Tuosta aseöljyn liimausominaisuudesta hieman tarkennusta.
kerro mikä aseöljy aiheutti nuo ongelmat. pls.
"Kerran saa aina tötöillä".
Taitaa kyllä lukkomiesten (virtalukot tms.) perusvirsi olla ihan kohdallaan:
Jos aloitat uuden lukon rasvaamisen siihen sopivalla tavaralla... ja rasvaat sitä sitten jatkuvasti,
homma toimii.
Toinen vaihtoehto on olla rasvaamatta ollenkaan.
Kaikki muut vaihtoehdot on verrattavissa aamuyöllä snagarijonossa kiilailuun ja vittuiluun![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ei kyllä se on juuri päinvastoin. Jos äärimmäisessä hädässä on joskus pakko lukkosulaa mennä lukkoon tunkemaan, kannattaa se pikimmiten sieltä "pestä" pois kunnon öljyllä.
Laadukas ase- tai lukkoöljy (käytännössä samaa tavaraa) on ainoa mitä lukolle kannattaa syöttää. Toistaiseksi olen kaikista kulkupeleistä saanut herätettyä tahmaavat tai jäätyvät lukot henkiin erittäin runsaalla aseöljykylvyllä ja paineilmalla. Pitkän aikaa poistuva tavara on mustaa väriltään, ainakin enemmän maailmaa nähneissä kulkupeleissä. Spray on kätevä kun sillä saa työnnettyä ohkaista tavaraa pienehköllä paineella suoraan pesään. Ja sitä kannattaa sitten "pesun" yhteydessä tunkea ihan huolella, ja välillä pyöritellä avainta. Aavistuksen paksumpi tippatavara pysyy paremmin, mutta hankala annostella eikä pese niin hyvin.
Paskaiseen lukkoon kun suhauttaa vähän öljyä niin sillä ei saa muuta aikaan kun sen kaiken paskan liikkeellelähdön, mutta ei lukosta poistumista. Sitten kun se kuivahtaa niin ongelmia on tiedossa. Toki puhtaaseen lukkoon riittää kevyt ylläpitovoitelu.
Erittäin suositeltavaa tavaraa, niin torrakoihin kuin lukkoihinkin, Break-Free -aseöljy.
Speed Triple
Jos kerran dieselvuodon voi tukkia palamäntysuovalla, niin miksei pineline puurouttaisi aseöljyä.
Nimim. 10 v. pesty k-a:t pinelinellä ja ei vaikutusta lukkoihin. Ei niitä myöskään rasvata.
- life is tough, but it's unfair -
Millä ihmeen perusteella lukkosula - joka on tarkoitettu voitelemaan ja liuottimellaan sulattamaan - on huono vaihtoehto lukkoihin? Ja taasen aseöly - joka on tarkoitettu paksummalla viskositeetilla suojaamaan paljon järeämpiä liikkuvia osia, kuin hennot lukon haitat?
Jotain muutakin kuin mutua näihin, pliis.
Ei tossa Taajuus sen kummempaa tiedettä ole kun se, että jonkin otsakkeen alta löytyy
hyvin paljon ja monella tapaa toisistaan poikkeavia tuotteita.
Toiset täyttää tehtävänsä hyvin, toiset ei.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Lukkosulassa on mukana etanolia tai isopropanolia, jotta se nimensä mukaisesti sulattaisi lukon. Pelkkä öljyhän ei tätä tee. Tai oikeastaan pitäisi sanoa, että lukkosulassa, joka on joko etanolia tai isopropanolia, on myös öljyä mukana, jotta se ei kuivattaisi ihan niin pahasti lukkoa. Siltikin lukkosulan käytön jälkeen lukko voi jäädä osittain kuivaksi.
Lukkosulaa ei joudu käyttämään jos lukko on puhdas ja kunnolla öljytty.
Lisää vaikka tuolta: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/l...-tai-sitten-ei
Aseöljyt ei muuten todellakaan ole mitään paksua mömmöä, ellei puhuta jostain varastorasvoista. Öljyn pitää taata lukon jouheva toiminta kovassakin pakkaskelissä, joten avainsanoja ovat sopiva viskositeetti kylmässäkin kelissä eli öljy ei saa jähmettyä liikaa ja hyvin pysyvä öljykalvo. Molemmat toivottavia ominaisuuksia lukossakin.
Tässä esim. sen linkkaamani Break-Freen täyttämä MIL-standardi (käyttöalue -51 - +71 C): http://en.wikipedia.org/wiki/MIL-L-63460
Speed Triple
Ottamatta kantaa sen enempää, edellisessä Hontrassa oli stongalukko ihan tönkkö kun ostin mopon ja crc:llä sain sen toimimaan täydellisesti.
Kiitos ketjun aloittajalle siitä, että kiinnitti huomion asiaan. Ei ehkä ole huono homma ottaa tavaksi testata myös tankkilukon toiminta ennen liikkeelle lähtöä.
Voi hieman ituttaa siinä vaiheessa kun olet 300km:n päässä kotoa ja pitäisi tankata ja joku vatipää on liimannut lukon ikuiseen lepoon...
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Toi kawan lukon päälinen on oikeesti kova hapettumaan. Tosta päältä se kaikki putu sinne lukkoon kulkeutuu jumittelemaan. Mitään muuta vikaa siinä ei ole, ihan sama mitä öljyä/bensaa/pesuainetta käyttää. Purin ja putsasin just omani. Muut osat kuin uudet.
Isoimmat hapettumat tuosta on putsattu jo pois.
Lukkopesää en ajatellut purkavani, mutta painoin crc:tä läpi ja avaimella herkistelin.
Olen aina vihannut pieniä jousia.
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Mitä ihmettä työ mopoillenne teettä ?
Mä olen kautta aikain sahannut.... kuitenkin... kymmenissä tuhansissa/ kausi eri vehkeillä...
eikä ikinä kuuna päivänä ole ollut tarvetta uittaa tankkia/korkin lukkoa millään pesuaineilla.
Toisekseen.... painepesuri... väärin käytettynä.... väärissä käsissä... vääriin paikkoihin.....
on "menolippu helvettiin"..... varsinkin katupyörissä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
En tiedä miten on ketjun aloittajan tapauksessa, mutta itse en ole pessyt/rasvaillut koko lukkoa yhtään millään aineella, ennen kuin nyt, kun sen purin.
Pyörä seisoo kesät ulkona satoi tai paistoi, ja tuo lukkopesä on aina täynnä vettä.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Itseasiassa liuotin aine on paras puhastus aine niin kauan kunnes kaikki osat puhdistaa jälkeenpäin.
Noissa öljyissä on se huono puoli että liimaaminen alkaa hyvin nopeasti,jos jotain laittaisin lukkoon niin se olisi korkeintaan del... eiku ompelukoneen öljyä.
Atf :ää on tullut myös testattua ns nolla toleranssi lukoissa mutta sekin toimii niin kauan vain hyvin kunnes likaa ei tule mistään ulkopuolelta.
Horo Elää !
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Eikai se olekaan huono vaihtoehto, jos lukko on jäätynyt. Motoristeilla ei kovin yleinen ongelma.
Tietosi pohjautuu varmaan SA Inttiin, jossa Shell Ensis-suojaöljy on yleisesti käytetty aseöljy. Liuottimien haihduttua muodostaa suojaavan vahamaisen kalvon. Oikeat aseöljyt ovat paljon notkeampaa tavaraa.
talvet haaveillaan ja kesät korjaillaa
miksi naiset tykkää motoristeista?
niillä vehkeet seisoo syyskuusta huhtikuuhun
Aika suoraan ja oikoen vedeltyjä johtopäätöksiä Pinelinestä, miksiköhän en ole koskaan mitään vastaavaa kuullut..?
