Millaisiin asioihin olisi syytä kiinnittää huomiota,kun kyseistä pyörää menee katsomaan ja ehkä kauppoja tekemään.
Onko nyt näin,ettei kukaan tiedä kyseisetä pyörästä mitäään tai sitten ei vaan halua vastata
Menetkö yksin ja aiotko koeajaa pyörän?
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Mikä vuosimalli on kyseessä?
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
-93 on vuosimalliltaan ja jos mahdollista niin tietty pitää ajaa sillä.
Ton ikäluokan ja hintaluokan pyöristä on melko turha odottaa ihmeitä. Mutta jos jarrut, rattaat ja renkaat on kunnossa eikä kone tai laatikko pidä ylimääräisiä ääniä niin kyseessähän on jo silloin oiva ostos.
Suzukin koneessa kai tuo nokkaketju "kilisee" vähän eikä se silti ole vielä vaarallista.
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi
Tuon ikäiset äffät on perusvarmaa tekniikkaa. Jos on huollettu tai edes yritetty niin ei pitäisi olla suurempia vikoja ainakaan moottoripuolella. Nokkaketju tuon ikäisessä saattaa jo rallattaa, jos ei ole vaihdettu.
Jarrulevyt kannattaa tarkistaa ettei ole liikaa välystä niiteissä.
Kyllähän mopon yleisilmeestä jo näkee kuinka sitä on pidetty
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
No tuo on niin wanha että mitä vaan tulee vastaan... eli koko fillari kannattaa tsekata ja arvioida mitä kesän aikana varmasti joutuu tekemään...
Vuodot kaikkialta missä nesteitä liikkuu, myös iskunvaimennukset.
Vetohommelien kuluneisuudet (ketjut, rattaat).
Ruosteet ja maalivauriot.
Moottorin käynti koejamalla kone kylmästä kuumaksi.
Jarrujen kuntoisuus. Palojen kulutuspinnan määrä ja levyjen kunto.
Vaijereiden kunto.
Vaihteiden toimivuus kylmänä ja kuumana, sama kytkimen osalta.
Väljyydet kauttaaltaan.
Haiseeko bensa pahasti ajon jälkeen.
Onko letkut pykineet, siis halkeamilla
Johtosarjojen hapettuneisuus ja kuntoisuus..'
Öljyn ja nesteiden kuntoisuus.
Toimiiko avaimet lukoissa.
Iskarit voi olla loppu
Pakokaasujärjestelmän kuntoisuus.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Otsikon mukainen pyörä ja vuosmallia -90.
Ongelmana on, että lämpimänä tahtoo sammua kun pysähtyy eli ei pyöri tyhjäkäynnillä. Kylmänä ei ainakaan heti sammunu kun pari kertaa pysähdyin. Käyntiin lähtee hyvin ja kaasuttaa niin ei sammu vielä, mutta suunnilleen seuraavissa (n. 1km päässä) valoissa sammuu uudelleen kun hiljentää ja pysähtyy.
Mitä kannattaisi lähteä tarkistamaan ja tekemään? Kokemuksia ja apuja kaivataan? Saako tyhjäkäyntiä helposti säädettyä ?
Kiitos.
Joo pitää tota tyhjäkäyntiruuvia säätää ja katella mitä sit tapahtuu. Kyllä se vaan lämpimänä sitä tekee kun tänä aamuna lähin kylmällä koneella niin pelaa hyvin mutta sitten lämpimänä sammuu kun pysähtyy.
Joo sain korjattua, vaihdoin tupla äxsään bensahanan haku reissulla..
En koskaan tutkinut tarkemmin, mutta vois johtua kaasareitten säädöstä koska ekana kesänä tuota ominaisuutta ei ollu ja kaasarit oli aika vasta säädetty ja synkattu ennen ku suska mulle tuli..
Järki vähenee ja työkalu kasvaa..
Mites tuollainen kaasuttimien synkronointi onko miten vaikeeta? Meneekö ammattimiehellä kauan tollasen tekemisessä?
Tyhjäkäynti pitäis säätää lämpimänä. Jos tyhjäkäynnin säätökin tuntuu jännittävältä niin kannattaa viedä pyörä huoltoon. Jos ei oo varmuutta milloin pyörää on viimeks huollettu niin nuo edellä mainitut perusjutut kannattais varmaan tarkastuttaa. Kaasarien synkkaus on vajaan tunnin homma mutta jos venttiilien välyksien tarkastuksesta ei oo tietoa niin sekin kannattais tehdä. Niihin menee yhteensä jotain reilu pari tuntia. Vanhan pyörän voi saada halvalla mutta jos ei itse osaa muuta tehdä kuin tankata, niin ylläpito on äkkiä aika kallista.
GSF1200S
Voiskohan startin hiilet olla loppu kun on pari kertaa ollut mykkänä?