mulla olis reittejäkin valmiina iso kasa, jotka voin kyllä jakaa jos innokas weturi löytyy. Anyone?
Olishan se hienoa, kun olis omat ajot "normivauhdille" ja "hitaammalle vauhdille"
Edit: Vai yrititkö Arvo Pentti tarjoutua itse, kun oot Kawaan naviakin kysellyt![]()
MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
Onk tää hoitoainet, vai tulinkmää?
ex. CBR600F -93, SV1000S -03, CB1000R -09, 690 Duke R -11, CBR600RR -09, XLH1000 -71, ZX10R -06, R1200S -07, Sportster R -02
Nyt: Cb seven fifty
Tämä kuullosti ainakin minusta juuri sellaiselta ajatukselta jota ajoinkin takaahitaiden vetäjäksi vaikka sitten keskelle letkaa tarvitaan joku kokenut näyttämään tietä joka ei karkaa edelle vaan ohjastaa hitaampia mutkissa ja toimii veturina silloin ku nopeat ovat vetäneet pitkän kaulan ja hävinneet näkyvistä. Silloin ei kokematonta pakoteta veturiksi ja vauhtikin pysyy paremmin päällä kun kokenut näyttää mallia kuinka kovaa minkäkin mutkan uskaltaa ajaa.
Myöskin letka käsitys minulle on se että porukka oikeasti ajaa letkassa eikä niin että jengi hajaantuu oman vauhtinsa mukaan pisin tiepätkää. Veturille nopeus on varmastikin helposti tasainen mutta loppupäässä vauhti on yhtä kiihdyttämistä ja äkkijarrutuksia kun yrittää välimatkaa kuroa umpeen niin joutuu selkeästi ylittämään nopeusrajoituksia jolloin itelläkin mittari näytti useammankin kerran yli 110 km/h. Autojen ohituksetkin saattavat olla hankalia ja kestää kauan jolloin alkupään olisi hiukan himmattava vauhtia jotta kaikki pysyy mukana eikä tarttis kaahata muita kiinni, vaikka sitten kuin odotettaisiinkin risteyksissä.