Eilen oli tuon taksi uutisoinnin yhteydessä (http://www.katsomo.fi/?progId=118226&itemId=46045) maikkarilla mielenkiintoista kuultavaa:
- 18 tuntia ajossa: sama kuin ½ promillen humalassa ajaisi
- 24 tuntia ajossa: sama kuin 1 promillen humalassa ajaisi
- 36 tuntia ajossa: sama kuin 1½ promillen humalassa ajaisi
Nyt kaikki innolla ajamaan rautaperseajoja, varsinkin ensikertalaiset!
Tuosta vähän statistiikkaa tueksi: http://www.liikenneturva.fi/www/fi/t...-netti-pdf.pdf sekä http://www.liikenneturva.fi/www/fi/t...e_Suomessa.pdf. Jos ei muuta jaksa kahlata läpi niin tuo tiivistelmä tuosta ensimmäisen linkin alusta on aika valaisevaa.
Myönnän kyllä, itsekin on tullut ajeltua äärirajoilla ja monesti on vedetty näitä mikrotirsoja matkalla. Mutta ei enää.
Viime kesänä yksi kaveri nukahti pyörän selässä ja ajautui ojaan. Lieventävinä asianhaaroina tässä tapauksessa että mitään varsinaista vahinkoa ei sattunut ja että kaveri oli ulkomaalainen. Mutta kuitenkin.
Viimeksi muokannut: iaj; 19.04.2012 klo 09:24.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Lieventävä asianhaara että kaveri oli ulkomaalainen ?? WTF ?
![]()
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
No tuossa ekassa linkissä minkä laitoin löytyi viitteineen tästäkin tarkempaa tietoa:
Näistä lähteistä varmasti löytyy lisää perusteluja miten tällaisiin lukemiin on päädytty.Väsymykseen liittyvää toimintakyvyn laskua voidaan verrata alkoholin aiheuttamaan
toimintakyvyn laskuun. Kokeelliset tutkimukset osoittavat, että valveillaoloon liittyvä
toimintakyvyn lasku vastaa 17 - 19 tunnin jälkeen toimintakykyä veren
alkoholipitoisuuden ollessa 0,5 promillea ja 20-25 tunnin jälkeen yhden promillen
humalatilan aiheuttamaa toimintakyvyn laskua (Arnedt & ym., 2000, 2001; Dawson &
Reid, 1997; Lamond & Dawson, 1999; Williamson & Feyer, 2000). Lisäksi voidaan
väittää, että normaali terve ihminen ei voi nukahtaa rattiin tuntematta tätä ennen
jatkuvaa kohonnutta uneliaisuutta (Horne & Baulk, 2004; Lisper, Laurell & Van Loon,
1986; Reyner & Horne, 1998). Varoittamattomia unikohtauksia ei ole olemassa,
ainakaan terveiden yksilöiden kohdalla (Horne & Baulk, 2004).
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Katana-85 ,Blade-96, R1-2001,R1-2005,10r-06, Ratalelu zx-6r,GSXR 1000 K4 ratalaite , Triumph T595 ,Superbike zx10r -04,Triumph Daytona 675, Kawasaki zx6r 2011 kilpuri
liikenneturvan tutkimuksesta:
Väsymykseen liittyvää toimintakyvyn laskua voidaan verrata alkoholin aiheuttamaan
toimintakyvyn laskuun. Kokeelliset tutkimukset osoittavat, että valveillaoloon liittyvä
toimintakyvyn lasku vastaa 17 - 19 tunnin jälkeen toimintakykyä veren
alkoholipitoisuuden ollessa 0,5 promillea ja 20-25 tunnin jälkeen yhden promillen
humalatilan aiheuttamaa toimintakyvyn laskua (Arnedt & ym., 2000, 2001; Dawson &
Reid, 1997; Lamond & Dawson, 1999; Williamson & Feyer, 2000). Lisäksi voidaan
väittää, että normaali terve ihminen ei voi nukahtaa rattiin tuntematta tätä ennen
jatkuvaa kohonnutta uneliaisuutta (Horne & Baulk, 2004; Lisper, Laurell & Van Loon,
1986; Reyner & Horne, 1998). Varoittamattomia unikohtauksia ei ole olemassa,
ainakaan terveiden yksilöiden kohdalla (Horne & Baulk, 2004).
