Ei varmaan ole ensimmäinen kerta kun kysytään, mutta GSA:han on uusi satula haussa... Silmään osui TT:n Kahedon "high end" low satulasta (01-055-1522-0 Comfortable, high end seat silver low adjustable BMW R 1200 GS/ADV Kahedo Line http://www.touratech.com/shops....id=4560 ) ja olisi kiva kuulla käyttäjien kommentteja, jos sellaisia löytyy.
Tai yleensäkin kiinnostaisi kommentit TT:n satuloista, koviksi olen kuullut haukuttavan, mutta olettaisin sen olevan pisemmän päälle parempi kuin liian pehmeä (kuten alkuperäissatula). Olen 185cm pitkä ja jossain tilanteissa joudun varpasilleni orgissatulalla, joten ajattelin että tuo low, joka käsittääkseni on sentin orgista matalampi, saattaisi olla juuri passeli minulle.
Tai eipä sen satulan ole pakko olla tt, olisi kiva kuulla kommentteja myös muista. Korkeus ei ole pääasiallinen kriteeri vaan lähinnä tuo vakiosatulan aiheuttama puutuminen...
Juurikin näin, alkuperäissatula tuntuu mukavalta (ehkä) muutaman sata km/ muutaman tunnin, sitten alkaa ankeus. Satula on aivan liian pehmeä ynnä muotoiltu onnettomasti ( ei voi sanoa tässä tapauksessa päin persettä(s&s @ Syys. 21 2010,11:26) kirjoitti
)
Oma ratkaisuni on Wunderlichin Ergo, hintaa rapeat 300 €, mutta olen tyytyväinen. Lomareissuilla päivän ajorupeama väkisinkin venähtää useasti tuonne 1000 km:n tuntumaan, joten satula on tullut testattua.
Hyvä verhoilija saattaa orkkisjakkarankin kohentaa asialliseksi, mutta tuo on sitten tekijän taidoista kiinni.
Satulaseppä Lauttasaaressa:
http://www.mhd.fi/
Kaveri osaa asian, voi suositella.
BF
<p>R1200RT-2008</p>
Itsellä on tuo Kahedon extra low ja hyvin on voinut päällä istua. Parhaat ajopäivät olleet 5tkm / 48h eikä puutumisesta tietoakaan. Muutenkin tuon päällä on tänä vuonna istuttu jo n. 30tkm...
Tuo ei siis ole mikään pehmeä johon uppoaa sisään vaan hyvin napakan tuntuinen.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Tere! Käyppä tsekaan sellanen kun Verhoomo Prima. Porvoonk.15. 00510 HKi. www.verhoomoprim.com. Tein itelle siellä "satulan" ja on todella hyvä, sääti vielä jälkeenpäin ja ei kustannuksia. Käy tzekkaan niin yllätyt, takaan sen!
Boxeriukko
Itse teetätin (tehdään alkuperäisen satulan pohjille täysin uusiksi) GSA:han satulat Baehrilla (Varusteet --> Istuimet). Kiertävät Saksan kautta, joten muutama viikko menee, mutta toisaalta eipä talvisaikaan niin kiirekään...
TODELLA mukava satula; kaksi päällä jaksaa ihan eri malliin kuin vakiosatulalla (varsinkin kyytiläiselle GSA:n vakiolättänä aika kehno). Tunisiassa käytiin mutkin, eikä kyytiläinen valittanut p*rseen puutumista kertaakaan.
...
Satula tuli tänään, jämäkän tuntuinen ja vaikuttaisi ihan laadukkaalta. Pientä kritiikkiä tässä vaiheessa siitä, että se on hitusen matalampi kuin odotin, mutta taitaa mennä luetunymmärtämisen piikkiin... Malli on low adjustable ja odotin sen touratechin webisaitin perustella olevan noin sentin matalampi kuin vakio, mutta "säkäkorkeus" ilman painoa satulan matalimmalta kohtaa on kahedolla yläasennossa kolmisen senttiä matalampi kuin alkuperäissatulalla ala-asennossa *(s&s @ Syys. 27 2010,08:28) kirjoitti
Se, että jalat ylttää reilusti maahan on tietty kiva, mutta polvikulmaa tuli yllättävän paljon lisää. No, ensi kesä näyttää millainen hankinta tuli tehtyä.
Sen verran tuli istuskeltua autotallissa pyörän päällä, että kyllä taitaa low olla mulle liian low... Olisikohan kenelläkään referenssimittaa kuinka paljon matalampi kahedon std-korkuinen satula on GSA:n vakiosatulaan verrattuna? Touratechin lukuja on turha katsoa.
Aiheeseen liittyen, low-satula myynnissä tai vaihdossa std-korkuiseen: http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....=123644
Oletko harkinnut jalkatappien alennusta? Voisi polvikulma taas palautua ennalleen.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Tuossa yksi esimerkki, moni on kyllä tehnyt/teettänyt itsekin.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Tuli havaittua että kun päivämatka oli yli tuhat kilometria, polvet alkavat kipuilemaan joten olisi varmaan hommattava myös tuo jalkatappien madallussarja. Onko foorumilla kokemusta tt:n sarjasta, ovatko toimivat? Entä pelittävätkö GSA:n orgispedalit esim. tuon tt:n sarjan kanssa vai pitääkö investoida myös jarru- ja vaihdepolkimiin?
Satula on nyt tt:n comfort hoch, korkeampaa en voi ostaa tai voi käydä vanhanaikaisesti hankalassa paikassa. Nyt jo meinasin kilpisjärvellä kipata tankilla kun olivat tehneet kunnon montun mittarin viereen.
Tietty vaihtoehtona olisi vielä lepuutustapit kiinni kaatumarautoihin, mutta mielelläni en siihen lähtisi. Joskus nuorna harrikkamiehenä meinasi sportsterin keula olla metrin verran edellä menevän auton peräkontissa kun moottoritiellä jono pysähtyi kuin seinään ja minä poika tietenkin ajelin lesosti jalat highway-tapeilla...
Jalkatappien alennussarjaa suosittelen.(s&s @ Heinä. 12 2011,20:45) kirjoitti
Säädettävään vaihdepolkimeen myös investoin, osin myös siksi että saapas on kokoa 47-siro. Alkuperäistä jarrupoljinta pystyin säätämään itselleni mieluiseksi.
Ajokausi päättyi viikko sitten ja sen jälkeen on tullut katseltua näitä satulavaihtoehtoja. Motivaattorina toimi se, että viimeisellä tankkausreissulla pyörä oli jälleen menossa nurin ihan vain sen vuoksi kun jalat tapailee tyhjää ja pyörä on niin pirun painava jos se kaatumaan lähtee. *Pyörä on siis -08 GSA.
Mutu:
- orkkis GSA satula on +20mm vrt orkkis GS satulaan
--> seuraa se, että s&s -30mm toteutuu jos vertailukohtana onkin ollut orkkis GS satula eikä GSA.
TT ja Wunderlichtin välillä vertailu on hankalaa näiden korkeuksien kanssa. TT ilmoittaa jalkatappiin asti ja Wunderlicht vertailuna alkuperäiseen GS istuimeen. BMW itse ilmoittaa lukemat maahan asti - ja se taas vaihtelee siitä mikä ESA on ajossa.
Jos Wunderlichtiä on uskominen niin low satula on peräti -50mm orkkikseen nähden (koostuu siis -30mm orginaaliin ja siihen lisää -20mm Adventure lisää). Lukema tuntuu hurjalta ja on varmasti liikaa. Wunderlichtin normi satula taas olisi jotain -20mm nykyiseen.
Kysymys kuuluukin, että onko tuossa Wunderin low mallissa säätömahista laisinkaan?
Kahedon (TT) matalaa satulaa näyttäisi olevan kahta mallia. Perus low ja extra low joista extra ei ole säädettävä.
Kahedon istuimet:
<table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="0" cellspacing="0"><tr><td>Koodi esimerkki </td></tr><tr><td id="CODE">
044-1011 LDC R1200GS comfortable driver seat extra low 48 cm
044-1012 LDC R1200GS comfortable driver seat low 50/52 cm
044-1010 LDC R1200GS comfortable driver seat standard 51/53 cm
044-1013 LDC R1200GS comfortable driver seat high 54/56 c
[/QUOTE]
Nyt on kai mentävä mittanauhan kanssa pyörän ympärille häärimään, että saa jotain käsitystä siitä mikä se oikea korkeus olisi. Vai laittaisiko sitä vain korkkarit jalkaan?
Edit:
koska pyörä on noin 200km päässä niin mittapuuhat menee viikonlopulle. Pähkintää kuitenkin.
Jos oletukset pitävät paikkansa (siis että GSA satula on +20 GS:ään verrattuna) niin mittanauhan pitäisi ilmoittaa lukemaa 53/55 jalkatapeista mitattuna.
Bimmeri ilmoittaa itse että:
GSA kuljettajan istuimen korkeus (omapainolla) 89-91cm ja GS 85,5-87,5cm. Tämä jättää eroksi 3,5cm josta 2cm tulisi satulasta ja 1,5cm alustasta. Onkohan näin...
Vieläkö sinulla on se matala jakkara ja onko se vielä myynnissä?(s&s @ Loka. 18 2011,08:26) kirjoitti
Sorry, matala jakkara löysi tarvitsijan jo keväällä...(Generig @ Loka. 18 2011,09:23) kirjoitti
Satulahommassa on pirullista kun noita ei oikein pääse kokeilemaan missään, helposti käy niin että kun jalat ylttää mukavasti maahan onkin polvikulma sietämätön. Näin jälkikäteen 2 satulaa ostaneena tulee mieleen että parhaaseen lopputulokseen olisi varmaankin päässyt teettämällä alkuperäisestä. Kahedo on ok, mutta kaukana täydellisestä.
Näinhän se on myös muissa varusteissa, exim pleksit. Toimintatonni on aika nopeasti hukkaan valutettu.(s&s @ Loka. 18 2011,09:43) kirjoitti
Tälläisenä 178 tappina mietityttää jo nykyisellä polvikulmalla että miten pitkät kaverit pystyy ajamaan pitkiä siivuja. Nyt on "onneksi" ollut sellainen tilanne että jalkoja voi lepuutella vapaana jos tapeilla alkaa puutua. Satulan madaltaminen taitaa johtaa käytännössä automaattisesti tappien siirtoon.
Ilmoitteletko palstallekin sitten kun on lukema jalkatapista istuimen yläpintaan tiedossa.(Generig @ Loka. 17 2011,21:18) kirjoitti
Itselläkin on Adveen parempi satula etsinnässä, ja saisi mielellään olla saman korkuinen kuin alkuperäinenkin. Pyörä vaan on sen verran kaukana tallessa, ettei viitsi asiasta tehden lähteä mittaamaan.
Ainakin TT:n/Kahedon hoch eli 54/56 on "mittavirheen rajoissa" samankorkuinen kuin Adventuren alkuperäinen... Istuin on vähän eri muotoinen joten riippuu hitusen siitäkin missä kohtaa kankkuaan lepuuttaa.(spiff @ Loka. 18 2011,20:23) kirjoitti
Tässä pari kuvaa josko näistä saisi jotain osviittaa mitä voi odottaa, ensin TT:n low:
Sitten high:
Ja kyllä näin on. Rullamitta todisti täsmälleen samat lukemat jalkatapeista mitattuna.(Generig @ Loka. 17 2011,21:18) kirjoitti
Maasta en jaksanut alkaa mittailemaan. Sen sijaan kokeilin istua normaalisti ja samalla sentti kerrallaan nostaa jalkoja hightech luokkaan kuuluvilla äärettömän tarkoilla laudanpaloilla. 2cm lauta jalkojen alla jätti kannat vielä hieman ilmaan, lauta+7mm laminaatti taas toi tukevan kontaktin koko jalan pohjan alueelta. Näin ollen -30mm olisi minulle mitä sopivin pyörän ollessa alimmassa ESAssa. Jos siis olisi kyse normi gessusta niin satula-asioita ei tarvitsisi miettiä.
