Ajelin tänään sellasen valkosen teini-rassin auton perässä kytäjäntietä Hyvinkäätä kohti. Yhdessä mutkassa tuli kolme mopotinta väärää kaistaa vastaan. Tilanne oli ittelle aika hämmentävä kun mopottimia tulee molemmilta puolilta mutkassa vastaan. Reunimmainen väisti ihan penkalle asti.
Kellekkään ei käyny mitään eikä tainnu ees ykskään kaatua. Hyvä näin. Itte vaan säikähdin aikas paljon.
Ajellaan omalla kaistalla, ainakin pimeät mutkat. Jookostajoo. Jos mä haluan irtisanoa EMPYn jäsenyyden niin teen sen mieluiten itte. Se on eri asia sitten jos on peltomutkatietä missä näkee mutkat nii voihan sitte oikoa jos on vauhti noussu yli omien rajojen.
Riku
Minä ajelin eilen vaimo kyydissä vanhaa Vaajakosken tietä Vaajakoskelta Jyväskylään päin niin Jyskän Varastomyymälän kohdalla polkupyöräilijä kääntyi jalkakäytävä/pyörätieltä suojatielle eteen ilman minkään maailman suuntamerkkejä. Ihan vaistonvarainen väistö ja selvittiin vaimon kanssa säikähdyksellä. Mitään mahdollisuutta ehtiä jarruttaa ei ollut , vauhtia oli sallitut 50km/h. Mahtoi pyöräilijä ottaa opikseen ettei suojatielle ajeta pyörällä.
Suzuki Intruder M1500 2012
Varmaan on taas talven aikana monelta unohtunut, kuinka kaukana kypärä onkaan naapurin
puolella tiukoissa vasureissa...... vaikka kumit pyöriikin vielä omalla puolella viivaa !
Kuula jonkun Transitin etuvalon sisällä ei ehkä sit kuitenkaan ole mikään "neronleimaus"
Aurauskeppien keräily on kuitenkin aika lailla kevyempää viihdettä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Minua tuli eilen tässä mutkassa auto vastaan niin, että kohtaushetkellä itselläni taisi olla kaistaa sellaiset puolisentoista metriä käytettävissä. EMPYn kirjoissa yhä - onneksi itselläni oli oikea tilannenopeus. Ilmeestä päätellen autoilija taisi säikähtää enemmän.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Jos suojatiellä ei ole erityistä pyörätien jatketta, tulee polkupyörä taluttaa suojatien yli. Pyörätien jatke on eritelty maalaamalla suojatien valkoiseen palkkiin musta katkos läpi tien. Asia jota 80% pyöräilijöistä ei tiedä !
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, ettei ole selvää, missä tilanteissa suojatiemerkintä katsotaan pyörätien jatkeeksi, mutta tullessaan pyörätieltä ajoradalle pyöräilijä on oikeutettu käyttämään suojatietä tien ylittämiseen. Tästä syystä vuonna 2010 voimaan tullut tieliikenneasetuksen muutos velvoittaa muuttamaan kaikki suojatie-maalauksella merkityt pyörätien jatkeet varsinaiseksi pyörätien-jatke maalaukseksi noin viiden vuoden siirtymäajan kuluessa. Tulevaisuudessa (noin vuoden 2016 jälkeen) pitäisi olla vain uudenlaisia tiemerkintöjä kuten uusi asetus määrää: "Pyörätien jatke merkitään kahdella valkoisella katkoviivalla.*
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Jos jotain logiikkaa haluaa kaivaa, niin voisi kuvitella että pyörätien jatkeen kohdalla autoilijoilla olisi yleensä väistämisvelvollisuus.. Jos ei ole, niin luulisin että pyöräilijät "pakotettaisiin" kävelymiehiksi..
Onko tuo se päätös, jossa kiisteltiin siitä, että saako pyöräilijä ylittää ajoradan suojatietä pitkin ajamalla, jos saapuu risteykseen pyörätietä pitkin, mutta jossa pyörätie ei jatku enää risteyksen jälkeen? Eli ts. ylittää ajoradan ajamalla, mutta heti suojatien jälkeen pitää ryhtyä taluttamaan, koska väylä muuttuu jalkakäytäväksi.
Oikeasti. Täällä foorumilla joka toinen kiroaa isot pahat autot, kun ne meinaavat ajaa päälle, mutta sitten tekevät itse mopoillaan samaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Näinpä. Nyt jokainen lukija sisäistää seuraavan: kääntyvä tai kolmion takaa tuleva autoilija/mopoilija väistää. Tasa-arvoisissa risteyksissä pitää toki väistää oikealta tulevaa pyöräilijää, jos tämä käyttää ajorataa (unohtuu monelta).
Ja lisäksi kannattaa tosiaan muistaa, että kiertoliittymään tultaessa autoilijalla/mopoilijalla on kolmio (= väistämisvelvollinen) ja kiertoliittymästä poistuessa autoilija/mopoilija kääntyy (= väistämisvelvollinen).
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tulipa tässä vaan mieleen Oululaista osaamista... On suora tie 40km/h jota ei tietenkään noudateta, jossa kohtalaisesti liikennettä, ei siis risteystä tai kolmioita. Sen ylittää pyörätie suoraan, ja suojatie on korotettu. Tällaisessa paikassa siis suojatietä saa käyttää pyörällä ajamalla, koska pyörätie jatkuu toisella puolella, vaikkei katkomaalausta olekaan. Pyöräilijöillä tuppaa olemaan kovat vauhdit tuossa, ja aikaisemmin pyörätiellä oli kolmio muistuttamassa että pyöräilijä todellakin on väistämisvelvollinen. No mitä tehdään. Poistetaan se aikaisemmin pyörätiellä ollut kolmio. Jaa että miksi? No selitys oli se, ettei kolmiota tarvita, koska pyöräilijä on väistämisvelvollinen ilman sitäkin! No näinhän se on, mutta kun kovin harva tuntuu tuota tietävän, niin se kolmio pyörätiellä selkeytti asiaa huomattavasti. (Jos haluaa että autoilijan tulee väistää, on pyörä talutettava tien yli, ajamalla pyöräilijä on väistämisvelvollinen.)
Tässä hyvä esimerkki siitä kuinka epäselvät nämä säännöt ihan lainsäädännöllisestikin on:
http://vesirajassa.blogspot.com/2010...yorailyyn.html
Viimeksi muokannut: 3JJ; 23.04.2012 klo 12:05.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Aiheeseen: lienee ollut motoristeilla into liian kova ja pallo pahemman kerran hukassa, jos oikein useampi vieraillut samassa hässäkässä naapurin puolella. Edellä ajavan seuraaminen ei ohita tärkeydessä omaan ajoon keskittymistä (ts. ei pitäisi ohittaa!) Hyvä jos selvittiin säikähdyksellä, tuollaisissa kun aika helposti voi käydä niinkin että tarvitaan vähintään sirra tai joskus jopa Monosen auto paikanpäälle.
Viimeksi muokannut: pecha; 23.04.2012 klo 12:14.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Pyöräilijän ohjeet selkokielellä:
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/l...site_suomi.pdf
GSX 1400 -07
Ei todellakaan kannata oikoa niitä mutkia:
http://www.24sata.hr/galerija/news/s...-262942/549389
wille
no huh huh, onpä lätissyt. Saattaisi jelppiä jos olisi ryhmäajon alkeet hallinnassa, eli ei edetä ihan tappituntumalla, ja olla sitten kaikki somasti samassa nipussa.
Ja ihan yksilötasolla: ei mutkiin sellaista kyytiä, että olet ´sokea´ sille mitä sieltä eteen tulee, silloin peli voi olla jo menetetty, ennen kuin edes näet mitään vaaraa. Hirmu vaikea pala monelle nieltäväksi, ja paljon näkee hyvään onneensa luottavia. Rata on mm. juuri tässä kohti ihan eri asia kuin katu.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Täältä jonkinlaista käännösyritystä.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Joskus itsekkin miettinyt pyöräilijöiden väistämissääntöä. Oheisen artikkelin näin joskus Moottori-lehdessä ja piti ottaa talteen
![]()
Life is an adventure that requires correct equipments.
'R1200GSA
Lailliset on, kun on uusi pyörä. Enkä siksi haluaisi siitä laitonta tehdä. Mutta mielessä oli tämäkin. En kyllä itse kääntyilisi samalla lailla taakseni katsomatta, ihan siitä vaan 90 asteen kääntö ilman että taakse katsoi. Mutta hän varmaan syyttää että s-tanan motoristi meinas ajaa päälle.
Suzuki Intruder M1500 2012
Joo, hyvä ettei käynyt pahemmin. Virallisesti tätä turvallisuusnäkökohtaa juuri tämän kaltaisissa tilanteissa pakoäänien kohdalla ei saa puoltaa, eli tietysti kehotan lainkuuliaisuuteen. Tiedän vaan kokemuksesta miltä tuntuu vetää etujarru pohjaan kuorman kanssa vastaavassa tilanteessa. Se ei ole mukavaa kyytiläisestäkään.
En tiedä onko tämä jotenkin Jyklässä tyypillistä. Satuin toissakesänä olemaan kohdalla konservatorion kulmalla kun palokunnan johtoauto ajoi kaikki mahdolliset sireenit ja vilkut päällä keskustaan päin, kun teinityttö käveli MP3-soittimen napit korvalla suoraan suojatielle johtoauton eteen. Tyttö ei tainnut edes huomata kun johtoauto veti jarrut lukkoon ja sai juuri ennen suojatietä auton pysähtymään. Onneksi oli kuski hereillä. Se tyttö näki vaan ne omat vihreensä ja käveli eteen kuin lammas teuraaksi...
Ja sinne etelän suuntaan, kyllä niissä Kytäjän mutkissa saa olla ihan syystä huolellinen, itselle sattunut siellä kerran kohdalle kun kanssamotoristia nostettiin lanssin kyytiin. Jatkoin siitä Hkiin ja sattumalta oltiin saman lanssin kanssa rinnakkain Pasilan liikennevaloissa. Tutun lääkärin ja .orgin kynttiläosion mukaan tarina ei päättynyt hyvin.
Tässä bologissa on kuvattu 123 tavanomaisinta risteystapausta polkupyöräilijän näkökulmasta ja väistämisvelvollisuudet niissä. Ilman Liikennetuvan selkokielimateriaaliin liittyviä yksinkertaistuksia.
Mutta kyllä kai tämä nykyinen polkupyöräilyn säännöstö on yksinkertaisin mahdollinen - muuten seo olisi varmaankin kirjoitettu toisin![]()
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
Älkää nyt olko lapsellisia. Jos taajamassa pitää äänillä tuottaa sellainen melu, että edellämenevä fillaroitsija kuulee, niin jo se sanoo että ääntä on liikaa. Tuo fillaroitsija ei olisi kuullut autoa tai muitakaan ehjällä pakoputkella varustettua, joten tälläisiä kamikazeja ei voi käyttää argumentointiin. Jos fillaroija jatkaa samalla tyylillä, hänestä tulee tilastomerkintä.
Ei ole tarkoitukseni provosoida, mutta jos oman turvallisuuskuplan luomiseksi ja sen estämiseksi että kerran kesässä joku meinaa pyöräillä alle, pitää tuottaa jatkuvaa ärsytystä taajamassa oleville, en yhtään ihmettele että ollaan tässä tilanteessa. Jos pyöräilijällä oli korvanapit, tuskin edes se vance et hines olisi auttanut.