Kiitos kaikille vastanneille. Emme kokeilleet käsittelykokeita tänään vaan keskityimme ihan ajamiseen liikenteessä. Siinä sain tuntuman tasaiselle nopeudelle. Samalla kokeilin työntöohjausta eri nopeuksissa. Ei se pyörä tunnu kaatuvan, vaikka vähän kovempaa sitä työntää. Palaa erittäin "helposti" takaisin pystyyn.
Hidasajon ongelma oli enemmänkin se tasaisuus. Opettaja, vaikkei enään tarvitse, otti harjoittun aikana aikaa ja kertoi sen. Se vaihteli 13-22s riippuen kerrasta. Tänään tuli myöskin kokeiltua hidasajo liikenteessä kun oli mahdollista esim. suojatien edessä, jotta kävelijä voi mennä tien yli ja valoissa, jotka vaihtuu/vaihtuneet, mutta auto edessä. Tuntui menevän paremmin kuin itse kokeessa.
Sen lisäksi pääsin kirjallisen tänään lävitse, ensimmäisellä yrityksellä(valitettavasti ei virheetön). Ellei peruutus aikaa tule niin itse ajokoe/käsittelykoe on vasta 24.5. Sinne asti pitäisi nyt jaksaa odotella.
Tuli mieleen kun puhuit että sulla on tummenevat linssit rilleissä, niin nehän eivät yleensä merkittävästi kypärän sisällä tummu johtuen siitä, että visiiri suodattaa suurimman osan uv-säteilystä pois.
Pari kommenttia suht tuoreelta naismotoristilta:
- Jos ostat yhden ajoasun osta goret. Niillä ajaa säällä kuin säällä ja kylmemmälläkin tarkenee kun laittaa vuorit sisään. Sitten kun toteat harrastuksen kivaksi niin suosittelen ostamaan rinnalle nahat. Sadeasun kanssa vehtaaminen on hieman hankalaa, varsinkin jos pitää tien päällä alkaa pukea sadeasua sateen yllättäessä. Sadeasu päällä on erittäin hiostava ajaa jos ei alakaan sataa. Goret päällä voit lähteä ajamaan kelillä kuin kelillä eikä tarvii ollaa huolissaan siitä jos kesken kaiken alkaakin sataa.
- Selkäpanssari ihan ehdottomasti hankintaan -> suojaa jos kävis nii kurjasti että lippaat vauhdista
- Kypärähuppu on ehdoton ellet halua jatkuvasti pestä kypärää sisältä. Se on vähä niinku tyynyliina, hiki tarttuu siihen eikä tyynyyn (eli kypärään).
- Itse ajan piilarit päässä. Rillien sangat saavat olla kovin ohkaset etteivät pitemmällä matkalla ala painaa. Mutta kyllä niitä sopivia rilli-kypäräyhdistelmiäkin löytyy eli kokeilemaan vaan. Kannattaa muistaa, että sangat alkaa painaa yleensä vasta pitempään ajaessa. Siinä mielessä hankalampi testata vaan kaupassa.
- Ajan tummalla visiirillä, ja ajaisin varmaa tummalla visiirillä vaikka käyttäisin rillejä ajaessa. Aurinkolasien vaihtaminen päähän varsinkin kesken matkan on hankalaa (pyörä seis, hanskat pois kädestä, lasien vaihto, hanskat käteen. Ei mee "lennosta" kuten autolla ajaessa). Monesti aurinkolasit ovat niin tummia, että esim tunneliin tai varjopaikkaan ajaessa näkyvyys heikkenee selvästi enemmän kuin tummalla visiirillä. Ja tarvittaessa visiirin saa auki jos menee liian tummaksi esim tunnelissaVaalea visiiri sitten toki sadesäällä. Mutta alkuksi riittää varmastikin vaalea visiiri ja näet sitten ajan mittaan miltä se a-lasien venkslaaminen tuntuu.
