Ajoin joskus männäkesänä jonkin aikaa kaverin Wingillä, joka sattuu olemaan kokonaan tipunkeltainen. Yhä edelleen joku vaan yritti aina silloin tällöin törkätä eteen jostain sivutieltä, tms.
Jos ei edes sen kokoista laitosta tuon värisenä ja päiväsaikaan "pysty havaitsemaan", niin kyllä ihmetyttää, mitähän sitten oikein pystyy havaitsemaan? Se myös kertoo, että normikokoinen pyörä ja kokomusta asu, niin varmasti ei olla kaikkien autoilijoiden "tutkassa".
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tästähän me taas päästään kaikkien galluppien ja tutkimusten ytimeen..... ja erityisesti
tulkintaan.
Värkkien värillä on sinällään kiistaton merkitys havaittavuudessa, mutta PÖX kuuluu poikkeuksetta
silloin kun "ei nähdä".
Mahtaako missään koitettu pohjamutia myöten objektiivisesti hoohoilla, onko joka kantilta
suhteutettuna (myös ajosuorite) selkeää näyttöä esim. huomiovärityksen olennaisesta
vaikutuksesta...... Tuskin. Puhutaan siis valoisasta ajasta, ei heijastavista pinnoista.
Ps. Ei tässä huomiovärityksen dissauksesta ole kyse, vaan ihan siitä, mitä itsekin tuossa toit esiin:
Kun ei nähdä... niin ei nähdä..... ja kun ei nähdä, kuuluu usein POX.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Äiti Laurille:
Muista alkkarit ja sukat!
Laita lämmin paita ja housut!
Ethän unohda toppahaalaria?
Siellä sataa, laita vielä kurahousut!
Ja saappaat ja lapasten päälle kurarukkaset.
Missä sun pipo ja kaulahuivi on?!
Etkä sitten mene kotipihasta pois...
Ja Lauri huojuu pihalle. Siellä hän pitää hauskaa seisoen tönkkönä tunnin tai pari.
Myöhemmin Lauri ostaa moottoripyörän ja vaimon sekä liikenneturvan vahtirssa pukee päälle teknisen alusasun, suojapaidan, munuaisvyön, tixtexit turvatyynyllä, keltaisen suojaliivin, niskatuen, kypärän ja saappaat. Ja ajaa kioskille Bemböleen 3 km päähän jauhamaan paskaa moottoripyöräilystä kavereiden kanssa. Running wild and free two miles!
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
No kypärän näit! Se lienee ainoa asia, joka yleensä näkyy jotenkin autoilijoille eteenpäin. Ja mitään sanomattoman värinen kypärä näyttää kärpäsen paskalta peilissä.
Itse teippailin omaan kypärääni jokin aika sitten sellaista liikennemerkkeihin käytettävää keltaista heijastintarraa. Toivottavasti toimii.
Pekka
![]()
Täytyy kyllä omasta puolesta sanoa, että joka suunnasta tulee "tähystettyä" ensisijaisesti KOHDETTA.
Ei sinällään merkitystä minkään osien väreillä tai valoilla.
Ehkä lähestyvän kohteen (ajoneuvon) etuvalo/t on kuitenkin se päälimmäinen asia joka pistää
silmään havainnoidessa.
Siinä onkin jonkinlainen työ pitkässä juoksussa olla veltostumatta "katselemaan valoilmiöitä".
Moinen lerputus kun konkretisoituu välillä joillain kuskeilla törmäyksen jälkeiseen
lausahdukseen: Sillä ei ollut valot päällä. Ei merkitystä vaikka kyseessä oli isokoppainen, valkoinen
jakeluauto...... ei nähnyt kun ei ollut valoja.
Jos motoristi haluaa omaa näkyvyyttään parantaa, omasta puolestani listaan ykköseksi
tuohon asiaan huomiovärisen kypärän, erityisesti umpikypärän.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Ja eihän me moottoripyöräilijät olla koskaan turvassa,kun ei meitä nähdä.
Itse pitää siihen varautua
Siksi minä ainakin toteutan ensin ajatusta "Katso silmiin" ja sitten mietin missä on pakoreitti, kun se kuitenkin ajaa eteen.
Pekka
![]()
Autoilijana ainakin oppinut näkemään moottoripyörät mustina tai tummina pisteinä tai kohteina jossain. Siitä tietää, että se on prätkä. (Valotkin auttaa toki—tai siis valo, yksikössä!) Joskus kun näkee jotain riemunkirjavaa huomio- tai ajoasua etenkin kirkkaalla auringonpaisteella, niin siinä menee ylimääräisiä sekunteja, kun kelaan mielessäni:
- yritän selvittää, että onko toi lepattava ja väreilevä ihme jokin kangastus
- kun selviää, että ei ole kangastus, niin yritän selvittää, että mikä toi on
- jossain vaiheessa selviää, että mustan möykyn päällä oleva ihme on kuljettaja
- mustan möykyn täytyy olla pyörä
- SE ON PRÄTKÄ!
Ehkä epäkorrektia sanoa näin melurajoitusten aikakaudella, mutta musta on autoilijana erittäin tervetullutta, jos prätkän erottaa äänestä. Kunnon pörinä ja räpätys, ni tietää, että prätkä jossain lähellä ja osaa varoa. Mun auto on varsin hiljainen eikä normaalit liikenteen äänet kuulu (voi esimerkiksi keskustella ääntään korottamatta 130km/h motarilla), mutta kunnon putket kuuluu.
Jos vaikka kuukauden sisällä saisin sen kortin ajettua ja pääsisin itse oman pyörän päälle, niin pääsen tutustumaan tähän näkymättömyysilmiöön ihan isän kädestä...
No kunhan vain opit ennakoimaan tilanteet, että kaikki, joissa on joku silmillä varustettu pää ( auto, polkupyörä, jalankulkija jne.), voivat tulla sun eteen koska vaan. Ja mietit pakoreitit valmiiksi, että minne väistät.
Niin pärjäät hienosti.
Katso niitä silmiin, niin voit ennakoida näkeekö ne sut.
Pekka
![]()
Bongasin liikenteestä herrasmiehen(?) jolla oli neonvihreä potta päässä. Täytyy myöntää että se kyllä erottui
Jännä että puhtaanvalkoinen erottuu selvästi, mutta heti kun alkaa olla jotain vaaleaa harmaata yms. kuviota seassa ni sitten havaittavuus heikkenee heti.
Kahvilasta kahvilaan..
Hah! Täällä päin ajelee joku valkoisella (Bemari?) pyörällä, siniset varusteet ja valkoinen kypärä päässä. Kylläpä autoilijat pelkää.
Mä ohitin kyllä kun ajeli niin hiljaa
Ainoa toimiva suojaväri. Paitti ei sekään auta tosi puusilmiä vastaan.
Mut samoilla linjoilla. Ne jotka ei näe, EI vaan näe.
Vaikka määrättäis pakolliseksi vilkkuvalot kypärään ja prätkät maalattais neonkeltaisiksi.
En kiistä, esim. neonvärisen kypärän havaittavuutta tms. Mutta ne jotka sen huomaa, huomais ilmankin![]()
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä