Ääni fazerille, aivan järjettömän hauska laite ajaa!![]()
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Kourallisen pyöriä ajoin kun ensipyörää aikanaan ostin. CBF600 sopi käteen parhaiten. Sitten löytyi nettimotosta CBF1000 samaan hintaan kuin mopokaupan 600. Erittäin paljon hauskempi ajaa kun alavääntöä on reilusti. Oikeastaan väärää vaihdetta ei voi valita kun etenee hienosti pari pykälää liian isollakin. Eikä tuossa 1000:ssa ollut mitään tehopiikkiä tai muuta "luonnetta" mukana, ja hyvin aloittelijaystävällinen ajettavuus. Hyvä moottori ja luotettava pyörä, sillä tuli pitkiä reissuja ajeltua 1000km päivämatkoilla - aika hyvin kun se ei oikeastaan matkapyörä ole. Eli jos CBF600 kiinnostaa niin kannattaa vielä katsoa 1000:kin. Matalaviritteinen moottori, niin eipä sitä loppuun saa ajettua.
K1200GT & 701Enduro
Moi
Er6 on sellainen pikkulöpötin. Pikkuisen tylsä kaksi pyttyinen. Tärisee ajossa ja tulet todennäköisesti nopeasti kaipaamaan, jotain muuta. Plussana edulliset hinnat, halvat vakuutukset ja abs jarrullisia löytyy.
( tämä arvio siis jos viidellä tonnilla ollaan vähän vanhempaa Erkkiä hakemassa )
Suzukit taas todella luotettavia ja tasaisia pyöriä. Ehkä pikkuisen painavia ja jäykkiä. Ehkä jopa vähän
vanhanaikaisia.
Itse tämän Honda Hornetin valitsisin. Luotettava ja nätti. Kiertää kivasti alakieroksilla ja pyörä on tosi monikäyttöinen. Toimii reissussa, kadulla ja miksei radallakin![]()
Kiitoksia kaikille tähän mennessä neuvojaan jakaneille.
Vertailun voittaja ei ole vielä ratkennut, mutta väliaikapisteellä ABS-jarrulliset vaihtoehdot tuntuu olevan johdossa, eli nähtävästi Honda CBF ja Suzukin GSF. Muutamaa Suzukia jo tarjottiinkin yv:llä, ja kiitos vielä tarjonneille, mutta harkinta jatkuu vielä toistaiseksi.
ABS-jarrut alkaa tosiaan tuntua erittäin tarpeelliselle, enhän minä autoakaan enää ostaisi ilman niitä, vaikkei se edes voi kaatua
Hondalle yhä miinusta kaasarikoneesta, mutta absilliset vaihtoehdot on aika vähissä
Wilhelm kiteytti asian näin:
Tavallaan "järkipyörää" minä haen: Ensimmäiseksi kesäksi, ajamisen opetteluun. Ei minua kiinnosta kova mökä ja coolius, minä vain tahtoisin ajella. Luulisin myös, että tuo Hondan tehottomaksi parjattu neloskone tarjoaa näin perusautojen suorituskykyyn tottuneelle ihan riittävästi riemua, ainakin ensimmäiseksi kesäksi. Ja ainahan pyörää voi vaihtaa isompaan jos siltä alkaa tuntuaMiinuspuolena Hondasta todettakoon, että se on melko Corolla. Eli jos haet ääntä ja vähän coolimpaa menoa, niin Honda ei välttämättä täytä tätä tarvetta. Eli kyseessä on järkipyörä, hyvässä mielessä.
Tällä hetkellä tuntuu siis tältä, huomenna varmaan taas ihan erilaiselta. Mutta katsellaan mitä tapahtuu. Kiitokset vielä neuvoista ja mielipiteistä, tosi hyvä foorumi tuntuu olevan kun asiallisia vastauksia tulee näinkin paljon
![]()
Niin siis nuo cbf 1000 mopot ovat ruiskukoneella ja niin myös viimeisimmät cbf 600 koneet. Äkkiseltään en keksi miksi perheessä majaileva cbf 1000 olisi parempi juuri ruiskun takia kuin myöskin perheessä majaileva ruiskuton cbf 600?
Kirjoitan kuitenkin mitään tietämättömänä, joten suotta pahastut!
ei siitä kaasarikoneesta mitään miinusta tarvii antaa.
kyllä tuo nykyinen ruisku bladekin nypyttää pienillä kierroksilla siinä missä kaasarikonekkin.
abs,kiva lisävaruste mutta varmasti pärjäät ilmankin.
1000cbr saattais olla mukava matkajuhta ?
käy ihmeessä heittämäs lenkkiä,mä luulin aina haluavani xx:n mutta kun heitti pienet testilenkit sillä niin tajusin etten mä tommosta paappa pyörää haluakkaan![]()
Horo Elää !
Niin, en keksi minäkään. Jotenkin vain silti miellän ruiskumoottorin kaasaria helpommaksi ja luotettavammaksi. Taitaa olla automaailman puolelta tulleita ennakkoluuloja tämäkinNiin siis nuo cbf 1000 mopot ovat ruiskukoneella ja niin myös viimeisimmät cbf 600 koneet. Äkkiseltään en keksi miksi perheessä majaileva cbf 1000 olisi parempi juuri ruiskun takia kuin myöskin perheessä majaileva ruiskuton cbf 600?Oikeassa varmasti olet, onnistuu se elämä varmasti ruiskuttomankin kanssa.
CBF600 sai vissiin ruiskukoneen vuonna 2007..? Noin uudet ei vain oikein enää mahdu tuohon max 4000€ budjettiin, samoinkuin tonnisetkaan.
HondaCebari: 1000 CBR olisi varmasti mukava matkajuhta, mutten viitsi (ainakaan tähän aikaan yöstä) edes mennä kokeilemaan mitä sellaisen vakuutus omilla tiedoillani kustantaisi. Nimittäin jo 600 CBR:n vakuutus oli reilusti kalliimpi kuin CBF:n.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Pistän nyt minäkin lusikan soppaan kun vastaavan ongelman kanssa pähkäilin vuosi sitten. Eli hain suunnilleen samanlaisilla kriteereillä pyörää, joskin puolikatteellista ja minulle ruisku oli ehdoton vaatimus, sain jo autokoulussa tarpeekseni kaasarikoneista.
Koeajoon omalla osallani päätyi CBF600S, FZ6, Z750 ja GSX650F (käytännössä sama pyörä kun GSF650 mutta katettu) joista valitsin viimeisimmän. Vuosimallit väliltä 2006-2008, kaikki kuitenkin ruiskukoneellisia malleja.
FZ6 on kevyt ja sen tuntee ajaessa, harmillisesti ajoasento ei sopinut minulle ollenkaan. Melko äänekäs vakiovaimentimilla? Ajoasennon takia en koeajanut kovin pitkään joten muuta ei jäänyt mieleen.
CBF600S on helppo ajaa, ajoasento on pysty ja rento, mutta pyörä tuntui melko "pehmeältä" eikä kovin sporttiselta. Puhtaaseen matkailuun olisin valinnut tämän. Tässä ajamassani yksilössä oli todella kevyt palautusjousi kaasussa ja melko on/off polttoainekartta, mikä teki pintakaasulla ajamisesta vähän levotonta.
Z750 tuntui aggressiiviselta, suorastaan houkutteli ajamaan mutkiin kovempaa - olisin todennäköisesti valinnut tämän puhtaasti sporttiajeluun. Mahtava moottori! Satula tuntui hiukan epämukavalta mutta sitä voinee korjata jälkikäteenkin.
GSX650F oli ostaessa jonkinlainen kompromissi Z750:n aggressiivisuuden ja CBF600S:n rennon matkapyörämäisyyden väliltä. Ajoasento ei ole ihan pysty vaan hieman etunojassa. Tehoa sopivasti (minulle), mutta se löytyy suht korkeilta kierroksilta ja moottori yleisesti ei toimi kauhean hyvin alle 3kRPM (voi olla säädöistä kiinni mutta tuntuvat puhuvan samaa ulkomaisilla foorumeilla). Melko raskas pyörä, kadulla se ei juuri haittaa mutta pysäköidessä kannattaa katsoa ettei joudu tuuppaamaan pyörää ylämäkeen poistuessa - ja radalla sen tuntee. Kaikenkaikkiaan en kadu valintaani, pyörä on mielestäni hyvä kompromissi mukavan matkailuvehkeen ja sportin väliltä.
Mielestäni paras ehdotus kun lähdet pyörää ostamaan:
Älä tee päätöstä etukäteen, koeaja mahdollisimman monta edes suunnilleen vaatimukset täyttävää pyörää ennenkun päätät.
Olin itse "päättänyt" että haluan CBF600S:n lukemalla arvosteluja ja teknisiä tietoja, mutta niin se mieli vaan muuttui kun koeajoin pyöriä.
PS. Kaikki tässä ovat omia subjektiivisia kokemuksiani, YMMV.