Valtaosa moottoripyöräilijöiden kuolonkolareista vältettävissä
Taas tämä alkaa, kevätaurinko sarastaa.
Liikenneturva nostaa esiin mm keulimiset, splittailun ja kännissä ajelut.
Moottoripyöräilijöiden kuolonkolareista 80 prosenttia voitaisiin välttää muuttamalla ajotapaa, selviää Liikenneturvan onnettomuusanalyysista. Syinä tutkittuihin kuolonkolareihin olivat muun muassa liian kovat tilannenopeudet, humalassa ajaminen ja keuliminen liikenteen seassa kovassa vauhdissa.
Moottoripyöräilijät voivat parantaa omaa turvallisuuttaan myös käyttämällä rintapanssaria. Analyysin mukaan rintakehän vamma johti kuolemaan neljässä tapauksessa kymmenestä.
- Jos ajatellaan kadulla, liikenteessä tai maantiellä ajavia motoristeja, suurin osa ei käytä rintapanssaria, kertoo koulutuspäällikkö Antero Lammi.
Liikenneturva on analysoinut liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien raporteista 72 moottoripyöräilijöiden kuolemankolaria kolmen vuoden ajalta. Suomessa kuolee vuodessa keskimäärin 27 moottoripyöräilijää.
Viime vuonna henkensä menetti 28 moottoripyöräilijää. Neljännes kuolleista oli 15-24-vuotiaita ja miehiä 94 prosenttia. Moottoripyöräonnettomuuksissa loukkaantui yli 600 ihmistä.
Kymmenen vuoden aikana loukkaantuneiden määrä on noussut 30 prosenttia ja kuolleiden neljänneksellä.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Tota rintapanssaria ja sen käytön hyötyjä ei aiemmin noin voimakkaasti ole tuotu esille uutisoinneissa.
Taas nuo 'tilannenopeudet', liian kovat sellaiset, tappaa. Ei oo mulla tutkittua tietoa,
mutta varmaan lähes kaikki onnettomuuksissa kuolleet ovat henkensä menettäneet liian
kovan 'tilannenopeuden' takia.
Laitetaan Suomen teille 10km/h rajoitukset, niin eiköhän kuolemat vähene. No, toisaalta,
sitten varmaan alkaa ylinopeudet tappamaan....
Kawasaki ZX-10R - En pyydä enkä anna anteeksi
Paljonkohan moottoripyöräkanta on kasvanut kymmenen vuoden aikana? Ei taida 30% riittää
"Moottoripyörien lisääntyminen ei ole kasvattanut onnettomuuksien määrää", KLIKS
Toi rintapanssarijuttu oli uutta! Ostin täksi kesäksi Dainesen selkäsuojan, jossa on myös rintapanssari. Mun mielestä toi on paljon mukavampi päällä kun pelkkä selkään tuleva. Ilmankos se tuntuikin kevään ensimmäisillä lenkeillä niin turvalliselle
e: linkki korjattu
MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
Oikein risoo lukea tuollaista tekstiä. En tiedä luenko tuota kuin piru raamattua mutta silti.![]()
Vai oikein 80% mp-kuolonkolareista voitaisiin välttää muuttamalla ajotapaa?? No shit?! Luulisi samankaltaisen lukeman pitävän myös autoilun osalta paikkaansa..
Ja ei tuossa loukkaantuneiden ja kuolleiden määrää taivastellessa suotta ollut minkäänlaista mainintaa paljonko 10 vuoden aikana on pyörien määrä lisääntynyt liikenteessä.
Tää on juuri tätä jokakeväistä propagandaa, puolitotuuksia.-
Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi
Suzuki GSX-R 750 -93
Liikenneturha tekee, mitä ministeriö käskee. Tämä propaganda on allakassa automaattina. Myöhemmin seuraa turun liikennepsykologit.
Muuten ole sitä mieltä, että liikenneturhan saisi lopettaa...
... jotain piti muistaa
Oli linkki keturallaan, KLIKS
MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
Juilii....Ihan varmaan jo savolaistakin
.
Mut hei, kättä pystyyn kaikki ne jotka näkevät sitä kaunista unta jossa
UUTISOINTI (edes) sisältää pääosin kovaa faktaa !
Muunlaiseen "sisällöntuottamiseen" liittyvät taiteelliset vapaudet ovat ihan ymmärrettäviä ja
välillä varsin nautittaviakin pläjäyksiä.
Jonkinlainen toimiva "tuotevastuulaki" ei tekisi pahaa tiedonvälityksenkään saralla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Muutenhan tuo uutinen pitää ihan tarkalleen paikkaansa, mutta olisi kyllä ollut hyvän toimittajaetiikan mukaista mainita pyörien määrän n. tuplaantuneen viimeisten 10 vuoden aikana. Tuosta 80%:sta kun vähennetään pillerivillet ja kännissä ajelevat, päädytään muistaakseni siihen, että n. 65% kaikista kuolonkolareista on joko Darwin-awards palkintoja tai muuten vain motoristin oman kädettömyyden tulosta. Esim. n. 30% kuolonkolareista on tieltä suistumisia ja suurin osa näistä on sellaisia, että pyörä olisi kyllä kaarteen selvittänyt, jos kuskilla olisi ollut riittävästi osaamista pyörän kääntämiseksi. Liikenneturhahan on toki sitä mieltä, ettei ole järkevää yrittää kouluttaa motoristeja hallitsemaan ajokkinsa paremmin, vaan toitottaa, että ajakaa hiljempaa niin ei satu mitään.
Superbike #7
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
heh.. Mut kun se että moottoripyöräily on turvalisempaa kuin ennen-otsikko ei myy lehtiä ja muita medioita kuin se että hehkutetaan raadoilla.
Ja kun rahasta on kyse niin ei tartte arvailla kuinka nuo otsikot kirjoitetaan.
Myös kirjoittajan asenne paistaa läpi noista juttujen näkökulmista - toinen näkee vain sanoja "moottoripyörä kuolonuhri, ylinopeus, alkoholi" toinen lukee koko tutkimuksen läpi - jotkut jopa kriittisesti.
Edit- tuo tuotevastuu laki myös viestintään olis ihan hyvä, joskin varmaan vaikea toteuttaa. Tosin onhan se mikänyseoli.. julkisensanan neuvosto joka tutkii, ainakin pyynnöstä, jos on selkeää vääristelyä.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Selkäpanssarista oon kuullu, mutta rintapanssari?? Tai että nytkö pitää ostaa sitten semmosia?
Olipa hyvä että luin tuon uutisen, enhän muuten oisi mitenkään osannut välttyä noilta kuolemaan tai onnettomuuteen johtavilta virheiltä.
Tyyli ennen tarkoitusta.
:-D joo tää on hauska tää Liikenneturhan ja muiden tahojen teknousko - kaikki ongelmat selviää teknologialla. Jos ihmiset ei osaa tai viitti ajaa/keskittyä niin laitetaan apulaite pakolliseksi - ajamisen osaamisen vaatiminen on tarpeetonta ja turhaa- kuten harjoittelukin... Ilmeisesti noi laitteet on hyvä busines.
Mut tuohon rintapanssariin oikeesti:
Hyvä suoja se olis - jos vaan tulis käytetyä.
Kisapuoleltahan nää kaikki turvavarusteet tulee, selkäpanssarit ainakin, eiköhän sieltä oo lähteny ajoasujen muutkin suojat ja umpikypärät.. katoppa vaan jos sattuu näkymään niin kyllä aika moni kisakuski läpyskään "povariin" sujauttaa kun vetää nahkat päälle.
Yhtenäinen olis tietty paras, mut takin suojataskuissa kulkee 2 osanen paremmin... Katukäytössä kun tuo puettavuus ja yleinen käytettävyys/vaivattomuus painaa kuitenkin enenmmän kuin radalla.
edit typot
Viimeksi muokannut: specka; 11.04.2012 klo 11:07.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Ainahan journalismi on perustunu kierreltyyn totuuteen. Joka kesä saat lukea otsikoita "MOOTTORIPYÖRÄILIJÄ TÖRMÄSI AUTOON" ja pienemmällä jutussa lukee auton tulleen kärkikolmion takaa eteen. Onhan tuossa totuutta, mutta myisikö juttu jos otsikko olisi AUTO KIILASI ETEEN KÄRKIKOLMION TAKAA.
Kuorma-autoilijoilla on samaa ongelmaa. Vasta oli iltalehdessä "HURJA REKKAKOLARI" ja todellisuudessa henkilöauto ajautui suoralla tieosuudella kuorma-auton keulaan ja syttyi palamaan.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tässä on yksi, KLIKS Tää päällä näyttää entistäkin paksummalle ajotakin kanssa
En kyllä tiedä mistä noita löytää, oli joku Stormin poistuva malli, kun ostin talvella. Mutta on ainakin viileämmillä keleillä mukava pitää päällä ja jämerän oloinen.
MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
Mulle ei kyllä ihan oikeasti aukea, että miten nuo vihjailut raiskauksiin liittyy tähän uutiseen? Ota avuksi paksumpi rautalanka kiitos.
Edit. Ainut vääristelty asia tuossa uutisessa oli viimeinen kappale, jossa oli jätetty mainitsematta pyörämäärän lisääntyminen. Sen sijaan raakaa faktaa on, että ~80% moottoripyöräilijöiden kuolonkolareista johtuu kuskista itsestään. Ikäväähän se on, mutta nykyisellään tilanne on tuo.
Superbike #7
Eikös tuolla perusteella KAIKKI onnettomuudet olisi vältettävissä? Eikös onnettomuus johdu aina (tai ainakin lähes aina) jostain virheestä, joten lopetetaan vaan virheiden tekeminen.Tosin otetaanhan niitä tietoisia riskejä, mitkä sitten johtaa siihen virheeseen, mutta mun mielestä liian suuri tilannenopeus ei oikein mene siihen, kun puhetta ei ollut kuitenkaan ylinopeudesta. Humalassa ajaminen taas on ihan omaa tyhmyyttä ja niin on toi liikenteen seassa keuliminenkin, vaikka se ei välitöntä vaaraa aiheuttaisikaan.
Mutta eiköhän tää uutisointi johdu vaan keväästä.
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Tuntuu puppugeneraattorin propaganda menevän hyvin läpi lehteen kuin lehteen, tässä paikallinen esitys:
http://www.ess.fi/?article=367214
Mielestäni em. "uutisointi" on virheellistä. Ajoneuvokannan kasvua ei huomioida ollenkaan, mikä johtaa täysin tilastollisesti virheelliseen päätelmään. Mielestäni jos henkilö on valtionhallinnossa töissä ja on noin (tilasto)lukukyvytön sekä asenteellinen ei hän millään voi täyttää työn edellyttämiä vaatimuksia. Vai voiko?
Epäilen vahvasti, että liikenneturha erkaantuu yhä enemmän todellisuudesta nykyisen LVM:n aikana. Muutkin kyllösen esitykset ovat varsin kummallisia mm. populistinen kilometrikorvausten leikkausidea.
Olen edelleen sitä mieltä, että seuraavat onnettomuuteen johtavat asiat tilastoidaan väärin:
a. Itsemurhat. Useimmiten aivan kummallinen suistumisonnettomuus. Mielestäni erotettavissa mielenterveyskuolemaksi.
b. Varkaudet ns. "luvattomat käyttöönotot" ovat rikosllista toimintaa ja rikollisten kuolemia.
c. Alkoholi ja muut päihteet. Ovat sosiaalisesti työrajoitteisten ongelmia ja siten pitäisi tilastoida päihdekuolemiksi.
Mihin virheellinen tilastoiminen johtaa?
1. Varsinaisille ongelmille ja erityisesti ongelmaryhmille ei tarvitse tehdä mitään.
2. Kun toimenpiteet kohdennetaan helpolla ja halvalla tavalla vääriin paikkoihin, hallinto voi todeta olleensa "aloitteellinen", "aktiivinen" ja tehokas.
On kummallista, että hoetaan turvallisuusmantraa: "Vauhti tappaa, MP syyllinen". Toimenpiteet eivät voi olla oikeita jos lähtökohtaiset tulkinnat ovat noin virheellisiä.
Ajotaidon parantamiseen pitäisi satsata. Mielestäni siitä ei pidä tehdä autokoulujen rahastusautomaattia vaan esim. kerhojen aktiivista toimintaa. Ihmettelen kuitenkin, että vakuutusyhtiöt ovat tehneet ratailusta kovin vaikeaa. (Tosin ymmärrän kyllä, että moni on käyttänyt "ajoharjoittelun" ideaa vähän väärin...).
Itse henkilökohtaisesti pyrin pysymään tilastojen ulkopuolella olemalla hereillä, käyttämällä maalaisjärkeä, valkoista kypärää (kummalisen huomattava asia autoilijoiden taholta), vaalea sävyistä MP:ää (sama), vaaleaa nahkapukua, rintapanssaria omista rintalihaksista.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Juurikin tuo mainitsemasi: "Ainut vääristelty asia tuossa uutisessa oli viimeinen kappale, jossa oli jätetty mainitsematta pyörämäärän lisääntyminen." muuttaa uutisen asiasisältöä aika lailla.
