Tää harrastus menee välillä vähä hifistelys tai sellaseks geari-uskonnos. Mut alkuun pääsee vähä vähemmälläkin panostuksella. Jos sulla on kypärä, ajotakki ja -housut, hanskat ja kengät, niin sulla on jo varsin kattavat varusteet. Lisää tai parempaa voi hommata sitten ajan kanssa.
Kysymys onko nahka- vai tekstiiliasu parempi lähentee uskonsotaa. Aiheesta on kirjoitettu paljon ihan faktaakin. Mutta tunnepuolella on todettava että onhan nahan fiilis ylivoimainen. Toki sekalaisessa kelissä sadepuvun kanssa jumppaaminen ärsyttää.
Esim. kypärähuppu on sellanen että tulin vuosikausia toimeen ilman eikä sitä nykyäänkään aina jaksa laittaa. Toki kypärä sit haisee välillä Darth Vaderilta.
Selkäsuoja on hyvä lisä, itse käytän nykyään jatkuvasti, mutta maailmalla miljoonat motoristit selviät ilman.
Teknisten alusasujen idea on siirtää hiki iholta pois, jolloin olo on miellyttävämpi. En ole koskaan kokeillut mopoilumerkkien asuja joten en osaa sanoa ovatko jotenkin parempia kuin semmoset mitä esim. urheilukaupoissa myydään. Tietääkseni mopoiluun ei ole sukkia erikseen, mutta esim. vaellukseen, juoksuun, lasketteluun löytyy sukkia. Idea on pitkälle sama kuin teknisissä asuissa. Mutta tämä on jo sitä hifistely-osastoo. Ite kyl tykkään käyttää näitä kun jalat hikoo helposti.
Ajaminen ja tasapainon pitäminen helpottuu kun oppi olemaan tuijottamatta metrin päähän eturenkaasta. Katse ylös.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Unohtui melkein kokonaan kysyä. Kuinka kannattaisi kysellä moottoripyörän parkkipaikasta kerrostalossa? Mitä itse olen katsellut niin tuossa olisi lähes täydellinen paikka, autoa siihen ei voi parkeerata. Onko parempi kysyä suoraan koko paikasta vai ensin kysellä mitä he itse ehdottavat?
Itsellä taitaa olla samantyyliset. Kelt-ruskeat pimeällä(sade, ilta hämärä jne.) sitten auringonpaisteessa muuttuvat puna-ruskeiksi. Erittäin kätevät autolla ajaessa ja olen ainakin ajatellut yrittää käyttää niitä myös mottoripyöräilyssä. Aika näyttää toimiiko ne sen kanssa yhtä hyvin kuin autossa.
Hyvät ohjeet annoit, erittäin hyvät ohjeet itse asiassa. En ole ollenkaan ajatellut tuota puristamista.
Onneksi pidän mutkateistä jo autollakin. Pyörällä taitaa olla vielä mukavempaa. Suoraan kun on niin tylsä ajaa vaikka saisi ajaa kovempaa.
Koko puuha alkaa kuulostaa jo hieman Nikon ja Canon uskonnosta kun kamera-puolelle mennään. Pikku hiljaa alkaa selventyä mikä on tärkeää ja mikä "olisi mukava olla, muttei oikeasti tarpeen":
Onhan se nyt hieman vaikea ymmärtää kuinka sen pyörän kanssa pysyy oikein pystyssä kun vauhtia alkaa olla. Ei vain jotenkin meinaa uskoa ettei se nyt niin vaikeaa voi olla.
Viimeksi muokannut: Shikyo; 01.05.2012 klo 14:40.
Tuon voisi aloittelijalle tiivistää seuraavasti:
1) Laadukas tekstiiliasu pitää yleensä vettä paremmin kuin nahka.
2) Perforoimaton nahka pitää vettä melko hyvin jos se on rasvattu, vetoketjusta tulee ekana läpi.
3) Erillinen sadeasu kumman tahansa päälle vedettynä pitää vettä parhaiten.
4) Suojat pysyvät nahkaisessa asussa huomattavasti paremmin oikeilla paikoilla.
5) Nahkan suojaavuus kaadon sattuessa on kertaluokkaa kangasta parempi. (Asvaltilla liukuessa kitka tuppaa lämmittämään liukuvaa pintaa aika voimakkaasti ja pahimmillaan kangasasun muovikalvo sulaa ihoon kiinni. Ei ole kuulema herkkua leikellä sulanutta muovia pois lihan sisältä.)
6) Hyvin tuuletettu kangastakki on kuumalla kelillä nahkaa karvan verran viileämpi.
Oma valinta on yleensä nahkatakki + kangashousut (tai 1-osainen nahka) +erillinen sadeasu tarvittaessa.
Superbike #7
No ei oo silkkihuppu hinnankiroissa, kympillä kaksi:
http://hanxkauppa.fi/product_details.php?p=1415
Ei oo itellä tuosta mallista kokemusta mutta joitakin nuo saumat saattaa häiritä
Honda XL1000VA 2006
Takeissa ja housuissa on myös sisäänrakennettuja (irroitettavia) suojia. Niiden käyttö on paljon helpompaa kuin erillisten selkähartiapanssareiden. Löysissä vaatteissa suojat eivät välttämättä kuitenkaan pysy rymytessä yhtä hyvin paikoillaan kuin suoraan aluskerraston päälle puettavat suojat. Kannattaa katsoa, että vaatteisiin integroidut suojat ovat kovia. Pehmeät "retkipatjan palaset" eivät liiemmin suojaa selkärankaa kovimmissa iskuissa. Kova kuori + pehmuste lienee paras ja mukavin suoja kaatumatapauksissa.
Varusteet kannattaa sovittaa pyörän päällä istuen.
Itsehän en normaalistikaan käytä "normaaleja" sukkia. Puuvillasukat ja muut ohuet löperöt ovat jalassa epämukavia märkänä sekä kuivana, kuluvat heti puhki ja alkavat haisemaan 10 kertaa nopeammin kuin järkevät villaseossukat.
Tesemalla on hyvä valikoima erilaisia sukkia. Omat suosikkini ovat vaeltajan ja metsästäjän sukat - ohuemmista liikuntasukat.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Tai sitten vaan jättää johonkin paikkaan, missä se ei ole tiellä. Eiköhän sieltä tule yhteydenottoja/lappuja, jos se katsotaan ongelmaksi. Ainahan niitä valittajia silloin tällöin osuu omaan naapurustoon, mutta kun fiksusti pitää pyörää poissa muiden haitoilta, niin mitäpä siitä kenenkään hyödyttää valittaa.
Omassa talonyhtiössä eräs asukas pitää autoaan autokatosten päässä keskellä väylää, roskakatoksen vieressä. Ohi mahtuu kulkemaan, joten ilmeisesti kukaan ei ole valittanut. Oman pyöräni laitoin sitten autokatoksen päätyyn seinän viereen, eikä ole kukaan siitäkään napissut.
Huoltotöiden jäljiltä jäi auto postilaatikkojen eteen yhdeksi vuorokaudeksi ja oli tullut posteljoonilta lappu tuulilasiin. Siirsin pois.
Uskon itse siihen, että järkevästi toimimalla sääntöjä voi hiukan venyttää ja tilanteista voi aina keskustella, jos niikseen tulee. Pahimmat valittajat ovat sitten eri asia, niitä ei ole onneksi sattunut itselle vielä kohdalle.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Ensimmäiset 75 minuuttia ovat ohitse. Vielä olen hengissä ja Kawasakikin oli hengissä kun lähdin. Täytyy myöntää, että jännitin hieman turhasta. Ohjaus on vielä hieman outoa, varsinkin vaihteiden vaihto(pitääkö sitä kytkintä oikeasti käyttää?). Kaasukahvaa tuli käytettyä runsaammin kuin opettaja olisi hallunut.
Ajopukua en ole saanut vielä. Tällä hetkellä lainaan vain koulusta. Kypärä, hanskat ja ajokengät löytyvät jo. Yhden kerran jälkeen vaikuttaa hyvältä(vaikkei ole mitään mihin verrata). Kypärä melu ei ainakaan vielä haitannut mitenkään. Oikeasti oletin sen olevan huomattavasti kovempaa kuin mitä se oli. Johtuu mahdollisesti ajonopeudesta. Kenkiin tarvitsen pidemmät sukat. Ylä-osa hankasi hieman tuntien käytön jälkeen. Hanskojen kanssa ei ole vielä ollut ongelmia.
