Kävin eilen illalla pyyhkimässä mopon päältä pölyt pois ja tarkoitus oli ottaa äänet ulos vaikka piha on vielä niin jäässä ettei pyörää uskalla ajaa asfaltille asti. No, vastauksena kuitenkin oli surkea "niu-niu" ja kun nostin akun pois paikoiltaan niin kennot näyttivät olevan kokolailla kuivana (sen perusteella mitä nyt vajavaisessa valossa näki). Akku ei ollut siis latauksessa, tässä mentiin mentaliteetilla "Kun se nyt viime talvenakin kesti hyvin niin kestää se tänäkin vuonna", vaikka nyt jälkeenpäin mietittynä se ylläpitolaturin hankinta olisi voinut olla järki-investointi syksyllä.
Kysymys onkin; vieläkö tuon akun saa heräteltyä henkiin vai pitikö tässä lähteä akkukaupoille? Ikää akulla ei ole kuin pari vuotta, joten sen puolesta tuo saisi vielä jonkin tovin palvella. Kyseessä MGM:n 14ah akku.
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...ereihin-80250/
Niino, maksaahan se akku parikymppiä kuitenki ;)![]()
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Kyllähän se lähelläe viittäkymppiä nousee tuo 12V/14ah akku, visu on aina visu ^^ Enemmän mietityttää tuo mielikuva silmille purskahtavasta akkuhaposta jos vanhaa akkua lähteää täyttelemään![]()
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
Akkuhapot ei itsekseen purskahtele mihinkään, eikä ylläpitolaturi auta, jos akku on kuivana. Kippaat akkuvettä kennoihin ja kokeilet laturilla josko lähtee toimimaan. Jos ei, niin käyt kaupan kautta hakemassa uuden akun. Jos haluat välttyä kauden aikana mahdollisilta työntöhommilta, haet kaupasta uuden akun. Bilteman akku maksaa parin bensatankillisen verran ja toimii sen pari kolme vuotta, niin kuin kalliimmatkin.
Kävin sitten hakemassa uuden akun, 40€ Varta paikallisesta Akkutalosta. Eipä tarvi jännittää vanhan akun kanssa![]()
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
Akun valmistajat sanoo, että vakiojännitteessä pidettynä akku säilyy parhaiten n. 20 oC l-tilassa. Tällöin napajännitteeksi 14,0 - 14,2 V.
Kun se akku sitten alkaa huononemaan, sen kapasiteetti (Ah) -arvo alkaa tippumaan. Näennäisesti se pitää jännitteen, mutta kuormitettavuus ja kapasiteetti laskee.
3-vuotta on kuulema hyvin yleinen spesifikaatio, jolloin akku on menettänyt kapasitettiaan 20 %. Siis, jos akkua on säiltetty oikein. Eipä näytä valmistajatkaan lupaavan mitään ihmeellistä käyttöikää lyijyakulle. Kaikki riippuu käyttäjästä (syvälle purettujen kertojen määrä) ja koska se sitten se päivä, kun ei vaan toimi -piste on saavuettu, on hyvin venyvä käsite.
Kaikenkaikkiaan akku maksaa yhtä paljon, kuin kunnon öljynvaihto... Siis ihan silkkaa kulutuskamaa
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Riippuu vähän mallista Yuasa hätäinen hintahakuEsim. Yuasa. ...
Tosin eihän nuo montaa kymppiä maksa.
mukaan parisataa... ja onpa samaa akkua ollut myytävänä liki kolmella satkuakin.
Tarvikeakkuja saa 50-100 egellä, onneksi
Joku vuosi takaperin keväällä oli KTM640:n akku vainaa, ja ostin ensin halvan (Biltema)-akun, joka oli muuten hyvä, mutta ei kylminä aamuina sitten jaksanutkaan pyörittää peliä tulille. Elikkä vähän aikaa asiaa ihmeteltyäni ostin sitten hyvän (Yuasa originaali), jolla ongelma poistui. Ihmettelyä, kaupoilla ravaamista, ja sen halvan akun hinnankin olisi säästänyt, jos olisi vaan suoraan ostanut sen hyvän, eikä tuo erityisen ekologistakaan ollut heittää 2 akkua samana keväänä menemään. Mutta en toki kiellä kokeilemasta, jos sitä pärjäisi halvalla.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Lue, Suiza, mitä Masa edellä kirjoitti: vakiojännitteessä pidettynä. Ei se silloin itsepurkaudu. Tietysti on sitten henkilökohtainen asia, haluaako koko talven pitää akun laturissa.
Meitille on kyllä kerrottu että akun paras säilytyslämpötila on kylmässä tai jopa pikku pakkasessa, muttei missään tapauksessa normaaliss huonelämpötilassa.
Mökillä akut on talvisin muutaman asteen lämmöissä ja säilyvät hyvin (tosin ei pärräakkuja).
taitaapi olla kahta uskontoa tuosta akun säilytyksestäkin
Veneen ja mp akun jätän aina talven armoille,hyvin toimaa vuodesta toiseen![]()
Horo Elää !
Saamani tieto akun säilyttämisestä on akkujen kanssa toimivalta ammattilaiselta. Hän piti kerhollamme ns akkuillan ja tieto mitä saimme on ollut oikeellista. Vuosikymmenien ammattitaito näkyi.
Toki jokainen saa säilyttää akkujaa vaikka muurin pankolla, mutta luotan tuohon kylmässä säilytykseen enempi. Toki akku po ladattu ja talven aikana muutaman kerran ladattu, ja parempi älylaturilla kuin vitosen halpislaturilla.
Jotenkin tuntuu, että paras akku olisi vanha perinteinen avoin akku, eli nestepinnat saisi tarkistaa ihan itse ja lisätä tarvittaessa. Ne kesti ihan erilailla ja kun wanhuus iski, niin ne alkoi varoittelemaan, uudet "huoltovapaat" ovat laakista vainaita. no se on sitä nykyistä kertakäyttökulttuuria, ei huoltoa, ei korjausta vaan uusintaa.
juuri näin,huoltovapaat akut on ihan
Mitä näiden "älylatureiden" suhteen on sanottavaa niin kyllä nekin on ihan syvältä
Ainakin toi firman ctekki on aivan turha kapistus,yhtäkään auton akkua ei saanut elvetettyä ja kyse siis alle 2v vanhoista akuista,mukamas latas akunkin täyteen mutta sitten kun piti startata niin ei mitään,vanhalla kunnon perinteisellä tiiliskiven muotosella akkuun tuli eloa !
Horo Elää !
Tässä akkuihin liittyvää. Nämä kun lukee, niin ei tarvitse mutuilla
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-...ito-Ohjeet.pdf
http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-...knisk_info.PDF
Viimeksi muokannut: J@ck; 17.04.2012 klo 12:38.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.