Tuosta voidaan todeta, että esitetyt väitteet ovat totta.
Aja rautaperse ja saa todistelappu myös poliisilta.![]()
Eipä siihen tuota uutisointia tarvittu, että jo tietää, että ainakin kaikki ne jotka yrittäjinä sitä ajavat niin ajavat aivan järkyttäviä tunteja.
Itse tunnen kolme eri taksiyrittäjää ja tekevät kaikki sitä päätoimisesti. Ei tuu leipää pöytää tai voi sanoa, että tienais niin paljon kun yrittäjän pitää tienata, jos ei aja huimia tunteja vuorokaudessa.
Yamaha XJ 900 S Diversion '99
Juu, ei kannata rautaperseaoja suosia. Juurikin tuon väsymysriskin takia.
Ei millään pahalla ao. kuppikuntaa kohtaan noin muutoin.
<p>.</p>
Oikeastaan tässä olisi mukava kuulla kommentteja aiheesta ajatko kännissä pärrää?
Varmaan kukaan ei sano näin, mutta jo 20h ajo vastaa tuota 1 promillen känniä.
Huonosti nukuttu yö tai raskas lounas väsyttää varmasti yhtälailla, varsinkin jos ajaa yksitoikkoisia teitä. Iaj mainitsi aloituksessa nuo mikrotirsat. Varsinkin yksin reissatessa on tullut ajettua levähdyspaikalle/syrjään ja nukuttua vartista puoleentoista tuntiin. Eikä sen jälkeen väsytä pariin tuntiin.
Mikrotirsoista, tähän liittyy omakohtainen juttu tältä vuodelta: Matkalla autolla kohti Stuttgarttia. Lähtö Tallinnasta puolen yön jälkeen. Herään säpsähtäen 'että nyt auto menee ojaan', hetken sekaista ihmettelyä että mettään mentiin ja lujaa kunnes iskee tajuntaan että olin tuntia aikaisemmin vetänyt levähdyspaikalle tirsalle... Mutta tuon herätyksen jälkeen pysyikin sitten pitkään hereillä...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Tuskin tuolla taksipuolella väsyneenä ajaminen niin suuri on kun noilla isommilla vehkeillä. Ainakaan ei ole uutisoitu taksien ajaneen unissaan mihinkään pahki.
Uni tulee todella huomaamatta. Kerran heräsin kun auton(henkilö-) pyörät putosi asfaltilta vasemmalla puolella. Ei tullu ketään vastaan ja oli suora kohta tiellä. Sittemmin kun olin parikymmentä vuotta maantiellä, opin ottamaan niitä pikkutirsoja jo hyvissä ajoin.
Olen samaa mieltä: väsyneenä ajaminen on vaarallista
Enpä epäile yhtään, etteikö näin olisi.. Tosin osaa se vähempikin ajaminen joskus nukuttaa, ainakin minua.
Tuosta tuli mieleen, liekö tutkittu kylmän vaikutusta ajosuoritteeseen? Vaikuttaa varmaan samoin, jos ei pahemminkin. Tarkoitan siis sellaista kylmää, kun ainoana ajatuksena alkaa olla " ..ttu pääsis jo kotiin". Mitä sitten tekee väsymys ja kylmä yhdessä..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kyllä kylmä ainakin henkilökohtaisesta kokemuksesta on vaikuttanut, kuten myös liika lämpö. Eli vaatetus on sovitettava ajo-olosuhteiden mukaan sopivaksi.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Itse joskus kun ajoin tollasen 100 km siivun kun olin valvonut kaksi päivää putkeen, eli siis yhteen yöhön en ollut nukkunut ollenkaan, niin ei ollut hauskaa. En muistanut (enkä muista vieläkään) matkasta jälkeenpäin oikeastaan yhtään mitään. Sen verran että silmät tapitti suoraan koko matkan ja en tiedä oonko mahtanu vähä pilkkiäkkin välillä.