Sinällään tietty tuo uutinen on suhta asiallinen mut... tuo viimeinen kappale on irrallinen ja vajavainen fakta - joka yhdistettynä muuhun uutiseen viittaa (tarkoitushakuisesti vai vahingossa) siihen että motoristit olisivat onnettomuusalttiimpia kuin ennen - kun tilastot kuitenkin kertovat paljolti päin vastaista.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Tuossa alkuperäisessä uutisessahan ei kerrottu, kenen pitää muuttaa ajotapoja. Kanssakulkijoiden, vaiko moottoripyöräilijän...???
Ihan silkkaa bullia, kun yritetään yhteen lauseseen kasata kaikki mahdollinen aineisto, valtaväestön ymmärrykselle. Monissa asoissa on monia muitakin muuttujia, kuin vain se pelkkä mp-kuski.
Tosiasia kuitenkin on se, että mp-ajotaito kyllä pelastaisi monta, mutta kun se ei olekaan pelkästään asenteesta kiinni. Kaikki vaan ei osaa tai ei harjoittele oikein, tahi sitten jättää treenaamatta välinpitämättömyyttään kuten uutinen sen sanoo.
Siihen on pakko yhtyä, että kyllä moni onnettomuus on ihan silkkaa itseaiheutettua. Omat konttaamiset on myös ihan itteni kätösen jälkiä ja melkein kaikki olisi ollut vältettävissä. Ei asenteen, ei ajotavan, ei osaamisen, vaan väärällä ja säätämättömällä pyörällä tullut ajettua yli sen suorituskyvyn.
Monikohan oikeista tieltäsuistumisista olisi voitu välttää, jos kalusto olisi ollut ketterämäpää sorttia, kun se jännäkakka-tilanne on tullut eteen. Siis ilman, että homma menisi puhtaasti kuskin piikkiin...?
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Pyörien määrä on huono mittari mihin suhteuttaa onnettomuuksia, pyörät on lisääntyneet mutta miten on ajettujen kilometrien määrä tai ajotuntien määrä paljonko moottoripyöriä on liikenteessä vuosittain?
Ja sekin vielä, että ainakin itsellä kilometrit per vuosi vaan vähenee, mutta sit kun kerrankin lähtee kunnolla mutkapätkää vetelemään niin se riskinotto on entistäkin suurempaa.
Keskustapuolue lienee lähellä...?.
Silloinhan valehtelu, paskan puhuminen, muunneltu totuus, osatotuus, niin totta kuin osaa, ynnämuuta ovat
asiayhteydestä riippuen täysin eri asioita, eivätkä mitenkään toisiinsa liittyviä.....
tiukan paikan tullen ei edes asiaan liittyviä..
Eipä sen puoleen..... jos puhutaan mopoilijoiden kuolonkolareista ja tavoista niiden välttämiseksi/vähentämiseksi
on ihan hyvä jos niitä ylipäänsä saadaan vähennettyä.
Siinä kohtaa kun toimittaja-kirjailija alkaa askartelemaan tyhmyyttään tai asenteellisesti ja tarkoitushakuisesti
absoluuttisilla luvuilla ja suhdeluvuilla...... tulee hetikohta se paikka kun moiselle säveltäjälle
voi ja pitää haistattaa paskat.
Rautalankaa kyllä riittää.... ja "voimaa" taivuttaa paksumpaakin.
Onpa joskus joku bittinikkarikin lopulta huomannut että on muitakin merkityksellisiä numeroita kuin 1 ja 0.
Hassua sinällään... vaikka moni reagoi esim. tässä aiheessa hieman "herkkänahkaisesti", joidenkin mielestä
jopa vainoharhaisesti ja asenteellisesti.....
asian toinen puoli on siinä, että he istuvat harvemmin kuitenkaan "kyydissä" kahta puolta vietynä....
kuvitellen vielä istuvansa kuskin paikalla.
Hankalia, ikäviä ja omituisiakin vielä ovat.... kun eivät tosta vaan niele heti kaikkea mitä kaadetaan.
Viimeksi muokannut: Bone; 11.04.2012 klo 12:35.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Pannaan nyt vielä pisteeksi ihan omakohtainen näkemys onnettomuuksista ylipäänsä.... ja eritoten
mopo-onnettomuuksista.... ilman "kokemuslisiä", mutta alun kolmatta miljuunaa eri värkeillä
höylättynä ja kaikkea paskaa ihan riittävästi nähneenä:
Jos kaikki "peiliin katsomisen paikat" poistuisivat, putoaisivat onnettomuusmäärät, myös kuolemaan
johtaneet merkittävästi. Se siitä "totuuden kuulemisen/näkemisen" vaikeudesta omalla kohtaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY