Katso äänestykset tulokset: Täristääkö CBR:n etupää?

Äänestäjät
24. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • Täristää - tasapainot toispuoleisesti

    3 12,50%
  • Täristää - tasapainoja saman verran molemmilla puolilla

    5 20,83%
  • Ei täristä - tasapainot toispuoleisesti

    8 33,33%
  • Ei täristä - tasapainoja saman verran molemmilla puolilla

    8 33,33%
Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
  1. #1
    Kuten lähes kaikki CBR:n omistajat tietävät, etupää rupeaa herkästi täristämään kun 100km/h nopeudesta päästää kädet irti ja antaa nopeuden tippua kohti 50km/h. Joissain pyörissä ravistus on pientä, joissain todella isoa.

    Perinteinen selityshän on että eturengas on joko huono tai kulunut tai jotain muuta. Nyt voisimmekin katsoa olisiko se "jotain muuta".


    Omaan pyörään tuli tosiaan vaihdettua uusi eturengas ja 30v rengastöitä tehneen paikallisen ammattilaisen kanssa sitten juttelin tuosta täryytyksestä ja siitä kuinka herkkä pyörämalli on... samalla kun hän rengasta vaihtoi.

    Tasapainotuksen aikana tuli puheeksi kuinka vanteisiin tulevat tasapainot olivat vanhassa renkaassa (roadtec z6) laitettu 1/3 vasemmalle puolen ja 2/3 oikealle. Tarkan tasapainotuksen lisäksi hän kertoi laittavansa painot tasaisesti molemmin puolin. Eli tässä tapauksessa kolmesta painosta keskimmäinen katkaistiin keskeltä kahtia. Noh tässä vaiheessa naureskelimme että onkohan tuollakaan mitään vaikutusta mutta laitetaan kuitenkin. Ammattilainen ja itsekin pyöräharrastelija kun oli niin kai sitä jonkinlainen perstuntuma on syntynyt...
    Jospa tuolla painojen jakautumisella olisikin oikeasti merkitystä?


    Tehdäänpä siis pieni kysely siitä ravistaako sinun pyöräsi ja miten eturengas on tasapainotettu. Nyt ei olla kiinnostuneita onko painoja tarpeeksi tai liikaa, vaan siitä onko vanteen toisella puolella enemmän painoja kuin toisella puolen? Ja tietysti se miten pyörä täristää.

    Ketjuun mieluusti tietoja:
    -pyörä (malli, vm)
    -eturengas (merkki, malli)
    -renkaan kuluneisuus (sinnepäin tai km)
    -onko tasapainopainot jaettu tasaisesti molemmin puolin?
    -ravistaako rengas?


    Jos näyttää että tämä on vain mutua niin onhan yksi mutuketju lisää. Toisaalta jos tulokset viittaavat että painojen jakautumisella olisi merkitystä ravisteluun, niin olisipa taas yksi tyypillinen ongelma ratkottu. Laittakaahan siis tuloksia!
    XX -00
    Exä: 600 CBR F3
  2. #2
    On tuota tullut itekkin ihmeteltyä.

    -Honda CBF, -07
    -Michelin Pilotroad 2
    -Uraa keskellä n. 3mm
    -Tasapaino vain toisella puolella
    -Aivan v****ti
    KTM 990 ABS -07, -13
    CBF 1000 s -07 ora, -11
    VTR 1000 f -98, pun, -10
    CBR 1100xx -98, musta, -05
    CBR 1000 f -92, pun-must, -05
    CBR 600 f -91, pun-valk, -96
    PV 50 -88, musta, -90
  3. #3
    ...niin voisin tosiaan laittaa omatkin...

    -CBR XX -00

    -Roadtec Z6
    -kuluneet kantikkaaksi vanhalla omistajalla. Keskellä oli pintaa.
    -1/3 ja 2/3
    -ravisti jonkin verran


    -BT-021
    -uudet
    -painot tasan
    -ei sitten pienintäkään värähdystä!