Ei todellakaan ole hinnalla pilattu. Kunpa silkki paidat olisivat tuon hintaisi.
Talossa on pari stalkkeria. Täältä löytyy muutama parkkipaikka, jotka ovat pois käytöstä. Autot eivät mahdu. Moottoripyörä taas ei ole ongelma eikä mikään. Olen ajatellut yrittää saada yhden niistä itselle, tietysti niin että maksan koko paikasta. Auto paikka löytyy, mutta en halua jättää moottoripyörää sinne. Osittain sen takia, että lasten leikkikenttä on siinä vieressä. Toisaalta sen takia koska kyseinen paikka ei ole suorassa. Myös syrjässä ja kesäisin nuoriso hengaillee siellä.
Kuten jo yllä mainitsin tuosta stalkkerista. Kyseinen henkilö on mm. valittanut siitä etten lajittele roskia(sammalla kun kannoin lajiteltuja roskai roskikseen). Toinen on valittanut melusta(aamuyöstä käytin hissia rullaluistimilla kun menin ulos lenkille). Heidän takia mieluusti haluasin hoitaa asian mahdollisimman virallisesti ilman myöhempiä ongelmia.
Kypärämelua alkaa tulla vasta siinä kuudenkympin jälkeen ja kahdeksankympin jälkeen se vasta alkaa rasittamaan ihan oikeasti, tietty pyörän etukatteista/pleksistä ja kypärästä riippuen.
Kypärä tietty vaikuttaa kans paljon, mutta ei omalla halpispotallakaan meteli häiritse ennen 60-80km/h vauhtia. Sen jälkeen pitää olla tulpat tai soi korvissa ajon jälkeen, pienemmänkin lenkin jälkeen.
Ikävää nuo stalkerit, mutta tuommoinen pienempi autopaikkahan kuulostaa täydelliseltä. Ja koita nyt tingata siitä kuitenkin, kun eihän se täysikokoinen ole.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Yli kuudessakympissa tuli käytyä useamman kerran. Siinä alkoi kuulla melua, muttei mitään kauhean häiritsevää vielä. En tiedä kuinka nopeaa sitä tuli ajettua kun silmät olivat keskittyneet katsomaan eteenpäin.
Täytyy pitää korvat auki kun pääsee ajamaan hieman nopeampaa. Nyt näyttää ainakin siltä että yliarvoin melun määrän. (korvatulppia tulen silti käyttämään). Tai sitten sattui onni tuon kypärän kanssa.
Kuinka tingit 6,5 Euron jättisumasta alennusta? Enpä taida tinkia tuosta paikasta, jos sen saan. Sen verran halpoja nuo paikat.
Aika on olennaista tuossa myös. Kyllä sitä ajaa "satastakin" ilman tulppia jonkun siirtymän, mutta kun puolituntia antaa mennä, niin alkaa pikkuhiljaa rassaamaan se ilmanrytinä... Tänään juuri ajelin noilla halpismusiikkitulpilla mitkä vaimentaa jonkun verran, tunti ihan ok (musa siis hiljaisella) loppupuolituntia korvat oli kyllä väsyneet ja jos olis pidempi matka ollut kotiin, tai muuten taukoilemassa ja kypärää aukomassa, niin olisin vaihtanut tulppiin loppumatkaksi.
Oxfordin huppu mullakin on nyt kestänyt kolmatta kautta.Mitä lie materiaalia sitten onkaan. Pääosa on jotain ohuempaa ja alaosassa windstopper.
Noita parin euron huppuja meni sen sijaan monta kaudessa ja järjestään repesivät/venyivät kun hikisestä puolen millin siilistä niitä koitti vetää pois. Ehkä ne jollain tukkajumalalla voi kestää paremmin![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Käsittelykokeesta. Ymmärtääkseni nykyään kaikki kuusi "koetta" pitää läpäistä, eikö vain? Kahdesta olisi pari kysymystä.
1. Hidasajo. Kuinka voi pitää nopeuden tasaisen hitaana? Ongelmani on epätasaisuus, joka vaikeuttaa tasapainoa. Jos taas ajan sujuvasti niin tuntuu menevän liian nopeasti.
2. Porttiajo(vai mikä se nyt onkaan). Pitää ajaa 30km/h ja ajaa kolmen "portin" läpi, joista keskimmäinen on sivussa. Nopeus laskee aina kun yritän. Kuinka voisin pitää nopeuden tasaisena? Tasaisella nopeudella tuntuu siltä etten saa pyörää noista porteista läpi.
Toisen ajotunnin jälkeen ajotuntuu jo mukavemmalta. Enää tyhjäkäynti ei tunnu kauhean nopealta eikä muutenkaan jännitä yhtäpaljon kuin ensimmäisellä kerralla. Oikean käden pikkusormi ja nimetön olivat kipeät sen jälkeen, mutta taitaa johtua vain uudesta rasituksesta.
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
1. Vain kytkintä käyttäen? Vai onko tarvetta kaasun/takajarrun käytölle? Vai mahdollisesti yhdistelmä noita?
2. Kuinka vaikea on saada se pyörä kaatumaan tuolla työntöohjauksella? Jonkin verran sitä kokeillut, mutta ei meinaa uskaltaa työntää kunnolla.
Pujottelu sujui ongelmitta, sen jälkeen kun ope näytti sen kerran kuinka se pitää tehdä. Siitä en ole huolissani (ainakaan vielä, ties mitä muuttuu kun huomenna käyn taas ajotunnilla).
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
1. Täytyy kokeilla huomenna uudestaan. Tökkivästi se onnistuu jotenkin, muttei kauhean sujuvasti.
2. Rohkeasti vain työntämään. Pakko sitä on vain antaa mennä ja uskoa ettei se pyörä siitä kaadu.
Kiitos. Ihan hyvin tässä menee, ottaen huomioon etten koskaan ole polkupyörää tehokkamaalla kaksipyöräisellä ajanut tätä ennen. Eipä autokoulu edes toteuttanut uhkaustaa ja laittanut minua ensin kevytmoottoripyörän selkään suoraan vaan ison pyörän päälle(jolla tehoa enemmän kuin millään autolla jota olen ajanut). Kunhan pääsen eroon epävarmuudestani niin eiköhän tuo käsitelykoe mene läpi.
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Kyllä se hidasajo lähtee siitä sujumaan. Muista vaan katsoa mahdollisimman kauas ja tehdä kokoajan pientä "korjausliikettä" ohjaustangosta. Laahaa vähän takajarrulla, se tasapainottaa menoa myös.
Porteista suih saih vaan läpi. Kiihdytä kevyesti koko ajan, jos tuntuu että nopeus putoilee helposti. Terävä ja päättäväinen vastaohjausliike ohjaustangosta, voit samalla kevyesti painaa jalalla myös sen puolen jalkatapista, minne olet menossa. Muista katsoa ajolinjasi jo etukäteen, ennen ekoja portteja olet katsomassa jo toisen portin kohdalle ja heti ekan portin jälkeen olet katsomassa jo kolmatta porttia.
Kawa ER-6F vm. 2013
ex. Honda CBR600f vm. 2006
ex. Kawa ER-6N
Älä pelkää huudattaa kaasua käsittelykokeessa, koska jos sulla ei ole kaasua riittävästi, niin kytkimen liu'utus ei onnistu ja pyörä kaatuu, kun ei ole vauhtia. Voit hämmästyä, kuinka pienellä kaasulla pyörä oikeasti pysyy pystyssä, sitä vaan ei usko ennen kuin on riittävästi kokemusta. Itselleni vaikeinta oli käsittelyssä ne kääntymiset, mutta lopulta sit nekin meni - kevarilla. Nyt ne menee jo isollakin pyörälläTyöntöohjaus voi tuntua ensin tosi hullulta, mutta kun huomaat, miten kevyesti pyörä tottelee sitä, ei sen käyttö ole vaikeaa ja se tulee tosi nopeasti selkärangasta. Tsemppiä reeniin ja toivottavasti pääset pian jo ajelemaan ilman opettajaakin
![]()
<p>Mutkitteluille Honda CB 600 F Hornet -07 'isoveikka' ja kaupunkiajoon 50cc retro-skootteri 'pikkusikko'</p><p>Tu(u)naaja: http://blogi.punaisenkatonalta.fi</p>
Hidasajossa voi pikkasen laittaa kaasua tyhjäkäyntiä korkeemmalle ja pitää siinä, sitten kytkimellä vaan luistatat tasaisesti ja annostelet sitä vauhtia vaan kytkimellä. Kaasu koko ajan vaikka samana.
Mulle kanssa toi väistö ja paluu samalle linjalle oli vaikeinta, eka ohjaus sivulle on ok, mutta kun siinä pitää jo ennen kun on toka porteista läpi alettava kääntämään takaisin ja sitten vielä toiseen suuntaan, jotta pääsee samalle linjalle missä alunperi oli, kolme nopeaa kääntöä jotka on osuttava kohdalleen.. Kannattaa kokeilla puristaa tankkia kevyen tukevasti reisillä ja anna kropan vaan seurata mopon kallistusta.
Pujotelu on helppoa, sen tekee vaikka yhdellä kädellä ajaen![]()
Toi lienee helpointa. Ite tosin pidän tasaset kierrokset/luistatuksen ja säännöstelen vauhdin takajarrulla tohon tyylin: http://www.youtube.com/watch?v=Mp2jy...4&feature=plcp
(vähän kankeeta talven jälkeen)
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
1. Pidä takajarrulla pientä painetta koko ajan, se hidastaa menoa. Sitten vaan kaasu kokoajan tasaisena, ja kytkimellä hidastat luistattamalla. Kun olet siellä suoran alussa, niin katso jo valmiiksi sieltä kaukaa horisontista joku kiintopiste joka on suoraan edessä. Pidä katse KOKO AJAN siellä kiintopisteessä horisontissa, yleisin virhe on jäädä tuijottamaan niitä viimeisiä keiloja, jolloin homma menee alussa ok mutta huteraksi loppua kohden. Eli katse sinne horisonttiin ja pidä se siellä.
2. Vauhti ja keilat on sovitettu siten että työntöohjaus on pakko opetella. Tasaiseen vauhtiin auttaa kun valitset riittävän ison vaihteen. Tällöin jos kaasu hieman löysää vahingossa, niin hidastuvuus on pientä moottorijarrulla. Keskity siihen että kaasukäsi on täysin liikkumatta. Kääntö pitää aloittaa ajoissa, eli jo hyvissä ajoin ennen porttia tönäisy tangosta ja katse pitäisi olla jo ennen sitä siellä sivussa. Sitten heti kun olet saanut pyörän suunnan kohti sivuporttia, (itseasiassa sinun pitää tähdätä enemmän sivulle kuin portti on koska sivuportista mennään jo kallistuneena toiseen suuntaan), niin katse on jo toisella suunnalla kauan ennen porttia. Sen sivuportin läpi mennään pyörä jo reilusti kallellaan toiseen suuntaan, muuten et kerkeä viimeiseen porttiin tasavauhdilla. Ja taas kääntö reilusti yli loppuportin ja hyvissä ajoin katse tapittaa suoraan portin takaiseen horisonttiin ja kääntö loppuportista läpi.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Hidasajoon vielä se, että elä koita ajaa hiljaisempaa, kuin on tarvis. Minulle painotettiin tuota, mutta jännitti niin pirusti, että ihan liian hiljaahan sitä ajeli ja piti koittaa uudelleen. Nuo rastit saa onneksi kaikki uusia kerran, joten luottavaisella mielellä vaan matkaan, niin kyllä se siitä menee. Hidasajo on tottakai hidasajoa, mutta riittää, että menee eteenpäin hitaammin, kuin kytkin ylhäällä pyörä vetää (näin minulle ainakin sanottiin). Eli luistattaa pikkusen, pitää kierroksia vähän koholla ja auttaa takajarrulla. Ja katse horisontissa. Aivan, kuten jo sanottukin.
Kyllä ne läpi menee. Itse lähdin ihan samoilla lähtökohdilla A-korttia suorittamaan viime kesänä ja läpi meni.
<p>Honda VFR 800 -99</p>