Syksyllä tuli ajeltua marraskuun alkuun asti. Pyörä talvisäilöön 11.11.11. klo 11:30 ja tällä kertaa oikein merkkiliikkeeseen. Merkkiliike mainostaa: "... vuosien kokemuksella talvisäilytystä..." Marraskuussa pyörä on tietysti niin kurainen, kun se marraskuussa on. Tiesuolaakin on jo kuran mausteena. Pyörää säilytykseen jättäessäni tästä juttelen. Pesusta ja sen haastavuudestakin keskustellaan.
Talvi menee, kevättalvella tulee lasku, jossa on muun ohessa veloitettu noin kolmen tunnin työstä. Töitä ovat öljynvaihto ja pesu. Tuumaan optimistisesti, että sitä on sitten tarvinnut pestä perusteellisesti.
Tänään sitten ajokausi alkaa. Pyörää noutamaan ruokatunnilla. Pienen palvelutiskillä jonottamisen jälkeen neuvotaan menemään ovelle nro x, niin pyörä tuodaan sinne - ja palveluhenkilö lähtee hoitamaan asiaa. Odottelen... odottelen... kyselen ohi meneviltä huoltomiehiltä .. ja odottelen. Reilun puolen tunnin odotuksen pyörää sitten tuodaan. Palveluhenkilö selittää jotain, että "luulin että se oli jo täällä.. olisit tullut kysymään..." En oikein kuuntele, kun silmät ovat lukkiutuneet pyörän olemukseen. Onko sitä pesty ollenkaan.
Siinä sitä sitten hetken aikaa ihmetellään ja keskustellaan. Katsellaan pesemättömän näköistä moottoria, syöpyneitä alumiiniosia... Sitten tulee lupaus, että pestään sen nyt.
Ja taas odotellaan.. odotellaan... odotellaan. Tunnin verran pesumies sitä käsittelee. Ilmeisesti etupäässä painepesurilla. Käsittelyn jälkeen se näyttää suunnilleen pestyltä, mutta ei läheskään sellaiselta, kuin itse pesty. Saan avaimet ja lähden pois.
Hetken päästä muualla pakkaan pyörän mukaan niitä satulan alla aina kulkevia tavaroita, jotka olin säilytykseen viedessäni sieltä pois ottanut. Satulan alta löytyy sakean ruosteisessa vesilammikossa uiva pyörän alkuperäistyökalusetti. Toisessa kolossa ui melkein puki ruostunut paikkausainepullo.
Mitähän renkaillekin on tapahtunut, kun niiden kyljet ovat muuttuneet ruskeiksi - suunnilleen kuparinvärisiksi.
Onhan se pyörä jo vanha? (8v, yli 90tkm) Toimiihan se vähän ruosteisena ja syöpyneenäkin. Jotenkin vaan ei tunnu kivalta, kun pyörän pinta vanhenee suunnilleen toiset 8vuotta yhdessä talvisäilytyksessä.
Minnehän sen ensi talveksi veisi. Onneksi siihen on koko kesä aikaa.
Eipä valittamista. Autokatoksessa talvehti auton edessä pressun alla. Vähän oli ongelmia käynnistyksen kanssa ja vaati pari uudelleen latausta akulle, mutta sen jälkeen toiminut. Pesu ja öljynvaihto piti kyllä tehdä itse, mutta eipä maksanutkaan paljoa.
En tiedä, teksisinkö saman säilytyksen uudemmalle pyörälle, mutta miksipä se nyt pihallakaan lopulta menee. Siellähän ne autotkin on kesät talvet.
<p>Honda VFR 800 -99</p>
Itsellä kans katoksessa pressun alla. Ei mitään ongelmia ollut. Akkukin piti latinkinsa.
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Onnistuihan tuo, tasalämpöisessä mutta ei lämpimässä tallissa koko talven vanhojen lakanoiden alla ilman mitään, jouluaaton aattona viimeistä kertaa ajossa. Lähti parisen viikkoa sitten käyntiin kuin palmun alta eikä tarvinnut pyörittää yhtään pidempään.
Aloitusviestin tapaus laittaisi kyllä sapen kiehumaan ja kysymättäkin selvää että liike elinikäiseen boikottiin.
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
Syyskuun lopussa täyshuolto ja varaston nurkkaan peittojen alle.
Vuodenvaihteessa akun lataus, edes kenkiä en irrottanut.
Toissapäivänä pyörä ulos, virta päälle, startti ja käyntiin hyrähti kuin talvea ei olisi ollutkaan.
Eipä sitten muuta kuin kovaa ajoa ja huonoa huoltoa.![]()
<p>.</p>
Laittakaa nyt niitä firmoja muiden tietoon, jossa tuommoista huonoa palvelu. Tietää sitten kiertää kaukaa.
Ja mitä maksoi talvisäilytys?
<p>.</p>
Juuri näin, firman nimi muillekin tietoon.
Itsellä viimeiset 3 motoa olleet kaikki talvet RM Heinolla, eikä tietenkään valittamista (muuten olisi paikka vaihtunut..).
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Muuten meni hyvin omissa hoteissa, mutta C-Tek XS800 meni johonkin vikatilaan ja keitti yhden akun aivan päreiksi.
Tarinan opetus: ei kannata lähteä siitä että "älylaturi kiinni ja keväällä katsotaan", vaan se kuukausittainen huoltokierto on ehkä kuitenkin toimivampi homma. Sitä on vaan niin laiska, kun on useampi akku ladattavana.
Toinen opetus: kannattaa laittaa ne ylläpitolaturit niin päin, että jo ovelta näkee mikä valo palaa/vilkkuu. Kävin parin metrin päässä tästä mainitusta laturista vähän väliä talvipyörää ajoon ottamassa, mutta eipä tullut katsotuksi kun laturi oli toisella puolella ladattavaa pyörää. Sitä on vaan niin laiska...
Talonyhtiön pyörätallissa oli talven yli tankki piripinnassa ja akku kiinni. Ilman mitään ongelmia lähti hiukan ennen pääsiäistä käyntiin vaikka akun kunto ei taida olla mikään loistava.
R 1200R '08. ex R 1100RS '93
Välillä sitä katsoo maailmaa liian sinisilmäisin katsein. Ei olisi uskonut, että ammattimaisessa paikassa tälläistä toimintaa, tai ammattimaisen liikkeen pyörähuoltajalta tuollaista välinpitämättömyyttä. Itse mielessään en syyttäisi heti firmaa vaan syyttäisin tätä immeistä, kuka on pyörää säilössaoloajan huoltanut/pessyt ja siihen koskenut, hänestähän se vika löytyy eikä pomosta tiskin takaa. Tietenkin tässäkohti firma tulee vastaan ja jotenkinhan tuollainen pitäisi korvata. Luulisi nyt että kolmessa tunnissa saisi aikaan parempaa kuin öljynvaidon ja juostenkustun pesun.
Laiskuudesta ylempänä puhuttiin, lieneekö ollut laiskuutta myös pyörän huoltajalta jos ei ole tehnyt työtään kunnolla ylläreistä huomaten.
Itse sitä vain luottanut, että hommat tehdään hyvin jos näin luvataan.
Mikäs firma kyseessä??
Kawasaki z750 Candy limegreen.
Ex:Suzuki GSX600F Red.
Nimiä tiskiin +1
Suotta te niitä pimittelette. Suomessa on oikeus kyllä antaa kritiikkiä julkisesti. Eikä tartte varmaan pelätä sitäkään että tunnistavat tekstistä ja kohtelevat jatkossa kaltoin, kun tuskin sinne toiste pyörää viet(te)?
Itellä on menny usko kaikenmaailman korjaamoihin ihan jo autonkin huollon myötä. Niin valtuutetut, kuin muutkin liikkeet ovat lähinnä onnistuneet tuhoamaan tota koslaa maalipinnoiltaan ja huollon jälkeen konehuoneesta löytyy irtonaisia osia + työkaluja (niiden lisäksi jotka vilkuttelee peräpeilissä huoltamon pihasta lähtiessä).
Jos näitä sikaisia huolto- & varastointihintoja maksaa niin pitäisi voida edes luottaa siihen työn laatuun.
Itsehän säilöin oman ja eukon pyörän foorumilaisen tallissa sopuvuokralla ja SAIN itse vaihtaa siellä öljyt + hakea talvella rengasta kumminvaihtoon jne.
Panigale 1199, 600RR
Aika moni haluaa kuulla nimiä..
Vähän mietityttää laittaa firman nimeä, kun olen ollut sen vakioasiakas viimeiset 8 vuotta. Siellä on tehty kaikki huollot, renkaanvaihdot ja pari pientä korjausta. Palvelu on ollut hyvää ja työn jälkikin useimmiten hyvää. Muutama reklamaatio on pitänyt tehdä, mutta niihin on suhtauduttu asiallisesti ja jotain hyvitystäkin reklamaatioista on joskus tullut. Ehkä tänä kesänä eteen tuleva 100 000 km huolto - talvisäilytyspettymyksestä huolimatta - tulee siellä teetettäväksi.
Aika monta auton, moottoripyörän, veneen… huoltopaikkaa on vuosien mittaan tullut pistettyä henk.koht boikottiin kelvottoman työn seurauksena. Jossain noita vaan pitää teettää, kun ei itse tekemiseen aina ole aikaa eikä mahdollisuutta.
Ei siis millään viitsisi laittaa firman nimeä, mutta laitetaan sitten: Yamaha Center Tampere (KX-Center).
Ja mitä maksoi.
Talvisäilytys (160€), pesu, öljynvaihto, suodattimen vaihto työ ja tarvikkeet kaikki yhteensä n. 400€.
Onnistui.
Säilytys, pesu viedessä, stabilointiaineet tankkiin, etukumin + öljyn ja filsun vaihto, yleissilmäys pyörälle ja ohjeena korjata jos jotain hälyyttävää näkyy (ei näkyny), noin 400e...
Pyörää haettaessa siitä oli pesty talven pölyt pois ja kaikki oli valmiina.
Ei ees harmittanu toi lasku maksaa...
Käytän kyllä toistekki.
KjRent & Fix, hämeenkyrö.
(ei maksettu mainos, vaan tyytyväinen asiakas)
Se oli jo rikki...
Itselläni kans talvisäilytys hoitui niinkuin pitikin.
320€ maksoi FN:llä. Hakivat pakulla pyörän himasta, tekivät samaan syssyyn 18tkm + syyshuollon, talvisäilytys sisältäen akun ylläpitolatausta. Nämä siis tuohon hintaan. Pieni miinus siitä, että pyörä oli likainen haettaessa, mutta voin sen pestä itsekin. Pieni huuhtelu olisi tosin varmasti pärrälle riittänyt, sillä kovavaha alla.
Kawa ER-6F vm. 2013
ex. Honda CBR600f vm. 2006
ex. Kawa ER-6N
Huh huijaa, 400e talvisäilytyksestä
No kaikilla ei ehkä ole katosta tai tallia, tai muuten vain pikkurahasta puutetta...
Suzuki Solifer S 50 '87 > Yamaha DT125R '90 > Yamaha FZS1000 '01
Vähän samantapaisia kokemuksia Oulussa ASMotor Oy:stä. Pyörän vein talvisäilytykseen likaisena (= kunnolla kuraisena) vaihtoöljyjen ja suodattimen kanssa ja sovittiin että pestään sekä öljyt vaihdetaan. Lasku tuli sitten postissa ja siinä oli oljynvaihto ja pesu merkitty.
Noh, tässä kuussa poishakiessa öljynvaihto oli ilmeisesti keretty juuri hätäseen tehdä, mutta pesty ei oltu. Selityksenä pesemättömyydelle oli "tällä viikolla piti pestä". Eli talvisäilykseen kun vie pyörän, sovitut huoltotoimenpiteet / pesut tehdään ilmeisesti vasta siinä vaiheessa kun pyörän hakee pois. Tämä on kait sitten normaali marssijärjestys.
Oma kokemukseni tuosta on siis että ei onnistunut. Sen kuvan nimittäin säilykseen viedessä sai, että luvatut toimenpiteet tehdään ennen kuin pyörään laitetaan peite päälle viideksi kuukaudeksi.
Viimeksi muokannut: Sumata; 25.04.2012 klo 08:07.
Honda CB600F Hornet -05 > Hayabusa K1
Ei onnistunut, en tiedä miksi. Pyörä ei käy tyhjäkäyntiä tällä hetkellä, nykii kun ajaa, haisee bensa välillä vähän jne. No pieni tarkistus tulossa jos on tukossa. Säilytin läpimässä tallissa talven ajan, ensimmäinen kerta kun talven jälkeen on ongelmia![]()
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Ei mitään ongelmaa. Oma mopedi sai talvehtia taivasalla(pressu+lumet päällä), akku paikallaan ja tankki melkeen tyhjänä.
Sitte vaan kaapeleilla käyntiin, ketjuihin rasvaa ja kovaa ajoa. Toimii ihan yhtä hyvin/huonosti, kuin viime kesänäkin.![]()
Honda CB600F Hornet
Toinen mopo tyrkättiin tasalämpöiseen talliin syyskuussa. Akku oli kiinni koko säilytysajan, tankki oli melkein tyhjä ja viimeksi oli tankattu 95E10:ä, joka kuulema vanhenee nopeasti. (Pitäs varmaan kaivaa esiin se E10 triidi) Nyt huhtikuussa pärähti käyntiin normaalilla kahden sekunnin starttauksella ilman mitään ongelmia, vaikka mopo on ollut koskematta koko talven.