Lukkosula, jos mikä on lukkojen surma. Siinä on alkoholia seassa ja se + vesi jumittaa ja syövyttää lukkojen haitat. Monetkohan kymmenet tuhannet auton ovien lukot niillä litkuilla on kotimaassakin tuhottu.. Aseöljy puolestaan on sitä parasta tavaraa niin pyörän, auton, kuin kodinkin lukkoihin![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Aseöljyistä sen verran että mikäli noita lukkoihin suihkitte, varmistukaa ettei kyseinen aine sisällä kuparinpoistoaineita. Se mikä liuottaa kuparia, liuottaa myös lukkojen messinkisiä haittoja...
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Eikö nyt olisi helpointa laittaa se aseöljy sinne aseeseen (kuten vaikkapa diesel öljy diesel moottoriin) ja hakea Tarjoustalosta leka WD-40:stä vitosella? Sillä kelpaa suihkia lukot ja melkein kaikki muukin kuntoon.
Pinelinesta ei pahaa sanottavaa, mutta vaihtelu kuulemma virkistää eli hankin täksi (tulevaksi) suveksi kanisterin Solmaster AS40:stä. Saas nähdä, toimiiko kuten Pineline?
Toki pitää katsoa mitä sinne lukkoon suihkuttaa ja onhan aseöljyissäkin eroja. Käyttämieni aseöljyjen merkkejä en muista, mutta aina niissä on ollut maininta soveltuvuudesta myös lukkoihin.
Tässä yksi esimerkki:
Tectyl Ase- ja lukkoöljy 65ml
Ohut, kylmänkestävä –60°C, voimakkaasti vettä syrjäyttävä, kosteuden poistava ruosteenesto- ja voiteluöljy. Se puhdistaa, suojaa ja voitelee tehokkaasti. Muodostaa kirkkaan, ohuen, öljymäisen kalvon. Käyttöala: Aseet, lukot, polkupyörän ketjut ym. Käyttöohje: Parhaan tuloksen varmistamiseksi käsiteltävien pintojen tulee olla puhtaat ja kuivat. Levitys suoritetaan suihkuttamalla. Pois- toa ei yleensä tarvitse suorittaa. Tarvittaessa suoritetaan alkalinen pesu.
Pinelineä käytän 5-10% liuoksena. Niin pyörä, kuin autokin lähtee ilman harjaa yllättävän puhtaaksi.
En ole millään muulla kuin Car & Go Pinelinellä onnistunut saamaan hyvää tulosta pelkän kylmän veden, painepesurin ja pesuaineen avulla.
Pinelinellä ja painepesurilla on tullut pestyä myös tiilikattoa ja homepilkkuja terassin rakenteista ja ulkoverhouksesta, terassin lattiaa jne.. Viimeksi pesin Pinelinellä ja painepesurilla mattoja![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Tekeekö pine line hallaa moottoripyörälle? Autossa en ole yleensä käyttänyt, kuin vanteille ja jarruille, kun ainakin vahan se poistaa. Taas moottoripyörässä moottori ja pienet reikäset olis helppo ruiskutella tolla, mutta syökö se laakereita tai tiivisteitä usein käytettynä?
Meillä ei ole ainakaan koskaan aiheuttanut ongelmia, enkä hevin vaihda pesuainetta. Harjaa tai sientä ei juuri tarvitse. Oikea edellä kerrottu seossuhde painepulloon ja litkut niskaan ja painepesurilla veks. Loistava aine.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Aseöljyistä parasta lukkoihin laitettavaa lienee Break Free, mopojen kohdalla edullisempi vaihtoehto saattaisi olla vaikkapa ompelukoneöljy. Tuon lukkoon laitettavan öljyn kun ei tarvi sietää ihan samaa rääkkiä kuin vaikkapa tuon Break Freen.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.