Koetin kaivella vähän vammatyyppitilastoja, nyt ku rintapanssariasia velloo lämpimänä. Löysin jenkkiläläisen artikkelin aiheesta "kypärä vai ilman tilastojen mukaan", jonka liitteenä on kattava tilasto, missä vamma-alueittain ja vakavuuksin oli eritelty 45.000 sairaalahoitoon joutunutta motoristia vuosilta 2003-2005.
Artikkeli http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/Pubs/811208.pdf ja vammatyyppitilastot ovat artikkelin perässä tablet 10-13.
Kypäränkäyttäjillä (n. 25.000 hlö) prosentit ovat tälläiset. "Vakavia vammoja" niputtaa yhteen arvioluokat serious, severe ja critical. Yleisesti sisältää näiden lisäksi lievemmät luokat minor ja moderate.
Pään alueella yleisesti 12 % 25.000 potilaasta vammoja. 5 % 25.000 potilaasta vakavia pään alueen vammoja.
Kasvoissa 13 %, vakavia 0 %.
Niska 0,3 %, vakavia 0,1%
Rintakehä 16 %, vakavia 9 %
Vatsa 9 %, vakavia 1,5 %
Selkäranka 12 %, vakavia 0,6 %
Yläraajat 40 %, vakavia 2%
Alaraajat 45 %, vakavia 8 %
Kriittisiksi luokiteltuja vammoja syntyy eniten pään (1 %) ja vatsan (0.4 %) alueille. Rintakehän ja selkärangan osalta kriittisiä vammoja on 0,1 %. Kriittiseksi luokiteltuja vammoja ei esiinny raajoissa tai niskassa.
Nyt kun näitä katson, niin Liikenneturvan aineisto vakavista rintakehävammoista näyttää pitävän paikkaansa: rintakehävammat ovat yleisiä ja yli puolet rintakehävammoista ovat vakavia. Niskan alueella on yllättävän vähäinen määrä vammoja, joskin kolmannes niistä on vakavia. Selkärangan alueelle tulee myös runsaasti vammoja, joskin hieman vähemmän vakavia. Eli näiden mukaan arvioituna suojavarusteista kriittisimpiä olisivat kypärä ja rinta-selkäpanssari.
Kahvilasta kahvilaan..
![]()
Selkäranka 12 %, vakavia 0,6 %; tästä olisi kiinnostava tietää, että mikä on selkäpanssareiden vaikutus vakavien vammojen pieneen määrään, kun huomioi vamman yleisyyden. Luulisin nimittäin, että selkäpanssarit ovat nykyisin hyvinkin yleisiä (toisin kuin rintapanssarit).
Ja rintapanssari
Oma villi arvaus on, että jos selkäpanssarilla tarkoitetaan jotain muutakin, kuin sitä ajotakin selkäpussissa olevaa perinteistä retkipatjan palaa, niin melko harvinaista tuo selkäpanssarin käyttö on amerikkalaisilla moottoripyöräilijöillä ollut vuosina 2003-2005. Voin olla tietysti täysin väärässäkin.
Mielenkiintoinen tilasto sinällään, mutta koska tietoja muiden suojavarusteiden kuin kypärän käytöstä/käyttämättömyydestä ei löydy, niin niiden vaikutusta vammojen syntymisen ehkäisyyn on tämän tilaston perusteella aika mahdotonta arvioida. Tosin tuo vakavien rintakehävammojen suuri osuus tuosta tilastosta nousee aika vahvasti esiin.
BMW R850R -02
web: www.oilhead.org
mail: info@oilhead.org
Edelleen arvauksia, mutta selkävammoista erilaiset vääntymiseen tai kompressioon liittyvät vammat lienevät huomattavan yleisiä suhteessa iskuun perustuviin vammoihin -> selkäsuojan tarjoama suoja koskee käytännössä vain jälkimmäisiä.
Olettaen että kyseisessä aineistossa 45.000 potilaan joukossa muistaakseni n. 18.000 ei käyttänyt kypärää, en usko kokopanssaroinnin olevan kovin yleinen toimintamalli
Jos nyt oikein käsitin niin tuossa on eritelty selkäranka omakseen ja kylkiluut omakseen, eli selkävammat koskevat nimenomaan selkärangan aluetta.
Myös kypärän osalta, osassa osavaltioista hyväksytään myös kaikennäköiset "harrikkatyyliset" ohuet lerpukat kypäriksi. Vaikea sanoa mitä paikallinen kypäräkanta pitää sisällään, tosin olettaisi että suurin osa kypäristeistä on hankkinut kunnollisen mallin.
Viimeksi muokannut: Proi; 19.04.2012 klo 13:14.
Kahvilasta kahvilaan..
Kyllähän tuolla noutajan tullessa varsin usein mennään asennossa, jota kutsutaan
"turvallaan kyntämiseksi", tavalla tai toisella.
Silloin ei avokypärä ole pop, eikä rintapanssarista haittaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Niin joo tuli tietty mieleen, että voimme varmaan tehdä oletuksen, että henkilöt jotka eivät käytä kypärää eivät varmaan myöskään käytä selkäpatjaa. Kätevästi tuossa on erotettu kypärällä ja ilman, ni vertailemmepa heidän osaltaan rinta- ja selkävammojen yleisyyttä.
Tulos: Rinta- ja selkävammoissa ei näytä olevan eroa ryhmien välillä.
Osittain täsmällinen vertailu on hankalaa, koska kypäräryhmä saa vähemmän vammoja päähän, niin muiden alueiden vammat ovat enemmän sairaalavierailun syynä.
Kahvilasta kahvilaan..
Mitenköhän noi onnettomuudet noin niinkuin yleeensä menee jenkkilässä, ilman kypärää customilla vai kypärän kanssa kyykyllä?? Liekkö pyörä tyyppejä mitenkään eroteltu? Pyörä kantaa tietämättä luulis että kustomeille/harrikoille sattus eniten??
Viimeksi muokannut: intikka; 20.04.2012 klo 02:58.
Intruderclubfinland
Pappa Tunturi
Tunturi Tiger Aqua
Yamaha DT 125 *-87
Yamaha XS 650 *-80
Honda Shadow 600 *-90
Suzuki Intruder 1400 *-91
Nytten vaan ei sitte ku kaikki tilastotieteitä osaavat paikalle ja kertomaan mitä hauskoja numeroita tulee revittyä näistäItte en tunnusta mitään tilastollisia juttuja osaavani!
Mutta laskenkos oikein että jos kolarista joudut paikattavaksi ni 68 % todennäköisyydellä on vammoja päässä tai rinnassa tai selässä. Ja 80% todennäköisyydellä ainakin yhdessä raajassa. Jos nämä nyt yhdistetään 148 % todennäköisyydeksi, ni tarkoittaako se sitä että vähintään yksi näistä ja 48 % todennäköisyydellä myös toinen?
Tuosta artikkelista löytyi kanssa mielenkiintoisia lukuja: 40 % onnettomuuteen osallisista vaatii enempi tai vähempi välitöntä lääkärin hoitoa, ja 4 % kuolee. 40 % saa lievempiä vammoja, 16 % selviää käytännössä naarmuitta.
Kahvilasta kahvilaan..