Sprintti lähtee käymään normaalisti kylmänä mutta kun lämmöt nousee sammuu yllättäen. Lähtee startista käyntiin uudestaan mutta sammuu hetken päästä taas. Pahimmillaan ajossa pisti kerran ECU:n sekaisin mut tune eculla sain ohjelman palauttua ja koneen käyntiin. Mistäköhän vois johtua? Voisko vika olla jossain ignition coilissa? Vikavalo ei pala eikä Tune ecu näytä mitään vikakoodia
Pyörään säädettiin venttiilit ja vaihdettiin tulpat, jonka jälkeen ongelmat alko.
Noi on käyty läpi about 25 kertaa Haynesin kirjan kanssa. Lisäksi kaikki sähköliittimet ja liitokset on tarkistettu ja putsattu. Tankin huohottimet oli tukossa ja ne on putsattu. Asentotunnistinkin tuli vaihdettua (crank position sensor). Näillä konsteilla ei auttanut.
jäi vielä mainitsematta että virrat välillä katoaa eli öljy- ja latausvalo syttyy ja kierroslukumittari menee nollaan.
955i Daytonan huoltomanuaali tarjoaa tuontapasta(vapasti käännettynä):
Sammuu tyhjäkäynnillä:
- läppärungot epäsynkassa.
- IACV (idle air control valve, tyhjäkäynti ventiili) jumissa.
- Matala ruiskun paine, esim huono liitos pumpun ja suodattimen letkuissa, myös muut syyt voi olla (tätä on joskus ollu maailmalla, et tankin sisällä oleva letkuhässäkä ei oo kunnolla paikallan)
- lambda sensor problem (tääkai pitäis näkyä vikakoodeissa, ainakin lämmitin ongelma)
-DAmaged/corroded ECM(ecu) wiring connection
- system not adapted correctly (15 min tyhjäkäyntiä, jalka alhaalla ja kone normi lämmössä)
Starttaa mut sammuu heti:
- idle valve jumissa.
Toisaalta tuo satunnainen sähköjen häviäminen viittaa kyllä johonkin muualle,vaikka virtalukkoon tai muualle johtosarjaan.
Sit yks semmonen mikä kannatta kokeilla ehdottomasti on releet- ainakin päävirta ja sytytysreleet - ne kyllä kai yleensä kai pimahtaa kerralla mut omalla kohalla on tullu vastaan satunnaisesti pätkiviäkin.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Sammuu siis myös ajossa normikierroksilla 3500rpm ja yli. Toi IACV on kanssa tutkittu samoin toinen ECU kokeiltu. Bensapumpun letkut on tsekattu samoin pumpun kokeilin että toimii. Toi pumppuhan voi tosin pätkiä myös mut siitä pitäis ilmeisesti joku vikakoodi tulla. Virrat katoo noin 1/100sek, sen verran että noi varoitusvalot vilahtaa ja pyörä nytkähtää, ikään kuin patkäsee sytytyksen.
Tota kierroslukumittaria ihmettelen kun se voi mennä nollaan välillä vaikka pyörä käy nätisti ja sitte yhtäkkiä herää taas toimimaan. Mistähän rundimittari saa voimansa?
Sprint ST 955i 2000
Honda CB600F Hornet 2006
Ainakin jossain 955 vehkeissä oli aikoinaan ECU-ohjelmassa bugi joka aiheutti sen että akun varauksen mennessä tarpeeksi matalalle mittaristo putosi pois pelistä. Korjautui päivittämällä uusin ECU-ohjelma.
Pistitkö miten tuoreen tunen pyörään kun sitä TuneECU:lla elvytit?
Lataako pyörä OK? Jos mittari hyytyy tuon virtabugin takia niin vihjaisi vähän siihen suuntaan että virta loppuu kesken. Tosin ei kai senkään pitäisi koko aivoa rebootata?
Vaikuttaa siltä että jokin katkoo sähköt eculta, onko ecun ja sytkän sulakkeet vaihdettu, ecun rele ja seisontatuen kytkin tsekattu?
Selvyyden vuoksi, tapahtuuko tuo virran katkeaminen aina sammumisen yhteydessä? Ja moottori käy ihan normaalisti sammumiseen asti?
Välillä siis virrat häviää sekunnin murto-osaksi, jolloin varoitusvalot vilahtaa ja moottori tietysti pätkäsee. Ajossa saattaa olla että pätkäsyn jälkeen pystyy ajamaan vielä tai sitten sammuu kokonaan mut lähtee kyllä snadiin tauon jälkeen käyntiin normaalisti. Tyhjäkäynnillä kylmänä käy ok mutta kun kone lämpiää tekee tuota samaa. Sammumiseen asti moottori käy täysin normaalisti.
Voisko olla kyseessä viallinen tulpanhattu/puola, joka lämmetessään alkaa oireilemaan ilman vikakoodia ja lähettää ECU:lle virheellistä infoa? Onko tietoa/kokemusta miten noita vois mittailla? Tai sitten p...ska sytytystulppa jotka vaihdettiin venan säädön yhteydessä.
Viimeksi muokannut: lyyki64; 24.04.2012 klo 15:52.
Sprint ST 955i 2000
Honda CB600F Hornet 2006
Helppoahan se on kokeilla vanhoilla tulpilla niin tietää sitten. Puolat pystyy kyllä mittaamaan mutta se on yleismittarilla ainoastaan ensiö ja toisio dc resistanssi. Kunnon mittaus vaatii melkeinpä autosähköpuljun vehkeet tai ainakin kunnollisen lcr mittarin.
Mitens onko sprintissä mc1000 vai 2000 ecu?
Eli se on -99 mallivuotta sitten. Onko muuten tuossa sprintissä sellainen maadoitusliitin akun paikkeilla? Se liitin on ainakin aiheuttanut ongelmia tuon ikäisissä daytona ja s3:ssa. Hälytinliitin lienee kanssa tarkistettu?
Juu ei taida Sprinteissä olla lainkaan tuota maadoitusliitintä. Tuo hälyn liitinkin on niin ja näin noissa vanhemmissa, uudemmissa se löytyy aina. Siellä penkin alla sekin pitäisi olla, sen tunnistaa siitä että siinä on vastakappale kiinni missä on pari hyppylankaa.
Löytyykö sulta muuten huoltomanuska?
Woah! Toimii kuin uusi! Vaihdoin tulpat, akun ja latasin tune-eculla softan.
En tiedä mikä näistä oli vialla mutta nyt toimii.
Vanhat tulpat vaihdettiin viime kesänä venttiilisäädön yhteydessä, NGK DPR7EA-9. Ohjekirja suosittaa DPR8EA-9 tulppia ja noi 7ea on vähän hotimmat. Laitoin DPR8EIX-9 iridium tulpat ja tuntuu niinku taikaiskusta kone toimii kuin enkeli. Voisko olla noin pienestä kiinni? Toisaalta huonosti toimivista tulpista ei tule mitään vikakoodeja.
Kiitti kaikille jotka ehtivät nähdä vaivaa tämän eteen. Toivotaan ettei enää tarvitse vastaavan vian takia vaivata.
Nimim. 5-vuotta/45tkm ongelmitta
Sprint ST 955i 2000
Honda CB600F Hornet 2006
Vaikka vika jo selvitetty niin omasta. Lämmetessään rupesi sammuilemaan tyhjäkäynnin tiennoilla liikkeelle lähdettäessä. Virrat hävisi sekunnin murto-osaksi ja sit takaisin. Paskamaista vaikka risteyksessä. No sit selvitteleen missä vika. Keskiseisontatuelle ja vaihdetta silmään hyvin toimii. Vaan sitten stongaa sivuun keskiasennosta niin siihen se sammu ja virrat hetkeksi katos. Siis mitä ihmettä? No selvittelemään. Tappokatkaisimen johtoon se vika tuli paikallistettua. Oli niin tiukalla et kun stongaa hivenen käänsi niin sai pienen kontaktki häiriön jota ei nyky elektroniikka kestä. Siis päätti sammuttaa koko sähkösysteemin. Et tälläistäkin voi olla.