    ...ja jos näyttää että tämä pitää paikkaansa niin voin toki kertoa tämän ammattilaisen yhteystiedot.
    XX -00
    Exä: 600 CBR F3
  4. #4
    Kuvaamasi ongelma oli ihan tunnettu jo ensimmäisten Blackbirdien saapuessa markkinoille (vähän samantapaista oli jo CBR1000F:ssä). En ihan suorilta edes muista, oliko tuohon jotain ns. patenttiratkaisua olemassa, paremmin muistavat voivat kertoa... mutta nyt ainakin renkaiden tyypin / kunnon / rengaspaineiden lisäksi mm. ohjauslaakereiden kunto ja tiukkuus kannattaa tarkistaa.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  5. #5
    Joo siis ongelmahan ei ole vain bläkkärissä vaan tietääkseni lähes kaikissa cbr:ssä. Ilmeisesti myös cbf:ssä... ja ehkä muissakin?

    Toki renkaan kunto, malli yms. yms. yms. vaikuttaa, mutta voisiko tämä painojen asennuksen vaikutus olla se "todellinen" syy. Osallahan täristää uusi ja laadukaskin rengas. Toisaalta vanha miltei puhkikulunutkin on voinut olla ongelmaton. Ei siis ole ollut yksiselitteistä että rengas x on parempi kuin rengas y... mutta katsotaan miten tuo äänestys kehittyy. Jos ensimmäinen ja viimeinen saa kaikki äänet niin eipä ole kauhean vaikea tehdä päätelmiä.
    XX -00
    Exä: 600 CBR F3
  6. #6
    Renkaat tietysti on yksi osatekijä, mutta ei välttämättä ainokainen. Jos asia kiinnostaa, niin joku pitkänlinjan Honda-huolto varmastikin tietää noista. Itse muistan vaan sen, että 1000F:ni oli aikanaan herkkä tuolle, ja XX:n kanssa ropleema oli alkuun vähintään yhtä selkeä.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  7. #7
    Ajatteko te yleensä pitkiäkin matkoja tuolla tavalla (=vauhtia sata, kädet sarvista irti ja hups, vauhdin hidastuessa sarvet heiluu)?

    Jos ajatte useita tuhansia kilometrejä vuodessa noin, sitten kannattaa ongelmaan puuttua. Mikäli trabeli on kovinkin valtava, pistäkää ees etusormi kiinni stongan päähän sen heiluessa, niin ongelma on korjattu.
  8. #8
    erittäin mielenkiintoista...
    mitään tärinää en ole koskaan huomannut,voblaamista kyllä ilman ohjaus iskaria mutta siinä kaikki.
    3 cebari menossa ja vasta 2000luvulle päässy.
    Horo Elää !
  9. #9
    600RR '08

    Ei tärise eikä värise, alla ollut misukan pilot roadia ja power onea, painoja ollut sekä tasa että toispuoleisesti.
    '96 Laverda Custom 125 -> '94 CB500 -> '97 CBR 600F -> '06 ZX-6R -> '05 ZX-10R -> '03 RSV-R 1000 -> '08 CBR 600RR
  10. #10
    Mulla ei ravista kun rengas on uusi, mutta sitten kun kuluu, niin alkaa pikkuhiljaa ravistamaan. Eli mulla ainakin renkaan kuluneisuus vaikuttaa. Kahdella etusella noin käyttäytynyt, pyöränä -97 600f. En jaksa mennä katsomaan miten on painotettu
    CB500X
    CBR1000RR
    Taffu_altterin altteri
  11. #11
    Minun 1000f lopetti ravistamisen eturenkaan vaihtoon. Huoltoliike kehoitti pitämään rengaspaineet edessä 3 ja takana 3.3 bar. Edellinen omistaja pitänyt paineet 2.5 ja 2.8 kuten ohjekirja sanoo.
    <p>Honda CBR 1100XX -03</p>
  12. #12
    Kuulostaa kyllä aikamoisilta rengaspaineilta mutta mitään niistä taida tietääkkään.
    Honda CBR1000F 1996
  13. #13
    -CBR XX -02

    Nyt:
    -Z6
    -Jotakuinkin uusi
    -1/3 ja 2/3 (vaihdettiin matalat pitkät korkeampiin lyhkäsiin)
    -ravistaa jonkun verran vielä painon vaihtojen jälkeenkin, mutta väheni

    Ennen:
    -Z4 B (useita ajettu ihan finaaliin)
    -uudet sekä loppuun kuluneet
    -vain toisella puolella
    -ei sitten pienintäkään värähdystä milloinkaan!
    Honda CBR1100XX
  14. #14
    Mulle perusteltiin paineita pyörän raskaalla keulalla. Tiedä häntä, nyt alla misukka PR3 ja homma toimii
    <p>Honda CBR 1100XX -03</p>
  15. #15
    Lainaa Jarppe kirjoitti Katso viesti
    Mulle perusteltiin paineita pyörän raskaalla keulalla. Tiedä häntä, nyt alla misukka PR3 ja homma toimii
    Sen tiedän että kolme laukkua tavaroineen ja ilman takapenkkiläistä niin pyörä rupeaa vispaamaan oikein toden teolla. Silloin tuo keula on siis todella kevyt.
    XX -00
    Exä: 600 CBR F3
  16. #16
    CBR1000RR -08
    Alla ollut Bridgestonea, Dunloppia ja Pirelliä. Kohta lähtee rengaspari nro 10. alle.
    Tasapainotettu aina terästanko viilapenkissä periaatteella.
    Tasapainot pyritty jakamaan tasaisesti molemmille puolille. Ei kuitenkaan painoja halkomalla.

    Ei havaittu ikinä mitään tärinöitä ajossa.

    Takarenkaan tasapaino on helppo tarkastaa Abban huoltopukissa. 120 km/h:n paikkeilla on resonanssitaajuus, jossa takarenkaan mahdollinen epätasapaino tulee esiin. Tehtaan jäljiltä takarenkaassa oli huomattavasti enemmän heittoa, kun ton käsivarasen tasapainotuksen jäljiltä on ollut.
    Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
  17. #17
    Ilmeisesti etenkin 1000F malli erittäin herkkä tolle keulan vapinalle. Suurimmaksi osaksi ilmeisesti eturenkaasta johtuen. Omassa oli rengas kulunut "sahalaidalle", ilmeisesti originaalit rengaspaineet ei olleet riittävät tai renkaalla ajettu liaan pienillä paineilla ja rengas kulunut epätasaisesti. Merkkiä/mallia en nyt muista, tarkastan ku autotalliin poikkean.
    <p>Honda CBR 1100XX -03</p>
  18. #18
    Sahalaidalle oli vanha kumi kulunut ja ei vatkannut, uudella vatkaa ja vanteessa olematon painauma eli siitä kait tulee. Tänään kiristin ohjauslaakerin mutta en vielä testannut auttoiko mitään. Mitähän tuohon maksaisi uusi vanne ja mistä vm 1996 ?
    Honda CBR1000F 1996
  19. #19
    Huomenna "uusi" etuvanne niin saa nähdä loppuuko vapinat. Ohjauslaakerin kiristys auttoi kummasti mutta eihän se vannetta suoraksi tee.
    Honda CBR1000F 1996
  20. #20
    Itselläni on bläkkärissä joku Mezlerin rengas edessä+takana jos tien pinta on hyvä(harvoin meillä päin) ei täristä ollenkaan.Ilmat edessä ja takana 2.9.Olen ollut tyytyväinen Mezleriin edelliseen pyörään laitatin eteen Michelinin jonkun ratarenkaan joka on keskeltä pehmeä ja laidoilta kova,ei ollut hyvä valinta normi ajoon kului 2 kesässä loppuun pyöränä oli VFR 750.
    TuplaX
  21. #21
    Just luin jonku lehden, että joku keulan ala-laakeri tjsp. on yleisin tuon aiheuttaja CBR 600 RR pyöräs.. tiedä sitte
    ---------------------------

    Mattipoeka

    KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

    ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

    www.mattipoeka.com
  22. #22
    Itse pyrin laittamaan painot tasan molemmin puolin kun asennan renkaita.
    Kukaan ei ole tullut valittamaan että ravistaisi renkaan vaihdon jälkeen.
    Älä korjaa ehjää....
  23.  
  24. #23
    Uusi vanne ja ei vapise / tärise. Vanteessa oli aika huomaamaton painauma mikä aiheutti vatkausta, nyt vaikka irroittaa otteen tangosta niin mitään erikoista ei etupäähän ilmaannu, kannattaa tarkistaa siis myös vanteet.
    Honda CBR1000F 1996