Pitäis ihan migreenin vuoksi hommata aurinkolasit jotka sais helposti ja mukavasti kypärän sisään. Tänhetkiset arskat painaa sangoista ainaki pirusti ohimoita vaikka kypärän sisään käyvätkin.
Millasia arskoja porukat on kypärän sisällä käyttäny? Tai vastaavasti jotain muita vastaavia tuotteita? Polaroivat lasit ois ehdoton ajamiselle. Onko jotain arskoja mis ois hihna pään yli tms.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Peltor/3M Virtua lasit on toiminut itsellä, ainakin Arain Tour-X kypärän ja tuon kotarin 640adv kanssa.
Ei pahemmin tuuli eikä pöly ole silmiä vaivannut, ja isommatkin osumat ovat kestäneet kunnialla.
Ja useampaa eri väriä käytössä kelin mukaan.
Ei tosin ole polarisoidut, mutta toisaalta kokeilu ei paljoa maksa...
Välillä ollu jotkut tollaset 3M tyyppiset, tosin joku toinen merkki, kestää iskuja ja on pirun hyvät.
Silloin kun aurinko on korkealla ei tosin oo muuta tarvinnu ku pari kerrosta sähkärin teippiä visiirin yläreunaan, ei pahemmin ole tarvetta lentsikoita katsella niin se teippi ei pahemmin häiritse.![]()
Jos neljä pyörää olisi hyvä, olisi ihminen luotu konttaamaan.
Yamaha XT660X 2009 (2014->), Suzuki GSF 600 2004 (2013-2014), Suzuki LS650 1996 (2012-2013)
Hankin silmälasit (aurinkolasit) optikolta ja katsoin että sangat ovat "suorat". Ts niissä ei ole sitä korvan taaksen kääntyvää mutkaa. Ei paina ohimolta tai muualtakaan. Kypäränä Arai RX-7. Luulen, että toisissa kypäröissä ei ole huomioitu noita sankojen olemassaoloa, joten painavat. Kokeile jotain muuta kypärää.
...ota kypärä matkhan ja kipase lähimpään optikkoliikkeeseen, sekatavarakauppaan, supermarkettiin, motonettibiltemaan tai mistä nyt aurinkolaseja voisi kuvitella löytyvän. Kypärä päähän ja tunkemaan niitä sankoja sitten sinne kypärän ja pään välliin...sillä lailla ainaki aikoinhan itte tein.
Tosin kyllästyin tuohon eestaas hinkkaamishen ja etenki kun en sitten tarvittaessa alakanu vahvuuksilla aurinkolaseja hommaamhan niin ostin kypärän jossa sellanen on vakiona. Ollu jo seittemän vuotta. Merkki mulla Schuberth, mutta löytyyhän noita muitaki.
Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7
319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
Randolph Aviatorit ovat toimineet itselläni vähintään hyvin mopoillessa. Muutenkin parhaat kakkulat, mitä mulla on koskaan ollut.
Tunturi Tiger Aqua > Yamaha RD125LC > Kawasaki ZZR600 | Keijopölyä-blogi
Mitä mieltä olette, pitäisikö aurinkolasien olla kaartuvat, eli kääntyä myös sivulle?
Itse kun olen silmälasien käyttäjä, enkä tuollasia ole koskaan käyttänyt enkä voi linssien takia käyttää, niin väkisin tulee ajatus siitä, että se olisi pirun tärkeä.. Mua ainakin haittaa juuri sivulta välkkyvät valot, kun sivulla on vielä lisäksi silmälasin kehystä ja riellien reunaa... Jotenkin itse haaveilisin tuollaisista kehyksettömistä kasvojen ympäri kääntyvistä polaroideista.
Migreenin kyseessä ollessa kannattaa harkita tummennettua visiiriä.
Samantapaisesta kärsivänä oon käyttäny jo pitkään lähes ainoastaan tummennettua visiiriä. Ainakaan pohjoisen kesässä ei monestikaan tuu tarvetta vaihtaa kirkasta visiiriä mut toki tätäkin sattuu, yleensä syksyllä.
Tumman visiirin eduiksi voi laskea paremman valo-suojan, ei pääse vilkuttaan valot mistään kulmasta ja helpomman käytettävyyden.
Miinus on että tarttee vaihtovisiirin mukaan jos reissu menee illan hämärtymiseen asti ja pienen pieni miinus polarisaation puuttesta.
Tuota ajoaikaa voi säätää valitsemalla tummemman tai vaaleamman tummennuksen, tai molemmat. Vaaleammalla pärjää pitempään illalla, oikein tumma toimii aurinkoisina päivinä hyvin.
Edit: Aurinkolasit on kyllä sit mukana liki aina kuitenkin, taukoja ja muuta oleilua varten.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Käy optikolla kokeilemassa oakleyn laseja... käy taatusti jokaisen tapuliin
Täältä kanssa ääni Oakleyn laseille. Mulla näkölasit on Oakleyn valmistetta ja näissä on sangat täysin suorat.
Harley Davidson Vrod -03
Suzuki B-King -09
Tuska tuottaa mielihyvää.
C-luokan meininkiä vuodesta 84
Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
Suzuki GS 450S -87
Kawasaki GPX 500R -88
Ducati Monster 696 -11 -RIP-
Suzuki RF 600R -96
Huh, onpas tullu paljon replyjäKiitoksia siitä!
Joo toi tummennettu visiiri kävi itellä mielessä kans alkuun, mutta ongelmaksi muodostuu toi ilta/yöajaminen sitte ku usein juuri töihin menee kirkkaassa päivänvalossa ja takasin yöllä. Ei jaksais visiirejä rukata koko ajan irti ku helpommalla selviää ottamalla arskat vain pois päästä.
Ja shyhanderille vastaus: Joo ehdottomasti lasin pitää kaartua myös sivulle. Tämä juuri migreenin takia, koska kaikkein pahin kohtauksen laukaisija on juuri puiden välistä vilkkuva auringonvalo joka tulee juurikin silmäkulmasta sisään.
Pitääpä juosta tuonne optikolle ja kokeilla noita porukan ehdottelemia laseja. Schubertia en ala ostamaan koska en tykkää ko. kypärän ulkonäöstä laisinkaan.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Jep, 1 ääni lisää Oakleyn laseille. helpot laittaa päähän kypärän kanssa (itse olen vielä helpottanut tuota ottamalla sangoista kumiset liukuesteet pois, pysyvät päässä ilman niitäkin oikein hyvin) Lisäksi Oakleyn laseja saa vahvuuksilla ja erilaisilla tummuusasteilla. Kannattaa tutkia Oakleyn omalta saitilta eri linssivaihtoehtoja, kun kaikki jälleenmyyjät eivät välttämättä tunne niitä niin hyvin.
Huom: Polaroivien linssien kanssa olisin hieman varovainen. Visiirit kun tuppaavat olemaan polykarbonaattia ja polykarbonaatin läpi kun katselee polaroivilla linsseillä niin saattaa esiintyä aika villejä värikuvioita maisemassa, johtuen muovissa olevista jännitteistä. Minua itseäni nuo häiritsivät kovasti ja jätinkin polaroivien lasien käytön yksiin laseihin. Lisäksi LCD-näyttöiset mittaristot yleensä pimenevät jossain katselukulmassa, kun polaroivien linssien ja LCD-näytön polarisaatiotasot sattuvat sopivasti ristikkäin.
--
in the past: ZZR1400^4 + ZZR1200 + oranssi välähdys
Mullakin on tollasen polarisoidut lärpäkkeet lasien päälle nyt testissä ja pikkasen on juu kakssuuntaiset ajatukset. Märkä asvaltti vastavaloon niin ovat kyllä ehdottomat varmaan, mutta... Taivaan sininen menee vasemmalla puolella visiiriä jotenkin aika hassuksi, vaikea kuvailla, mutta.. siihen tulee vaan semmonen... "efekti"... Samaten useimpien autojen tuulilasi menee kummalliseksi, ei näe kuljettajaa esim.. Periaatteessa tottumiskysymys, mutta... Sateen jälkeen kun aurinko paistaa edestä märkään asvalttiin.. Kyllä se on pahempaa.
Mulla toiminut hyvin Eurobikerista ostetut Bobster Chargerit.
http://www.eurobiker.fi/product_info...oducts_id=6153
F 800S -06
Noita aurinkovisiireillä varustettuja malleja on liki jokaisen valmistajan mallistossa. Esim AGVllä SV mallit (Sun Visor).
Tää on varteenotettava vaihtoehto jos kypärän vaihto on vastassa.
Omaani olen vähän pettynyt, nenän aukko on turhan avara mut ihan ok varulta jos on kirkkalla visiirillä liikkeellä.
toisaalta nuo ei oo toisensa pois sulkevia. Mulla on integroitu aurinkosuoja ja tumma visiiri. Ja arskat about aina mukana.
noin tiivitetysti:
Tumma visiiri - kattava suoja kirkkaassa valossa, aina valmiina, vaihtovisiirin kulettaminen/vaihtaminen tarvittaessa. Pitkillä matkoilla ykkönen (IMO).
Kypärään integroitu aurinkosuoja - aina mukana, helppo on/off jopa ajossa, suojauksen kattavuus malli/naama ja ajoasento kohtainen, istuessaan hyvin on hyvä.
Aurinkolasit - potentiaalisesti paras optiikka, hyvä suojaus, hankalin käyttää, kypärämalli saataa vaikuttaa istuvuuteen. Käyttöä muutenkin/mukana joka tapauksessa.
McJäykät
Mulla on ollu ihan aurinkolasit vahvuuksilla. Pari asiaa kannattaa muistaa laseja valitessa
1) että lasit ei ota kiinni visiiriaukon yläreunaan. Tämä voi olla ongelma lähinnä ajettaessa kyykkypyörällä.
2) ohuemmat sangat ei niin paina ohimoon.
Ei ole migreenistä kokemusta niin en osaa sanoa tuoko se jotain lisävaatimusta laseille.
Semmoinen n. sentin levyinen teippi visiirin yläreunaan voi olla hyvä, omien kokemusten mukaan.
Missä te kuljetatte vaihtovisiiriä? Se vie tolkuttomasti tilaa muotonsa takia ja ottaa osumaa tosi helposti?
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Lähinnä tankkilaukussa, visiiripussissa - silloin ku tarttee ottaa mukaan. Ei tartte olla ihan hirveen kokoinen pakaasi et mahtuu. Ja kyllä- joutuu pakatessa vähän kattoon ettei mikään kova ja terävä pääse hankaamaan, ei tosin oo mitään salatiedettä, kuhan kattoo ettei satu avaimet tms tiukasti sitä vasten. Suojapussi auttaa kovasti.
Tuohon migrenin vs aurinko lasiin OOWEE´n kommenttiin:
Ei kai tuo migreeni sen kummempia vaatimuksia aseta, ainakaan mulla. - kattava suoja ettei killota silmään reunan ohi kokoajan ja et rauhottaa kirkkaan valon välkettä esim puiden välistä -> Suojaavat ja riittävän tummat.
Tossakin on varmasti yksilöllisiä eroja mikä on pahin ärsyke, kirkkaus vai vilkkuminen.
Toki hyvä optiikka keventää silmien rasitusta ja parantaa yleisesti mukavuutta.
McJäykät
Tunturi Tiger Aqua > Yamaha RD125LC > Kawasaki ZZR600 | Keijopölyä-blogi
Itsellä ollut Serengetin Drivers-sarjan polaroidut lasit käytössä. Toimii hienosti, lasi värjätty niin että leikkaa sinistä aallonpituutta pois parantaen kontrastia. Toimii hyvin myös sumussa ja hämärässä ajaessa.
Suorat sangat itsellä.
Optikolta. Maksaa vähän enemmän mutta omasta turvallisuudesta ja ajomukavuudesta aika pieni hinta loppupeleissä. Ei ehkä ole kaikkein katu-uskottavin, mutta itselleni ne lasit hankin enkä muitten mielipiteiden vuoksi.![]()