En pääse nyt yhteisymmärrykseen itseni kanssa siitä että millainen satula pitäisi olla.
Jos ottaa orginaalin niin se on 2cm matalampi. Jos ottaa Wunderin low mallin nin se on 5cm matalampi ja ylemmässä asennossa 3cm matalampi. TT taas olisi 3cm ja 1cm asennosta riippuen.
Koska ESA kuitenkin nostaa korkeutta edelleen niin tuo Wunderlin low kiinnostaisi eniten. Normaalisti ajellessa voisi pitää ylemmässä asennossa ja alusta ylhäällä tiputtaa alemmaksi. Nyt vaan hirvittää se, että meneekö liian matalaksi pitkille siivuille.
Nonniin, wunderlich low malli tilattu. Tänään -10% ja se laittoi nyt liikkeelle.
Kökkö systeemi tuo wunderlich tilaustapahtuma. Mitään käsitystä toimitusajasta tai metodista ei ole. Tilausvahvistuskin tuli ennen maksamista.
Satula tuli perjantaina, UPS toimitti mutta en ollut kaupungissa joten kävin hakemassa terminaalista ihan itse tällä päivämäärällä.
Pisteet Wunderlich toimitukselle. Hyvin pakattu ja mukana tuli materiaalia myös mahdollisia korjauksia ajatellen. Extrana vielä puhelinluettolon kokoinen Offroad kuvasto paperiversiona.
Kyllä tässä viitsii persustaan nyt hiostaa:
Kevät saa tulla. Nopeasti.
Nyt wunderlich jakkara on saanut kilsoja reilu 1000. Kyllä tämä hyvä hankinta oli tuon korkeuden osalta. Muotoilu on hieman leveämpää mallia kuin alkuperäinen joka johtaa siihen, että se -5cm joka yläpinnasta mitattuna tulee ei käytännössä toteudu koska haarat ovat leveämmällä. ESA yhden kypärän modella jalat ottavat kantapäitä myöden maahan. Tämä oli tavoiteltu olotila. Sitten jos ESAan tuuppaa vuoria ja isompia vuoria niin alkaa taas kärkien kulutus. Muotoilu on parempi kuin alkuperäisessä eikä persusta puudu samalla tavalla.
Kaikki ei kuitenkaan ole vain hyvää ja mahtavaa. Tuo madallus näyttää nyt johtavan vääjäämättä jalkatappien madallustarpeeseen. Tottumistakin on. Muoto ajaa siihen, että pysähtyessä pitää korjata asentoa että saa hyvän asennon liikennevaloihin. Lantiota pitää jotenkin pyöräyttää taakseppäin, tahtoo siis valuttaa kulkuset tankin kylkeen. Pitää tuunata tuota asentoa vielä vaikka nostamalla satulan etureunaa. Tämän lisäksi satulan viimeistelyssä on toivomisen varaa. Päälleppäin hieno ja hyvä mutta etureunan alapuolella olevat niitit hankaavat helposti tankkiin naarmuja satulaa irrottaessa/asentaessa. Voi olla että joutuu jotain suojateippiä laittamaan.
Jalkatappien madalluksella saa kenties myös toisen positiivisen asian aikaan nimittäin ajoasento tapeilta ajaessa muuttuu edullisempaan suuntaan. Nyt sarvet ovat liian alhaalla eli se on joko jalat alemmas tai raiserit ohjaustankoon.
Samaa ongelmaa pähkäilen myös. Pituutta on kertynyt vaivaiset 174cm ja pikkasen on tuo adv mallin penkki korkea.
Katselin turhatekin ja wunderlichin kuvastoja juurikin. Liekö kellään kertynyt kokemusta?
XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Ok täytyy tutkia toi TT mallisto. Paras tietty jos jossain olis mahdollisuus livenä kokeilla ennen tilausta. TT:llä tosin näytti olevan 14pv:n palautusoikeus.
XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
No jos Espoossa liikut niin varmaan kokeilu onnistuu.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN