Nyt on pakko kysyä viisaammilta apua.
Viime syksynä mopo seisoi ajamattomana pari viikkoa sateessa, jonka jälkeen käynnistäessä ei lähtenyt käymään kuin kolmella pytyllä. Vaihdoin tänä keväänä tulpat, tulpan hatut sekä johdot. Ei vaikutusta.
En oikein edes keksi mistä lähtisi vikaa hakemaan. Kaasarit? Ottaako maihin jostain? Onko mitään kotikonstia, millä saisi selville mikä pytty on poissa pelistä?
Auttakaa!! Pitäis päästä jo Baanalle.
Yleensä sen toimimattoman pytyn tulppa on kostea ja taskulampulla tihrustaen näet myös männän olevan kostea (erivärinen kuin muut).
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
No niin. Hyvillä vinkeillä löytyi pimeä pytty.
Kipinää antaa ainakin tulpan irti ollessa. Mutta ei vaan lähde pelittämään.
Hyvin vahvasti kuulostaa kaasaripuolen vialta, vettä tai jotain muuta töhkää jossain suuttimessa. Ei muuta kuin kaasaripatteri pöydälle ja puhdistelemaan kaikki mahdolliset kanavat.
Arttu
Tuli vielä mieleen kun vaihtelin tulppia, niin kyseisen pytyn tulppaa kiinni laittaessa huomasin, että se meni paljon nihkeämmin kiinni kuin muut tulpat. Ikään kuin se ei menisi ihan pohjaan asti. Vertailin sitten muihin tulppiin ja huomasin, että se on pari milliä korkeammalla kuin muut. Mutta ei sitä oikein uskalla kireemmällekään väkisin vääntää.
Voikohan se vaikuttaa syttymiseen? Jos se vaikka pääsee jotenkin vuotamaan painetta pihalle.
Tulppa voi antaa kipinän (ns. heikko kipinä) vaikkei se bensa/ilma seosta sytyttäisikään...
Ennen kuin irroitat kaasarit kokeilisin samaista tulppaa jossain toisessa sylinterissä ja tarkkailisin sitten pakosarjan lämpeämistä. Jos alkukäyrä ei vieläkään lämpene uskaltaisin sanoa, että kaasarit irti ja puhdistus.
Kerran tullut vastaan rikkinäinen tulpanhattu. Pystyy päättelemään myös tolla vaihtohommalla.
Tällä keinolla selviää onko vika tulpanjohdossa.
EFE:ssä on muistaakseni kaksi puolaa joista toinen antaa kipinää 1 ja 3 ja toinen 2 ja 4 tulpille.
Voit tietenkin ennen kaasareiden irroitusta vaihtaa sytytyspuolien johdotukset keskenään ja sitten vaihdat tulpanjohdotkin tulppa parilta toiselle. Tämä homma ei kauaan kestä, mutta yleensä syy löytyy sieltä kaasarista.
Viimeksi muokannut: Venne-70; 29.04.2012 klo 01:51.
Ei auta tulppien vekslailu. Tulpat ja johdot ja hatut on ihan uudet.
Otin kaasarit irti ja hoonailin kaikki paikat. Päälisin puolin kaasareissa näytti kaikki olevan kunnossa.
Nyt alkaa tulla epätoivo ja keinot aika vähissä. Suomalainen mies kun ei voi antaa periksi ja viedä huoltoon;(
Onkohan mitään konstia millä saisi selville meneekö pytylle bensaa? Tulpan kun ottaa irti niin se on ihan kuiva. Luulisi olevan märkä kun ei kerran pala.
Ota kaasarit käteen ja alakuppi irti. Sitten puhallat ihan suulla ilmaan kyseisen kaasarin bensaletkuun ja kokeile meneekö ilma läpi. Uimuria nostamalla saat sitten "bensasyötön" suljettua. Olethan irroittanut kaikki suuttimet ja katsonut ne valoa vasten, ettei niissä ole mitään paskaa. Vielä puhaltaisin paineilmalla kaikki bensakanavat varovasti kuitenkin kun suuttimet on viel irti. Voisi samalla tarkistaa että kaasarin säätöruuvit on lähestulkoon samoissa säädöissä kuin jossain toisessa kaasarissa, muista kuitenkin laittaa ylös missä asennossa ja kuinka monta kierrosta niiden asento on.