Meikäläiselle kyllä uni pirun tärkeää.![]()
Yamaha XJ 900 S Diversion '99
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
HEH.
Ei sullakaan helppoa ole ilpo
Kaikin tavoin pitää yrittää mustamaalata ibalaisia ja rp ajoja.
Vaatimattomuus kun ei ikinä ole kuulunut sun heikoimpiin piirteisiin niin on kyllä tiedossa sun hehkutukset kuinka kova kuski olet näissä rp ajoissa ja olethan itse nimennyt itseäsi tosimieheksikin
Ei sua ainakaan aikaisemmin ole väsy yllättänyt kaikissa sun rp ajoissa,niin minkähän takia se nytt on sulle niin vakava asia?
Mut nytt kun näin sattus menemään niin ..........
Se nytt on ilmiselvää et jos on tarpeeks väsynyt niin ei kannata ajella,rp ajo tai ei!
Oletko muuten aina pistänyt näin paljon aikaa ja vaivaa joka kerta kun lähdet ovet paukkuen jostain mp kerhost tai foorumist mustamaalamiseen?
Kohta orgin vuoro![]()
Minullekin kävi kerran ihan Suomenmaalla kun yötä vasten palailin pakulla pohjoisesta, oli aivan pakko mennä johonkin taukopaikalle vähän tirsottamaan. On muuten tosiaan inhottava tunne, kun herää siitä auton ratista, ja eka ajatus on että voi prkl kohta lepikko rytisee... siinä voi mennä hetkisen verran ennen kuin ajatus kerkiää mukaan, että parkissahan tässä ollaankin!
Pyörällä ihan ´omia rautaperseajoja´ on ollut pian 20 vuotta sitten Brindisistä Etelä-Italiasta samoilla silmillä Tukholmaan +3000km, ja sitten toisen kerran Etelä-Espanjan Cadizista Saksan Saarbrückeniin jotain 2200... ja nämä siis ei mitenkään etukäteen suunnitellen, tai edes mitään kunnon taukoja pidellen, vaan ihan idioottimaisesti vaan eteenpäin puskien...´rahat loppu ja pakko päästä kotia´ tjsp. Kohti Tukholmaa taisin yrittää ottaa pienet nokkaunet jossain bensiksellä, melkein heti tulivat tökkimään ylös. Espanjasta Saksaan ei sitten ollut kuin lyhyitä tankkaustaukoja. Erittäin typerää ja helvetin vaarallista, varsinkin loppumatkasta, koska todella se yhtäjaksoinen valvominen rupeaa vastaamaan kuin jotain pientä huppelitilaa. Eikä se mitään kivaakaan ollut. Jos siis joku suunnittelee jotain rautaperseajoja, niin kannattaa tehdä hieman fiksumpi ´pläni´.
Viimeksi muokannut: pecha; 19.04.2012 klo 15:11.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Vähän sama kokemus itellä, 3 tuplavuoroa töissä putkeen silleen että aina 8 tuntia välissä, tosta työmatkoihin voi vielä miinustaa tunnin ja sit muuhun toimeen kans. Kolmannen tuplavuoron jälkeen kun ajelin kotiin niin 10km kotoa havahduin että miten olin jo siihen asti päässyt, rekan perässä siististi ajelin mutta ei mitään muistikuvaa työpaikan portilta siihen pisteeseen. Ja muutenkin Helsinginreissuilla on kyllä välillä väsyttänyt, vittumaista yrittää sinnitellä kotiin asti.
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
Kun joku edellä kysyi, niin promillien nousu suhteessa aikaan johtuu siitä, että se kumuloituu!!
Liikenteessä ei pidä ajaa, jos ei ole ajokuntoinen. Ja väsynytkään ei ole ajokuntoinen. Yksinkertaista.
Ei tuo välttämättä ole tunneista kiinni jos nyt liikutaan 24h luokassa.
Parempia lähtökohtia turvalliseen liikennöintiin varmasti löytyy, mutta
eiköhän valtaosa puikkoihin nukkumisista "kehity" hieman eri puitteissa ja syistä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sanottaisiinko niin, että kun asiaa on tutkittu ja tutkimustulos julkistettu niin väitteelle löytyy pohjaa:
Tuossa tutkimuksessa todetaan aika selkeästi että näin on.
Tietty tämä ei tunnu mukavalta varsinkaan jos harrastaa noita kestävyysajoja, mutta totuudelle ei nyt
voi mitään. noin 20h valvonta vastaa 1 promillen kännejä. Varmasti löytyy yksilöitä joille tuo voi vaikuttaa
vähemmän tai enemmän. Mitä sitten on nämä superrautaperseajot, sanoisin että niissä leikitään jo
aika vahvasti liikenneturvallisuuden kanssa. Kun uskallan sanoa, niin saan varmaan kukkahattu
leiman, enpä välitä
liikenneturvan tutkimuksesta:
Väsymykseen liittyvää toimintakyvyn laskua voidaan verrata alkoholin aiheuttamaan
toimintakyvyn laskuun. Kokeelliset tutkimukset osoittavat, että valveillaoloon liittyvä
toimintakyvyn lasku vastaa 17 - 19 tunnin jälkeen toimintakykyä veren
alkoholipitoisuuden ollessa 0,5 promillea ja 20-25 tunnin jälkeen yhden promillen
humalatilan aiheuttamaa toimintakyvyn laskua
Ei täsä foorumissa leimata kukkahatuks
Mutta noi tutkimukset ovat mitä ovat kun aina löytyy iso kasa muita tutkioita jotka tutkivat samaa asiaa ja eroja on kun yö ja päivä,se nytt paljolti riippuu siitä kuka sen tutkimuksen kustantaa
Toki niin en sano että väsyneenä pitäis ajaa edes ruohonleikkurilla,mutta ei se sentään ihan niin menee et kampa on tolleen ja sen alla vedetään se linja kun nämä narkolepsia potilaat mitä meillä oli täsä tutkimuksessa ei vaan oikein hanskanut sitä 24H simulaattorissa istumista.
Omalle kohdalle toi 24H ei vaikuta juuri mihinkään suuntaan kun en nuku kun 5-6H vuorokaudessa.
En ole kun parit (hyväksytyt) rp ajot ajanut ettei sen puolesta,mutta nämä rp kuskit jotka ajavat pitkiä päiviä ajaa sitä ulkomailla misä saavat 4-6 tuntia nukkumisaikaakin per vuorokaus,ei se silleen hirveesti sitä liikenettä vaaranna.
Enkä usko että niitä kuskeja (rp kuski tai ei) yliväsyneenä ajelee hirveesti liikenteessä kun eivät joudu sitä palkan takia tekemään.........
Moni tietää miltä tuntuu ajaa 24h valveillaolon jälkeen mutta moniko tietää miltä tuntuu ajaa promillen humalassa? Jos toi 24h valveilla on ku leikkiä vaan ni voisko vetää johtopäätöksen että promillerajaakin vois nostaa?
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
No promillerajan nostaminen oli läppä mutta muuten kun täällä väännetään kättä että onko toi tutkimus oikeassa niin moniko on testannut molempia? Mulla ei ole tutkittua tietoa millon ite olen esim. 0,5 tai 1 promillen humalassa enkä ole kännissä ajanut niin paha sanoa onko se sitten sama kuin 24h valveillaolon jälkeen ajaminen mitä olen kokeillut.
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07