Tarvis tietoa...meillä tämmönen projekti.
CBR125R 2006 mallinen, kaasarikone. Otti ja levis, leikkas kiinni oikein kunnolla. Sitä sitten selviteltiin mikä olisi edullisin tapa projekti hoitaa kuntoon. Löysin sitten netistä 2010 mallin käytetyn koneen, soitto purkaamolle ja meinasivat että käy hienosti tuohon. Varmistelin asiaa myös huoltoliikkeeltä, käy kuulemma hienosti. Eli kone tilaukseen.
Koneppa ei sitten käynyt, kannen jutut letkuille oli erilaiset. Soittoja pitkin poikin. MP-korjaamo ehdotti että tehdään sille 2010 mallin koneelle venttiilihuolto ja vaihdetaan siihen samalla 2006 mallin koneesta ne kannen härpäkkeet jolloin sen pitäisi toimia. Noh, näin tehtiin...kone vain ei kaiketi nyt sähköiltään toimi tuossa 2006 mallin rungossa...
Eli meillä on nyt hyvä ja kunnostettu 2010 mallin (ruisku) kone, yläpää on 2006 mallista eli vesiletkut ja muut sopii heittämällä. Kaasarivärkki edelleen mutta ei kuulosta kovin terveeltä kun yrittää startata...sähköpuolella pitäisi jotain kait vielä muuutella.
KYSYMYS:
- onko jollakin todellista tietoa, saako tuota teknisesti onnistumaan
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Ihan mielenkiinnosta, miten tommosen saa leikkaamaan kiinni?
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Se onkin äärimmäisen hyvä kysymys, ei oo jälkikasvu osannu vielä valaista
Mäntä oli käytännössä räjähtäny...se oli menny kesken ajon, yksi kaksi...nuin vain...
Mutta tosiaan, saakohan tuosta kalua vai onko helpompi pistää pois liikenteestä, varaosina kaupitella ja hommata toinen...
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Tuleeko
a) Kipinää?
b) Polttoainetta?
Jos molempia tulee niin sitten pitäisi selvitellä, että tuleeko sitä kipunaa oikeaan aikaan. Onko kaikki anturit, mitä alkuperäisessä koneessa on, kiinni tuossa uudessa koneessa? Eli saako ecu/sytkäboksi kaiken tarvittavan infon? Lähinnä, että onko esim. nokan tahi kampiakselin asentotunnistin kunnossa/oikeanlainen. Millä tapaa tuo kuulostaa epäterveeltä käynnistäessä? Satavarmasti tuon saa kyllä toimimaan, mutta sitä en uskalla sanoa, että mitä muutoksia se vielä vaatii.
Edit. Ilmeisesti siis nuo pyörän sähkösarja on 2006 mallista, eli 2010 koneen mukana ei tullut uusia sähköjä. Siinä tapauksessa kannattaa vaihtaa siitä vanhasta koneesta kaikki anturit tuohon uuteen.
Superbike #7
Vaihtokoneen mukana ei tullut oikein mitään "ylimääräistä". Pitää viikonloppuna koittaa katella mitä tuolle saa tehtyä. Muistaakseni kipinä tuli mutta niinkun koko kone olis ollu eri "jaksossa", sytty tavallaan päin pepulia.
En ole netistä löytänyt vielä minkäänlaista räjäytyskuvaa/sähkökaaviota että vois alkaa ettimään, mikä palikka kuuluu minnekin. Kun löytäs molemmat versiot niin pystys vähän vertaamaan mikä eroaa...
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
No niin, tänään ehdittiin mopoa koittaa käyntiin ja se lähtee tyhjäkäynille mutta kierroslukumittari näyttää heti startista lukien päälle 9000 eli viisari nousee sinne keskelle ylös ja kone käy häävisti tyhjää - joku data on kait jossain nyt väärää/vääränlaista enkä osaa oikein paikantaa mikä tuon aiheuttaisi...?
Edit:
Tämmösen kuvatuksen löysin
http://i44.tinypic.com/2147bz6.png
ja tuon perusteella vika ei kait voi olal kuin
- Ignitioin control unit (täältä kait kierrosluvun data tulee)
- Ignition HT coil
Pitääpä käydä joka sulake vielä läpi...
Onko kellään käsitystä mitä tapahtuu jos joku piuha on poikki ts. joku liitin ei yhdistä kunnolla?
Viimeksi muokannut: MikaL; 29.04.2012 klo 16:48.
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Joka piuha on kiinni; moottoristahan tulee vain generaattorilta (alternator) 3 keltasta piuhaa ja sitten 2 piuhaa jotka näyttää ainakin vanhan koneen kopan sisällä menevän kaiketi tuonne Pulse generator coil. Nämä 5 piuhaa menee sitten tuonne jännitesäätimelle (?).
Eli, onko jollain tietoa, eroaako 2006 mallin kaasarimallin generaattori ja nuo muut vermeet jotenkin tuosta uudemmasta 2010 mallin vermeestä. Vai pitäisikö tuohon vaihtaa tuo jännitesäädin...johonkin tuohon tuo vika kait nyt jää koska kierroslukumittari saa väärää jännitettä, kierrokset on heti 9000-12000 vaikka värkki ei suostu käymään.
Toinen kysymys, miten jos ajoitus on metässä, sehän vain ei kävisi mutta eikö kierrokset silloin pysyisi matalina kuitenkin; tämä on kasattu ammattihuollossa joten ajoituksen pitäisi olla kunnossa.
Vai pitääkö tähän 2010 mallin koneeseen vaihtaa tuosta 2006 mallin koneesta tuo generaattori ja pulse generator coil; menee kait heittämällä ?
Nitrous; missähän tuommonen asentotunnistin pittäisi majailla?
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Nyt on kokeiltu tämäkin eli vaihdettu tuohon 2010 maliln runkoon generattorin osat 2006 mallista, sama tilanne = saattaa käydä pelkällä tyhjäkäynnillä muutaman sekunnin, yhtään kaasua ei voi laittaa eikä ryyppyä. Jos kaasua antaa ja starttaa, kone "kalkattaa". Startatessa kierroslukumittari nousee edelleen 9000-12000 eli joku muu juttu tuohon vaikuttaa...
Eipä tässä taida muu auttaa kuin alkaa katseleen toista käytettyä tilalle :/
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F