Kyseessä 89 vuoden FZ 750 yamaha ja viime kesänä alko syksyä kohti kytkin luistamaan pikkuhiljaa enemmän. Loppujen lopuks luisti jo 6:llaki vedätettäessä 120 vauhdista ylöspäin ja varsinki kylmänä. Öljytki vaihdoin välissä ja ei tuntunu olevan merkitystä kytkimen toimintaan. Öljynä Motulin joku prätkäöljy(en muista tarkempia speksejä). Käytännösä tuntu aina jo pieni ravistus ennen ku kytkin lähti luistaan ja oppi jo välttään sitä ja ku normiajoa ei haitannu niin aattelin talvella laittaa kuntoon.
Marraskuussa tein sitte kytkinremontin jotta tänä kesänä ei ongelmia enää olis. Vaihdoin uudet levyt ja jouset. Jouset piti olla vielä jotain orggista jäykempiä. Stormin tarvikkeita kuitenki kaikki. Remontissahan ei sen kummempaa ollu, eikä vanhat levytkään näyttäny mitenkään äärettömän kuluneilta verrattuna uusiin. Muutkaan osat ei näyttänäy mitenkään erityisen kuluneilta. Oikeastaan siihen nähen, että mittarissa on reilu 110tkm niin yllättävän hyvältä mun mielestä näytti kaikki.
No remontin jälkeen tietenki vielä pieni testilenkki päälle räntäsateessa ja ongelmat muuttu päinvastaseks...
Eli nyt ei kytkin irrota kunnolla ja tarkottaa siis käytännössä sitä että ei meinaa jaksa pitää käsivoimilla paikallaan ykkösellä enää. Ei pysy siis käynnissä paikallaan jos ei anna reilusti kaasua (joku 3-4tonnia kierroksia).
Ajoin siinä jonkuu 10 kilsaa ja enempää ei kyenny nollakelissä ja ei se kytkimen toiminta tuntunu paljoo parantuvan. Ei kyllä kytkin luistanu enää ja tuntu että voimaa on niin pirusti pikkuvaihteella ku meinas jo alkaa keulimaanki.
Aattelin alkuunsa että olis vaan ilmaa tms. kytkinnesteissä ja oon talven aikana pari kertaa ilmaillu sitä ku oon käyny ropaamassa ja käyttelemässä jammua. Toisella kertaa vielä ruutalla työnsin työsylinteriltä päin ja en kyllä usko että kuplia enää olis. Ei ollu työsylinterissä vuotojakaan tms. Ei tuntunu olevan mitään vaikutusta kuitenkaan irrottamiseen...
Ite en oo prätkien kanssa mikään ammattailainen ja tollaset nestekytkimet on varsinki mulle uutta, nii osaiskohan joku kertoa mikä tossa vois olla vikana? Vai lähteekö vaa pelittään ku ajelee muutaman kymmenen kilsaa ja osat hakee paikkansa?
Kytkin kahvan tuntuma on ihan samanlainen ku viime kesänä. Ehkä vähä tuntuu että on sellasta tyhjää liikettä kahvassa ja ku ei oo oikein vertailukohtaa niin en osaa sanoa onko ok.
Mites ton kahvan päässä olevan käyttösylinterin voi todeta oleva kunnossa? Ilmatessa kun kytkintä reippaammin painelee luukku auki niin meinaa kyllä sylkästä nestettä pihalle(ei siis ilmaa vaan ihan nestettä). Onko tää normaalia vai ei?
Kytkimen kasauksenki tein samassa järjestyksessä kun purin. Joku sellainen "rautalanka" oli levyjen välissä ja uloimmassa levyssä hahlotki meni kohdalleen. Eli uskosin että asetelma on ihan oikein kasattu. Välilevyt ei näyttäny kovin kuluneelta nekään (ne massalevyt siis vaan vaihdoin).
Oiskos jollain hyviä vinkkejä mitä kannattais vielä tsekata vai lähtiskö se vaan ajamalla pelittään ku osat hakee paikkansa?
Prätkä on vielä talvisäilössä ja pääsiäisenä meinasin laittaa sen ajoon kuhan säät sallii ja vaan saan kytkimen toimimaan. Talvisäilö on vaa 60 kilsan takia nii ei ihan joka ilta kerkee rassaileen...
Se ilmaaminen on järjettömän hankala kun pääsylinterin mäntä on halkaisijaltaan muutama milli ja työsylinteri mitataan senteissä. Joskus on saanu ilmattua niin että ottaa työsylinterin irti ja tukevalla vinkalla yms lukitsee työsylinterin männän paikoilleen niin se paineen nosto ei huku kytkimen toimintaan ja ilma tulee paremmin pois.
FJR -17
Mulla oli joskus samanlainen pyörä. Vaihdoin siihen myös kytkinlevyt. Useimmiten kuluneet kytkinlevyt alkavat luistamaan juuri isommilla vaihteilla. Oletko ihan varma ETTÄ LAITOIT OIKEAAN KOHTAAN LEVYPAKKAA SEN YHDEN OHUEMMAN MASSALEVYN?? Minä en aikanaan huomannut aluksi että se yksi levy on tosiaankin ohuempi/kapeampi kuin muut. Näin ainakin mulla. Kun sen yhden erilaisen laitoin oikeaan kohtaan alkoi kytkin taas toimimaan kunnolla.
Aikaa on niin paljon kun kyseinen pyörä mulla oli niin muisti ehkä pettää mutta olisiko se "rautalanka" tullut sen ohuemman massalevyn sisälle(?) ja massalevy keskelle levypakkaa(?). Sitäkään en varmasti muista. En tiedä miksi se yksi levy on tehty ohuemmaksi/kapeammaksi kuin muut mutta joku syy siihen tietysti on. Ohi aiheesta vähän mutta mm.900-Hornetin alimmainen massalevy on kapeampi kuin muut ja se tulee pakan alimmaiseksi koska kytkinpakan "asetelman" pohja on kartion mallinen. Tämä selvisi kun Lock up-kytkintä turbo-Hornettiini asentelin. Tarkastapa ensin että onko sulla yksi massalevy erilainen kuin muut ja jos levyt on oikein niin sitten voit alkaa etsimään vikaa kytkimen ilmauksesta. Ilmaus oli itselläni silloin ihan helppo homma.
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Täytyy tossa pääsiäisenä vissiin purkaa se kytkin sitte uudestaan. Muistan kyllä että siellä keskivaiheilla oli sellanen jousi levyjen välissä ja se meni kyllä samaan väliin. Muistaakseni kaikki levyt oli olevinaan saman paksusia, mutta varmaan se ohut levy on sitte menny väärään kohtaan. Ulommaisessa levyssä oli kyllä "puoliympyrä" kolo ulkoreunassa ja se on samassa kohtaa ku ennenki.
Ku on aikaa menny muutama kuukausi nii ei kaikkea enää muista... Onneks toi nyt ei kovin hankala homma oo purkaa ja kasata uudelleen.
Uititko uudet massalevyt öljyssä ennen asennusta?
"Kai täs ny ryyppää, ku koneet hajoo ja lunta sataa..."
-lentäjä-
4PU3-010 A
No nyt ois kytkin kunnossa. Ongelma oli just se 1 levy väärässä paikassa. Eli sen jousen kohdalla piti olla levy jossa vähä isompi keskireikä. Kun olis oikein ajatuksella kasannu nii olis onnistunu ekalla kerralla, mutta ku aattelin että laitetaan samaan järjestykseen missä vanhat purin pois nii ei onnistunu. Jostain kumman syystä nää stormin tarvikelevyt oli merkattu eri lailla ku edelliset(olisko yamahan orggikset). Eli edellisissä levyissä oli se puolipyöreä kolo "normaalissa" levyssä jonka korjausopas käski jättää viimeseks. Tarvikkeissa se puoliympyrällä merkattu oliki taas se isommalla reiällä oleva joka kuulu neljänneks... Eli tarvikkeilla ku tekee korjausoppaan ohjeilla ja jos ei pahemmin kattele nii väärin menee...
No nyt kunnossa ja vielä ku nää takatalven lumet sulaa nii pääsee kunnolla koittaan pitävyyttä.![]()
Morjes! Ostin tossa joku viikko takaperin tommosen hieman laitellun Fz750 -pyörän. Ostettaessa oli tiedossa, että kytkin ei irroita kunnolla. No, olen kokeillut ilmata sitä (en tiedä onko se ihan onnistunut projekti ollut) ja nesteet siis vaihdoin kokonaan systeemiin.
Vieläkin meinaa sitä tehdä, kytkinkahvan liikkeestä n. kolmasosa on ihan kuin löysä lerssi eli ihan tunnoton, heiluu miten sattuu vauhdissakin. Öljyt vaihtelin ja ei vaikutusta. Tänään sitten homma kärjistyi niin, etten melkeinpä saanut vaihdettua 1 -> 2 vaihteelle. Kytkinnesteen säiliökin tuntuu hieman vuotavan, millä ton sais tiiviiksi? Siinä on se kumilärpäke kyllä, muttei tunnu enää oikein pitävän.
Mitä vikaa tosta nyt kannattaa lähteä ettimään vai vienkö kytkimen ilmattavaksi ammattilaiselle? Tämä on vasta toinen pyöräni, ensimmäinen oli muinoin 2-tahtinen piikki, joten uutta ja ihmeellistä vielä tämä nelarien maailma![]()
Työkalut pysyvät kyllä jotenkin kädessä ja remontit tehdään varmaankin pääosin itse, mutta jos ei onnistu niin sitten ammattilaiselleIhmisethän nääki on vaan tehny!
Niin ja pyörän vuosimallihan on -87, jos sillä merkitystä on.![]()
Viimeksi muokannut: Metallicakka; 30.04.2012 klo 22:01.