Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 79:sta
    Liikenneturva teki taannoin kyselyn autoilijoille ja 95% vastasi olevansa keskitasoa parempia kuljettajia.
    Onko A-korttilaisissa luku isompi vai pienempi? Totuushan on, että kun pyörällä ajon oppii, sen osaa vanhanakin. Suurella osalla on ns. lahja-A, jonka nykypolvi joutuu oikeasti suorittamaan.
    Tarvitaanko koulutusta tai harjoittelua EAK-kursseilla tai radalla, vai riittääkö taito joka tapauksessa?
    Ja onhan liikenteessä mokaaminen ihan eri, kuin tunnustaa EAK-kurssilla osaamattomuuttaan.

EDIT: Poistin kaupallisen linkin / Go-Za
    Viimeksi muokannut: Go-Za; 01.04.2012 klo 13:03.
    Oppija.
    Sachs50, Moto Guzzi SP1000, Ducati ST4, 1098S, 1098S, ST3
    Turvallisesti kahdella pyörällä. Ajoissa ruokapöydässä ja viimeisenä valmis.
    Vastaus kysymykseesi on että ovat, ja tuo "lahja A" kortti on pirun ilkeä juttu kun kuka tahansa sen omaava tumpelo voi hypätä pyörän selkään, mielestäni tuo vanha A pitäisi poistaa niiltä kortista, joilla ei moottoripyörää ole ollut viimeisen 15 vuoden aikana.
    Z 750-06
    CBR1000RR- 05
    Lainaa guide5 kirjoitti Katso viesti
    Vastaus kysymykseesi on että ovat, ja tuo "lahja A" kortti on pirun ilkeä juttu kun kuka tahansa sen omaava tumpelo voi hypätä pyörän selkään, mielestäni tuo vanha A pitäisi poistaa niiltä kortista, joilla ei moottoripyörää ole ollut viimeisen 15 vuoden aikana.
    Milläs sen kontrolloit onko ollut vai eikö ole ollut?
    Jotain, jossain, silloin tällöin!
    Lahjaksi tullut A-korrti aikoinaan on tietysti kyseenalainen juttu. Mutta 70-80 luvun nuorilla oli melkein kaikilla jo mopotausta ja mootoripyöratkin oli huomattavasti heikompi tehoisia.En puolustele sitä että itsekkin olen saanut A: kuorma-auto korttia ajaessa. mutta siloin ajelin jo myös mootoripyörää joka oli pikkaisen mopoa tehokkaampi. Eli tämän päivän tilanne onkin mielestäni aivan eriasia. En varmastikkaan lätisi pyörän päälle jos ei olisi A-kortin kokemusta.
    Make
    Ajoin A-kortin 16-vuotiaana -91 ja sen kaveriksi BC-kortin -93. Jo autokoulussa huomasin selvän eron A-korttilaisten ja pelkän mopokokemuksen (jos sitäkään) omaavien välillä. Uskon myös että liikenteessä prätkän selässä vietetyt hetket ovat tehneet musta paremmin ympäristöä ja muuta liikennettä "lukevan" kuljettajan. Ja kyllä tämä näkyy myös auton ratissa.
    Auton hallintataitoihin tuolla taas tuskin on mitään suoranaista vaikutusta.
    Honda CBR600F -90 --> Honda VFR800FI -98
    Suzuki GT125R -76
    Lainaa guide5 kirjoitti Katso viesti
    On C-korttilaisiltakin kaikessa hiljaisuudessa poistettu oikeus ajaa tyhjää linja-autoa. Tämä tuli selville A-kortin ajon yhteydessä autokoulun opettajan kanssa käydyssä keskustelussa viime keväänä.