Tässä nyt ensihätään näitä mietteitä![]()
Kawasaki ER-5 1998 aka Romulus 2010-2012
Kawasaki ZX-6R 2003 (636 Ninja) aka Pimu 2012-2014
Suzuki GSXR-600 2009 aka no name yet 2014-
Linssinit ovat hieman erillaiset kuin nuo normi tummenevat. Nämä eivät ole koskaan täysin värittömät. UV-valo tummentaa nämä tummemaksi, mutta jo pelkkä valo tummentaa tarpeeksi hyvin kypärän/auton sisällä. Linssit ovat myöskin polarisoitu. -> http://www.drivewearlens.com/effect.php
Nahat ovat lähempänä sydäntäni. En usko että pääsen tuosta erooon vaikka kiroasinkin tuota sade-asua. *nauraa*
On listalla, eipä nuo nyt enään paljoa koko hintaa lisää että se kannattaisi jättää pois.
Kai sitä pitää käydä sellainenkin ostamassa ainakin kokeilla sen kerran. Kokeilematta kun ei voi tietää, vai?
Minulle ei piilarit sovi(kuivat silmät), eli lasit ovat ainoa vaihtoehtoni. Tähän mennessä tuo Sharksin RSR2 kypärä tuntuu hyvältä päässä, ei paina mistään ja muutenkin mukava ajossa. Taisi onnistaa heti ensimmäisellä. *koputtaa puuta*
Onneksi pystyn ajamaan näillä kohtuu pimeässäkin, eli ei tarvitse vaihtaa edes takaisin esim. tunneleissa, parkkihallissa jne. Peili-visiiriä olen harkinnut, mutta nyt menee ensin tuolla kirkaalla ja sitten myöhemin alan tutkia noita visiirejä kun tiedän tarkemmin koska ajan ja mitä haluan uudelta visiiriltä. Eli tähän mennessä ainoa venksaalimen on rillit päähän kypärän jälkeen, pois ennen kypärää. Silmät aioin todennäköisesti leikkauttaa jossakin vaiheessa (varsinkin jos ihastun moottoripyöräilyyn kunnolla).
Viimeksi muokannut: Shikyo; 09.05.2012 klo 19:39.
Jos kypärän kanssa ei halua kikkailla aurinkolasien kanssa niin ainakin Motonetista löytyy RXA-merkkinen kypärä missä on alaslaskettava tumma visiiri integroituna kypärän sisälle. Helppo nostaa ja laskea vaikka kirkas visiiri alhalla olisikin. Lisäksi kyseisessä kypärässä on bluetooth-kuulokkeet jota voi käyttää kypäräpuhelimena ja mp3-soittimen kanssa. Mikään "laatumerkkihän" ei RXA ole mutta jonkun kalliimman merkin nk. halpamalli silti. Onko 199Euroa maksava kypärä suhteessa niin paljon huonompi kuin joku 600 Euroa maksava? Kukapa sen tietäisi.....?![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Ei liity tuohon Motonetin kypärään mitenkään, mutta oheinen video kyllä demonstroi varsin hyvin että eroja kypärissä on. Halpa kiinalainen RZO vs. Marushin:
http://www.youtube.com/watch?v=9LfEFhBelTY
Viimeksi muokannut: 3JJ; 09.05.2012 klo 21:24.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Mitäköhän tapahtuisi jos kaupassa kysyisi, voinko testata kypärää...![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Tuo nahka vs gore nyt vaan on makuasia. En sanoisi, ettei nahkalla voisi pärjätä heti alkuun. Itse ostin 2-osaisen nahkapuvun, eikä ole kaduttanut. Tuntuu tiukalta päällä, mutta kyllä sinne vaan sen ylimääräisen paidan ja vielä villapaidankin saa survottua sisälle, joten olen tarennut +5 asteessa jo ihan hyvin. Sateella en pyri ajamaan, mutta en ole sateen yllättäessäkään kastunut. Eihän tuo varmasti toki loputtomiin vettä pidä ja yleensä matka onkin ollut jo loppupuolella sateen alettua/se on jäänyt lyhyeksi.
Mutta makuasia siis. En sano nahkaa gorea paremmaksi, kun niissä ominaisuudet menevät sen verran ristiin, mutta kyllä sillä pelkällä nahkallakin pärjää.
Itsellä oli tuon työntöohjauksen kanssa samaa pelkoa ja aika montaa kertaa se väistökoe epäonnistuikin, kun en vaan uskaltanut tuupata tangosta. Se vain pitää uskaltaa, ei se pyörä muuten käänny, eikä sitä kyllä nurin saa, kun vauhtia vähänkään on. Kannattaa myös muistaa, että mitä enemmän vauhtia, sen enemmän täytyy pukata, että saadaan yhtä tehokas lopputulos. Sen takia varovasti niillä mutkapätkillä ensialkuun, kun kortti on jo taskussa.
Käsittelykokeessa kannattaa vielä muistaa sekin, että olosuhteet voivat poiketa harjoitteluympäristöstä. Itse sain harjoitella todella isolla asfalttialueella, mutta käsittelykoe katsastusaseman pihassa olikin sitten paljon pienempi kulmaus. Väistö- ja jarrutuskokeeseenkin tultiin vinossa, mikä nyt ei ainakaan helpottanut tilannetta. Tuosta voi kysyä ja vaikka käydä paikanpäällä katsomassa ne tilat, ettei tule ainakaan shokkina. Harjoittelemaanhan siellä katsastusasemalla ei pääse.
Viimeksi muokannut: Ankka; 10.05.2012 klo 04:13.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
No nahka vs tekstiiliin sen verran et itellä on nahkatakki ja tekstiilihousut.![]()
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Minulla taas on jännästi niin, että väistö-tehtävä onnistuu kyllä(ja suuremmalla nopeudella mitä olisi tarvinnut). Portit taas ei koska siinä en ole uskaltanut työntöohjata, vaikka nopeutta ei ole läheskään yhtäpaljon kuin väistössä. Ajattelin olla varoivainen alussa, kaatuminen ei ole mukavaa. Sitä olen saanut harrastaa jo tarpeeksi pyörän kanssa.
Paikat ovat onneksi kohtuu samanlaisia. Eilein kävimme ajotunnilla katsastamassa testipaikan. Pidempi kiihdytys tila, joka varmasti auttaa lopputuloksen kanssa. Opettaja kyllä sanoi, että saan harjoitella sitten testipäivänä ensin. Olisin saanut jo kokeilla niitä eilen. Päätin etten kokeile sillä kertaa ja häiritse niitä kolmea kokeen yrittäjää.
Jos haluaa pärjätä yhdellä visiirillä (esim. reissussa), niin Pinlock ProtecTint -merkkinen pinlock-kalvo on oikein kätevä. Tuo on saatavissa esim. osaan Arain, Shoein ja HJC:n kypäristä.
Ainoastaan pimeään tunneliin ajettaessa kalvolla kestää hieman kirkastua, mutta ei niihin pimeisiin tunneleihin kannata aivan päättömästi muutenkaan kaahata.![]()
BMW R nineT
Tarinoita: Alppihullun päiväkirja
Videoita: http://www.youtube.com/user/Alppihullu/videos
AT-BA-BE-CH-CZ-DE-DK-EE-ES-FI-FR-GR-HR-HU-IT-LI-LT-LU-LV-MC-ME-NO-PL-RO-RS-SE-SK-SLO-TH
Itsellä on tekstiiligoret sekä 2-osainen nahkapuku. Jos uudelleen lähtisin ostamaan ostaisin hyvin hengittävät tekstiilit kaupunkiräppäilyyn kesäkelillä (paljon kivemmat pukea/riisua ku se nahkakortonki) ja nahkapuvun pidemmille reissuille/radalle. Ja nimenomaan yksosaisen nahkapuvun (mielestäni helpompi pukea kuin kaksosaisen ja no sit ku se on päällä, niin sillä ei niin väliä onko yks- vai kaksosaienn). Ikinä en oo pitäny vaan nahka takkia tai housuja ja laskettavissa yhen käden sormilla ne kerrat kun olisin takin ottanut päältä pois kun jäänyt kaffelle istumaan nahkahousut jalassa (yleensä ollu tekstiilit päällä tällön). Sitten hommaisin vasta kolmanneks goret ja vain niitä yli päivän reissuja varten. Tosin myönnettäkööt, että itellä jää aika usein pyörä pihaan jos näyttää siltä, että tulee vettä.
Sitten pari oman kokemuksen vinkkiä.
Kengissä ja hanskoissa ei kannata säästää.
Pitkävartiset kengät lähes aina paremmat.
Kypärä kannattaa valita käyttötarkoituksen mukaan. Esim Raidi parempi matka kypärä kun XR-1000, koska hiljaisempi.
Hanskoja kannattaa suoraan ostaa kahet. Sekä ohuet nahka, että vuorelliset veden pitävät.
Eli kaiken kaikkiaan. Ei mitään järkee ostaa kallista pyörää ja säästää varusteista. Kivempi harrastus kunnon kamoilla ja vähän halvemmalla pyörällä. Toki jos budjetti kestää niin top endiä molemmat.
Ehkä ketjussa jo mainittukin mutta kannattaa käyttää sitä kypärähuppua aina kun mahdollista. Se pitää kypärän puhtaampana ja sitä kautta myös hiukset puhtaana. Myös ääntä kypärähuppu vaimentaa ja se on tärkeää koska HILJAISTA KYPÄRÄÄ EI OLE OLEMASSAKAAN! On vain äänekkäitä ja vielä äänekkäämpiä!Harvassa pyörässä pääsee niin ajoviimalta suojaan ettei kypärässä olisi ääntä sisällä. Voihan se huppu kuumalla tuntua pelkkää kypärää hiostavammalta mutta juuri silloin kuumalla ilmalla se hiki päästä siirtyy kypärän pehmusteisiin ja niissä pysyy ellei sitten pese kypärää sisäpuolelta jonka voi kyllä tehdä ihan jokaiselle kypärälle.
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Pakko tulla mehustelemaan, tänään saatu kortti ja huomenna pyörän hakuun!
Tsemiä kaikille korttia ajaville inssiin ja käsittelyyn!
Kerronpa nyt omatkin kokemukset vuoden takaa:
1. Hidasajossa muista "laahata" takajarrua, luistattaa kytkintä ja anna vaan kunnolla kierroksia sille vehkeelle jos se helpottaa. Minua helpotti ainakin. Ei sitä tarvi sääliä, ei se sun pyörä olePidä katse koko ajan horisontissa, äläkä tuijota siihen 2 metriä eturenkaan eteen tai ei onnistu. Hitaan ajon jälkeen tehtiin pujottelu ja itselle tuotti ongelmia oikealle kääntyminen. Mutta siitäkin päästiin kun antoi riittävästi kaasua että pääsi tilanteesta pois ja sen pään pitää kääntyä sinne menosuuntaan niin reilusti kuin vaan pää kääntyy. Ajotunneilla kun harjoiteltiin, niin käytännössä joka kerta jalka kävi maassa kun piti oikealle kääntyä. Inssissä kaikki meni virheettömästi, kun vaan päätin että nyt se tehdään, perkeles!
2. Porteissa ei muistaakseni edes tarvittu vastaohjausta. Kiihdytät siihen 30 km/h kakkosvaihteella ja sihtaat ajoradan ihan siitä keilojen vierestä ja kallista vaan rohkeasti sitä pyörää. Vaikka jalkatapit raapisi asfalttia, niin ei se kaadu. Ensimmäisellä portilla olet jo vasen jalka asfaltissa ja ennen toista porttia alat jo kääntymään kolmatta kohti oikealle kyljelle. Ja kun olet saanut vauhdin siihen 30 km/h niin älä sen jälkeen edes ajattele sitä kaasukahvaa, vaan pidät käden ja kierrokset siinä. Helposti menee kun ajattelet asian siltä kantilta, että autokoulun pyörä siinä vaan kärsii
Olikos se "väistö"-tehtävä missä sitä vastaohjausta tarvittiin? Muistaakseni 50km/h piti ottaa vauhtia ja siitä sitten väistää vasemmalle ja oikealle? Sitä ei muistaakseni ehditty edes harjoitella kuin viimeisellä ajotunnilla juuri ennen inssiä. Täytyy vaan vetää itsesuojeluvaisto narikkaan ja uskoa siihen että se homma toimii. Sillä se toimii.
Hyvin se menee! Zemppiä vaan kokeeseen!
Tässä ei nyt ole allekirjoitusta.
Voipihan siitä väistöstä selvitä ilman vastaohjausta, mutta miksi sitä ei käyttäisi, kun sen kautta tuota pyörää kuitenkin pitäisi oppia ohjaamaan. Paremmin se vastaohjauksella kääntyy, vaikka pelkällä kallistamisellakin selviäisi ja kannattaa alusta asti opetella aina käyttämään vastaohjausta, niin se tulee sitten äkkitilanteessakin vaistonvaraisesti. Eikä siinä tappeja kyllä tarvitse noin maassa laahata.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Vastaohjausta ei muistaakseni tarvinnut käyttää, koska vastaohjausta varten on ihan omakin tehtävänsä. Eli väistö. Porteissa vauhtia on kuitenkin vain se 30 km/h. Ja ei tappien tarvitsekaan raapia maata. Pointtini oli se, että ei se pyörä kaadu vaikka raapisikin. Eli rohkeasti vaan kallistamaan sitä pyörää, ei se kaadu mihinkään.
