Tulokset 1:stä 5:een 5:sta
  1. #1
    Minkälaisia kokemuksia on reaaliaikaisten GPS-ominaisuuksien käyttökelpoisuudesta Suomessa?

    Silmiini ei ole osunut minkäänlaista faktaa asiasta.

    Valmistajat mainostavat ominaisuuksia, mutta eivät kerro mitään sen toiminnallisuudesta. Veikkaan, että kaikki eivät edes toimi Suomessa, puhumattakaan, että niistä olisi jotain apua.

    Muistan nähneeni vain yhden TM-vertailun, jossa vertailtiin kahta reaaliaikaista laitetta, mutta jostain syystä niiden reaaliominaisuuksia ei sitten vertailtu.

    Onko kukaan oikeasti onnistunut kiertämään yhtään ruuhkaa kotomaassa? Jos, niin millä vehkeellä?

    T:Hessu
  2. #2
    Tarkoitat TMC-liikennetiedotuksia? Eikös se toimi, mutta käytännössä siellä näkyy vain tietyöt ja muut hidasteet, jotka on pidempiaikaisia. En tiedä kerkiääkö tuo Suomen systeemi reagoida oikeasti jos tie on pikki esim 15 minuutin verran jossain - epäilen.

    http://www.destia.fi/ajankohtaista/t...roituksia.html

    Tietty sulla tarvii olla navissa TMC vastaanotin ja useinmiten ne vaatti vielä sen lanka-antennin siihen FM-vastaanottoon.

    EDIT: TomTomilla on niiden oma traffic-palvelu, jossa niiden omat radioyhteydellä vasrustetut laitteet raportoi nopeutta jne. niiden omaan systeemiin ja sen käyttäjät pääsee käsiksi siihen dataan. Ja Nokialla aika samanlainen.
    Viimeksi muokannut: mp71; 17.05.2012 klo 13:37.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  3. #3
    Anteeksi, olisi pitänyt täsmentää heti aluksi.

    Tokihan jokaisella on näitä ominaisuuslistoillaan, mutta kenen ratkaisut toimivat oikeasti Suomen oloissa niin, että ne reagoivat ongelmiin riittävän nopeasti?

    Minusta se tarkoittaa reilusti alle puolen tunnin, muuten niistä ei ole paljonkaan hyötyä.

    T:Hessu
  4. #4
    Suomessa näihin ei ole hirveästi panostettu, kun liikennemäärät on niin vähäisiä ja suurin osa ruuhkista kellosta ennakoitavissa. Jos olisi enemmän tarvetta niin varmaan olisi parempia palveluitakin tarjolla.

    Toista se on esim. Saksanmaalla. Siellä kannattaa olla liikennetiedotuskanava auki ja seurannassa koko ajan. Eräässä vanhassa autoradiossa oli jopa ominaisuus, että se nauhoitti liikennetiedotuksia ja niitä voi sitten kuunnella muistista kun halusi tai jos ei ihan heti ymmärtänyt peruskoulusaksalla. Se on vähän ikävää jos helle paahtaa ja tulee stau vastaan ja seuraava exit-mahdollisuus on 10km päässä... Suomessa osaa kyllä arvostaa sitä että matka-ajan pystyy arvioimaan kilometrien perusteella.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  5.  
  6. #5
    Nuo tietöiden varoitukset toimii ihan hyvin tuon julkisen TMC:n kautta, mitä olen testaillut - tuohan on ihan julkinen systeemi - ei minkään laitevalmistajan oma. Koskaan ei oo sattunu kohdalle muita varoituksia asuntomessuja lukuunottamatta ja kun sinne oli itse menossa kiertämisestä ei olis ollu sillä kertaa apuja :-)

    Normi työmatkalla sattuu välillä ruuhkaa, jonkun kolarin takia mutta enpä oo edes kokeillu pitää navia silloin päällä kun mulllei se oo yleensä mukana ku kauemmas lähtiessä.

    EDIT: Laitteena TomTomin "joku" navi TMC vastaanottimella - ei siis se niiden palvelu vaan lukee Destian TMC-viestejä ja Nokian N8.
    Viimeksi muokannut: mp71; 17.05.2012 klo 18:41.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)