En äkkiseltään löytänyt haulla vastaavaa ketjua, joten aloitampa.
Ittellä alla Ducati 750S -03, jonka viime loppukesästä hankin. No pari viikkoa sitten otin gps-loggerin taskuun mukaan(android puhelimille saa moisia ohjelmia ilmatteeks) loggaamaan reittiä mitä ajan ja kun kattelin sitten tuloksia niin kas, pitää jopa 1-2km/h paikkaansa motarinopeuksissa. Vissiin ei oo pyörissä tätä autojen "ylimääräistä", vai onko vaan tuuria?
Miten teillä? (jos tiedät, että rattaita vaihdettu niin älä suotta vaivaudu, jos laatikosta tulee lukemat)
Ducati 750
Sulla on vaan niin vanha pyörä että ei vielä ole EU-hölmöilyt pilanneet mittareita.
Nykypyörissä sanoisin että järestään 7-10% heittoa nopeudessa, matkamittari näyttää kuitenkin oikein. Eli virhe on tehtaalta tarkoituksella työnnetty.
Kyllä toi virhe nykyään pitää pyörissä ja autoissa molemmissa ECU:sta korjata kuntoon jos meinaa että viisari näyttää oikein. Pyörissä joiden ECUa pääsee räpläämään korjaus sinne suoraan, tai sitten Speedohealer anturin jatkeeksi. Autoissa ECU:n ohjelmaan pitää ohjelmoida tarkoituksella sopivasti virheellinen renkaan ympärysmitta.
Kyllä minun noin kymmenkunta pyörää ovat järjestään omanneet mittarin jotka näyttävät 7-8% liikaa. Niin ensimmäinen Fz Yamaha kuin nykyiset 10R ja turbotettu Hornetkin. Muistan vuonna 2001 kun pariin kertaan saatiin Autoliitosta pistoolitutka lainaksi ja sillä sitten motarilla iltamyöhäisellä pyöriä käytiin revittämässä ja nopeuksia mitailemassa. 2000-mallinen 12R-Kawa sai tutkaan nopeudeksi 304km/h mutta siinä nopeudessa pyörän oma nopeusmittari näytti lukemaa 340 ja 350km/h välillä. Aivan tarkkaa lukemaa ei tietenkään saanut koska mittaristo tärisi ja huomio oli kiinnittynyt vain pyörän tiellä pitämiseen ja satunnaisten autojen väistelemiseenSiitä voi päätellä että kyllä pyörienkin mittarit valehtelevat ja ZZR1100 90-luvun alkuvuosilta on lähes legendaarinen mittarivirheensä puolesta. Joskus kyseistä pyörää ajaneena nopeusmittari heitti jo satasen nopeudessa 12 km/h ja tietysti yläkanttiin. Siitä syystä Zetorilla sai mittariin kolmesataa hyvin helposti.
Nykuisen Kymppi-Kawan mittarivirhettä olen yrittänyt suuremmilla nopeuksilla selvittää mutta kännykän gps-sovellus ei toimi luotettavasti kuin suurinpiirtein 230 tai 240 saakka. Yhteys vaan temppuilee ilmeisesti. Pyörien mittarivirheestä johtuen joskus huvittaakin kun sivukorvalla kuulee jonkun kehuskelevan että "tulipa tuossa omalla pyörällä ajettua kolmeasataa töistä tullessa"..... heh todellisen nopeuden ollessa kuitenkin jotain ihan muuta.
![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Ex jammy heitti n 6%, ja nykyinen bandit n8%.
Hyosung heitti n 5-10% nopudesta riippuen (?).
Muuten ovat olleet tuossa 6-8% haarukassa.
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
+1
tuolta nuo "säännökset" tai sopimukset löytyy: http://en.wikipedia.org/wiki/Speedometer kohdasta International agreements
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
XX vm.-06.Motarilla tuijottelin navia...140 mittarissa niin 129 navissa eli saa tuon mittarin pohjaamaan![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
600rr '08
5%
'96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
Eilen illalla ajoin nopeusnäyttötaulun kohdalla tasan 90km/h ja näytössä oli lukema 80km/h eli aikasta paljon heittoa mittarissa. No antaa toivottavasti joskus vähän anteeksi.
304 tutkanopeus hallissa, mittari näytti 120, speedohealerilla saa näyttään mitä vaan,100kmh näyttää nyt oikein gepsin mukaan mutta ei ole kyllä tullut tarkistettua kuinka paljon virhettä on sitten isoimmissa nopeuksissa![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010> Ktm super duke gt 2016
Mulla kahdessa isossa Zetorissa ollut mittarivirhettä vähän yli 6 %. Nykyisessä 6,3 %, joka on korjattu Speedo Healerilla oikein.
Mikään ei ****ta enempää, kuin väärin näyttävät mittarit....
Nopeusmittarin korjauksen jälkeen matkamittari näyttää n. 5 % liian vähän. Kulutusmittari niin ikään näyttää liikaa 5 % säädön jäljiltä.... Suo siellä, vetelät housussa
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Aina se näyttää liian vähän eli ei heitä juuri mitään ,vissiin 3 kilsaa tai vähemmän on heitto plussan puolelle .
Ultrafast KTM machine .
-93 xj ja kai se jotain +8…9% näyttää liikaa. 100 mittarissa = 90 ja 110 on noin 101…102 oikeaa.
B kingin mittari on pyörän ärsyttävin piirre. Kun digilukema on 120, on todellinen 107.
... jotain piti muistaa
Kawa ER-6n heittelee myös hieman. Kun mittari näyttää 70kmh, todellinen nopeus 64. Mittari näyttää 95kmh, todellinen nopeus 87kmh. Eli mitäs tosta tulee, kans se jotain 7-8%? Garmin Colorado 300:n kanssa tuota olen mittaillut.
Kawa ER-6F vm. 2013
ex. Honda CBR600f vm. 2006
ex. Kawa ER-6N
Mää mitään prosenteista tiedä, mutta tienvarren nopeusnäytössä oli 86, kun pyörän mittari näytti 100. (FZR 1000)
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
Minun kokemuksen mukaan Honda NT 700 V mittari näyttää 5 km liikaa. Eli 80 on 85 ja 100 on 105. Olen samaa mieltä, että mittarin pitäisi näyttää justiin oikein. Mulla on jo 4. auto peräkkäin missä mittari näyttää justiin. Eli mahdollista sellaisen tekeminen on.
Pariin gps:ään verrattuna taitaa jäädä virhe jonnekkin alle prosenttiin satasessa.
Tosin ihan itsestä kiinni kuinka tarkkaan jaksaa etusen kehän mittaria varten mitata, millilleen vai suunnilleen.
Luin aiemmin ja piti tarkistaa ennen kuin vastasin.. Näyttää nykyisen mopon mittari näköjään ~104 lukemia, kun todellinen on 100. Aiempi 08 K 12 ässä oli hieman tarkempi, eli vain +3 km/h liikaa satasen vauhdissa.
1300 Gessu
Mulla heitti mittari +10 km/h mutta lykkäsin SpeedoHealerin ja nyt on +-0 ...
Rahalla saa ja mopolla pääsee.
Intohimoinen motoristi est.1995
Ei tällä hetkellä omaa pyörää, vuokraan käytännössä joka kesä aktiivisesti erilaisia.
Kawan uusi iso Zeta ei paljoa valehtele.
Taitaa olla jotain 3% luokkaa eli kun GPS näyttää 97 niin Kawan mittarissa usein 100.
Yllättävän tarkka, ainakin uudella kumilla.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
En tiedä miten noissa Ducateissa, Aprilian mittari ottaa signaalin takalevyn pulteista ja on aika tarkka.
Vanhemmalla RSV:llä kokeilin joskus Räyskälän pitkällä suoralla, tutka antoi lukemaksi 239 ja mittarin
muistiin jäi 245. Vannomaan en mene, mutta tuntuu että japsipyörissä mittari valehtelee enempi ainakin
suurilla lukemilla.
Mittari näyttää noin 90 km/h ja Destian nopeusnäyttö 85-86.
Ajaminen menee pelkäksi nopeusmittarin kyttäämiseksi , varsinkin kun seriffit tulee vastaan.
Molemmat tarkkailee mitä vittua se viisari oikein näyttää , onko ylinopeutta , onko , onko , onko,,,
Pyörä M18ooR
![]()
Tänään säätelin B-kingin kelloa oikeaan aikaan ja samalla onnistuin vaihtamaan nopeusmittarin näyttämään maileja.
Kotoa lähtiessä innostuin avaamaan hiukka reippaammin ja ihmettelin miten 110 tuntui niin vauhdikkaalta.![]()
Harley Davidson Vrod -03
Suzuki B-King -09
Tuska tuottaa mielihyvää.
Yamaha, FZ1, GPS:ään verrattuna tasasesti mittari näyttää +10 ylimäärästä 120kmh asti.
(lujenpaa en oo uskaltanu ikuna kokeilla....)![]()
En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.
Kawasaki GTR 1400
Yamaha FZ1-S => myyty
Yamaha FZ6-S => myyty
Honda CL70 => myyty
Entisissä Suzuki gsx-r 750 -00/01:ssa vakiovälityksillä aika tarkalleen 10%. -1p/-1p välityksillä virhe nousi sen n.2-3% ja -1p edessä n.5%. Kovassa vauhdissa vielä pyörissä nousee hieman mittarivirhe, kun takarenkaaseen tulee muutama prosentti luistoa. Hallissa ajoin -1/-1 välityksillä 312 mittariin, ja 275 oli tutkassa.
Ja joo sen takiahan noita "300" katuajajia löytyy paljonkin, kun useilla pyörillä todellinen nopeus on siinä vaiheessa 260-270 välissä.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 01.05.2012 klo 06:59.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Valmistaja lupaa 201 ja mittariin on parhaimmillaan kertynyt 215.
Aika tarkka, jos on tapissa ollut.