Tässä ei nyt ole allekirjoitusta.
Vastaohjaus ei ole pakollista, mutta silloin käytetään työntöohjausta.
Se pyörä ei muuten käänny.
Vähän epäilen selviääkö väistökokeesta vain kallistamalla pyörää (ilman vastaohjausta)..
Voit kokeilla että pidät vaikka vain tankista kiinni ja yrität tehdä tuollasta nopeata väistöä vain kallistamalla niin ei kovin rivakasti käänny.
Sitä ei vain välttämättä sisäistä kun kallistaa pyörää että samalla vääntää ohjaustankoa joka aiheuttaa vastaohjausta
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Viimeksi muokannut: Medi; 14.05.2012 klo 13:07.
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Siis kääntääkö joku muka pyörää jotenkin ilman työntöohjausta?? :o
Käsittelykokeeseen menijöille vinkki. Ottakaa vesipullo mukaan, itellä ei silloin ollu ja kyllä suuta kuivas ku jännitti siellä.
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Kokemuksena... 25 astetta lämmintä suunnilleen aamusta asti, ekaks ajotunnit aamulla, sitten käsittelykoe, ja inssi klo joskus 13.30 tms. kaikki putkeen. Puolilitraa vettä oli mukana + konttorilta haettu täyttö + mukilliset – kotona paino oli digitaalivaa'an mukaan laskenut 2 kiloa ja olo sen mukainen.
Vähän saman tyylistä oli mulla. Muistaakseni jossain aamupäivän puolella aloitettiin ajotunnin merkeissä, siitä suoraan käsittelykokeeseen. Kokeen onnistuttua nokka kohti katsastuskonttoria, siellä melkein kaksi tuntia odottelua ennen inssiä. Lämpötila huiteli 25-30 asteen välillä, päällä oli huomattavan paljon liian isot autokoulun tixtex-vermeet (miesten mallia).Onneksi tajusin ottaa sen vesipullon mukaan, aika heikkoa olisi meno ollut ilman sitä...
Ensimmäisestä ajotunnistakin on tuskaiset muistot. Lämpöä reilusti yli hellerajan ja tunti kentällä pyörimistä noissa yllä mainituissa varusteissa. Oli vähän lämpöinen olotila.
I ride the Lightning (XB9S -03)
Vesipullo onkin hyvä idea, kiitos siitä. Meikäläisen loppukevään ajotunnit siirtyivät sattuman seurauksena siten, että kesäkuun ensimmäisellä viikolla on kolmena päivänä ajoja 3-4 kertaa kunakin ja kolmantena päivänä vielä ajojen päälle inssi. Jos kaikki menee putkeen, niin sitten olisi kortti taskussa, mutta luulen, että matkalla siihen pisteeseen juomavettä voi kulua reippaasti.
En nyt toisaalta viitsi toivoa sitäkäänä, että kesäkuu olisi sään osalta tyypillinen suomalainen kesäkuu ;)
Itellä oli se luksus, että ajoin tossa n. kuukaus sitten inssin kun oli vielä viileempää. Inssi oli vielä aamulla yheksältä, niin ei ollut kun ehkä max 8 astetta lämmintä. Ihan tyytyväinen, voin kuvitella sen koulun kamoissa kärvistelyn hitaissa nopeuksissa parikin tuntia, hyi![]()
Peruutusaikaa ei ole ollut. Inssi huomenna kuten oli suuniteltu. Jännitys on selvästikkin saapunut. 11.00 alkaa ajaotunti, ja inssi on myöhemmin samana päivänä. Varusteet ehdin ostaa tässä välissä poislukien polvi- ja selkäsuojia. Aion käydä ostamassa ne, kunhan pääsen helposti varusteiden kanssa ostoksille(eli kun kortti on saatu).
Toivon yhden yrityksen riittävän.
Mun käsittelykoe ja inssi oli viime loppukesästä niin kovassa rankkasateessa, ettei tehnyt sen lisäksi vettä yhtään![]()
<p> GSX-F 750 -98 </p>