Ostin tossa talvella kawasaki gpz900r -85 pyörän käytettynä ja nyt kun vaihdoin siihen uuden takajarrulevyn niin huomasin että takajarrusylinterin mäntä ei palaudu. Onko ollut vastaavanlaisia tilanteita kellään? Miten tässä kannattaa toimia?
Jos vaikka lähtisi yksinkertaisemmasta asiasta eli: Nyt kun siellä uusi levy joka on tod.näk. paksumpi kuin vanha niin olethan katsonut/ vähentänyt jarrunesteen määrää. Muutenhan se jarrumäntä ei pääsee liikkuumaan takaisin päin.
<p>Suzuki GSXR 600 -07 Raaseri</p>
Joko jarrusylinterin mäntä jumissa tai neste ei pääse palautumaan pääsylinterin kautta säiliöön.
Tuon ikäsessä pyörässä jarruosien purku, putsaus ja kumiosien vaihto ainoa keino saada jarrut kuntoon.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Mä huolsin eilen 07 GSXRn etujarruja ja mulla oli sama ongelma eli toisen jarrusatulan yksi neljästä männästä liikkui huonosti ja toinen ei käytännössä ollenkaan. Ratkaisuna jarrusatula irti, männät ulos paineilman avulla, tiivisterenkaiden kunnontsekkaus, jotka oli ok, mäntien puhdistus, takasin kasaaminen ja uudet jarrunesteet sisään.
Ongelmana mulla oli et noi männät oli keränneet aivan älyttömästi likaa itseensä ja olivat sen takia ihan jumissa. Puhdistuksen jälkeen toimivat taas mukavasti. Ei kovin paha huoltotoimenpide. Ens kerralla kun vaihdan nesteet niin otan kaikki noi männät ulos puhdistan kaikki.
"On tilanteita jolloin Mustanaamio poistuu viidakosta ja liikkuu kaupungissa kuin kuka tahansa meistä"
Jos vaihdoit nesteet ja purit satulat palasiksi, niin voi olla että sulla on siellä vielä ilmaa välissä.
Mulla muuttui takajarru myös palauttamattomaksi ja kovaksi hetkenkuluttua rempasta.
Parin päivää kun jarrut olivat saaneet seisoa, ilmasin uudestaan, ja takaa tuli aikamoinen kupla pihallle, kun vain jaksoin pumppailla. Jarrujen totaalinen purku teki ilmaamisesta pitemmän prosessin. pikkukuplat kasautuvat ajan kanssa, ja tulevat mukavasti isompana pihalle myöhemmin.
Triumph T-bird 900 Sport -03
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Nyt on koko paska purettu ja putsattu. Männänpohja oli hapettunut vähäsen. Muuten oli semi puhdas. Ja pölytiiviset oli entinen, mutta se tiiviste siellä sisällä näytti olevan ehjä. Nyt vaan täytyy jostain saada uudet tiivisteet. Onko tietoa saako ihan stormilta vai pitääkö mennä jonnekin kauemmas?