Toinen mopo meni talvisäilöön liikkeeseen, jossa tankattiin tankki täyteen 98:a ja kaadettiin perään stabilaattoria. Ilmeisesti myös akun ylläpitolataus kuului pesun lisäksi hintaan. Tämäkin mopo starttasi ihan normaalisti talvisäilön jälkeen. Ainut miinus siitä, että pakokaasu haisi jotenkin oudolle ja haju tarttui vaatteisiin. Luulisin hajun johtuvan stabilaattorista.
Jatkossa siis on kustannustehokkaampaa tyrkätä mopo tankki tyhjänä omaan talliin ja jatkaa keväällä ajoja ilman hajuhaittoja.
Superbike #7
Marraskuussa pyörä omaan talliin, jossa lämpötila noin +10. Bensa oli jo varatankilla enkä irroitellut akkua tai ryhtynyt muihin turhiin toimenpiteisiin. Tammi-helmikuun vaihteessa alko polttelee ja käytin koneen lämpimäksi, ja sama noin kuukautta myöhemmin. Aprillipäivänä mopo ulos tallista, käynnistys ilman ongelmia ja![]()
CBR1000F -99
Motoristi, mutta muuten terve.
On laitettu ja uusittu tulppa kun se meni rikki jostain syystä, eikä i-beat ohjelmalla tarkistettu/ei vikoja, jos niitä olisi ollut. Ens viikonloppuna otan bensapumppun pois, ruiskun ja tarkistan että ei ole tukossa. Putsaan suodattimet/vaihdan ne mitä pystyy. Niitä ei saa maahantuojalta, vain koko bensapumppu yksikön.
Broidilla samanlainen pyörä, eikä mitään vikaa sillä. Molemmat samanlaisesti laitettu seisoo...
Pieni epäillys että olisi tukossa tai toinen vika kun PC näytti että tuo TPS-anturi liikkuu itsekseen eteen päin vaikka senkin on calibroitu uudelleen, suutin voi olla että on mennyt rikki/vuotaa, bensapumppu on tullut tiensä pähän. Vika on koko ajan päällä, ei väliä onko kylmä vai lämmin kone, sitä pitää pitää kaasulla pikkasen että pysyy käynnissä.....
Pyörä on laitettu vakioksi nyt ja silti ei toimi, kun kävi mielessä että tuo PC V olisi mennyt jotenkin rikki
Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
No huh huh 4oo €geä säilytys ja ölpät+suodatin, mitäköhän kaveri sanois ens syksynä kun sanoisin että se on sitte 4oo€ säilytys mut sisältää öljyt ja suodattimen..
Nooh voisin mä sille tarjota siihe lisäks saunaillan juomineen, ja viäl vois kiuasmakkarat lämmittää pahimpaan nälkään...
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
Hajapuska työnnetty lämpimään +20°C talliin lokakuun alkupuolella, tankissa bensaa ja akku paikoillaan ja kun ei vielä ollu öljynvaihtoaika, niin eipä vaihettu, enimmät paskat pois niskasta ja "nurkkaan häpeemään" talvehtinu ihan omalla sivujalalla ja välillä joutunut siirtelemään muun romun siirtelyn takia ja eipä tuossa ole ollu kuin vanha intin viltti niskassa suojaamassa enimmiltä "lentopaskoilta".
Työnnetty eilen pois tallista ja käymään lähti samoin kuin viime syksynäkin, kattotaan onko sitten jotain oireita ilmaantunu, ahaa elämyksiä nyt kuitenkin (pittee muistaa ettei aja niinkuin alitehoisella enskalla eli urku auki, ainakaan heti).
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
Ei ole ei...
Ja katoksen tai autotallin teko maksaa pikkusen enemmän ku mopon talvisäilytys... Ja kaupunkialueella ei kyllä saa lupiakaan + tonttia ei ole kyseiseen projektiin. Muutenki p*rsläpiä nää tontit.
Eikä oikein viitti tonne tontinkulmalle jättää, ees pressun alle...
Samalla mulle ainaki hoiti pikkuhuollon ja eturenkaan uusinnan ku mopo oli talviteloilla. Eipä tarvinu sitte näin keväällä ku hakia ja lähtee syöttään...
Se oli jo rikki...