Olisin voinut vaikka vahingossa ajella tyhjällä dösällä ajo-oikeudetta.
    Kawasaki VN1500 mean streak -02.
    Lainaa esanssia kirjoitti Katso viesti
    On C-korttilaisiltakin kaikessa hiljaisuudessa poistettu oikeus ajaa tyhjää linja-autoa.
    Joo tämän muuttivat, mutta en silti päästäisi mielellään autokoulun pakettiautolla eilen C-kortin suorittanutta ajelemaan helsingin keskustaan 38 tonnisella 5-akselisella kuorma-autolla johon on ajo-oikeus...eli tuollainen " lahja C " ainakin minulle tuli.
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
    Lainaa jamas kirjoitti Katso viesti
    Joo tämän muuttivat, mutta en silti päästäisi mielellään autokoulun pakettiautolla eilen C-kortin suorittanutta ajelemaan helsingin keskustaan 38 tonnisella 5-akselisella kuorma-autolla johon on ajo-oikeus...eli tuollainen " lahja C " ainakin minulle tuli.
    Tämä menee nyt vähän OT, mutta eikö siellä ole nykyään se pikku-C:kin? Juuri tuolle isolle pakulle.
    Kawasaki VN1500 mean streak -02.
    Lainaa Make 7 kirjoitti Katso viesti
    Lahjaksi tullut A-korrti aikoinaan on tietysti kyseenalainen juttu. Mutta 70-80 luvun nuorilla oli melkein kaikilla jo mopotausta ja mootoripyöratkin oli huomattavasti heikompi tehoisia.
    Kun mie olin mopoikäinen 80-luvulla, niin koulun pihassa oli 6-10 mopoa. Nykyään siellä on 30-50 mopoa ja koulun oppilasmäärä ei ole juurikaan muuttunut.
    Minun muistikuvan mukaan tosi harvalla oli mitään kosketusta mopoon / mopoiluun kultaisella 80-luvulla. Ei silloin ollut rahaa ostella mopoja samassa mittakaavassa kuin 2000-luvulla.
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Tässä yksi "lahja-A:lla" ajava ottaa tuntumaa moottoripyöräilyyn...

Ihme kun olen vielä hengissä, kuvan otosta aikaa... err... joku 35 vuotta
    Dirty Nasty Furriner
    Tämä menee nyt vähän OT, mutta eikö siellä ole nykyään se pikku-C:kin? Juuri tuolle isolle pakulle.
    En hajua tuosta pikku-C:stä ja pakettiautolla tarkoitin autokoulun ihan oikeaa " kuorma-autoa" joka ainakin meillä oli ( v. -89) semmonen 2 akselinen hikinen lavamersu. No kuorma-autohan sekin on joten se riittää lain mukaan.
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Staga kirjoitti Katso viesti
    Tässä yksi "lahja-A:lla" ajava ottaa tuntumaa moottoripyöräilyyn...

Eikös tässä nyt ole se, että ei kannata sekoittaa puhetta kokemus-A -kortista ja lahja-A -korttiin. Lahja-A on se kun "Ikinä en oo mitään ajanu, mutta ny ajan ku kortissa on kirjainki!" Kokemus-A -korttilaiset nyt on oma lukunsa ja sopivat hyvin vaikka kouluttamaan meitä märkäkorvia ajamisen ja liikenteen käytännön koukeroissa. Lahja-A -korttilaisilla taas ei ole mitään kokemusta mistään ja silti vaan mennään.
    Lainaa Staga kirjoitti Katso viesti
    Itellä lähtee vasta 20. ajokausi ´Lahja-A:lla´... aika pian kortin saatuani tuo "etu" poistettiinkin.

Se on tietysti ihan totta, että tuo teki ja tekee vieläkin mahdolliseksi sen, että ihminen, jolla ei ole yhtään minkäänlaista ajokokemusta moottoripyörällä, voi täysin laillisesti ostaa lähemmäs 200-heppaisen pelin, ja lähtä ajelemaan sillä.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Eikös tässä nyt ole se, että ei kannata sekoittaa puhetta kokemus-A -kortista ja lahja-A -korttiin. Lahja-A -korttilaisilla taas ei ole mitään kokemusta mistään ja silti vaan mennään.
    Milläs kilometrimäärällä lahja A-korttilainen muuttuu kokemus A-korttilaiseksi.
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ei sillä niin väliä ole..
    A-kortin sain ajamalla muutama vuosi sitten, en lahjaksi, B-kortilla oon ajellut jo kauan. Lahjakortilla oisin lienee jo vainaa?
    Ja varmasti kuulun siihen keskivertoa alempiin kuljettajien pikkuruiseen ryhmään, enkä varmaankaan koskaan sieltä nousekaan. Ajan minkä ajan, maantienopeudet ok, mutta radalle ei kiinnostus riitä, ja siellä varmasti taidot kohentuisi aika lailla. Taatusti itseäni parempia löytyy sankoin joukoin niistä, jotka ovat ajaneet pitkään ja paljon, radalla ja muualla. Minä tyydyn näihin Suomen maantienopeuksiin (+ oho, hups, hiukan vahingossa tuli ajettua lujempaa) ja olen tyytyväinen siitä, että toistaiseksi olen pitänyt renkaat alaspäin ja pyörän pystyssä .
    Eipä se meikäläisen mielestä pahasta sinänsä oo se, että ajokorttilakia tiukennetaan kokoajan niin että joutuu enemmän ajamaan ja että sellasia kortteja joutuu ajamaan jokka saanu ennen lahjaksi tai vaan tenttimällä. Kyllä se jotain aina opettaa se ajo-opetus.

Kyllähän sitä melkeen jotain kurssia suosittelis alkuun niille jokka lähtee "lahja A:lla" ajeleen..
    Yamaha XJ 900 S Diversion '99
    Lainaa sirloin kirjoitti Katso viesti
    Kyllähän sitä melkeen jotain kurssia suosittelis alkuun niille jokka lähtee "lahja A:lla" ajeleen..
    Itsellä lahja-A:laisena tuo "kurssi" oli koeajolapun täyttö Tuusmotorissa kesällä -01 kun ei kehdannut koeajoa tarjonneelle kauppiaalle sanoa että olen vain renkaita potkimassa Siitä sitä lähdettiin koeajolenkille ZR-7:lla ja koskaan en ollut edes istunut 50cc suuremman päristimen kyydissä - ja siitä jäi varsin sitkeä "sairaus" reilun 10v ajaksi. Viime syksystä lähtien sitä ollaan taas oltu ilmän prätkää, joten ekan pyörättömän kevään kourissa tässä kipristellään

Eli ehkä sitä olen sitten "tilastopoikkeus" tai muuten marginaaliryhmää, kun koskaan en ole prätkän kanssa soheltanut vaikka ajoista yli 90% tapahtui Kehä III sisäpuolella, enkä ikinä ole pyörää kipannut vaikka koko maailmankaikkeuden planeettojen asennot varsin vakaasti toista väittivätkin tälläiselle lahja-A:laiselle
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
    Lainaa Tero-75 kirjoitti Katso viesti
    Uskon myös että liikenteessä prätkän selässä vietetyt hetket ovat tehneet musta paremmin ympäristöä ja muuta liikennettä "lukevan" kuljettajan. Ja kyllä tämä näkyy myös auton ratissa.
    Auton hallintataitoihin tuolla taas tuskin on mitään suoranaista vaikutusta.
    Tämä oli kuin omasta suusta mitään lisäämättä.

Itse huomannut ottavani huomattavasti enemmän muut kulkijat huomioon tuolla liikenteessä, mm. pään kääntyminen ja pyöräteiden katsastaminen risteyksissä, jne.
    C-luokan meininkiä vuodesta 84
    Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
    Suzuki GS 450S -87
    Kawasaki GPX 500R -88
    Ducati Monster 696 -11 -RIP-
    Suzuki RF 600R -96
    Jokainen kaiketi ajaa ensimmäisellä kertaa ensimmäisen kerran. Useat jopa ilman minkäänlaista ajokorttia. Kertoisiko joku, mikä tekee ei-lahja-A:lla ajavasta paremman kuskin kuin lahja-A:laisesta. Se autokoulun temppuratako? Vai se, että pari ensimmäistä kilometriä perässä ajaa liikenneopettaja hätäliivit päällä?

Jos nyt jotain eroa hakee, tulee mielleen, että harvemmalla ei-lahja-A:lla tuskin on heti varaa ostaa ensipyöräksi parilitrainen aliohjaava customi.

Puutteellisen ajotaitoni huomasin vasta radalla käymällä. Siinä vaiheessa oli takanakin takana jo toistasataatuhatta hengenvaarallista kilometriä lahjakortilla. Kaipa ne vaarallisimmat kilometrit olivat siinä kohtaa, kun kuvittelin jotain osaavani. Sama pätee myös kurssin käyneisiin. Niiden kohdalla ehkä jopa nopeammin.
    Lainaa Kumppari kirjoitti Katso viesti
    Tämä oli kuin omasta suusta mitään lisäämättä.

Itse huomannut ottavani huomattavasti enemmän muut kulkijat huomioon tuolla liikenteessä, mm. pään kääntyminen ja pyöräteiden katsastaminen risteyksissä, jne.
    Tulee hieman mieleen autokoulun väkisin väännetyt pään kääntelyt.

Hieman kun ennakoi niin pystyy monet risteykset ajamaan sen enempää päätä kääntämättä. Tietysti riippuu täysin siitä kyseisestä ristyksestä että pystyykö sitä jo kaukaa katsomaan tarpeeksi, ettei tarvii itte risteyksessä päätä juuri vispata.

Tätähän inssejä varten opettajat on ainakin minulle sanoneet, että tietävät kyllä, että joskus näkee vähemmälläkin eikä sitä päätä tartte pyörittää niin paljoa, mutta inssissä on parempi ottaa varman päälle ja vähän ylireagoida, ettei sitten inssin vastaanottaja sano että "ei voi tietää katsoitko tuleeko kevyttä liikennettä, hylsy!"

Mutta joo, ehkäpä kuitenkin valtaosassa risteyksissä päätä tarttee käännellä, moottoripyörällä ehkä sitäkin enemmän kun/jos kypärä rajoittaa näkyvyyttä.
    Viimeksi muokannut: Core; 01.04.2012 klo 20:01.
    Lainaa hra1150 kirjoitti Katso viesti
    Jokainen kaiketi ajaa ensimmäisellä kertaa ensimmäisen kerran. Useat jopa ilman minkäänlaista ajokorttia. Kertoisiko joku, mikä tekee ei-lahja-A:lla ajavasta paremman kuskin kuin lahja-A:laisesta. Se autokoulun temppuratako? Vai se, että pari ensimmäistä kilometriä perässä ajaa liikenneopettaja hätäliivit päällä?
    Asiaa. Aika lahja tuo A-kortti on ihan ajettunakin (tosin aika saakelin kallis sellainen). Muutama tunti ajoa, josta menee iso osa muuhun, kuin itse ajamiseen. Teoria on oikeastaan vielä turhempi. Käydään puolet ajasta onnettomuustilastoja/kerrotaan opettavaisia tarinoita. Aika vähälle jäi lopulta itse moottoripyörän hallintaan liittyvät ohjeet. Edes hallintalaitteita ei käyty läpi, eikä hallinnasta ylipäänsä puhuttu mitään. Työntöohjaus oli ensimmäisen ja viimeisen kerran esillä väistökokeen harjoittelussa. Minusta myös moottoripyörän huollosta olisi voinut ottaa asiaa, kun noita pyöriä ei tarvitse katsastaakaan.

Oikeastaan ainoa positiivinen asia teoriatunneilla oli oman näkyvyyden parantaminen, mistä puhuttiin aika paljonkin.

Kyllä tuosta opetuksesta hyötyä oli ja siellä opin itse sen verran ajamaan, että uskalsi lähteä yksin liikenteeseen, mutta paljon siinä olisi vielä kehitettävää varsinkin hintaansa nähden.
    Viimeksi muokannut: Ankka; 01.04.2012 klo 20:06.
    <p>Honda VFR 800 -99</p>
    Jaa, opetetaanko siellä pään kääntämistäkin. Hyvä. Pyörä ei nimittäin kovin hyvin käänny, jos ei käänny ensin pää. Vilkaiskaapa vaikka noita etusivulle kuvattuja vetomiehiä.
    Näin aika tuoreena motoristina ja "lahjakortilla" startanneena... Asenne ja liikennesilmä lienevät liikenteessä melko tärkeitä oli nyt sitten kyseessä mikä ajopeli tahansa? Sitähän kai sanotaan, että ei sitä kortilla ajeta..

Itse innostuin moottoripyöräilystä oltuani kyytiläisenä. Otin ensin autokoulussa pari ajotuntia, kun ei kaksipyöräisistä ollut mitään kokemusta polkupyörää lukuunottamatta - ajatuksena, että jos hommasta ei tule mitään, niin en hanki pyörää. Täytyy sanoa, että aika haastavalta alkuun vaikutti, mutta pyörä tuli hankittua. En lähtisi uusia harrastajia nyt ihan tyrmäämään kortin saantitavan perusteella - meitä on niin moneksi. Kun ei kuvittele itsestään liikoja, ei tule otettua turhia riskejä..ei nyt kyllä parane tien tukkonakaan olla.

Muutamaa ajotuntia (vähintään) voisi suositella varmaan kaikille tuoreille motoristeille, jos ei kokemusta ole ollenkaan - se ei kuitenkaan poista asenteiden vaikutusta ajossa - on tullut monenlaista menijää nähtyä vuosien varrella niin kahdella kuin neljälläkin pyörällä. Itselleni ei ole tullut mieleen lähteä pyörällä esim. tehoja testailemaan (ei kyllä oikein siihen passeli pyöräkään), vaan ajo on aika rauhallista. Paljon kotilolla liikkuneena liikennetajua ja -silmää jo jossain määrin löytyy - näkökulma pyörän kanssa on toki toinen - jos ennakoi auton kanssa, saa pyörän kanssa ennakoida vielä enemmän. Vaan sikäli motoristit eroavat autoilijoista, että apuja ja neuvoja on löytynyt aina kun on jotakin tarvetta ollut.

Käsittelykursseista olisin itse kiinnostunut (kuinka moni kokeneempi motoristi muuten harrastaa "kertauksia"?) - niistä saisi olla tarjontaa ja tietoa enemmän - vinkkejä Pirkanmaan alueen kursseista otetaan vastaan...sellaisista aloittelijoille sopivista.. Mukavaa ja turvallista tulevaa ajokautta kaikille!
    Suzuki GS 500 E -89
    Honda VT750C -04
    Kertauksia toki harrastetaan ja pitääkin. Yksi vaihtoehto on mennä mukaan Apparalle ensi kesänä .orgin hitaan ryhmän possujunaan. Eiköhän siellä ultranopea customkin joukossa suvaita ja varmuudella opit päivässä enemmän kuin vuodessa tieliikenteessä.
    Lainaa tonttuj kirjoitti Katso viesti
    Milläs sen kontrolloit onko ollut vai eikö ole ollut?
    Ei siinä mitään pyörän omistamista tarvi kontrolloida... Lahja a :lla ajavat inssiin ja käsittelykokeeseen ja jos niistä selviää, on korttinsa ansainnut... Ei pitäs olla vähänkään ajaneelle kummoinen rasti suoritettavaksi
    HD Electra Glide Ultra Limited
    Tempore Nihil Sanat
    Muistan yhden keskustelun autokouluni opetajan kanssa. Kävin suorittamassa B-korttiin kuuluvat piemäajon, kun kyseinen kortti oli ollut jo muutaman kuukauden taskussa. Tätä ennen ajokokemusta oli vuosi mopolla ja kaksi vuotta kevytmoottoripyörällä.

Totesin opettajalleni, että tuntuu, kuin minusta olisi tullut huonompi kuljettaja siirtyessäni kevytmoottoripyörästä auton ratin taakse. Opettaja ymmärsi asian ja kertoi monen muunkin sanoneen samaa ja oli myös itse tätä mieltä omalla kohdallaan.

En ota kantaa siihen olenko keskimääräistä parempi vai huonompi kuljettaja, mutta edelleen olen mielestäni parempi kuljettaja silloin, kun alla on kaksi pyörää neljän sijasta.
    SV650S -03
    Aprilia RS -01, sähkömoottoripyörä, "Project Blue Smoke"
    Toivottavasti 95% motoristeista ei kuvittele olevansa keskivertoa parempia motoristeja..
    ( Itse kuulun tuohon lahja-A osastoon. Muiden kirjainten eteen on joutunutkin sitten enempi tekemään töitä, tosin D:stä E:hen laajennus meni työkokemuksen takia pelkällä kirjalliset+inssi yhdistelmällä. )

Ajokin hallinta ja liikennesilmä/liikenteen ennakointi on kaksi eri asiaa. Joku raskaan kaluston kouluttaja mainitsi aikoinaan että taitava kuljettaja selviää tilanteesta, johon hyvä kuljettaja ei ensinkään joudu. Mielestäni sama pätee myös kaksipyöräisiin. Ainahan sitä voi tuurillakin seilata, mutta pidemmän päälle liikenteen ennakointia kehittää liikkuminen valtakalustosta poikkeaville kulkuvälineillä. Sekä moottoripyörällä, että raskaalla kalustolla liikkuessasi sinun täytyy ottaa huomioon, että useimmat vastaantulijat eivät valitettavasti tiedä tai huomioi tarpeeksi sinun ajoneuvosi ominaisuuksia. Näin ollen ainoa konsti kompensoida tilannetta, on pyrkiä itse paremmin ennakoimaan tulevat tapahtumat.
    Ennemmin tai myöhemmin vastaan tulee kuitenkin tilanne jota ei ole osannut tai pystynyt ennakoida, ja siinä tilanteessa ajoneuvon hallinta taidot astuvat vuorostaan määräävään rooliin. Itselläni mopoilun suurimmat heikkoudet löytyvät juurikin täältä ajotaitopuolelta, ja olisi kovasti syytä harjoitella pyörän käyttäytymistä ääritilanteissa. Jotain perusjuttuja on toki tullut kokeiltua, mutta kai ne oikeat rajat löytyis vasta nututtamalla pyörän muutamaan otteeseen. Olisiko autokoulun A-kurssi tuonut tähän ongelmaani autuuden, enpä usko. Nykytilanteessa mun pitänee kaiketi ottaa itseäni niskasta kiinni, ja mennä EAK kurssille, ja sitämyöten ehkä pääsisin osaamiseni puolesta lähelle keskivertomotoristia.
    Kawasaki ZR -7 vm-00
    Lainaa TeeVee kirjoitti Katso viesti
    Ei siinä mitään pyörän omistamista tarvi kontrolloida... Lahja a :lla ajavat inssiin ja käsittelykokeeseen ja jos niistä selviää, on korttinsa ansainnut... Ei pitäs olla vähänkään ajaneelle kummoinen rasti suoritettavaksi
    Oletko koittanut Kottaraisella? Itseäni hieman kiinnostaisi testata, miten GS menisi käsittelykokeen temppuradalla. Kaipa menisi, mutta se häpeän määrä, jos...
  30.  
    ABC-kortti ajettu yhdeltä istumalta.
    Muistaakseni 6h teoriaa ja 6h käsittelyä prätkällä. Ei mopo taustaa. Pään käyttäminen eli katse opetettiin. Osaan siis virallisesti ajaa.
    En hyvin, mutta paperit antavat luvan, joten hanaa!

On C-korttilaisiltakin kaikessa hiljaisuudessa poistettu oikeus ajaa tyhjää linja-autoa.
    Uutta tieto minulle.
    Olen siis ollut potentiaalinen rikollinen, jolla on ollut mahdollisuus abstraktiin törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.
    Saanko ajaa liikennetraktoria?
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen