Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Olen uusi moottoripyörien maailmassa ja tällä foorumilla. Päänvaivaa tuottaa ensimmäinen pyöräni, Kawan vm. -87 oleva tonninen räksy. Pyörä lähti käyntiin starttaamalla vielä viime syksynä lämpimästä tallista. Käynnistyminen onnistui hienosti, kunnes pyörä alkoi syömään startin hampaita. Viaksi löytyi motin purkamisen jälkeen irronnut pultti, joka piti bendix-laitteelle voimaa välittävän hammaspyörän akselin paikallaan. Pultti siis irtosi -> akseli pääsi heilumaan -> akselilla oleva hammasratas söi startista hampaat -> startti pääsi "lyömään läpi".

    Moottorin sain 3 viikkoa sitten kasaan, mutta murheet jatkuvat.. Pyörä yrittää käynnistyä, mutta toistaiseksi pisin tyhjäkäynnillä saavutettu käymisaika on noin 15-20 sekunttia. "Kovasti lupaa, mutta ei lunasta".

    Seuraavat toimenpiteet on tehty käynnistämisen edistämiseksi:

    -Tankki pesty ruosteesta sitruunahapolla ja huuhdeltu, uutta 98:a tankkiin
    -Hana aukaistu ja sen esisuodatin puhdistettu, myös puhallettu kanaviin ja liikuteltu hanan kahvaa samalla (ilma menee läpi)
    -Polttoaineletkut puhdistettu ja "pääletkussa" uusi Bilteman suodatin (klemmarit kunnolla kiristetty joka kohdasta)
    -Kaasuttimien kalvot tarkistettu (ehjät) ja neulojen sokat samoissa urissa jokaisessa kaasuttimessa
    -Kaasuttimien kohokammiot aukaistu ja puhdistettu, paineilmalla varoen puhallettu suuttimet ja kanavat auki
    -Kohojen ja neulojen liikkuvuus tarkastettu (kohot ehjät)
    -Kaasuttimien ja lohkojen väliset kumikurkut ehjät ja kiristimet ovat tiukasti kiinni
    -Kaasuttimen säätöihin ei ole VIELÄ koskettu, koska pyörä käynnistyi niillä viime syksynä..
    -Tulpat uusittiin viime syksynä ja niillä pyörä kävi moitteetta
    -Tulpat on puhdistettu ja kärkiväli on säädetty rakotulkilla noin 0,6 mm:iin (0,6...0,7 ohjearvo)
    -Tulpanjohdot uusittu (alkuperäisistä yksi poikki kahdesta kohtaa.. Nyt Motonetistä 3xsuojauksella olevat silikonijohdot)
    -Sytytyksen ajoitus tarkistettu ja nokka-akselit on synkronoitu kampiakselin kanssa kohdalleen
    -Venttiilien välykset säädetty ohjearvojen puoleen väliin (testattu ettei mikään niistä kanna kiinni-asennossaan)
    -Tulpille tulee jokaiselle kipinät (ei erityisen mahtavat, mutta vastaavat kuin ennenkin kun pyörä kävi..)
    -Akku on vanhahko, mutta uudemmasta auton akusta on otettu lisävirtaa (molemmat ladattu ennen käynnistysyrityksiä)
    -Käytetty hyväkuntoinen starttimoottori löytyi Englannista ja pyörittää moottoria hyvin

    Kaasun vetävä vaijeri on uusi ja testattu ettei vaikuta tyhjäkäyntiin (löysätty riittävästi). Tyhjäkäyntiruuvilla on koetettu eri asentoja ja välillä kone käy hetken, mutta sammuu pian. Moottoria on koetettu lämmittää ulkoisesti, jotta öljyt hieman notkistuisivat (lämpimän tallin lisäksi). Myös muita "poppa-konsteja" on yritetty, mm. tulppien esikuumentamista, moottoriöljyn lisäämistä sylintereihin (puristuksien lisääminen/varmistaminen), polttoaineen lisäämistä suoraan sylintereihin ja myös vetämällä pyörä on yritetty käynnistää.

    Useiden lyhyiden starttailujen jälkeen tulpat pysyvät kuivina, vaikka ryyppy olisi täysin päällä koko ajan. Mistä voisi johtua tuo ettei saa tarpeeksi bensaa?? "Ryyppyletkusta" eli tankin hanalle tulevasta alipaineletkusta on yritetty kaataa myös pieniä määriä bensaa kaasariin jolloin kyseisen kaasuttimen sylinteri on saatu tulvimaan -> myöhemmin 1-2 kertaa paukahti putkessa eli siellä paloi. Normaalikäynnistysyrityksillä tätä ei tapahdu koskaan.

    Kohokammioihin bensa pääsee, mutta ei sylintereille, tai sitä tulee liian vähän jostakin syystä?? Kun pyörä "käy hetken" niin käyntiääni on hyvä eli ei sivuääniä/kolinoita. Kytkimen mikrokytkin on ohitettu tai kytkimen kahva ei tarvitse olla pohjassa kun pyörää käynnistetään. Tappokytkin tai vaihde päällä pyörä ei starttaa. Seisontajalan anturi toimii normaalisti. Tankin korkkia on koetettu pitää auki ja kiinni käynnistysyritysten lomassa.

    Voiko pyörän akku olla niin huono ettei sytytyspuolille tule tarpeeksi virtaa eli tulpille ei edelleen tule tarpeeksi sytytysenergiaa ilma/polttoaineseoksen sytyttämiseen?? (Huolimatta lisäakusta?)

    Voiko käytetty startti olla sisältä likainen tai muuten vain "viedä liikaa virtaa" sytytykseltä??

    Voiko tankin hanassa (alipaineletkun puolella) olevien kalvojen kunnolla olla ratkaisevaa vaikutusta kaasuttimien toimintaan? (Jossakin foorumissa liikkuvien kalvojen sanottiin toimivan polttoainepumppuna kaasareille, mitä hieman epäilen..)

    Voiko CDI-boxissa olla jotakin häikkää, mikä estäisi käynnistymisen?? (Boxi irroitettu, liittimiin sumutettu WD-40:stä ja kipinät tulee tulpille oikealla ajoituksella..)

    Voiko uusien tulpanjohtojen vaihtaminen vaikuttaa CDI-boksin toimintaan??

    ..Niin ja tankin hanaa on koetettu pitää kaikissa asennoissa. Myös kaasukahvan asentoa on yritetty muuttaa stattailujen yhteydessä.

    Minulta alkaa kohta ideat loppumaan, joten fiksumpien ja kokeneempien apua kaivataan!! Kaasutintekniikka on minulle hieman uusi tuttavuus, mutta foorumeilta ja tuttavilta olen koettanut kaivaa tietoa ja soveltaa sitä tuohon käynnistämiseen.. Valitettavasti heikoin tuloksin. Suomenkieliset foorumit ja myös osa Lontooksi kirjoitetuista on kahlattu läpi, mutta vastaavaa ongelmaa ei ole tullut eteen eikä ratkaisuakaan sen paremmin.

    Startin tarkistan huomenna ja CDI-boksia rupean mittailemaan seuraavan kerran kun pajalle eksyn.. Ohjearvoina siihen käytän kyseisen pyörän saksankielistä korjausopasta. Kaveri lupasi lainata mittarit joilla pystyy tarkistamaan vielä sylintereiden puristuspaineet. Kun kone oli osissa, sylinteriputket olivat hyvässä hapessa.

    Kiitoksia etukäteen asiallisista vinkeistä ja ehdotuksista! Kirjoitan tähän "romaaniin" jatkoa seuraavista yrityksistä ja siitä jos ongelma sattuisi ratkeamaan jollakin konstilla.
  2. #2
    Lainaa Lightninglake kirjoitti Katso viesti
    Olen uusi moottoripyörien maailmassa ja tällä foorumilla. Päänvaivaa tuottaa ensimmäinen pyöräni, Kawan vm. -87 oleva tonninen räksy. Pyörä lähti käyntiin starttaamalla vielä viime syksynä lämpimästä tallista. Käynnistyminen onnistui hienosti, kunnes pyörä alkoi syömään startin hampaita. Viaksi löytyi motin purkamisen jälkeen irronnut pultti, joka piti bendix-laitteelle voimaa välittävän hammaspyörän akselin paikallaan. Pultti siis irtosi -> akseli pääsi heilumaan -> akselilla oleva hammasratas söi startista hampaat -> startti pääsi "lyömään läpi".

    Moottorin sain 3 viikkoa sitten kasaan, mutta murheet jatkuvat.. Pyörä yrittää käynnistyä, mutta toistaiseksi pisin tyhjäkäynnillä saavutettu käymisaika on noin 15-20 sekunttia. "Kovasti lupaa, mutta ei lunasta".

    Seuraavat toimenpiteet on tehty käynnistämisen edistämiseksi:

    -Tankki pesty ruosteesta sitruunahapolla ja huuhdeltu, uutta 98:a tankkiin
    -Hana aukaistu ja sen esisuodatin puhdistettu, myös puhallettu kanaviin ja liikuteltu hanan kahvaa samalla (ilma menee läpi)
    -Polttoaineletkut puhdistettu ja "pääletkussa" uusi Bilteman suodatin (klemmarit kunnolla kiristetty joka kohdasta)
    -Kaasuttimien kalvot tarkistettu (ehjät) ja neulojen sokat samoissa urissa jokaisessa kaasuttimessa
    -Kaasuttimien kohokammiot aukaistu ja puhdistettu, paineilmalla varoen puhallettu suuttimet ja kanavat auki
    -Kohojen ja neulojen liikkuvuus tarkastettu (kohot ehjät)
    -Kaasuttimien ja lohkojen väliset kumikurkut ehjät ja kiristimet ovat tiukasti kiinni
    -Kaasuttimen säätöihin ei ole VIELÄ koskettu, koska pyörä käynnistyi niillä viime syksynä..
    -Tulpat uusittiin viime syksynä ja niillä pyörä kävi moitteetta
    -Tulpat on puhdistettu ja kärkiväli on säädetty rakotulkilla noin 0,6 mm:iin (0,6...0,7 ohjearvo)
    -Tulpanjohdot uusittu (alkuperäisistä yksi poikki kahdesta kohtaa.. Nyt Motonetistä 3xsuojauksella olevat silikonijohdot)
    -Sytytyksen ajoitus tarkistettu ja nokka-akselit on synkronoitu kampiakselin kanssa kohdalleen
    -Venttiilien välykset säädetty ohjearvojen puoleen väliin (testattu ettei mikään niistä kanna kiinni-asennossaan)
    -Tulpille tulee jokaiselle kipinät (ei erityisen mahtavat, mutta vastaavat kuin ennenkin kun pyörä kävi..)
    -Akku on vanhahko, mutta uudemmasta auton akusta on otettu lisävirtaa (molemmat ladattu ennen käynnistysyrityksiä)
    -Käytetty hyväkuntoinen starttimoottori löytyi Englannista ja pyörittää moottoria hyvin

    Kaasun vetävä vaijeri on uusi ja testattu ettei vaikuta tyhjäkäyntiin (löysätty riittävästi). Tyhjäkäyntiruuvilla on koetettu eri asentoja ja välillä kone käy hetken, mutta sammuu pian. Moottoria on koetettu lämmittää ulkoisesti, jotta öljyt hieman notkistuisivat (lämpimän tallin lisäksi). Myös muita "poppa-konsteja" on yritetty, mm. tulppien esikuumentamista, moottoriöljyn lisäämistä sylintereihin (puristuksien lisääminen/varmistaminen), polttoaineen lisäämistä suoraan sylintereihin ja myös vetämällä pyörä on yritetty käynnistää.

    Useiden lyhyiden starttailujen jälkeen tulpat pysyvät kuivina, vaikka ryyppy olisi täysin päällä koko ajan. Mistä voisi johtua tuo ettei saa tarpeeksi bensaa?? "Ryyppyletkusta" eli tankin hanalle tulevasta alipaineletkusta on yritetty kaataa myös pieniä määriä bensaa kaasariin jolloin kyseisen kaasuttimen sylinteri on saatu tulvimaan -> myöhemmin 1-2 kertaa paukahti putkessa eli siellä paloi. Normaalikäynnistysyrityksillä tätä ei tapahdu koskaan.

    Kohokammioihin bensa pääsee, mutta ei sylintereille, tai sitä tulee liian vähän jostakin syystä?? Kun pyörä "käy hetken" niin käyntiääni on hyvä eli ei sivuääniä/kolinoita. Kytkimen mikrokytkin on ohitettu tai kytkimen kahva ei tarvitse olla pohjassa kun pyörää käynnistetään. Tappokytkin tai vaihde päällä pyörä ei starttaa. Seisontajalan anturi toimii normaalisti. Tankin korkkia on koetettu pitää auki ja kiinni käynnistysyritysten lomassa.

    Voiko pyörän akku olla niin huono ettei sytytyspuolille tule tarpeeksi virtaa eli tulpille ei edelleen tule tarpeeksi sytytysenergiaa ilma/polttoaineseoksen sytyttämiseen?? (Huolimatta lisäakusta?)

    Voiko käytetty startti olla sisältä likainen tai muuten vain "viedä liikaa virtaa" sytytykseltä??

    Voiko tankin hanassa (alipaineletkun puolella) olevien kalvojen kunnolla olla ratkaisevaa vaikutusta kaasuttimien toimintaan? (Jossakin foorumissa liikkuvien kalvojen sanottiin toimivan polttoainepumppuna kaasareille, mitä hieman epäilen..)

    Voiko CDI-boxissa olla jotakin häikkää, mikä estäisi käynnistymisen?? (Boxi irroitettu, liittimiin sumutettu WD-40:stä ja kipinät tulee tulpille oikealla ajoituksella..)

    Voiko uusien tulpanjohtojen vaihtaminen vaikuttaa CDI-boksin toimintaan??

    ..Niin ja tankin hanaa on koetettu pitää kaikissa asennoissa. Myös kaasukahvan asentoa on yritetty muuttaa stattailujen yhteydessä.

    Minulta alkaa kohta ideat loppumaan, joten fiksumpien ja kokeneempien apua kaivataan!! Kaasutintekniikka on minulle hieman uusi tuttavuus, mutta foorumeilta ja tuttavilta olen koettanut kaivaa tietoa ja soveltaa sitä tuohon käynnistämiseen.. Valitettavasti heikoin tuloksin. Suomenkieliset foorumit ja myös osa Lontooksi kirjoitetuista on kahlattu läpi, mutta vastaavaa ongelmaa ei ole tullut eteen eikä ratkaisuakaan sen paremmin.

    Startin tarkistan huomenna ja CDI-boksia rupean mittailemaan seuraavan kerran kun pajalle eksyn.. Ohjearvoina siihen käytän kyseisen pyörän saksankielistä korjausopasta. Kaveri lupasi lainata mittarit joilla pystyy tarkistamaan vielä sylintereiden puristuspaineet. Kun kone oli osissa, sylinteriputket olivat hyvässä hapessa.

    Kiitoksia etukäteen asiallisista vinkeistä ja ehdotuksista! Kirjoitan tähän "romaaniin" jatkoa seuraavista yrityksistä ja siitä jos ongelma sattuisi ratkeamaan jollakin konstilla.
    Aloita sen bilteman filsun poistolla, hanan oma filtteri riittää. Nuo tarvikefilsut estävät bensan riittävän kulun kaasareille. Noita bensalinjoja ei ole suunniteltu lisäfilsuille.
    Nykyiset Kawat tallissa:
    KLX 250 B1 - 81
    Z 1000 ST E1 -79
    Z 1000 ST E2 -80
    Mean Streak 1600 -07
    Z 1000 Special Edition -14
    GTR 1400 -08
    Spectre 1100 D1 -82
    KX 250 XC KL Enduro -21
    KLE 500 -91
  3. #3
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Noille vanhoille kawoille on ihan tyypillistä, että ne ei käy kylmänä/kylmässä ilmassa tyhjäkäyntiä kuin hetken, jonka jälkeen hajottavat tulpan tai pari. Eli pyörää on pidettävä kaasulla/ryypyllä käynnissä parisen minuuttia, että kone lämpenee, jonka jälkeen se alkaa käymään normaalisti. Kawan kyseessä ollen kannattaa tietenkin tarkastaa imuventtiilien välykset ja kunto. Tuon ikäluokan laitteissa imuventtiili on kulutustavaraa (kestää n. 40tkm).

    Terveisin:
    Toinen vanhan kwakan omistaja.

    Edit. Kaasareiden synkronointi vaikuttaa käyntiin ihan pirusti.
    Edit. 2: Jos se pärähtää tulille ja käy kaikille, on CDI-boksi ehjä. Se joko toimii tai sitten ei.
    Superbike #7
  4. #4
    Vaikka vika viittaa bensan puutteeseen, niin varmista kuitenkin, että saa myös ilmaa. Eli ota ilmanputsari pois ja kokeile käynnistää. Jotain oli mulla joskus syksyllä kerääntynyt ilmanputsariin, joka talven aikana kuivui ja tukki putsarin, eli syksyllä pelasi mutta keväällä ei.

    Huono akku voi vaikuttaa käynnistymiseen, eli voltit putoavat kun startti vie virrat, mutta sen ei pitäisi enää vaikuttaa sen jälkeen kun kone käynnistyy eikä varsinkaan kun on apuakku käytössä.
    "Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
  5. #5
    Ensimmäisenä lähtee bilteman filtteri bensalinjasta. Alun perin lisäsuodattimen asensin, koska tankilla on taipumusta ruostua tuossa pyörässä -> Kohokammiot / uimureitten kammiot oli täynnä pieniä ruostekokkareita ja todella ruosteista bensaa.. Kammioitten tyhjennyksen jälkeen ja lisäsuodattimella pyörä käynnistyi ja tankin pesu oli vuorossa. Pyörä lähti jälleen käyntiin ja vielä uudella puhtaalla suodattimella, kunnes tulivat nuo starttausprobleemat eteen..

    Kiitoksia vastauksesta Jim Goose!!

    Tulppien uusiminen tulee toisena kohtana. Itsellä oli tapana silloin kun tuolla pääsi vielä ajamaan, että käytän hetken lämpimäksi ennen ajoa. Tämän jälkeen jonkin aikaa ajelua "pienillä tehoilla" eli pyrin välttäämään revittelyä ja turhaa rasitusta viileälle motille. Kampiakselin kaikki laakeripinnat kiilloitutin Oulun Moottorikoneistamolla ja samalla käytin nokka-akseleita arvioinnissa. Kuulemma tyypilliset tuon ajan Kawan nokat eli valuhommien laadussa vähän sanottavaa, mutta muuten muotonsa säilyttäneet ja hyvässä hapessa! Imuventtiilit säädin tosiaan itse rakotulkilla moottorin ollessa noin +10 asteisessa tallissa ja käytin imupuolenkin välyksissä ohjearvojen puoliväliä Kun nokkia pyöritti, venttiilit kävivät selvästi kiinni-asennoissaan ja vielä rakotulkilla varmistin lopuksi että "välykset" tuli kohdilleen. Nelossylinterin pakoventtiilit olivat hieman vuotaneet jossakin vaiheessa ja kylmänä joskus pyörä kävikin hetken kolmella ennenkuin lämpesi (liekö karstoittumista..)? Joten hyvin varovasti hioin venttiilihionta-aineella (purkin viimeistelytahnalla suoraan) varoen seetipintojen "tuhoutumista" ja lähinnä siis poistin vain karstat. Olen kuullut, että liialla hiomisella seetikulmista saa entiset ja koneen jopa nakuttamaan.. Samalla käytin imupuolen venoja auki ja olivat mielestäni hyväkuntoiset ainakin näin amatöörin silmään Täytyy ottaa tuo imuventtiilien vaihto harkintaan jos ei näillä edullisemmilla keinoilla meinaa pyörä startata.

    Kiitoksia Nitrous hyvistä vinkeistä!! (kaasareitten synkronointi toki myös tulee eteen jossakin vaiheessa, kun ei tiedä milloin jokin edellisistä omistajista on siihen kiinnittänyt huomiota)

    Unohtui mainita tuolla aiemmin, että konetta on koetettu starttailla omalla ilmanputsarilla ja ilman. Ilmaa kaasareitten ja moottorin siis pitäisi saada.. Suodattimen "snorkkelilaatikko" on puhdistettu ja itse suodatinta on puhdisteltu paineilmalla. Suodatin on kohtalaisen hyvässä kunnossa ja ehjä, mutta pitää kyllä öljytä ennen kuivempia kelejä. Tuota akun käyttäytymistä pohdiskelinkin tuolta kantilta, mutta sen ajattelin varmistaa vielä tätä kautta.

    Paljon kiitoksia myös DOCH!!

    Kerrassaan mahtava sivusto, kun tietoa tulee näinkin nopeasti, asiantuntevasti ja ennenkaikkea asiallisesti. Kiitoksia vielä kaikille!!
    Viimeksi muokannut: Lightninglake; 09.04.2012 klo 12:01.
  6. #6
    Kannattaa muistaa että vaikka on uudet tulpat ne voi kastua jos akussa ei tarpeeksi virtaa ,startti voi tosiaan pyöriä vaikka minuutinkin ja moni meinaa että virta riittää mutta ainakin zzr1100 kawassa joka samaa sukua kipinä katoaa tai on heikko kun jännite ei ihan riitä syttyboksille startin pyöriessä vielä suht koht ilosesti,mäkin jouduin laittaa juuri uusitut tulpat kuivumaan ja startaa vanhoilla tulpilla kun uudet kastelin.Nykyään teen niin että lataan akun ja startaan ja kuuntelen musa korvalla kun startin kierokset vähän hiipuu,lopetan ja lataan akkua uudestaan, kokeillen tunnin päästä uudestaan tai otan auton akusta suoraan,pitkään menee ennenkuin bensa pumppu täyttää kaasarit.Katohan video

    http://www.youtube.com/watch?v=93FOwY2s_aU

    Videossa kaveri startaili vähän turhan kauan,ois kannattanut ladata kun alkoi hiipumaan mutta juuri ja juuri riitti kipinä tulpille,vähä kylmemmässä tallissa ei varmasti ois lähteny ja ois joutunut kokeilee toisilla tulpilla ladattuaan ensin akun.
    Jos hirvee kiire saada käyntiin niin uudet tulpat ja just ladatulla akulla starttaa ja bensaa suoraan injektio ruiskulla joka kurkkuun läpät ja luistit käännettynä auki,varmaan hörähtää vaikka ei ois kaasareitakaan mutta tulipalo riskiä hommaa aina bensan kanssa leikkiä noin
    Viimeksi muokannut: zzr1100kawa; 09.04.2012 klo 22:51.
  7. #7
    Lainaa Lightninglake kirjoitti Katso viesti
    Voiko tankin hanassa (alipaineletkun puolella) olevien kalvojen kunnolla olla ratkaisevaa vaikutusta kaasuttimien toimintaan? (Jossakin foorumissa liikkuvien kalvojen sanottiin toimivan polttoainepumppuna kaasareille, mitä hieman epäilen..)
    Ei ole pumppu, vaan hana toimii alipaineella.

    Suunnilleen näin...

  8. #8
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Mullahan oli tuossa pikku-Zetorissa sellainen ominaisuus, että se lähti joka kevät huollon jälkeen lähes eka pyöräytyksellä tulille, mutta sitten seuraavan viikon sisään hajotti randomilla tulpan jostain sylinteristä Ei ollut väliä oliko tulpat vaihdettu vai ei, aina sama juttu, eli kone kävi startista vaan kolmella. Koneen lämmettyä saattoi vielä herätä kuollutkin tulppa hetkeksi, mutta seuraavassa startissa oli sitten totaalisen dööd. Tuossa kohtaa kun vaihto tulpat sai ajella kesän ilman ongelmia.
    Superbike #7
  9. #9
    Aikoinaan tuli vanhan ZX-10 kanssa sellainen ongelma, että oli kaasaripaketti ollut irti venaremontin takia, huonosti sateelta suojattuna takapihalla(ei oikein sisälläkään viitsinyt sitä haistella). Kaikki olin lyönyt nippuun, kylmä hiki meinasi tulla, että onko kuitenkin yhden hampaan verran pielessä jakoketju. Käyntiin lähti, mutta ei kestänyt sitten yhtään kaasua. Tulin siihen tulokseen, että joku vesitippa suuttimessa esti bensan kulkemisen. Tämä olisi syytä pitää mielessä myös silloin, kun ei ole tietoa tankin sisällöstä, onko kondensiovettä. Masinolillakin tuosta voi selvitä, mutta itse tyhjäsin tankin ja puhalsin paineilmalla kaasarit.
    Viimeksi muokannut: Suiza1400; 13.04.2012 klo 13:18.
  10. #10
    "Tankki pesty ruosteesta sitruunahapolla ja huuhdeltu, uutta 98:a tankkiin"
    -Räksä käy hyvin vaikka 86:lla, mutta jos laitat 98:sia sen vähemmän alkoholin takia niin sitten siitä vaan.

    "Akku on vanhahko, mutta uudemmasta auton akusta on otettu lisävirtaa (molemmat ladattu ennen käynnistysyrityksiä)"
    -parasta olisi jos käytössä olisi auto jonka akkuun voi vapaasti apukaapelit kytkeä kiinni niin auto käyntii ja vähän kierroksia koneeseen ja sen apuvirralla sitten kawaa käynnistämään niin silloin ainakin saa tarpeeksi habaa. Ootkos yrittäny käynnistää mäkistartilla.

    "kunnes pyörä alkoi syömään startin hampaita. Viaksi löytyi motin purkamisen jälkeen irronnut pultti, joka piti bendix-laitteelle voimaa välittävän hammaspyörän akselin paikallaan"
    -Räksässä on starttimoottorin ketjunkiristäjä aika lerppana ja sen kuntoakin kannattaa tarkkailla, tosi tässä tapauksessa ei varmaan ole siinä vika.

    "(Jossakin foorumissa liikkuvien kalvojen sanottiin toimivan polttoainepumppuna kaasareille, mitä hieman epäilen..)"
    - no jos oikein laveasti käsitetään pumppu niin ehkä sitä jotenkuten voisi pumpuksi kutsua, mutta "pri" asennossa hanan pitäisi ohittaa se alipainehässäkkä bensan pitäisi virrata vaikkei kone kävisikään.

    "-Kaasuttimien kohokammiot aukaistu ja puhdistettu, paineilmalla varoen puhallettu suuttimet ja kanavat auki"
    -paineilmalla ei välttämättä saa kaikkia skeidoja sieltä pois. Mun räksä pääsi eläkkeelle vuonna 2000 ja sen jälkeen se siesoi vuoteen 2004 asti jolloin kokeilin startata sitä ja oireet olivat vähän samankaltaisia kuin sulla nyt tuntuisi olevan, mutta aina se yhden talven seisottamisella lähti keväällä käyntiin ongelmitta.


    Tosta tarinasta ei mulle nopean lukemisen perusteella avautunut nykytilanne.
    Eli milloin pyörä on viimeksi käynyt, syksyllä, talvella, ennen vai jälkeen starttirempan.

    Jos nyt yrität startata niin käykö ollenkaan, lupaako ollenkaan ja tulpat ilmeisesti edelleen kuivat.
    Oletko starttipilottia yrittänyt tarjota imupuolelle.

    Normaalisti talviseisonnan jälkeen täytyi starttailla noin 30sek(tai enemmän, ei yhtäjaksoisesti vaan noin 5 sek pätkissä) ennen kuin kaasareissa oli taas bensaa riittävästi starttaukseen.

    Jos kerran tulpat on kuivat niin bensapuolelta sitä vikaa lähtisin etsimään.

    Niin ja mä olen ajanut räksällä 200000km ja edellinen omistaja vielä 30000km ilman venttilivikoja eli en nyt ihan ensimmäisenä lähtisi vikaa sieltä etsimään. Tulpatkin kesti aina sen 20000km oli sitten kylmä tai kuuma.
    <p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
  11. #11
    Kiitoksia kaikille vastanneille! -> Pyörä saatiin kesällä käyntiin ja ihan hyvin pelaa (kävin juuri heittämässä parin kilsan lenkin lämpötilan ollessa -1, ilman suurempia ongelmia). Kesä vilahti liiankin kiireisesti, mutta sekaan mahtui parikin miellyttävää ajoreissua. Nyt on aikaa tännekin kirjoittaa hieman omia huomioita, joista toivottavasti on apua toisillekin.

    Käynnistämisen esti loppujen lopuksi imupuolen nokka-akselin väärä asento (antoi tulpanreiästä mitattuna vain 2-3 barin puristukset..). Seurasi jälleen pienehkö purkusessio, jossa nokka-akseleiden asentoa pääsisi tarkastamaan. Tarkastuksen apuna oli saksankielinen korjausopas, jonka mukaan kaikki oli kunnossa sen kuvien mukaisesti - näin ei kuitenkaan ollut! Akselin päässä oli kaksi merkintää ja oppaassa neuvottiin käyttämään juuri "sitä väärää". Imupuolen akselin asettaminen toiseen merkkiin korjasi ongelman ja pyörä hyrähti leikiten käyntiin. Ikäviä tuollaiset virheet oppaissa, kun pahimmassa tapauksessahan mäntä pääsee iskemään vasten aukiolevaa venttiiliä ja seuraukset lienevät katastrofaaliset.. Jatkossa opas pysyy lähinnä hätävarana korjauksissa ja sen sokea noudattaminen jää vähemmälle.

    Muita sattuneita kommelluksia/vastoinkäymisiä ajoreissujen aikana oli mm. ketjunkiristäjän toisen kiinnitysruuvin kierteiden korkkaaminen ja 4.:n sylinterin kaasuttimen ylitulviminen. Kiinnitysruuvi on korjattu tilapäisesti, mutta vaatinee jatkossa helicoilaamista, eli teräksisen kierrekorjausholkin käyttämistä varmemman ratkaisun takaamiseksi. "Kaasutinpaketti" tuli kuntoon, kun kohokammiot aukaisi ja puhdisti huolellisesti. Samalla kohoissa olevia metallisia "kieliä" tuli taivutettua aavistuksen ylemmäs (tahtoo sanoa: tankista tuleva bensalinja sulkeutuu hieman aikaisemmin, kun kaasuttimen koho nostaa neulaventtiiliä vähemällä kohokammioiden täyttymisellä) ja ainakin äskeisen testiajon perusteella ylitulvimisongelma näillä ratkesi!

    Muitakin positiivisia ominaisuuksia saavutettiin kaasareiden huollolla: ->pyörä ei enää käy kolmella sylinterillä kuten monesti aiemmin! ->>> Johtopäätöksenä haluaisin sanoa, että aikaisemmallakin omistajalla on ollut sama ongelma kaasareiden kanssa.. Nimittäin, kun yksi sylintereistä on täynnä bensaa ja erehdyt starttaamaan ei ole yhtään arvoitus, miksi startin hampaat leikkautuvat irti... Iskee nimittäin ikävästi takaisin Luonnollisesti myös kaasuttimen seossuhde kärsii tällaisessa tapauksessa, kun bensaa menee sylinterille hurjasti liikaa -> käy kolmella tai vähemmillä sylintereillä riippuen kuinka monessa kaasareista ongelma esiintyy.

    Kaikesta huolimatta pyörä käynnistyy nyt mukavan helposti ja ensikaudella starttailu jatkuu uuden akun voimin. Toivottavasti ensikausi sujuisi hieman mukavempien kokemusten ja enempien kilometrien merkeissä.

    Ehkä jatkossa kokemusta karttuisi sen verran, että tällaiset "yksinkertaiset viat" oppisi huomaamaan hieman aikaisemmassa vaiheessa..

    Kiitoksia jälleen hyvistä ja asiallisista neuvoista!
  12.  
  13. #12
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Lightninglake kirjoitti Katso viesti
    Samalla kohoissa olevia metallisia "kieliä" tuli taivutettua aavistuksen ylemmäs (tahtoo sanoa: tankista tuleva bensalinja sulkeutuu hieman aikaisemmin, kun kaasuttimen koho nostaa neulaventtiiliä vähemällä kohokammioiden täyttymisellä) ja ainakin äskeisen testiajon perusteella ylitulvimisongelma näillä ratkesi!
    Semmosta vaan, että tuo operaatio on sitte luokassa perustavanlaatuinen kaasareiden säätö (bensapintojen tason muutos) ja vaikuttaa seossauhteisiin. Bensapinnan korkeus kun vaikuttaa suuttimien ja neulan asennon ohella siihen miten rikkaalla/laihalla kone käy. Bensapinnoille on yleensä joku tehdasarvo missä ne pitäis olla suuttimien ja neulojen asennon kanssa. Kaasarien tulvimiseen tuolla ei pitäisi olla merkitystä, neulaventtiilit sulkeutuu kun bensapinta on tarpeeksi korkealla, mikä riippuu niiden kielien asennosta.